Jau trečią mėnesį iš eilės įmonės veikloje pelną pakeitė nuostolis. Didžiausias bendrovės klientas, generavęs trečdalį pajamų, pranešė, kad nuo kito mėnesio nutraukia sutartį. Skyriaus vadovas išėjo iš darbo, kartu išsivesdamas visus padalinio darbuotojus.
© Shutterstock

Verslo pasaulis primena amerikietiškus kalnelius, kur svaiginančias aukštumas keičia staigus kritimas žemyn. Pranešime spaudai pateikiami patarimai, kaip pranešti darbuotojams, kad šiandien nėra taip gerai, kaip buvo vakar, o rytoj gali būti dar blogiau.

„Baimę pranešti blogas naujienas turi dauguma žmonių, todėl visaip stengiamasi išvengti šios nemalonios pareigos. Iš vienos pusės bijoma žinios gavėjo reakcijos – ką toliau daryti su jo liūdesiu, pykčiu, nusivylimu ar ašaromis. Iš kitos pusės, vengdami pranešti blogą naujieną, mes stengiamės apsaugoti save – bijome sietis su neigiamais dalykais, pripažinti patyrę nesėkmę“, – kodėl taip sunku pranešti blogas naujienas aiškina „INK Agency“ projektų vadovė, vidinės komunikacijos konsultantė Giedrė Simanauskaitė ir dalijasi keletu praktikoje išbandytų metodų, kaip darbuotojams pateikti neigiamas naujienas, patiriant kuo mažiau asmeninio diskomforto ir padarant minimaliai žalos įmonei.

1. Greita reakcija. Komunikacijos specialistai iš prekeivių akcijomis yra pasiskolinę terminą „nuostolių fiksavimas“. Jei biržos makleriai parduoda vertybinius popierius vengdami dar didesnių nuostolių, tai komunikacijos specialistai stengiasi pateikti neigiamą žinią kuo greičiau, kad kiltų kuo mažiau interpretacijų ir gandų. Nutylint ar atidėliojant prasideda grandininė reakcija – jei praradote klientą, tai pardavimų krizė dėl gandų apie įmonės nestabilią padėtį ir neaiškias perspektyvas gali virsti personalo krize, kuomet vertingiausi darbuotojai susiranda naujus darbus.

2. Blogos žinios – gyvai. Kaip minėta, dėl psichologinių priežasčių žmonės vengia pranešti blogas naujienas, o kai to išvengti neįmanoma, renkasi saugesnes priemones, tokias kaip elektroninis laiškas, kur sumažinamas tiesioginis neigiamas emocinis krūvis. Žinoma, tam gali būti ir objektyvių priežasčių – jei įmonė didelė ir geografiškai plačiai išsidėsčiusi, tuomet sunku suburti visus darbuotojus į vieną vietą.

Tačiau jei tik yra galimybė, visada rinkitės gyvą kontaktą ir pokalbį akis į akį – atliekant komunikacijos auditą įmonių viduje ne kartą pastebėjau, kad atsakant į klausimus gyvai, sumažinamas darbuotojų nerimas dėl padėties, pateikiami atsakymai į klausimus, taip pat pagerėja bendrovių vadovų vertinimas. Darbuotojai nurodo, kad vadovas nevengia asmeninės atsakomybės, žino, ką daryti toliau.

3. Atsakykite į klausimus. Gyvo bendravimo dažniausiai vengiama dėl klausimų ar replikų, kai kada ir nemalonių. Darbuotojams leisti užduoti klausimus yra būtina, nes taip sumažinama įtampa ir tvyrantis nerimas. Jei jus užklumpa klausimų lavina – atsakykite į visus ir pasibaigus susitikimo laikui – e. laiškais, video konferencijos metu ar paprasčiausiai suorganizavę papildomą susitikimą. Svarbiausia, nepalikite pakeltų rankų ir erdvės gandų sklaidai.

Dar gera idėja yra organizuoti „atvirų durų dieną“ – paskirti laiką, kuomet darbuotojai gali ateiti ir pasikonsultuoti su jumis rūpimu ar neraminančiu klausimu. Svarbiausia, kad pažadai būtų vykdomi ir būtų išlaikytas abipusis bendravimas. Taip atvėsinamos emocijos, parodoma, kad situacija yra kontroliuojama.

4. Kalbėkite apie procesą. Prieš pradėdamas kalbėti, turite aiškiai žinoti, ką norite pasakyti – susidarykite struktūrą ką ir kaip kalbėsite ir nesileiskite išmušami iš vėžių. Atsiminkite: už kiekvieno fakto slypi procesas – pasidalinkite juo, parodydami, kas buvo padaryta, kas buvo įtraukta į sprendimo priėmimą, kokios alternatyvos ir kodėl esamas sprendimas yra geriausias.

Taip pat priimto sprendimo teisingumo nebediskutuokite, nes užklimpsite diskusijose ir „neigiamo krūvio“ taške. Sprendimas priimtas, galvokite apie žingsnius, kaip dirbti toliau – orientuokitės į ateitį ir teigiamus dalykus.

5. Paverskite blogą naujieną „sumuštiniu“. Yra įvairios blogų naujienų pateikimo strategijos ir kai kurios iš jų yra palankiau sutinkamos auditorijos. Kai bloga naujiena yra pateikiama tarp gerų, bendra situacija yra vertinama geriau.

Taigi jei turite gerų ir blogų naujienų miksą, išdėstykite jas taip: „gera-bloga-gera“. Jei turite tik vieną blogą naujieną, tuomet ją galite išdėstyti pagal tą pačią schemą, tik naudodami laiko dimensiją: „praeitis (gerai) – dabartis (blogai) – ateitis (gerai)“.

6. Ne tik ką, bet ir kaip. Kol mūsų ausys išgirsta ir žodžiai pasiekia smegenis, akys jau būna pasidariusios išvadas iš kūno kalbos: laikysenos, veido išraiškų, rankų padėties, gestų ir kt. Šiuos dalykus labai sunku kontroliuoti, nes jie prigimtiniai, tačiau kai kurių principų reikėtų nepamiršti: nenuleiskite galvos, nevenkite akių kontakto, stenkitės kalbėtis kuo raiškiau ir aiškiau, be drebulio balse. Kai kuriems žmonėms sunku reikšti mintis viešai ir kontroliuoti save, todėl prieš pranešimą pasitreniruokite saugioje aplinkoje – prieš veidrodį ar su artimu žmogumi.

7. Pasiruoškite žinios sklidimui. Svarbu suprasti, kad dabar, kai niekas neturi komunikacinio monopolio, reikia išlaikyti paaiškinimo vienovę: jei darbuotojams sakysite vieną, o jie žiniasklaidoje perskaitys kitą, tai pirma mintis, kuri kils – mane apgaudinėja. Suteikdami informacijos darbuotojams, padarykite juos savo ambasadoriais, kurie bus įgalus atsakyti į „karštus klausimus“, kur jie bekiltų – jų aplinkoje ar socialiniuose tinkluose.

8. Darbuotojai blogas žinias tegul sužino pirmieji. Labai svarbu, jog jūsų darbuotojai kompanijos naujienas – tiek teigiamas, tiek neigiamas – sužinotų pirmiau, nei tai padaro žurnalistai. Taip sustiprinsite pasitikėjimą organizacijos viduje, turėsite progą paaiškinti esamos situacijos priežastis ir išvengsite papildomo negatyvaus emocijų krūvio.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
Naujienų prenumerata

Top naujienos

Tyrimas patvirtino: atotrūkis nuo Estijos jau nebejuokingas

Pagal ekonomikos augimą Lietuvą jau lenkia ne tik Estija , bet ir Latvija . Be to, nors visų...

Skubiai pakeista egzamino tvarka sukėlė tikrą šoką: to nėra buvę nė vienoje šalyje (173)

Naujausi ministerijos potvarkiai privertė ne juokais sunerimti specialistus – jie tikina, kad tokio...

Ruoškitės: už elektrą mokėsime naują mokestį kainodara sulaukė kritikos (767)

Trečiadienį bendrovė „Energijos skirstymo operatorius“ („Eso“) pranešė, kokius naujus...

Vilma Danauskienė. Po to, ką padarėte vakar, – atsistatydinkite, ministre (535)

Iki antradienio popietės buvau pasirengusi stoti už ministrą Verygą visu savo nemenku stotu, ir...

„McDonald's” didina apsukas Lietuvoje (2)

„ McDonald's ” investavo milijoną eurų bei atidarė naują restoraną Kaune. Dabar iš viso...

Nubrėžė raudoną liniją dėl receptinių ir nereceptinių vaistų kodėl Lenkijoje receptinį vaistą gauti lengviau (80)

Trečiadienį Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos ( VVKT ) posėdžių salėje surengtoje...

Skelbiama apie aptiktą Argentinos povandeninį laivą atnaujinta 13.00 (15)

Dingusio Argentinos povandeninio laivo paieškose – kritinis laikas, mat oro belikę tik vienai...

Ties įvažiavimu į Gariūnų turgų susidūrė sunkvežimiai, kaltininkas - girtas didžiulė spūstis (23)

Trečiadienį, 11.36 val., sostinės policijai pranešta, kad Vilniuje, Gariūnų g., ties pagrindiniu...

Ugnikalnio išsiveržimą Balyje stebintys lietuviai: vietiniai jaudinasi ne dėl gyvybių (3)

Indonezijos kurortinėje Balio saloje šiąnakt išsiveržė Agungo ugnikalnis , rašo Australijos...

Sėkmingą tarptautinį verslą įkūręs lietuvis sustoti neketina – ieško darbščių tautiečių (3)

Vokietijoje gyvenantis kaunietis Deividas Trainavičius – sėkmingai veikiančios įmonės „Detra...