Lietuva jau šešioliktoji šalis, kurioje pasirodo A.Havardo knyga „Dora lyderystė“. Turintis slaviškų šaknų, gimęs Prancūzijoje, baigęs Paryžiaus Descartes universitetą, vieną pirmaujančių Prancūzijos aukštųjų verslo mokyklų, praktikavęs teisę keliose Europos valstybėse, dabar jis gyvena Maskvoje ir skleidžia pasauliui žinią apie dorą lyderystę.
Šio žmogaus gyvenime karjeros posūkis atsirado jam dėstant teisę Helsinkio universitete. Jis suvokė, kad universitetas duoda ne tai, ko nori studentai. Praktinės žinios „žinau kaip“ negali atstoti asmenybių auginimo, iškėlimo. Studentų dėka supratęs, kad jo pašaukimas yra šviesti visuomenę, A.Havardas palieka teisę visiems laikams ir pradeda skleisti doros lyderystės idėją visame pasaulyje tiek verslo magnatams, tiek studentams, tiek katalikų bendruomenės nariams, o tiksliau, kiekvienam žmogui. Juk lyderis – kiekviename mūsų.
– Taigi kokios yra pagrindinės dorybės? – nuo to pradėjau pokalbį su knygos „Dora lyderystė“ autoriumi Aleksandru Havardu.
– Pagal senovės graikus yra keturios pamatinės žmogaus dorybės. Tai protingumas. Prudencia iš lotynų kalbos – intelektualinis gebėjimas praktiškai suvokti situaciją ir iš karto veikti. Tai reikalinga, kad galėtum priimti reikiamą sprendimą. Antroji dorybė – drąsa. Neleidžia nukrypti nuo tikslo. Dauguma žmonių negali įveikti baimės suklysti. Jiems trūksta įžūlumo. To reikia lyderiui. Drąsą galima skaidyti į pasyviąją – tai ištvermingumas ir kantrybė, bei aktyviąją – ryžtingumas. Trečioji dorybė – savikontrolė – leidžia valdyti žmogiškąsias aistras ir joms nepasiduoti. Galiausiai, kadangi žmonės yra socialinės būtybės, reikalingas teisingumas kaip ketvirtoji dorybė. Šios keturios dorybės yra pagrindas ir jos neatskiriamos viena nuo kitos. Jei bent viena dorybė neišvystyta, žmogus pasmerktas žlugti. Jos ne pagrindinės, jos būtinos, pamatinės. Kuo dažniau šios dorybės praktikuojamos, tuo labiau artėjama prie idealaus žmogaus. Tampama tuo, kuo esi. Tai reiškia, kad tu pats priimi sprendimus ir juos gali įgyvendinti. Nesi savo aistrų vergas. Atvirkščiai, jų energiją nukreipi, kad galėtum atlikti gerus darbus.
– Ar užtenka praktikuoti pagrindines keturias dorybes, kad taptum lyderiu?
– Ne. Daug žmonių praktikuoja šias dorybes, bet lyderiais netampa. Tam reikia specifinių savybių – didžiadvasiškumo ir nuolankumo. Didžiadvasiškumas – didžių asmenybių dorybė. Tai savęs vizija, žmogus, kuris laiko save vertą didžių dalykų. Kitais žodžiais tariant, tai tas, kuris supranta, ką reiškia būti žmogumi. Aš ne daržovė, ne šimpanzė... Aš turiu dvasią, racionalų mąstymą, laisvą valią ir stiprią širdį. Mano dvasiai ribų nėra. Svarbu įsidėmėti, kad tai nėra pasididžiavimas. Tai žinojimas, kad esi didis, kad esi Dievo sūnus, ir matymas pašaukimo daryti didžius darbus. Tačiau didžiadvasiškumas negali būti atskirtas nuo nuolankumo. Nuolankumas – tarnystė kitiems. Tai aplinkinių padarymas didžių. Tiesą sakant, tai meilė žmonėms. Lyderystė – didingumo pasiekimas iškeliant didybę kituose. Tai neturi nieko bendro su buvimu Nr. 1. Mano mama buvo geriausia mano gyvenimo lyderė. Tam nereikia jokios formalios galios. Tai galia, kuri kyla iš charakterio.
– Koks yra didžiadvasio žmogaus paveikslas?
– Pirmiausia tai svajotojas, užsibrėžiantis aukštus tikslus tiek sau, tiek kitiems. Svajotojas iš širdies. Svajones jis transformuoja į vizijas – padaro jas kur kas konkretesnes. Pridėjęs intelektualinius sugebėjimus, jis turi misiją – tai, ką jis turi padaryti susitelkdamas į turimus talentus. Būtent dėl savo talentų jis pasieks didybę. Talentai – pamatiniai dalykai, Dievo dovana. Didžiadvasis žmogus mato, ką gali padaryti, ir tai padaro savo talentais.
– Minėjote, kad reikia susikoncentruoti ties savo talentais, juos atskleisti. Bet kaip atrasti savo talentus, suvokti savo pašaukimą?
– Reikia išbandyti save skirtingose veiklos srityse. Turi bandyti skirtingus dalykus ir klausti žmonių nuomonės. Labai svarbu klausti pažįstamų žmonių, kurie jus myli, tokių klausimų kaip „Ar tai, ką darau, gerai ar blogai?“, „Ar aš geresnis pianistas, ar verslininkas, ar sportininkas?“ Tai vadinama grįžtamojo ryšio analize. Žmonės, kurie neišmėgina savęs skirtingose veiklose, nežino savo talentų. Žmogus turi suvokti savo stipriąsias puses, bet kad tą padarytų, privalo bandyti. Nes neįmanoma būti geram visur. Tačiau daugelis tiesiog nebando, jie daro tai, ką mama liepė daryti vakar. Ir tada pasimetama. Taigi turi būti bandomi skirtingi, įvairūs dalykai, veiklos, o po to analizuojama tai, kas nuveikta.
Tarkime, jūs esate rašytojas ir kalbėtojas. Jūs turite klausti aplinkinių: „Ar aš kalbu geriau, nei rašau? Ar rašau geriau, nei kalbu? Kaip tu manai?“ Tai labai svarbu. Aš pats suvokiau, kad turiu daryti tai, ką dabar darau, kai mano studentai pasakė: „Aleksandrai, tai, ką tu darai, yra gerai, užsiimk tuo.“ Jei niekada nebūčiau bandęs dėstyti universitete, dabar nestovėčiau prieš jus. Sėdėčiau biure gilindamasis į tarptautinę teisę. Viskas dėl to, kad vieną dieną mano draugas man pasiūlė dėstyti universitete. Ir aš sutikau, o tada suvokiau tai, ką man sakė studentai, atradau savo pašaukimą. Suprantate, ką turiu omenyje? Ir jūs turite taip daryti. Turite bandyti, nebijoti klysti. Klaidos nėra problema. Problema – nebandyti. Lyderiai padaro begales klaidų, nes jie priima begales sprendimų. Žmonės, kurie nedaro klaidų, nebando nieko naujo. Niekada nebijokite suklysti. Bijokite sustoti vietoje, bet nebijokite klaidų. Nes klaidos verčia mokytis. Tą labai svarbu įsidėmėti, ypač jauniems žmonėms.
– Jūs teigiate, kad lyderiu gali būti kiekvienas. Bet tai prieštarauja didžiosios dalies visuomenės įsitikinimui, jog lyderystė yra įgimta savybė.
– Lyderystė – tai charakterio ugdymas temperamento pagrindu. Kiekvienas mūsų turi temperamentą – kažką suteikta mums Dievo. Lyderių yra visų temperamento tipų. Abrahamas Lincolnas buvo flegmatikas, Mozė – melancholikas, šventasis Petras – sangvinikas, o apaštalas Paulius – cholerikas. Lyderis neprivalo būti cholerikas. Minėti žmonės negimė lyderiais. Jie sukūrė kai ką. Jie sukūrė lyderio charakterį. Kas yra charakteris? Tai dorybių samplaika. Jos – moraliniai įpročiai. O įpročiai susidaro daug kartų atlikus tą patį veiksmą. Įprotis – tai mūsų esybės dalis. Charakterio ugdymas – jūsų darbo rezultatas. Tai naudojimosi laisve rezultatas.
– Ar laikote save lyderiu?
– Taip. Nes ką reiškia būti lyderiu? Lyderis visuomet tobulėja, mokosi. Tą dieną, kai nustosiu tobulinti save, pasakysiu, kad aš nebe lyderis. Be galo daug žmonių yra lyderiai. Kas lieka „už borto“? Tie žmonės, kurie niekada negalvoja apie darbą su savimi, savęs tobulinimą. Bet jei tu dirbi su savimi, bandai vystyti savo dorybes ir praktikuoji tai, apie ką aš kalbu, tu esi lyderis. Kai tu bandai tapti geresniu žmogumi, tu darai įtaką ir kitiems. Gerą įtaką. Taigi tu jau keiti pasaulį. Paprasčiausiai keiti pasaulį. Šešerių metų berniukas jau gali būti lyderiu, nes jis bando tapti geresniu žmogumi ir taip daro įtaką aplinkiniams, pirmiausia savo tėvams. Tėvai dažnai sako: „Aš mokausi iš savo vaikų. Mano vaikai mane moko.“ Aš matau paprastumą, daugybę dorybių, kurias mes prarandame ir tada pamatome jas savo vaikuose. Taigi vaikai yra lyderiai savo tėvams. Lyderystė –tai ne vadovavimas žmonėms, tai savęs kūrimas, dorybių praktikavimas ir savęs suvokimas. Taigi taip, aš esu lyderis ir viliuosi, kad toks būsiu visą gyvenimą. Bet dėl to negaliu būti tikras.
– Ar gali dauguma būti lyderiais?
– Žvelgiant iš perspektyvos, kuri aprašyta mano knygoje, taip. Svarbu suvokti, kad yra skirtingi lyderystės lygiai, nes yra skirtingas išsilavinimo lygis. Taigi yra žmonės, kurie gavo puikų išsilavinimą jaunystėje. Jie turi nuostabią jėgą, galią būti nepakartojamais lyderiais. Ne visi buvome vienodai apdovanoti Dievo. Tai tiesa. Bet mes turime branginti Dievo mums skirtas dovanas. Ir tam, kad pakeistume pasaulį, reikia vieno lyderio dviem tūkstančiams žmonių. Tai nėra daug. Taigi pažvelkime į Lietuvos populiaciją. Kiek lyderių reikėtų? Nedaug. Reikia pakeisti vieną suaugusįjį tarp dviejų tūkstančių, ir visas Lietuvos veidas pasikeis. Bet esmė ta, kad turime pakeisti tuos žmones. Ir turime juos surasti. O randame juos, kai skleidžiame šią doktriną apie dorą lyderystę, kai kalbame su šitais žmonėmis, kai daug dirbame, kad ši žinia pasiektų reikiamus asmenis. Taigi tam reikia daug darbo.
– Negalėčiau tokio žmogaus vadinti lyderiu. Jau greičiau manipuliatoriumi. Nepraktikuojant dorybių manipuliuojama žmonėmis, jie nėra vedami lyderio. Žmogus nusipirktų knygą „Kaip priversti žmones manęs klausyti“. Manipuliatoriai skaito tokias knygas. Nes žmogaus be dorybių niekas neseka.
– Minite dabar labai populiarias savipagalbos knygas. Kodėl jų pilnos knygynų lentynos?
– „Kaip tapti milijonieriumi“, „Kaip būti mylimam“ – šios savipagalbos knygos populiarios dėl labai paprastos priežasties – jos nieko neprašo. Nereikia dirbti su savimi, kol skaitai tokią knygą. Daug žmonių jas rašo, daug kas jas skaito. Jos sudaro apie 30 procentų knygų rinkos. Perskaitai vieną knygą ir negauni nieko. Perki ir skaitai naują. Taigi žmonės perskaito ne vieną, bet šimtus tokių knygų. Tai maniakiška, tai liga. Blogiausia, kad žmonės netobulėja. Jie nori greito rezultato, bet aš manau, kad knyga negali tavęs pakeisti. Knyga gali nurodyti kryptį. Tai svarbu įsiminti. Tu negali būti mokomas remiantis mase. Knyga – masinės komunikacijos produktas. Bet juk kiekvienas individas yra unikalus.
Kiekvienas žmogus turi asmeninių problemų, savų aplinkybių, savo gyvenimą, savo šalies temperamentą. Taigi vienintelis būdas siekti progreso – turėti mentorių arba dvasinį direktorių. Nėra kito būdo. Bet žmonės nenori to. Jie nori knygos. Nes tai labai neasmeniška. Tu nekalbi apie savo gyvenimą su niekuo. Neasmeniška. Bet nėra jokio dvasinio tobulėjimo be bandymo pasikalbėti su kitais apie savo gyvenimą. Tie, kas myli tave, mato tave iš šono, gali pasakyti: „Tai visiškai blogai“ arba „Tai tu, gerai“. Taigi be mentoriaus ar dvasinio vadovo, nesvarbu, kaip jį pavadinsime, nėra progreso. Bet žmonės yra neasmeniški. Nenori žiūrėti į priekį. Vienintelis būdas padaryti tikrą progresą, yra turėti dvasinį vadovą arba mentorių, su kuriuo tu tiesiogiai bendrauji ir kalbi apie tai, kas tu esi, ką tu veiki, kaip tu bandai. Ir jis gali duoti patarimų, pamokyti. Bet dauguma žmonių nenori to. Jie trokšta neasmeniškumo.
– Kodėl taip yra? Kodėl žmonės bijo išgirsti tiesą?
– Jie bijo stoti akivaizdon su savimi, su tiesa. Taigi jie susiduria tik su knyga. Bet knyga tavęs netobulina. Knyga yra nuoroda tavo gyvenimui, bet tu turi dalytis gyvenimu su kitu. Pašnekėti su kuo nors apie savo gyvenimą. Aš žinau tai, tai mano asmeninė patirtis. Per trisdešimt metų aš turėjau dvasinį vadovą ir negalėčiau be to gyventi. Negalėčiau gyventi nekalbėdamas apie tai, kaip kovoju su savo defektais, kaip bandau vystyti savo dorybes, kokių idealų turiu ir turėčiau turėti.
– Tikriausiai sunku kalbėti apie save.
– Geriausia pradėti, kai esi jaunas, nes prie to priprantama. Jei pradedi, kai tau penkiasdešimt metų, tai labai sunku. Bet kai tu pradedi, kai tau aštuoniolika, kaip kad aš pradėjau, ir tiesiog kalbi kaip vaikas apie savo gyvenimą, vėliau jis tampa didesnis visais atžvilgiais, bet tau nerūpi. Tu nieko nebijai, nes kiti žmonės, tokie patys kaip tu, taip pat turi savų problemų. Turi būti atviras ir nuoširdus pirmiausia sau, o vėliau ir žmogui, kuriam išsipasakoji. Tada judi pirmyn. Turi būti nuoširdus, tau reikia nuoširdumo, paprastumo ir nepamiršti, kad kitas žmogus taip pat turi savų problemų. Ir klausytojui taip pat reikia kažkam pasipasakoti. Tai natūralus procesas. Dievas nori to iš žmonių. Jis nori, kad žmogus klausytų. Tu negali tobulėti vienas. Negali tapti geresnis izoliuotas. Tai neįmanoma. Mes esame socialinės būtybės. Mes tobulėjame ne tik socialiniame lygmenyje. Taigi be kitų pagalbos negalime judėti pirmyn. Bėda ta, kad be galo daug žmonių tiesiog bijo. Bijo su kuo nors kalbėti apie savo gyvenimą. Jie neina išpažinties, nenori kalbėtis su dvasiniu vadovu, nenori kalbėtis apie savo gyvenimą, todėl skaito knygas. Perskaito vieną, antrą, trečią, ketvirtą savipagalbos knygą, ir niekas nepasikeičia jų gyvenime. Jis vis tiek apgailėtinas.
– Kuo skiriasi Jūsų knyga nuo savipagalbos knygų?
– Savipagalbos knygos skirtos masėms. Ir idėja yra parduoti kuo daugiau knygų, bet ne padėti žmonėms. Aš rašau knygas ne tam, kad jos būtų parduotos, bet tam, kad padėtų žmonėms. Labai daug mano knygų nemokamai platinamos internete. Kodėl? Nes žinau, kad iš savo knygų nepadarysiu verslo. Vedu daug seminarų verslo bendruomenei ir gaunu iš to pinigų. Bet aš noriu, kad žmonės turėtų priėjimą prie mano knygų net nemokėdami už jas. Labai dažnai Rusijoje, kur dirbu, žmonės skaito mano knygas internetu. O kaip gauti mano knygą Sibire? Neįmanoma. Taigi aš noriu, kad žmonės Sibire paspaustų mygtuką ir skaitytų mano knygą nemokamai – pdf. Ir jie tai gauna.
– Kaip skleidžiate lyderystės idėją?
– Aš steigiu mokyklą Rusijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose ir Kinijoje. Mokyklą ne kaip pastatą, bet minties mokyklą. Kiekvienoje šalyje turiu komandą, su kuria sunkiai dirbame kurdami produktus: knygas, medžiagą, seminarus – švietimą, kurį suteiksime jaunimui, kad šios idėjos maksimaliai pasklistų visuomenėje tarp jaunų žmonių. Nes jaunoji karta po dvidešimties metų bus valdančioji jėga. Taigi, jei jau dabar jauni žmonės pastebi šiuos dalykus, po dvidešimties metų, kai jiems priklausys valdžia, jie turės galimybę keisti pasaulį labai greitai. Gerai, kai žmonės žino, kad jie turi suteiktą valdymo galią, tada jie gali keisti visuomenę. Nuo viršūnės į dugną. Tada viskas keičiasi žaibiškai. Užtenka pakeisti švietimo sistemą. Vakar aš buvau studentas, o dabar pats mokau. Aš buvau studentas prieš dvidešimt metų.
Lyderystei dvidešimties metų tarpsnis nieko nereiškia. Kai tu kuri dalykus, turi mąstyti dvidešimties, trisdešimties, keturiasdešimties metų laikotarpiu. Tada sukuriami tikri dalykai. Dešimt metų nėra rimta. Per tiek laiko nieko nesukuri. Reikia galvoti mažiausiai apie penkiolika metų. Lyderystės skalė yra bent penkiolikos metų. Palyginimui – „business startups“ nėra lyderystės dalykas, tai visiška komercija. Verslas nėra kažko pradėjimas. Tai asmens daroma įtaka visuomenei bent dvidešimties metų periodu. Tai lyderio galvosena. Dvidešimt metų – tai niekas. Kuo daugiau žmonių išgirs šią žinią, tuo galingesnė ji bus. Mes galime pakeisti pasaulio veidą, nes ši žinia labai patraukli.
– Kuo patraukli lyderystė?
– Kalbama ne apie nurodymus, o apie savęs sukūrimą transformuojant save ir svajones. Kokį gyvenimą tu iš tikrųjų nori turėti? Tai labai patrauklu jauniems žmonėms. Kalbu apie buvimą savimi, nustojimą apsimetinėti. Pastebėjau, kad daugelyje šalių žmonės nori to, bet niekada apie tai nėra girdėję. Kai tu taip su jais kalbi ir sakai tiesą, jie nustemba ir suvokia vylęsi tą išgirsti, tai moksliškai įrodyta. Perskaitę knygą suprasite, kad tai tikras mokslas. Tai nėra gražūs dalykai, tai mokslas, šios tiesos laiko patikrintos. Ir yra žmonių, tokių kaip Aristotelis, gyvenęs prieš daug metų. Tai ne kažkas, ką mes sukūrėme, taigi suvokimas, kurį aš skleidžiu, labai senas. Tai ne psichologinis burbulas, ne psichologinis šlamštas, kurį kas penkeri metai atrandame iš naujo. Su šiais dalykais gyvenome daugiau nei tris tūkstančius metų, todėl tai veikia. Mes privalome nebijoti sakyti tiesos. Svarbu, kad dažnai nežinome, kaip apie ją kalbėti. Reikia rasti, kaip patraukliai apie tai kalbėti. Turi dirbti ir komunikacijos srityje. Negana turėti gerą žinutę. Privalai mokėti komunikuoti su žmonėmis žodžiais. Tai turi būti patrauklu ir gražu. Dažnai jauni žmonės to nesupranta. Ir Vakarų civilizacija yra labai racionali, taigi nėra jokio grožio. Dažnai įgūdžiai, geras pranešimas nėra patrauklus, nes negražus. Bet aš stengiuosi padaryti dalykus gražius.
– Kaip krikščionybės praktikavimas gali padėti tobulinti lyderio savybes?
Lyderystė yra žmogaus veikla, tam nereikia antgamtinių savybių. Tai reiškia, kad daug žmonių gali būti lyderiais nieko nežinodami apie krikščionybę. Tačiau krikščioniškojo gyvenimo praktikavimas suteikia nepakartojamą stiprybę padaryti lyderystę lengviau pasiekiamą, gražesnę ir stipresnę. Ir nepamirškite, dažnai tą primenu savo studentams, kurie yra krikščionys, kad krikščioniškasis gyvenimas nepakeis dorybių praktikavimo. Galima rasti daug gerų krikščionių mišiose, gerų išminties metų, bet mes matome, kad jie nesistengia vystyti žmogiškųjų dorybių. Taigi jų gyvenime nėra lyderystės. Nėra tokio dalyko kaip krikščioniškoji lyderystė, lyderystė yra žmogiškoji veikla. Kodėl puikių krikščionių gyvenime nėra lyderystės? Nes nepraktikuojamos žmogiškosios dorybės ir ypač didžiadvasiškumas. Tuo pačiu metu gali pastebėti žmones, kurie nėra krikščionys, bet praktikuoja didžiadvasiškumą aukščiausiu lygmeniu. Iš savo patirties pasakysiu, kad beveik visi JAV žydai yra didžiadvasiški. Jie nėra krikščionys. Būti didžiadvasiškam yra dalis jų kultūros. Jie mano, kad kiekvienas mūsų – išrinktasis. Mes turime trijų tūkstančių metų Dievo pažinimą. Kiekvienas žydas turi potencialiai didžiadvasišką mąstyseną. Todėl jie valdo pasaulį. Ne todėl, kad mes, katalikai, buvome išstumti iš politikos pasaulio, o todėl, kad niekada jame nebuvome.
– Kodėl katalikai nedalyvauja politikoje?
– Labai dažnai katalikai nėra didžiadvasiški. Mano draugas, kuris dirba Holivude, pasakė: „Mes palikome Holivudą 1960-aisiais, nes galvojome, kad negalime šios vietos padaryti krikščioniškos. Taigi mes palikome Holivudą kitų rankose.“ Krikščionims trūksta didžiadvasiškumo, kuris sukuria krikščioniškojo pasaulio žlugimą. Kai kurie žmonės sako, kad yra krikščionybės priešų, kurie stumia mus į kampą. Niekas nepastatė krikščionių į kampą. Krikščionys patys įspraudė save į kampą. Mes neturime priešų. Mes patys sau esame priešai. Neteisingai suvokiame daug dalykų apie žmogų iš krikščioniškosios perspektyvos. Ir nuolankumo suvokimas neretai visiškai klaidingas. Kas iš jūsų girdėjote apie didžiadvasiškumą jaunystėje? Girdėjote apie nuolankumą, savikontrolę, protingumą. Bet negirdėjote apie didžiadvasiškumą.
– Apibendrindamas pasakykite, koks vis dėlto žmogaus gyvenimo tikslas?
– Žmogaus gyvenimo tikslas – tapti didingesniam. Mano knyga yra tarsi atmintinė tiems žmonėms, kurie ieško krypties, nori rasti gyvenimo tikslą. Atsakymas yra lyderystė, nes ji veda į didingumą ir tarnystę, savęs pakėlimą į kitą gyvenimo lygį. Reikia praktikuoti ir veikti tinkamai, praktikuoti mano minėtas pagrindines keturias dorybes. Tačiau negalima sakyti, kad jomis pagrįstas visas gyvenimas, kad jos pagrindas, viso gyvenimo esmė. Žmogus siekia didžiadvasiškumo, savirealizacijos, didingumo ir tarnystės kitiems. Didžiadvasiškumas ir nuolankumas yra svarbiausias lyderystės komponentas. Lyderystę galima įvardyti kaip gyvenimo idealą, kurio trokšta visos širdys, ieškančios krypties.