Arba spanguolės iš plačiai reklamuojamos degtinės. Tai šokių muzikos vakaro reklama, kurią galima perskaityti vienoje iš pačių lankomiausių interneto svetainių. Šauni reklama, tiesa? Ypač jei jums dar nėra aštuoniolikos ir jaunas kraujas virte verda.

Kita interneto svetainė šį vakarėlį pristato dar išmoningiau – skelbimo tekstą iliustruoja smagus piešinėlis, kuriame – prasegta merginos rankinė. Sprendžiant iš akį rėžiančių spalvų, tai greičiausiai paauglės nuosavybė. Rankinėje kosmetika, mobilusis telefonas, dar kažkokie mergaitiški niekučiai. Ir... “spanguolinės” butelis. O kaipgi kitaip? Juk mergaitė susiruošė į vienos degtinės gamyklos remiamo didžėjaus koncertą.

Trečioje svetainėje – solidus paties alkoholinius gėrimus gaminančios bendrovės atstovo komentaras. Esą tos rūšies degtinės reklamos projektas gimė iš jos gamybos tradicijos – skrupulingai atrenkamų pačių geriausių tikrų uogų. Šis principas pritaikytas ir remiamiems muzikos projektams – atrinkti ir išleisti geriausias muzikines “uogas”.

Ir galiausiai – 80 000 tiražu platinama tos pačios degtinės gamyklos padėta išleisti kompaktinė plokštelė su naujausiais populiaraus didžėjo „miksais“. Nemokamai – kartu su jaunimo laivalaikio žurnalais. Būčiau koks šešiolikmetis, tikrai “varyčiau į tūsą”. Ir buteliuko degtinėlės nepamirščiau. Kad “krūtesnis” būčiau.

Būtina alternatyva

Tenka pripažinti, kad visa ši reklaminė kampanija sukurta demonstruojant puikų paauglių psichologijos išmanymą. Kaip ten yra su reklamos įstatymo pažeidimais, ne man spręsti. Žinau tik, kad, pavyzdžiui, kai kartu su alumi nemokamai buvo pradėtas dalinti grupės “Naujieji lietuviai” singlas “Afigenai”, žaibiškai išpopuliarėjęs tarp paauglių, šia akcija tuoj pat susidomėjo Vaikų teisių tarnyba. Tikiuosi, susidomės ir “skaniomis uogomis”.

Tačiau grįžkim prie paauglių psichologijos. Gerai būtų, kad bent pusę tokio išmanymo, kokį demonstruoja alkoholio verslo rykliai, pademonstruotų ir valdininkai, atsakingi už mūsų vaikų laisvalaikį.

Pavyzdžiui, Klaipėdos miesto taryba, kuri žada svarstyti galimybę įvesti vadinamąją komendanto valandą, apribosiančią nepilnamečių teisę būti viešose vietose po 23 val. Puiku – seniai laikas! Nenumaldomai augantį nepilnamečių nusikalstamumą ir kvaišalų vartojimą iš tiesų būtina pažaboti. Tik nereikėtų pamiršti vienos smulkmenos – pasiūlyti paaugliams kokią nors alternatyvą. Labai blogai, kai vaikai iki vidurnakčio trinasi laiptinėse, naktimis šlaistosi gatvėmis, vagiliauja ir užkabinėja praeivius. Bet nieko gero ir tada, kai jie ima slapstytis kokiuose nors sandėliukuose ar kiaurus vakarus klausosi savo girtaujančių tėvų rietenų.

Kvaišalai – iš nuobodulio

Nenorėčiau pagarsėti kaip bambeklis, nuolat aimanuojantis, jog mes per mažai rūpinamės savo atžalomis. Bet, kaip vaikų psichiatras, tiesiog privalau nuolat kartoti banalią tiesą: žmogaus prigimties nepakeisi!

Paauglius traukia masiniai renginiai, jiems iš tiesų reikia “daugybės iškeltų rankų, aistringų šypsenų ir nesibaigiančių svajonių”. Todėl būtina, kad jaunimo renginius planuotų, organizuotų ir vestų tikri profesionalai. Kiek tokių renginių per metus būna Klaipėdoje? Tokių, kad jaunimui ten iš tiesų būtų įdomu ir smagu be jokių “uogų”, “žolės” ar “ratų”?

Pripažinkim – daugelis įstaigų, skirtų vaikams ir paaugliams, tikrai nepersistengia, ieškodami įdomesnių ir patrauklesnių darbo formų. O rinka tuštumos nemėgsta – nuobodžiaujančiais nepilnamečiais labai greitai pasirūpina alkoholio, rūkalų ir narkotikų prekeiviai. Jiems išmonės tikrai netrūksta.

Jeigu turite problemų dėl savo vaikų elgesio ir norėtumėte patarimo, rašykite man adresu kplc@klaipeda.omnitel.net