aA
"Tik efektyvus dialogas tarp gamintojų ir dizainerių gali garantuoti baldininkystės verslo sėkmę". Ši mintis "Litexpo surengtoje parodoje "Baldai 2005" nuskambėjo ne vieną kartą. Daugelis Lietuvos baldžių vis dar sėkmingai vykdo didelių užsienio kompanijų užsakymus ir nesuka galvos dėl savo originalių produktų kūrimo, tačiau visi nujaučia, kad netoli ta diena, kai išsilaikyti rinkoje atliekant vien juodadarbio vaidmenį nebepavyks. Teks imtis kūrybos. Džiugu, kad kai kurie tai daro jau šiandien.
Baldai, interjeras
© DELFI
Gamintojų ir dizainerių susikalbėjimas - tiksliau, nesusikalbėjimas - ne tik Lietuvos problema. Ir kitose šalyse kyla panašių nesklandumų: dizaineriai sunkiai įperša savo idėjas gamintojams, skundžiasi per mažais atlygiais, o gamintojai nesupranta, už ką jie turėtų mokėti. Dizaineriams svarbiausia - menas, jie ne visuomet linkę paisyti praktinių ir komercinių aspektų. Gamintojams svarbiausia - gaminio funkcionalumas ir už jį gautas pelnas. Nenuostabu, kad skirtingi siekiai ir tikslai ne visada suveda gamintojus ir dizainerius į vieną takelį. Skatindama padiskutuoti tokiomis temomis Britų taryba Lietuvoje parodos "Baldai 2005" metu surengė susitikimą-diskusiją "Originalus dizainas - kelias į baldų verslo sėkmę". Renginyje dalyvavo Didžiosios Britanijos dizaineriai Charlesas Keenas ir Samas Johnsonas. Lietuvos dizaineriams atstovavo UAB "Contraforma" direktorius Nauris Kalinauskas.

Dizainas padės išlikti

C.Keenas, šiuo metu besiverčiantis individualia veikla, anksčiau dirbo vadovaujantį darbą baldus gaminančioje kompanijoje. Tad gamintojo ir dizainerio pasaulėžiūrų priešprieša jam gerai pažįstama.

"1990-aisiais, kad išgyventum, tereikėjo gaminti geros kokybės baldus už gerą kainą. Dabar to nebepakanka, nes baldų rinkoje atsirado vienas grėsmingas žodis - "Kinija", - teigia jis. - Geros kokybės baldus už mažą kainą gali gaminti ir kinai. Taigi vienintelis dalykas, kuriuo mes galime išsiskirti, yra idėjos. Šiandieniniams klientams reikia dizaino produktų".

Vakarų gamintojai idėjų semiasi ne tik iš garsių bei patyrusių, bet ir iš jaunų dizainerių. "Visuomet ieškodavome dizainerių, kurie sklidini šviežių minčių, nes firma gali iš jų tų minčių pasisemti, - neslepia Keenas. - Geras menininkas sugeba išmokyti kompaniją pažinti dizainą".

Pasak Charleso, dizaineriui svarbu suvokti, kad jo kūrinys privalo turėti tąsą. "Pavyzdžiui, jis sukuria kėdę. Tačiau idėja yra daugiau negu kėdė: puiku, kai ji tampa visa baldų serija, kai po vienos minties gimsta kita ir idėja yra išplėtojama, - aiškina britas. - Pavyzdžiui, mūsų kompanijoje sukurtas labai paprasto dizaino sulankstomasis staliukas tapo visos biuro baldų serijos pradžia. Komerciškai tai kur kas naudingiau, nei sukurti vieną produktą".

Gera idėja virsta serija

Anot Charleso, gamintojo tikslas - kad dizainerio sukurtas produktas ir to produkto tęsiniai klientų būtų traktuojami ne tik kaip baldai, bet taptų kone gyvenimo būdu. Tai nėra tik skambūs žodžiai - komercija nemėgsta poezijos, komercija mėgsta pelną. O pelnas ateina tuomet, kai visi įsigeidžia būtent to baldo.

"Vienas sėkmingiausių mūsų produktų buvo mokyklinių baldų linija "Orbital", - pasakoja Keenas. - Dizaineris sukūrė gana paprastą aptakių formų staliuką, sujungtą su kėdute, ir šis produktas virto klasės baldais, kuriuos galima įvairiai transformuoti. Mokyklos jais susižavėjo, nes tai iš esmės pakeitė mokymo sistemą: naudojant "Orbital" baldus klasės neprivalo būti stačiakampio formos, mokytojas gali įsitaisyti bet kurioje klasės vietoje, o mokytis galima nebūtinai klasėje. Šių baldų gamybą buvau nusprendęs sustabdyti tris kartus, bet taip ir nepavyko - klientai jų vis pageidaudavo. Taigi pildėme jų norus. Įsivaizduokite, kiek pelno atnešė viena paprasta dizainerio mintis".

Dizainą supranta ne visi

Londonietis dizaineris S.Johnsonas šiuo metu irgi dirba vienas, bet prieš metus jis buvo kolektyvo "Shift", kurį sudarė 12 dizainerių, narys. Kolektyvas Samui padėjo išgarsinti savo vardą.

"Kolektyvui lengviau įsitvirtinti rinkoje, nes jis turi daugiau ką pasiūlyti gamintojams, - teigė Johnsonas. - Grupėje gimsta daugiau idėjų, jos yra įvairesnės. Darbdaviams yra daugiau iš ko rinktis, taigi jie žiūri palankiau, jiems lengviau įtikti". Samui ir jo kolegoms teko bendrauti su daugeliu gamintojų. Keblumų jie, žinoma, neišvengė. "Ne visi gamintojai mus suprato. Ne visi išmano, kas apskritai yra dizainas, - pasakoja jis. - Vienas kalbėjo: "Taip taip, aš mėgstu meną. Namie netgi turiu vieną meno kūrinį". Kai kurie manė, kad dizaineriai - tai spalvingai apsitaisiusios kepurėtos būtybės su šunyčiais ant rankų, fantazuojančios apie aukštas materijas. Kiti buvo įsitikinę, kad mes ateisime ir aiškiai jiems pasakysime, ką reikia gaminti. Teko performuoti jų sampratą, kad galėtume drauge dirbti".

Sukūręs ne vieną paprastą ir sėkmingą modelį S.Johnsonas teigia, kad pradedantį dizainerį darbe palaiko trys dalykai: energija, entuziazmas ir naivumas. Vėliau tai transformuojasi į patirtį, nemažą jos dalį sudaro gebėjimas prisitaikyti prie gamintojo poreikių.

Lietuva į dizainą neinvestuoja

Anot Kalinausko, Lietuvoje gamintojų ir dizainerių santykiai kitokie nei Vakarų Europoje. "Pas mus kol kas provincija. Dizaino industrija visiškai neišplėtota. Bet stengiamės, kad situacija pagerėtų: gamintojai ir dizaineriai suprastų esantys vienas kitam reikalingi", - teigia jis.

Pasak Kalinausko, didžiausia bėda yra tai, kad Lietuvoje už dizainą nenorima mokėti. "Gamintojai kone visą pelną investuoja į gamybos bazę, o lėšų produktų kūrimui beveik nebelieka. Už dizainerių idėjas jie siūlo labai menkus pinigus. Kita vertus, ir patys dizaineriai nemoka dirbti rinkos sąlygomis: jiems trūksta informacijos apie technologijas, Lietuvos baldžių gamybines bazes. Jie nemąsto praktiškai. Kol taip bus, susikalbėti abiem šalims bus labai sunku".

Nauris jau pastebi ir teigiamų poslinkių. "Atsiranda gamintojų, kuriuos smalsumas paskatina domėtis kūryba. Jie gamina savo standartinius produktus, bet greta to dar įsitraukia į žaidimą su dizaineriais ir stebi, kas iš to išeis. Finansiškai tai gal ir nenaudinga, tačiau įdomu. Tikiuosi, ateityje tokie ryšiai tobulės".

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Senųjų mafijų veikimo principai: nuo spirito kontrabandos iki plano pakeisti legendomis apipintą Palangą (54)

Pilis primenantys namai, prabangūs automobiliai ir iš tolo tviskantys auksiniai papuošalai – tai...

Sudėtingas Nausėdos sprendimas – ar bus nueita Grybauskaitės pėdomis (168)

Susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus likimas tik gilina konfliktą tarp prezidento Gitano...

Prieš karines pratybas – gėdingos Rusijos laivo nesėkmės (625)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas apsilankė aneksuotame Sevastopolyje, kur sausio 9-ąją vyko...

Vėžį įveikęs Šarūnas turi gerą žinią kitiems onkologiniams pacientams: čia galite sulaukti pagalbos (14)

„Tai man nutiko jauname amžiuje. Vadinasi, studentiškų metų nepraleidau klubuose su cigarete...

Vestuvėse užduotas svečio klausimas apie jaunąją suglumino – salėje kelias sekundes įsivyravo tyla (240)

Šiais laikais susituokus išsiskiria kas antra pora ir šis skaičius nuolat kyla. Santuoka XXI...

Artėjant rinkimams prastos žinios „valstiečiams“: apklausa parodė, ką žmonės mano apie Vyriausybę (484)

Kaip rodo naujausios atliktos gyventojų apklausos, pastarąjį mėnesį labiausiai traukėsi Lietuvos...

Iš Vilniaus pakilęs lėktuvas buvo priverstas grįžti atgal

Sekmadienį iš Vilniaus į Egipto kurortą Šarm el Šeichą skridęs lėktuvas, būnant virš...

Iranas atšaukė savo sprendimą Ukrainos lėktuvo juodąsias dėžes perduoti Kijevui (32)

Irano valdžia atšaukė savo sprendimą, apie kurį buvo paskelbusi šeštadienį: Teheranas...

Giedrius Drukteinis

Kitiems šypsena netinka, o tau – tinka?

Jei palygintumėme Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios signatarų nuotraukas, tarp jų lengvai...

Kijeve atsisveikinama su Irane įvykusios aviakatastrofos aukomis (36)

Kijevo Borispolio oro uoste vyksta atsisveikinimo su žuvusiais Irane numušto Ukrainos aviakompanijos...