Santykių ekspertai nuolat kartoja, jog laimingoms poroms svarbiausia – atvirai ir dažnai kalbėtis tiek apie gerus, tiek – apie blogus dalykus, netylėti, nelaukti ir nekaupti pykčio ar nepasitenkinimo, kol jis išsilieja per kraštus.
© Shutterstock nuotr.

Tos pačios taisyklės galioja ir darbo santykiuose. Esame įpratę sykį per metus su nerimu laukti metinio rezultatų vertinimo pokalbio, vienam iš kurio dalyvių teks išklausyti ne tik malonius vertinimus, o kitam – dar blogiau – juos išsakyti.

Tačiau vis daugiau modernių, sėkmingų ir daug dėmesio darbuotojų įtraukimui skiriančių įmonių atsisako tokio metinio vertinimo. Tai nereiškia, jog darbuotojai nebesulaukia vadovo pagyrų bei kritikos, priešingai – grįžtamąjį ryšį apie savo darbą ir rezultatus jie gauna nuolat.

Metinių vertinimo pokalbių pakeitimas į nuolatinį tarpusavio grįžtamojo ryšio teikimo procesą leidžia kur kas efektyviau ugdyti ir skatinti darbuotojus, o tiems, kurie užima jiems netinkamas pareigas, toks vertinimas leidžia greičiau tai pajusti ir savanoriškai palikti netinkamą darbo vietą. Toks vertinimas leidžia greitai pastebėti ir ištaisyti savo klaidas.

Personalo valdymo specialistų atlikti tarptautiniai tyrimai rodo, jog net ir tie darbuotojai, kurie sulaukia vien tik kritikos, yra labiau įsitraukę į darbą, nei negaunantieji jokių atsiliepimų. Tai tik dar kartą įrodo milžinišką grįžtamojo ryšio svarbą. O naudingiausias jis tuomet, kai teikiamas greitai, reguliariai ir apgalvotai.

Įmonės renkasi skirtingus būdus teikti ir gauti grįžtamąjį ryšį. Vienos tiesiog skatina darbuotojus ir darbdavius reguliariai kalbėtis, kitos tam pasitelkia specialias programėles. Vertinti galima tiek emocijas, nuotaikas, tiek ir pastabų turinį – tam nuolat kuriamos skirtingos programos.

Šiuo atžvilgiu geras pavyzdys – naujokas Lietuvoje „Uber“. Čia vienas kitą vertina tiek vairuotojas, tiek keleivis. Abu tai daro anonimiškai, vairuotojas kas savaitę sulaukia vertinimo rezultatų ir gali greitai pasidaryti išvadas apie savo elgesio klaidas bei stiprybes. Vairuotojui labai svarbu sulaukti gerų vertinimų, nes tai lemia jo populiarumą, taigi – ir atlygį.

Geri vertinimai svarbūs ir keleiviui – prastai įvertintam klientui gali būti sunkiau susirasti vairuotoją, o juk „Uber“ naudingas būtent dėl greičio ir galimybės greitai patekti iš vieno taško į kitą. Taigi, nuolatinis vertinimas leidžia greitai koreguoti bei tobulinti elgesį – ugdo darbuotojus ir klientus.

Tobulėjimui svarbios tiek pagyros, tiek kritika. Tad kiek gi reikia girti, o kiek – kritikuoti, norint kuo geresnių rezultatų?

Tarptautiniai tyrimai rodo, jog darbuotojų, kurie sulaukia panašaus kiekio pagyrų bei kritikos, rezultatai neypatingai skiriasi nuo tų, kurie pastabų gauna daugiau nei komplimentų. Taigi, nieko keisto, jog neretas darbdavys teigia nematantis didelės naudos ar poreikio aktyviai girti savo darbuotojus.

Tačiau tais pačiais tyrimais nustatyta riba, kurią pasiekus rezultatai tiesiog šauna į viršų: kai pozityvaus ir negatyvaus vertinimo santykis yra 3:1, t.y., darbuotojas išgirsta tris kartus daugiau palaikymo, paskatinimo žodžių, nei kritikos, jo darbo rezultatai ima itin pastebimai skirtis nuo tų, kurie paskatinimo sulaukia mažiau. O geriausiai dirba tos komandos, kuriose teigiamo ir neigiamo vertinimo santykis yra 6:1, t.y. tokiose komandose tarpusavio palaikymo ir pagyrimų yra šešis kartus daugiau nei kritikos.

Taigi, gerų ir rezultatyvių santykių siekiančioms įmonėms ar net ir – šeimoms, svarbu nepamiršti kelių svarbiausių taisyklių: bendrauti reikia nuolat, kritikuoti bei girti – greitai ir atvirai, o norint kaip reikiant pagerinti darbuotojo ar sutuoktinio rezultatus – skatinti jį reikia šešiskart dažniau, nei kritikuoti.

Airida Zavadskė – darbuotojų vertinimo, talentų vadybos ekspertė, „Addelse“ partnerė-ekspertė

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
Naujienų prenumerata

Top naujienos

Dvi Rusijos „Il-76“ minutės virš Lietuvos: ženklas duotas? (432)

Rusijos karinių lėktuvų „Il-76“ pasirodymą Lietuvos oro erdvėje daugelis pasistengs priskirti...

Į realybę sugrįžę lietuviai: kokie dabar reikalavimai būstui? (35)

Atsiradusi galimybė rinktis, kuriame rajone, kelintame aukšte ir kelių kambarių bute norime...

D. Grybauskaitė kreipėsi į pasaulio lyderius JT: Kremlius nesugeba pažaboti savo neapykantos Vakarams (98)

Rusijos vadovybė niekaip nesugeba pažaboti savo neapykantos Vakarams, pareiškė prezidentė...

Naujų pasų kainos pribloškė dviejų vaikų mamą: jaučiuosi finansiškai nukentėjusi (258)

Lietuviai stebisi ir reiškia nepasitenkinimą dėl, pasak jų, gerokai per didelių pasų kainų,...

Britų politikas rėžė: joks sveiko proto žmogus nevažiuos gyventi į D. Britaniją (43)

Žinomas Jungtinės Karalystės (JK) politikas pareiškė, kad valdantiesiems konservatoriams...

Vilniaus oro uoste, į Kijevą turėjusiame skristi lėktuve, siautėjo agresyvūs Izraelio piliečiai papildyta (62)

Antradienio vakarą 19.37 val. policija gavo pranešimą, kad Vilniaus oro uoste, lėktuve (skrydis...

Pasiruoškite blogiausiam: nevaldoma Kinijos kosminė stotis krenta į Žemę (84)

Kinijos kosminė stotis „ Tiangong -1“ jau ruošiasi pasitikti savo pražūtingą lemtį. 2011...

Krokodilų gaudytojo sūnus seka tėvo pėdomis: berniuko nuotraukos stebina pasaulį (1)

Dažnai sakoma – koks tėvas, toks ir sūnus. Šį posakį puikiai iliustruoja krokodilų gaudytojo...

LKL startavo: šūvis iš aikštės vidurio ir nelengva „Lietkabelio“ pergalė (11)

„Betsafe-LKL“ čempionatas startavo įtemptomis rungtynėmis Panevėžyje, kur vietos...

„Zapad“ atakos ir atsitraukimai: kai kurios detalės – labai iškalbingos (475)

Priešininkas išmėtė lapelius – psichologinio poveikio priemonės. Mūsų pajėgos lapelius...