aA
„Aš galvojau, kad šis darbas atsibos, bus monotoniškas, bet taip tikrai nėra“, – Marijono Mikutavičiaus vedamoje LRT RADIJO laidoje „Darbas – ne vilkas“ sako Traukinių valdymo skyriaus Vilniaus grupės vadovas ir traukinių mašinistas Viktoras Jatkauskas. Jis sako, kad valdyti traukinį gali tik atsakingi, budrūs, greitą reakciją turintys žmonės. Tačiau geriausiai, sako mašinistas, šis darbas tiks romantikams.
© Lietuvos geležinkeliai

V. Jatkauskas penkerius metus dirbo traukinio mašinistu, o net iki 12 valandų trukusios kelionės buvo kasdienybė. Pasak jo, traukinio mašinisto profesija – pati atsakingiausia geležinkelių srityje.

„Traukinio mašinisto darbas reikalauja maksimalios koncentracijos, susikaupimo, budrumo, nes niekada nežinai, kas gali nutikti – ir gyvūnas ant bėgių išbėgti, ir signalizacijos problemų atsirasti. Turi žiūrėti visas perėjas, pervažas, užtikrinti žmonių, keleivių, krovinių saugumą“, – teigia V. Jatkauskas.

Valdant traukinį gali pasitaikyti įvairių netikėtumų, o vienas dažniausių ir pavojingiausių – ant bėgių atsirandančios kliūtys. Tačiau V. Jatkauskas patikina, kad mašinistai būna viskam pasiruošę.

„Pamatęs ant bėgių gyvūną, mašinistas įvertina situaciją, panaudoja garsinį signalą. Jei mato, kad gyvūnas pasitraukia, nenaudoja maksimalaus stabdymo. Bet jei tai didelis gyvūnas, mašinistas staigiai stabdo. Kartais, jei traukinys pilnai pakrautas ir važiuoja visu greičiu, sustoti gali tik po 2 kilometrų. Mašinistai turi vieną paprastą taisyklę – jei mato kliūtį ant kelio, turi naudoti stabdžius“, – sako jis.

Be to, šiuolaikinės technologijos leidžia iš anksto nuspėti galimus trukdžius: „Dabar turime daug technologijų – jei kažkas negerai su keliais, mašinistas būna informuotas iš anksto. Kai mašinistas panaudoja maksimalų stabdymą, modernūs lokomotyvai patys barsto smėlį, kad būtų didesnė trintis ir sukibimas tarp rato ir bėgio.“

Lietuvos geležinkeliai
Lietuvos geležinkeliai
© Lietuvos geležinkeliai

Tiesa, priduria V. Jatkevičius, jei traukiniui tenka sustoti, sutrinka visas traukinių eismas. „Jei stoja vienas traukinys, stoja visa sistema. Jei atsitiko kažkoks gedimas ir traukinys sustojo, už jo stos ir kiti traukiniai – susidarys kamštis“, – apie iškylančius sunkumus sako jis.

Analogiškai lėktuvams, kuriems sunkiausia pakilti ir nusileisti, traukinių mašinistams sunkiausias traukinio pajudėjimas iš vietos ir sustabdymas, darbo subtilybėmis dalijasi V. Jatkevičius: „Pagalvokite – traukinio krovinys gali būti 6 tūkstančiai tonų ir reikia sustoti tikslioje vietoje, tai reikalauja daug įgūdžių, praktikos, žinių.“

Be išvardintų dalykų, traukinio mašinistui būtinas ir budrumas, kurį patikrina specialūs prietaisai, nes traukinių mašinistai savo kabinoje keliauja vieni.

„Užmigti negalima, nes traukinyje yra ir budrumo sistema – kas kelias minutes užsidega speciali lemputė, kurią reikia užgesinti mygtuku. Jei ji neužgesinama, po 6–7 sekundžių pradeda švilpti švilpukas. Jei ir į jį nereaguojama – automatiškai įsijungia traukinio stabdžiai ir traukinys sustoja. Valdant traukinį negalima niekur išeiti – visas dėmesys turi būti į kelią“, – sako mašinistas.

Nors dabar traukinius valdo rečiau, V. Jatkevičius tikina, kad šis darbas turi žavesio: „Galvojau, kad šis darbas atsibos, bus monotoniškas, bet taip tikrai nėra – maršrutai kaskart gali būti kitokie. O jei esi romantikas – tau šis darbas kaip tik, nes visi saulėtekiai ir saulėlydžiai tavo.“

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Gertrūda Stripeikytė

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Situacija kardinaliai keičiasi: kauniečių šeima atgauna du atimtus vaikus (570)

Iš kauniečių šeimos gana keistomis aplinkybėmis atimti du vaikučiai grąžinami į šeimą. Tai...

Smulkusis prekybininkas palygino antkainius: mūsų iki 20 proc., didžiųjų – iki kelių šimtų (347)

Tris parduotuves Marijampolėje valdantis verslininkas tikina, kad nors už įsigytas prekes...

Langų gamybos milžinė atidarė gamyklą Marijampolėje: įdarbins 1000 darbuotojų (19)

Langų ir lauko durų gamybos įmonė „ Dovista “ antradienį oficialiai atidarė gamyklą...

Skausmingas Šimašiaus sprendimas: apsispręsti padėjo nemalonių klausimų gausi apklausa (266)

Rugsėjo 19 – spalio 2 dieną rinkos tyrimų bendrovės „ Spinter tyrimai “ Liberalų...

Dėl NATO karinių raumenų demonstravimo Maskva neslepia įtūžio (62)

Apie 50 tūkst. karių ketvirtadienį Norvegijoje pradės didžiausias nuo Šaltojo karo pabaigos...

Medikai nuogąstauja: greitosios pagalbos automobiliuose sumontuota įranga kelia pavojų pacientams

Dalis Lietuvos greitosios medicinos pagalbos ( GMP ) darbuotojų reiškia susirūpinimą dėl...

Profesorius Stukas: kodėl reikėtų pradėti valgyti daugiau bulvių (135)

Vilniaus universiteto profesorius dr. Rimantas Stukas primena seniai žinomą tiesą – esame tai,...

Skvernelis: deja, kvietimo priimti negaliu (590)

Opozicijos atstovams surinkus parašus antradienį šaukiamas nenumatytas Seimo posėdis , jame bus...

Laukus nupurškė nelegaliais herbicidais: liko be pasėlių ir mokės baudą

Piktžolėms žieminių rapsų pasėliuose naikinti Lietuvoje užregistruota per 30 pavadinimų...

Po daugelio metų stato pirmąjį modernų daugiabutį: tikisi privilioti jaunų specialistų (13)

Rokiškyje po 28 metų pertraukos turėtų iškilti pirmasis daugiabutis . Jį statysiančios verslo...