aA
„Aš galvojau, kad šis darbas atsibos, bus monotoniškas, bet taip tikrai nėra“, – Marijono Mikutavičiaus vedamoje LRT RADIJO laidoje „Darbas – ne vilkas“ sako Traukinių valdymo skyriaus Vilniaus grupės vadovas ir traukinių mašinistas Viktoras Jatkauskas. Jis sako, kad valdyti traukinį gali tik atsakingi, budrūs, greitą reakciją turintys žmonės. Tačiau geriausiai, sako mašinistas, šis darbas tiks romantikams.
© Lietuvos geležinkeliai

V. Jatkauskas penkerius metus dirbo traukinio mašinistu, o net iki 12 valandų trukusios kelionės buvo kasdienybė. Pasak jo, traukinio mašinisto profesija – pati atsakingiausia geležinkelių srityje.

„Traukinio mašinisto darbas reikalauja maksimalios koncentracijos, susikaupimo, budrumo, nes niekada nežinai, kas gali nutikti – ir gyvūnas ant bėgių išbėgti, ir signalizacijos problemų atsirasti. Turi žiūrėti visas perėjas, pervažas, užtikrinti žmonių, keleivių, krovinių saugumą“, – teigia V. Jatkauskas.

Valdant traukinį gali pasitaikyti įvairių netikėtumų, o vienas dažniausių ir pavojingiausių – ant bėgių atsirandančios kliūtys. Tačiau V. Jatkauskas patikina, kad mašinistai būna viskam pasiruošę.

„Pamatęs ant bėgių gyvūną, mašinistas įvertina situaciją, panaudoja garsinį signalą. Jei mato, kad gyvūnas pasitraukia, nenaudoja maksimalaus stabdymo. Bet jei tai didelis gyvūnas, mašinistas staigiai stabdo. Kartais, jei traukinys pilnai pakrautas ir važiuoja visu greičiu, sustoti gali tik po 2 kilometrų. Mašinistai turi vieną paprastą taisyklę – jei mato kliūtį ant kelio, turi naudoti stabdžius“, – sako jis.

Be to, šiuolaikinės technologijos leidžia iš anksto nuspėti galimus trukdžius: „Dabar turime daug technologijų – jei kažkas negerai su keliais, mašinistas būna informuotas iš anksto. Kai mašinistas panaudoja maksimalų stabdymą, modernūs lokomotyvai patys barsto smėlį, kad būtų didesnė trintis ir sukibimas tarp rato ir bėgio.“

Lietuvos geležinkeliai
Lietuvos geležinkeliai
© Lietuvos geležinkeliai

Tiesa, priduria V. Jatkevičius, jei traukiniui tenka sustoti, sutrinka visas traukinių eismas. „Jei stoja vienas traukinys, stoja visa sistema. Jei atsitiko kažkoks gedimas ir traukinys sustojo, už jo stos ir kiti traukiniai – susidarys kamštis“, – apie iškylančius sunkumus sako jis.

Analogiškai lėktuvams, kuriems sunkiausia pakilti ir nusileisti, traukinių mašinistams sunkiausias traukinio pajudėjimas iš vietos ir sustabdymas, darbo subtilybėmis dalijasi V. Jatkevičius: „Pagalvokite – traukinio krovinys gali būti 6 tūkstančiai tonų ir reikia sustoti tikslioje vietoje, tai reikalauja daug įgūdžių, praktikos, žinių.“

Be išvardintų dalykų, traukinio mašinistui būtinas ir budrumas, kurį patikrina specialūs prietaisai, nes traukinių mašinistai savo kabinoje keliauja vieni.

„Užmigti negalima, nes traukinyje yra ir budrumo sistema – kas kelias minutes užsidega speciali lemputė, kurią reikia užgesinti mygtuku. Jei ji neužgesinama, po 6–7 sekundžių pradeda švilpti švilpukas. Jei ir į jį nereaguojama – automatiškai įsijungia traukinio stabdžiai ir traukinys sustoja. Valdant traukinį negalima niekur išeiti – visas dėmesys turi būti į kelią“, – sako mašinistas.

Nors dabar traukinius valdo rečiau, V. Jatkevičius tikina, kad šis darbas turi žavesio: „Galvojau, kad šis darbas atsibos, bus monotoniškas, bet taip tikrai nėra – maršrutai kaskart gali būti kitokie. O jei esi romantikas – tau šis darbas kaip tik, nes visi saulėtekiai ir saulėlydžiai tavo.“

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Gertrūda Stripeikytė

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Šaro rimbas padėjo: „Žalgiris“ Stambule parodė tikrąjį savo veidą (227)

Kauno „Žalgiris“ trečiadienio vakarą Stambulo „Sinan Erdem Dome“ arenoje ieškojo pirmos...

Sostinės pakraštyje – garsių prekių ženklų išparduotuvė, apie kurią nenorėtumėte niekam prasitarti (134)

Pasakoti ar nepasakoti – štai kur klausimas, kai kalba nukrypsta apie neseniai duris pravėrusias...

Mistinė vieta, apie kurią žino retas vilnietis: užsieniečiai čia plūsta tūkstančiais (69)

Retas vilnietis žino apie namą, stovintį Antakalnio V. Grybo gatvės Vaikų namų teritorijoje,...

Spekuliantai pelnosi krentant Džeimso Bondo automobilio gamintojo akcijoms (12)

Galbūt investuotojams Džeimso Bondo automobilis ir patinka, bet gamintojo akcijomis jie spekuliuoja...

Patenkintas Šaras „gražuolių“ matyti „Žalgiryje“ nenori: turime iš naujo tapti žvėrimis specialiai Krepšinis.lt iš Stambulo

Kauno „Žalgiris“ pademonstravo įspūdingą žaidimą puolime bei atidarė pergalių sąskaitą...

Liberalai panaikino Šimašiui palankų sprendimą narystė partijoje gali būti sustabdyta (148)

Remigijui Šimašiui paskelbus, kad antrosios kadencijos Vilniaus miesto mero kėdėje jis sieks su...

Metė siaubingus kaltinimus medžiotojo pašautam dviratininkui – mama vadina monstru ir gailisi, kad tiek mažai kankinosi buvusi mergina kaltina žvėrišku elgesiu (21)

Netekties palaužta dviratininko iš Didžiosios Britanijos Marco Suttono, kurį per klaidą Alpės...

Vieną tritaškį per rungtynes pataikęs „Rytas“ namie nusileido vokiečiams (181)

Vilniaus „Ryto“ (1/2) komanda Europos taurės turnyre patyrė antrą pralaimėjimą iš eilės....

Antrąją „Neregėtą Lietuvą“ išleidęs Jovaiša: pirmasis albumas buvo naudojamas ne pagal paskirtį (22)

Fotografas Marius Jovaiša prieš 10 m. pristatęs jau dabar bene žymiausią Lietuvos fotografijų...

Adomaitis: pametame kažkur galvas – nežinau, kaip paaiškinti (42)

„Ryto“ sirgaliai likus pusei minutės iki ketvirto kėlinio pabaigos traukė ne pergalės dainas,...