aA
Pasaulyje tik trys ne karo pilotai gali sraigtasparniu padaryti Mirties kilpą. Siegfriedas Schwarzas - vienas iš jų.
Malūnsparnis
© Corbis

 - Koks buvo pirmasis jūsų skrydis?

Tai įvyko 1977 metais. Bet skraidymas sraigtasparniais niekada nebuvo mano didžioji gyvenimo svajonė. Tiesiog taip jau atsitiko, kad dabar dirbu savo svajonių darbą. Kai buvau jaunas, kariuomenėje dirbau mechaniku. Tuomet norėjau išmokti skraidyti, bet skraidžiau ne kaip karys, o kaip civilis; tarnybos metu ir mokiausi, taigi, tapau pirmuoju civiliu skraidyti sraigtasparniu besimokančiu žmogumi Austrijoje.

Prieš tai Austrijoje skraidyti sraigtasparniais mokėsi tik kariai bei buvo žmonių, kurie piloto licencijas įgijo užsienyje. Vėliau ilgą laiką praleidau JAV, skraidindavau Kalėdų senius ir darydavau viską, ko reikėjo, kad prasimanyčiau pinigų. Žmogus, sukaupęs tiek daug skraidymo valandų, visuomet gali rasti darbo. Šiais laikais jauniems žmonėms gana sunku. Vėliau į skolą įsigijau „Robinson 22“. Kurį laiką neturėjau darbo ir tuomet man kilo mintis atidaryti pilotų mokyklą.

- Sugebėjote gauti paskolą, nors neturėjote darbo ir turėjote tik... neįprastą verslo planą?

Šiais laikais taip tikriausiai nepavyktų. Bet man jie paskolino beveik 70 gabalų.

- Taip išeitų, kad jūsų idėja tikrai buvo sparnuota...

Džiaugiuosi galėdamas pasakyti, kad viskas pavyko gerai. Per daugelį metų įsigijau vis daugiau ir daugiau sraigtasparnių, o prieš kelis metus pardaviau mokyklą. Be savo pagrindinio darbo – pilotavimo „Cristophorus Air Ambulance“ greitosios pagalbos įstaigai – aš valdžiau ir skraidymo mokyklą.

- Tai kada gi prasidėjo akrobatinis skraidymas?

Prisimenu, kaip mačiau TV laidų vedėją skrendant kaip keleivį kartu su Raineriu Wilke, vienu iš pirmųjų vyrukų, kuris užsiėmė akrobatiniu skraidymu su sraigtasparniu, Bo 105. Kai vedėjas išsvirduliavo iš sraigtasparnio, jis pasakė: „Iki šiol niekas nėra taip greitai manęs suvimdęs“. Tai mane tučtuojau sudomino. Todėl skridau susitikti su R. Wilke ir paprašiau jo parodyti, ką jis daro.

Nesupykino ir tučtuojau susivokiau, kad taip pat noriu taip skraidyti. Taigi, R. Wilke mane visko išmokė. Jis taip pat mokė ir Chucką Aaroną, kuris Amerikoje skraido už „Red Bull“ komandą. Raineris ir aš dabar esame „Flying bulls“ sraigtasparnių flotilės pilotai, o aviacijos šou mes per pasirodymus vienas kitą pakeičiame. Visada pasirodome atskirai. Jau ir taip tai yra pakankamai sudėtinga.

- Taigi, kodėl tik jūs trys?

Reikia labai, labai gerai pažinoti sraigtasparnį, kad viskas atrodytų įspūdingai. Tuomet žiūrovai gali suvokti tobulumą ir jei būna labai arti veiksmo, o tai dar labiau padidina reginio patrauklumą. Pavojų kelia tai, kad sraigtasparnis neskrenda pats. Jei baigiate manevrą ir esate vos 50 metrų nuo žemės, tai krisite ant žemės kaip akmuo. Ypač jei atliekate viražą ar skrendate aukštyn kojomis.

Tai gali trukti labai trumpai, nes kitaip nutrūksta tepalų patekimas į turbiną. O jei nesate normalioje pozicijoje, nevyksta autorotacija. Autorotacija reiškia, kad galima saugiai nutupdyti sraigtasparnį net ir tuomet, kai turbina sugenda; sraigtasparnis tiesiog sklęs žemyn, o oro sraute besisukančios mentės gerokai sulėtins nusileidimą.

- Kokius manevrus galima atlikti sraigtasparniu?

Teoriškai – visus tuos pačius, kurie atliekami lėktuvu. Tiesiog viskas vyksta šiek tiek lėčiau ir nepatiriami tokie dideli G krūviai – ne daugiau 3G, kas reiškia, kad sveriama 3 kartus daugiau už normalų svorį. Be to, galima atlikti ir tokių manevrų, kurie su lėktuvu yra neįmanomi – pavyzdžiui, kaboti ore ir staiga pasvirti į priekį. Tai yra ganėtinai bjauru, ypač jei kabinoje yra keleivių. Be to, sraigtasparniai yra be galo judrūs; vienintelis su jais sulyginamas dalykas yra laumžirgis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Paauglei per klaidą buvo sulašintas dezinfekcinis skystis: paaiškino, kaip tai įvyko papildyta 13.16 (46)

Praėjusį penktadienį per Lietuvą nuaidėjo žinia apie Kauno klinikose įvykusią slaugytojos...

Gaisro gesinimo realybė Alytuje: skambinome per visą Lietuvą, maldavome verslininkų papildyta 13:20 val. (142)

Šeštą parą Alytuje kovojama su gaisru padangų perdirbimo įmonėje. Mieste yra paskelbta...

Kauno r. sugalvojo atkirtį Matijošaičiui, pasiryžusiam per dieną už vaiką reikalauti kone 10 eurų (134)

9,20 euro už vieną Kauno vaikų darželiuose praleistą dieną. Tiek kitais metais reikės mokėti...

Finalas gali būti skandalingas: jei į Pranckiečio ir valdančiųjų konfliktą dėl posto būtų įtraukta net policija (268)

Antradienį Seimo posėdžių salę pasieks ne tik kitų metų biudžeto projektas ir jo pateikimas....

Įtarusi galimą dokumento klastojimą, Širinskienė kreipėsi į Seimo kanclerę (91)

Dėl tikrovės neatitinkančių duomenų pateikimo spalio 15 d. nenumatyto Seimo plenarinio posėdžio...

Stilistė palygino pigius ir brangius drabužius – atrodo taip pat, o kainos skiriasi dešimtis kartų (13)

Žinomas prekinis ženklas – tai tik žmogaus puikybės ženklas ar, vis dėlto, nepriekaištinga...

Rokiškėnas praturtėjo neteisėtai: skyrė baudą ir konfiskavo 354 tūkst. namuose rastų eurų (28)

Lietuvos apeliacinis teismas patenkino Panevėžio apygardos prokuratūros apeliacinį skundą ir...

Paaiškėjo naujos Anastasijos Zavorotniuk gydymo detalės: gydymo brangiame reabilitacijos centre prireikė staiga pablogėjus sveikatai (2)

Žurnalistai išsiaiškino, kiek kainuoja paslaugos elitiniame Pamaskvės rajone (Rubliovkoje)...

Į Lietuvą atvyko JAV tankai (118)

Į Lietuvą pirmadienį atvyko pusmečiui šalyje dislokuojamo Jungtinių Valstijų bataliono...

Ko patys medikai nelaiko savo namų vaistinėlėse

Retas kuris neturi namų vaistinėlės – paprastai vonioje kabančios spintelės, kurioje sukrautos...