aA
Paskutinis seksualumo suvokimo pavyzdys, kuris papildytų Vakarų lyties kategorijų sampratą, atkeliauja iš Minangkabau, Vakarų Sumatros, Indonezija (Blackwood, 1998). Terminas “tomboi” (kilęs iš angliško žodžio “tomboy”) naudojamas apibūdinti moteris, kurios elgiasi kaip vyrai.
Seksualumas
Nors “tomboi” yra moterys, jos suvokia save kaip vyrus ir domisi moterimis, kurios savo seksualiniu objektu yra pasirinkusios vyrus. Pasiaiškinsime, kokie kultūriniai faktoriai suformavo “tomboi” instituciją, ir kaip šie reiškiniai apsunkino visuotinai priimtą lyties ir seksualumo suvokimą pasaulyje.

“Tomboi” išskiria save atlikdamos tuos pačius darbus kaip ir Minangkabau vyrai. Jos žaidžia koa (panašus į pokerį kortų žaidimas), kuris yra laikomas išskirtinai vyrų žaidimu. Jos rūko kaip ir dauguma vyrų, kas tame krašte moterims visiškai nebūdinga. Jos iš namų eina vienos, ypač vėlyvu paros metu, o tai yra vyrų prerogatyva. Kaip ir stipriosios lyties atstovai, jos vairuoja motociklus, vežioja jais moteris (dauguma moterų moka važiuoti motociklais, bet jeigu keliauja mišri pora, visada vairuoja vyras).

“Tomboi” įsivaizduoja savo santykius su moterimis kaip ir Minangkabau vyrai. Jos pabrėžia, kad jų meilužės yra labai “moteriškos” moterys. O pastarosios lieka ištikimos moteriškumo kodams, bet yra linkusios į tos pačios lyties asmenis. Moterų poros vadina viena kitą “mamyte” ir tėveliu”, su kitomis poromis elgiasi taip pat kaip “cowok” ir “cewek” (indoneziški žodžiai, reiškiantys vaikiną ir merginą). Toks lytį apibūdinančių terminų naudojimas rodo, kad “tomboi” priskiria save vyrų kategorijai (“laki-laki”).

Tam tikros kultūrinės ideologijos Vakarų Sumatroje produkuoja “tomboi” identitetą. Pirmoji jų – ypatinga lyčių samprata, kur abi lytis priešpastatoma viena kitai kaip lygiavertės; antra – giminystės ideologija, kuri susiklosčiusi taip, kad moterys yra pagrindinės giminės pratęsėjos ir saugotojos.

Minangkabau kultūroje įsigalėjęs matriarchatas - paveldas ir turtas keliauja iš mamos dukrai. Taip pat jie yra pamaldūs musulmonai. Kaip įprasta daugumai Islamo kultūrų, Minangkabau žmonės tiki, kad vyrai ir moterys turi skirtingą prigimtį. Vyrai privalo būti agresyvesni ir drąsesni už moteris. Berniukams draudžiama verkti – tai leidžiama tik mergaitėms. Iš moterų tikimasi, kad jos bus kuklios, pagarbios, tai tiesiog privaloma jaunoms ir netekėjusioms moterims. Toks supratimas konstruoja skirtingas privilegijas vyrams ir moterims bei lemia vyrų lyties pranašumą (Blackwood, 2000).

Kaimo visuomenės, pagrįstos giminystės ryšiais, kontekste, heteroseksualios santuokos užtikrina produktyvų giminės pratęsimą ir socialinių ryšių išsaugojimą. Minangkabau moterims šis giminės tinklo pratęsimas per vedybas ir vaikus yra nepalankus jų identitetui bei padėčiai bendruomenėje. Kadangi dukterys yra būtinos giminės pratęsimui, vyresnės moterys atidžiai prižiūri jaunąsias, kad šios ištekėtų sėkmingai. Dukterys nėra vien reprodukuotojos, jos yra kitos giminės kartos galvos. Kaimiškose bendruomenėse moterų gyvenimas neįsivaizduojamas be vedybų ir vaikų auginimo.

Tokie griežti apibrėžimai, kas yra “vyriška”, o kas “moteriška”, ir prie kokios lyties tai pririšta, lemia nusižengimus sistemai, pavyzdžiui, “tomboi” forma. Kiekviena “tomboi” vaikystėje būna grubesnė nei kitos mergaitės, dažniau žaidžia su berniukais. Ją pavadina “bujang gadis”, kas reikštų – “berniukas-mergaitė”.

Kadangi aplinkiniai jas pripažįsta vyriškomis, “tomboi” ir toliau stengiasi elgtis kaip priklauso vyrui. Kadangi jų elgesys finale visiškai nesutampa su moterišku, “tomboi” ima neigti savo moterišką kūną ir pripažįsta tik vyriškąją giminę šioje dviejų lyčių sistemoje. Vyriškos ideologijos pirmumas yra stipriai įsigalėjęs Vakarų Sumatroje ir bet kokia kitokia moterų savarankiškumo apraiška be minėtosios išimties yra net neįsivaizduojama, nes tai prieštarautų nustatytoms taisyklėms, kurios yra skirtingos vyrams ir moterims.

Tačiau lesbiečių ir gėjų veikla Indonezijoje, vykstanti per tarptautines gėjų organizacijas ir leidinius, apsunkina “tomboi” identiteto suvokimą. Čia pirmą kartą 1980-aisiais buvo suburta maža, bet, laikui bėgant, išgarsėjusi tarptautiniu mastu, gėjų ir lesbiečių grupelė (Boellstorff, 2000). Jie paskatino naujo gėjų identiteto atsiradimą Indonezijoje, kuris, nors ir ne visai sutampa su “vakarietiškuoju”, bet pagrindžiamas ta pačia lyčių atskyrimo ideologija.

Tarptautinio homoseksualumo suvokimo įsibrovimas į “tomboi” ir jų partnerių gyvenimą pagimdė naują kultūrinį seksualumo modelį. Keliaudami iš miesto į kaimą, šie individai susiduria su miesto gėjais ir lesbietėmis bei diskusijomis dėl jų identiteto. “Tomboi” institucija Vakarų Sumatroje, šiuo požiūriu, yra mišinys vietinio, nacionalinio ir tarptautinio identitetų. Jeigu “tomboi”identitetas buvo formuojamas vietinių kultūrinių procesų, kurie pabrėžė lyčių atskirumą ir seksualumo sampratų atkyrimą priklausomai nuo lyties, jų migravimas tarp miesto ir kaimo bendruomenių lėmė susidūrimą su kitais seksualumo modeliais ir lyties identitetais. Jie pasinaudojo šiuo nauju identitetu kitokiam savivokos formavimui – “tomboi” atskyrimo nuo lesbiečių.

Tai rodo, kad lyties, kaip ir seksualumo, samprata yra produkuojama kultūrinių procesų. Nepaisant fiksuotų lyties ir seksualumo kategorijų, “tomboi” netelpa į nė vieną “vakarietišką” kategoriją – jos nėra nei lesbietės, nei vyriškos moterys, nei transvestitai, nei vyrai ar moterys. Savo ruožtu, “mati” moterys negali būti identifikuojamos kaip lesbietės, nes propaguoja seksą savo malonumui su abiejų lyčių partneriais. Skirtingos patirtys ir išlygos taisyklėse rodo, kad seksualumas yra socialinių procesų sąveikos vaisius.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Pažintis socialiniame tinkle: kaip vos iš kelių žinučių suprasti, kad viskas baigsis blogai (33)

„Tinder“, „Facebook“ ir kiti socialiniai jau kurį laiką yra kone populiariausia platforma...

Vieta, apie kurią lietuviai galėjo tik pasvajoti: paslaptingas kino teatras, kur leidžiama daugiau nei įprastai (2)

Sostinėje įsikūrė nauja vieta, apie kurią anksčiau net nesvajojote, kad tokia gali būti. Po...

Nepaklausė medikų ir šiandien džiaugiasi dešimtmečiu sūnumi: nuvykus į klinikas, nėštumą siūlė nutraukti (8)

Ką reiškia rankose laikyti nė kilogramo nesveriantį kūdikį, niekaip nesupras tie, kas to...

Laukiantiems didžiųjų metų švenčių – puikios žinios: galite turėti 11 laisvadienių (2)

Kalėdos ir Naujųjų metų sutikimas šįmet gali tapti itin įsimintinas. Ypač tiems, kurie yra...

Gėrimo, šildžiusio Pirmojo pasaulinio karo karius, paskutinė stotelė – Indijoje (1)

Gerą šimtmetį šeimos savo vaikus Indijoje girdė salyklo skonio pieno gėrimais, kurie, kaip kad...

Reforma iš vidaus: prabilo apie ligoninėse apgyvendinamus paimtus vaikus, dėl kursų metamus darbus ir pareigūnų patyčias (417)

Iš nesaugios aplinkos paimtų vaikų apgyvendinimas ligoninėse, budinčių globotojų trūkumas,...

Buto pirkimas miesto centre: ekspertė išvardijo didžiausius privalumus (15)

Mes gyvename amžiuje, kai informacijos srautai kasdien tik didėja ir tam, kad neatsiliktume, turime...

Po 30 metų į Lietuvą grįžusi moteris atvira: nuskurusiame sovietiniame mieste esama šio to nauja (169)

„Iš Lietuvos su meile“. Taip savo straipsnį, publikuotą svetainėje „Roads &Kingdoms“,...

Iš emigracijos grįžusi Rasa pirmą Lietuvoje uždirbtą algą išleido maistui (140)

Jau aštuntus metus Norvegijoje gyvenanti Simona Šiemienė planuoja grįžti į Lietuvą ir...

Ingai Stumbrienei - karūna Lietuvoje: esu įkvėpta jos drąsos (77)

Šį penktadienį renginių ištroškusius ir nuo darganos pavargusius Vilniečius studija "I'M...