aA
Pokomunistinių šalių moterys virtualiuose pažinčių tinklalapiuose save erotizuoja ir pornografizuoja. Jos save dažnai pateikia kaip gyvūnus, paaugles ar prievartaujamus objektus. Tokią išvadą padarė Rytų Europos moterų fotografijas įvairiuose virtualiuose moterų pažinčių tinklalapiuose nagrinėjęs Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) docentas, sociologas, populiariosios kultūros tyrinėtojas Artūras Tereškinas.
© Corbis
Mokslininkas rėmėsi jauno menininko Rudolfo Levulio projektu „Pažintys“: pastarasis 4 metus rinko pažinčių svetainėse besiskelbiančių moterų nuotraukas. A. Tereškinas pasakojo, kad jį domino tai, kaip pačios moterys save pateikia skelbimuose internete – kaip rengiasi, kokie jų gestai, žvilgsniai, kokiuose interjeruose fotografuojasi, kaip save erotizuoja ir netgi pornografizuoja.

Anot jo, feministės tyrinėtojos mano, kad minėti pažinčių skelbimai ir ten skelbiamos nuotraukos - moterų prievarta prieš moteris, jų subordinacija ir išnaudojimas.

„Norėčiau tam paprieštarauti ir manyti: taip, moterys dažniausiai save pateikia vyrų žvilgsniui, bet jos kartu ir fantazuoja, tarsi priešinasi tos kultūros normalumui, kultūrburžuaziškumui pateikdamos save labai provokuojančiais būdais“, - DELFI sakė A. Tereškinas.

Trys savęs pateikimo tipai

Moteris
© Corbis

VDU docentas išskyrė 3 moterų savęs pateikimo pažinčių svetainėse tipus.

Pirmosios save dažnai pateikia kaip gamtos dalį - nuotraukose sėdi medžiuose, laukuose, apsirengusios leopardo kailiais pateikia save kaip gyvūnus, įlipusios į medžius kaip panteros pozuoja vampyriškose gyvūniškose pozose.

Antrosios save fotografijose infantilizuoja - čia stiprus vaikiško seksualumo aspektas, kai moteris savo apsirengimu, žvilgsniu ar poza vaizduoja paauglę.

„Mane sukrėtė, kad moterys save pateikia kaip išprievartautus arba prievartaujamus objektus –vienoje nuotraukoje moters analinėje angoje pamerkta gėlė. Ten, kur moteris nukreipusi pistoletą į savo krūtį, tarsi sakoma vyrams ar žvelgiančiam žmogui, kad, galbūt, fantazijos sferoje aš esu atvira prievartai“, - apie trečią moterų tipą kalbėjo mokslininkas.

Anot jo, tokiomis nuotraukomis moterys sako esančios nepaklusnios arba tokios, kurias reikia kontroliuoti.

Dažniau apsinuogina žemesnio išsilavinimo moterys

Moteris
© Corbis

A.Tereškinas sako, kad minėtos nuotraukos reikalingos vyrų viliojimui ir partnerių paieškai. Anot jo, skaitant skelbimus aiškėja, kad moterys pažinčių skelbimuose ieško ne tik sekso, tačiau ir romantiškesnių dalykų – šeimos, gero partnerio.

„Svarbu tai, kad skelbimai dažniausiai nukreipti į vakarietį vyrą - jos ieško vakariečio vyro, už kurio galėtų ištekėti, išvažiuoti. Kalbu ne tik apie Lietuvos moterų skelbimus – apskritai tai paplitę visoje Rytų Europos erdvėje. Jos ieško saugumo, švelnumo, romantikos – to, ko nemato savo kasdienybėje“, - aiškino A. Tereškinas.

Skelbimuose moterys dažniausiai rašo mylinčios vaikus bei tai, kad joms patinka tvarkytis namuose. Pabaigoje jos dažniausiai priduria mėgstančios seksą.

Moteris
© Corbis

A. Tereškiną sudomino tai, kad dažnai moteris save pateikia kaip „egzotišką, kitą, labai skirtingą asmenį, kuris galbūt būtų patrauklus vakariečiui“. „Taip, tokie pornografistiniai vaizdiniai dominuoja, bet, kita vertus, kai pažvelgiame į platesnę kultūrą, matome, kad tie vaizdiniai labai atspindi mūsų visą bendrą kultūrą, kurią vadinu išpažinties ir striptizo kultūra arba netgi orgazmine kultūra“, - sakė pašnekovas.

Moterys skelbimuose internete labai imituoja moteriškos spaudos bei mados fotografijas. Tai, pasak A. Tereškino, rodo, jog moterys veikiamos visos populiariosios seksualizuotos kultūros.

Kas toji moteris, besiskelbianti internete? Anot A. Tereškino, ji dažniausiai priklauso žemesnei socialinei klasei, tad dažniausiai jaučia beviltiškumą ir siekia pabėgti iš savo padėties. Pasak jo, visame pasaulyje save pornografizuoti ir erotizuoti labiau drįsta žemesnio išsilavinimo, žemesnės socialinės padėties moterys.

Smerkti negalima

Moteris
© Corbis

Docentas pastebėjo, kad besiskelbiančios moterys optimistės – jos mano sugebėsiančios save parduoti ar iškeisti savo grožį, jaunystę.

Tačiau daugeliu atvejų moterų tikslai lieka fantazijų lygmenyje. Nusifotografavusios skurdžiuose interjeruose, pateikdamos nuotraukas internete jos tarsi mėgina įsivaizduoti kitą gyvenimą, fantazuoti apie kitokią save, kuri gali valdyti savo gyvenimą, savo įvaizdį, kažką pakeisti. Tačiau, anot A. Tereškino, dar daugiau fantazuoja tie, kurie į jas žiūri.

„Fantazija – svarbus mūsų kultūros žanras, sritis, kur žmonės tarsi išsprendžia tuos savo gyvenimo prieštaravimus, kurių negali išspręsti tikrovėje“, - įsitikinęs A. Tereškinas.

Tačiau dažnai tokių moterų likimas būna liūdnas – dalis jų patenka į prekybos moterimis, smurto, pornografijos žabangas.

„Yra pasakymas – vyrai veikia mūsų kultūroje, o moterys - atrodo. Tačiau iš tikrųjų šioje kultūroje jau ir moterys, ir vyrai kartu ir atrodo, ir veikia. Vyrai irgi save jau sudaiktina ir pateikia kaip savotišką prekę internete“, - pastebi pašnekovas.

Beje, analogiškai besielgiančių vyrų pozos ir gestai daug skurdesni, fotografijose jie vaidina mažiau už moteris.

Artūras Tereškinas
© Nuotr. iš asmeninio albumo

Populiariosios kultūros tyrinėtojas sako, kad apsinuoginti ar parodyti tiek, kiek kultūroje nepriimtina – kai kurių moterų savotiškas protestas. Pasak jo, tai prieštaringa kultūros erdvė, kurią galima vertinti teigiamai arba neigiamai, tačiau smerkti negalima. Moterys paprasčiausiai ieško pasipriešinimo būdų ir tai kultūrai, ir savo gyvenimams.

Mokslininkas prognozuoja, kad populiarėjant internetui, skelbimų internete vis daugės, tik galbūt keisis turinys. Anot jo, šalyse, kuriose daugiau kalbama apie feminizmą, išsilaisvinimą ir lyčių lygybę, moterys savęs pateiki pornografizuojančiais būdais nedrįsta.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Sunkios ligos kamuojamas Jurgis atsidūrė beviltiškoje padėtyje: nežinau, ką man reiks pasakyti savo dukrai (26)

„Laivas skęsta, bet mane išmetė pirmąjį“, – laidoje „ DELFI diena “ sakė cukriniu...

Pavojingai kaista abu Vokietijos visuomenės pakraščiai: grasinti imasi net moterims ir vaikams (134)

Jau kuris laikas Vokietijoje dažnėja pranešimų, rodančių, jog pavojingai kaista abu visuomenės...

Pirko rusišką lėktuvnešį, o įsigijo nesibaigiantį galvos skausmą (484)

Kaip ir daug kitų šalių, Indija nori įsigyti geriausių ginklų, kokių tik išgali nusipirkti....

Rimvydas Valatka. Lietuvos lenko pasikalbėjimas su arabų šeichu (277)

Iki šiol abejojama, kas parašė „Lenko pasikalbėjimą su lietuviu“. Bet niekas neabejoja, kad...

Įspėja šiukštu nemaišyti šių dažniausiai vartojamų vaistų: galima ne tik apsinuodyti, bet ir pakenkti svarbiems organams (28)

Užklupus skausmui, peršalimui ar kitiems netikėtumams, pirmiausia puolame į savo vaistinėlę. Ten...

„Žalgiris“ išliejo įtūžį: Pasvalyje iškovota didžiausia sezono pergalė (69)

Penktadienį skaudžią nesėkmę Eurolygos rungtynėse prieš Pirėjo „Olympiakos“ patyręs Kauno...

Avarija Prienų rajone: du žmones vadavo ugniagesiai gelbėtojai

Sekmadienio vakarą, apie 18.15 val., Prienų rajone, Kauno plente, Ignatavos kaimo ribose, maždaug 4...

Manto Kvedaravičiaus „Partenonas“ užvėrė „Scanoramą“ sostinėje

Sekmadienio vakarą Vilniuje kino mylėtojai rinkosi į šventinę Europos šalių kino forumo...

„Patrulis“ Algirdas Radzevičius išdrįso netikėtam interviu: iki sūnaus buvau visai kitoks žmogus (14)

Vienuolikmetį sūnų Roką auginantis grupės „Patruliai“ lyderis Algirdas Radzevičius...

Senovės Lietuvos miškų apsauga: urėdas brakonierių galėjo iš karto pakarti (1)

Visi trys Lietuvos statutai (1529, 1566, 1588) šalia svarbiausių tuometinės valstybės ir jos...