aA
Arbatos ceremonija japonų kultūroje yra ypatingas įvykis. Kad ceremonija būtų tobula, šeimininkas dienų dienas derina kiekvieną detalę. Arbatos gėrimo ceremonijos būna įvairių stilių, tačiau kiekvieno svečio pasirodymas laikomas įvykiu, kuris daugiau niekada nepasikartos tokiomis pačiomis aplinkybėmis, todėl mėgaujamasi kiekvienu arbatos ceremonijos aspektu.
Arbatos gėrimo ceremonija K.Ptakausko Ryto Rasos sode Alytuje. Vaišinama Japonijos ambasadorė Miyoko Akashi.
© DELFI (J.Juršienės nuotr.)

Ji vyksta patalpoje, vadinamoje chashitsu. Šis kambarys paprastai būna įrengtas arbatos namuose, kurie išsidėstę sode, atokiau nuo gyvenamosios erdvės.

Arbatos ceremonijos namelis japoniškame sode
Arbatos ceremonijos namelis japoniškame sode
© Shutterstock nuotr.

Svečių atvykimas

Atvykusius svečius (jų paprastai būna keturi) šeimininko pagalbininkas (hanto) nuveda į laukiamąjį (machiai). Jis pasiūlo svečiams sayu - karšto vandens, kuriuo plikoma arbata. Lūkuriuodami laukiamajame svečiai išrenka vieną žmogų, kuris atliks pagrindinio svečio pareigas. Vėliau hanto palydi svečius į sodą su vandeniu, vadinamą roji, arba rasos sodu. Čia neauga gėlės. Šiame sode svečiai turi apsivalyti nuo pasaulio dulkių. Jie susodinami ant specialaus suoliuko (koshikake machiai) ir laukia šeimininko (teishu).

Šeimininko pasiruošimas

Kol svečiai dar neatvyko, teishu pripildo akmeninį dubenį (tsukubai) švaraus vandens ir juo nusiplauna rankas ir burną. Pasitikti svečių jis eina pro vidurinius vartus (chumon). Svečiai sutinkami tik linktelėjimu - neištariamas nė vienas žodis. Pro šiuos vartus teishu palydi savo pagalbininką, tada pagrindinį svečią, o po jų - kitus svečius.

Akmeninis dubuo
Akmeninis dubuo
© Shutterstock nuotr.

Chumon - tai durys tarp šiurkštaus fizinio gyvenimo ir dvasinio pasaulio, kurį ir simbolizuoja arbata. Svečiai ir šeimininko pagalbininkas nusiprausia vandeniu iš akmeninio dubens, ir pro stumdomas vos 1 m aukščio duris įžengia į arbatos namus. Visi ceremonijos dalyviai nusilenkia, taip parodydami, kad yra lygūs, nepriklausomai nuo socialinės padėties. Paskutinis į arbatos namus įėjęs žmogus užsklendžia durų skląstį.

Arbatos namuose

Arbatos namuose nėra dekoracijų, išskyrus nišą (tokonoma), kurioje pakabintas tapytas ritinėlis (kakemono). Jį specialiai ceremonijai parenka šeimininkas, o nutapytas vaizdas pasufleruoja arbatos ceremonijos temą. Visi svečiai pasigroži paveikslu bei arbatiniu (kama) ir yra susodinami pagal ceremonijoje atliekamus vaidmenis. Šeimininkas pasveikina pagrindinį svečią, o po to - kitus svečius.

Japoniškos arbatos gėrimo ceremonijos kambarys
Japoniškos arbatos gėrimo ceremonijos kambarys
© Corbis/Scanpix

Arbatos ceremonija

Arbatos ceremonijoje vanduo reprezentuoja Yin, o ugnis - yang. Akmeninis dubuo (mizusashi), pripildytas švaraus vandens, simbolizuoja tyrumą; jį liečia tik šeimininkas. Žalioji arbata matcha laikoma mažame keraminiame indelyje, kuris vadinamas chaire. Jis dekoruotas šilku (shifuku) ir yra statomas priešais mizusashi.

Jei svečiai vaišinami dienos metu, atgal į arbatos namus juos kviečia gongas, jei vakare - penkis ar septynis kartus suskambinama varpeliu. Visi ceremonijos dalyviai dar kartą nusiplauna rankas ir burną, įeina į arbatos namus, pasigroži gėlėmis ir arbatiniu, o tada susėda.

Japoniška arbatos gėrimo ceremonija
Japoniška arbatos gėrimo ceremonija
© Corbis/Scanpix

Įeina šeimininkas, nešinas arbatos dubeniu (chawan), į kurį sudėti arbatos šluotelė (chasen), rankšluostėlis (chakin) ir arbatos samtelis (chashaku). Arbatos dubenėlis simbolizuoja mėnulį (yin) ir yra padedamas šalia indo su vandeniu, kuris reprezentuoja saulę (yang). Šeimininkas eina į pasiruošimo kambarį ir grįžta nešinas dubeniu su vandeniu (kensui), bambukiniu vandens samčiu (hishaku) ir žalia bambukine atramėle (futaoki), ant kurios bus dedamas arbatinio dangtis.

Šeimininkas nuvalo arbatos indelį ir arbatos samtelį šilkine servetėle (fukusa). Jis pripildo arbatos indą karšto vandens, nuplauna arbatos šluotele, išpila vandenį ir iššluosto indą rankšluostėliu, vadinamu chakin. Tada į arbatos dubenį sudeda arbatos miltelius - po tris samtelius kiekvienam svečiui, įpila iš arbatinio truputį karšto vandens ir šluotele išplaka ši mišinį. Jei reikia, įpilama daugiau vandens, kol pasta yra tokios konsistencijos, kaip kreminė sriuba.

Japoniška arbatos gėrimo ceremonija
Japoniška arbatos gėrimo ceremonija
© Corbis/Scanpix

Arbatos dubenį šeimininkas paduoda pagrindiniam svečiui, o šis nusilenkia ir jį priima. Jis pasigroži dubeniu jį iškeldamas ir pasukiodamas, tada gurkšteli arbatos, nuvalo dubens kraštelį ir perduoda jį kitam svečiui, kuris pakartoja ritualą.

Kai visi svečiai paragauja arbatos, dubenėlis grąžinamas šeimininkui, kuris jį nuplauna. Tada jis nuvalo arbatos samtelį bei arbatos indelį ir pasiūlo svečiams įvertinti jų švarumą. Galiausiai dalyviai užmezga pokalbį apie arbatos ceremonijoje naudotus objektus ir įvykusį ritualą.

Gyvą japonišką arbatos ceremoniją bei daugiau sąsajų su šia šalimi norintys galės rasti VI-ojoje Tarptautinėje bonsai ir suiseki parodoje bei II-ajame Japonijos menų festivalyje, skirtame Lietuvos ir Tekančios saulės šalies draugystės dvidešimtmečiui paminėti.

Paroda vyks birželio 9-12 d. „Litexpo“ parodų rūmuose. Dvidešimt pasaulio šalių dalyvių, dvidešimt Japonijos meno šakų, dvidešimt diplomatinių santykių atkūrimo metų. Tokie skaičiai vainikuoja dviejų šalių draugystę ir ištrina geografinius atstumus bei sujungia kultūras. Tai – unikalus renginys ne tik Baltijos šalyse, bet ir Europoje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Top naujienos

Po šeštą parą alinančio košmaro Alytuje – naujausios žinios: kai kur tarša viršyta 10 kartų (72)

„Tie momentiniai dalykai tikrai kelia nerimą. Dėl Miklusėnų man labai neramu, darome viską, ką...

Įpyko dėl mokesčio perkant už mažiau nei 20 eurų: Lietuvos įstatymai leidžia tokį taikyti (89)

Užsakymo paruošimo mokestis , – štai su tokiu dar iki šiol nematytu mokesčiu apsipirkusi el....

Kėdainietė tikina nuo vilko apsigynusi lenta: žiūrėjau jam tiesiai į akis (47)

Kėdainių rajono gyventojai jau kuri laiką negali ramiai gyventi dėl vis labiau įžūlėjančių...

Prabilo ir Kauno „Žalgirio“ ultros: tai garbės mums nedaro (67)

Sekmadienį po LKL lyderių kovos ne ką mažiau dėmesio, nei pačios rungtynės ir įvykiai ant...

Paskutinės valandos: ar Sabonis liks Indianoje bei kodėl „Pacers“ ir lietuvio derybos įstrigo? laida „Iš viršaus“ (1)

Kodėl pirmadienio vakaras gali tapti lemtingu Domantui Saboniui ir Indianos „Pacers“ klubui?...

Gauta Seimo teisininkų išvada: ar galima balsuoti dėl Pranckiečio pateikiame pilną išvados tekstą  (316)

Seimo valdybos atstovų paprašyta Teisės departamento išvada dėl pakartotinio balsavimo dėl Seimo...

Ši prancūzė – tikra mūsų laikų stiliaus ikona, iš kurios yra, ko pasimokyti (6)

Nuo 2010 m. savo mados tinklaraštį „Over the Rainbow“ rašanti prancūzų ir britų kilmės...

Dezertyravęs KASP kapitonas išsigando, kad pakenks Lietuvai, bet – ir vėl dezertyravo (63)

Dėl dezertyravimo ir savavališko pasišalinimo iš tarnybos baudžiamojon atsakomybėn patrauktas...

Kardiologas kreipiasi į sergančius širdies ir kraujagyslių ligomis: turite laikytis 10 pagrindinių taisyklių (11)

Širdies ir kraujagyslių ligos išlieka labiausiai paplitusios, pažeidžiančios vis jaunesnio...

Įsimintiniausia IX forto istorija: kraupaus likimo išsigandę kaliniai pabėgo išgręžę 314 skylučių (6)

Sakoma, kad požeminis Kaunas – paslaptingas miesto pasaulis. Legendos kalba, kad šiuose...