aA
D.Arbus nebuvo feministė, ji buvo įsitikinusi, kad moteriai reikalingas vyras, ji turėjo menką savigarbos jausmą, bijojo savo talento, netikėjo, kad jos darbai yra tokie geri, kaip apie juos kalbėjo žmonės, manė, kad jai pasisekdavo tiktai atsitiktinumo dėka, o ne todėl, kad ji sugebėdavo tai padaryti. Tačiau tai panašiau į jos kartos moterų požiūrį, o ne patologijos pavyzdį.
Diane Arbus_2
Biografė Bosworth net nesidomi, kokią įtaką D.Arbus vaizduotei turėjo 11 stilistės darbo metų. Kaip jie paveikė jos supratimą apie fotografo vaidmenį, sugebėjimą dirbti su modeliais, jos požiūrį į subjektą kaip modelį, jos sampratą apie fotografo kontrolę, fotografo teisę į turinio deramumą? Be abejonės, ji jautė nuotraukos turinį ir mėgo tinkamas detales.

Bosworth net nesiteirauja, ar šešių pėdų dydžio 97 svarų storio modelis yra tiesiog keistas žmogus, ar transvestitas su suktukais plaukuose. Ji nesvarsto, ar D.Arbus priėjimas prie subjekto yra susijęs su mados fotografo požiūriu į modelį. Ji net nerašo, kad yra ironijos tame, jog buvusi stilistė, kuri nėrėsi iš kailio, kad gražius žmones ir blizgančius produktus paverstų dar gražesniais, idealesniais ir žavinčiais, galiausiai suteikė pirmenybę prasčiausiai atrodančių žmonių portretams.

Diane Arbus_4

Tik neseniai imta fotografuoti namų aplinką, tai, kas familiaru ir dažna. Šešiasdešimtaisiais buvo fotografuojama tai, kas buvo nepatirta. Išsiruošta keliauti. Buvo neišvengiama, kad kas nors pasirinks karnavalų dalyvius, intermedijas ir nudistų stovyklavietes. Tačiau buvo netikėta, kad tuo susidomėtų moteris, o jos vizija būtų tokia manieringa ir rafinuota.

Pažvelkime į D.Arbus vienmečių darbus: Helen Leavitt ir Evelyn Hofer. Abi tam tikromis akimirkomis dirbo gatvėje, bet nė viena nedrįso to pasirinkti kaip savo tematikos. Jei baltaodis vyras būtų fotografavęs tai, ką fotografavo D.Arbus, kaip jį aprašytų – ar kaip kūrybingą avantiūristą, ar kaip apsėstą į savižudybę linkusį iškrypėlį?

Kad nufotografuotum portretą, turi suvilioti žmogų. Tai nereiškia, jog esi nemorali gundytoja. Tau reikia kažko iš subjekto tuo tarpu kai subjektas galbūt net nesuvokia turįs tai, ką galėtų duoti. Eiti į visiškai naują aplinką su fotoaparatu yra įdomu. Esi ypatinga. Esi beveik nematoma, nors tuo pat metu ir labai matoma. Jauti mistinę apsaugą.

Kad gautum vaizdą, portretą, reikalinga manipuliacijos, empatijos ir užgrobimo kombinacija. Net Alice Neel savo portretų tapymą įvardijo kaip sielų kolekcionavimą. Tai procesas, o ne patologija. Ir po mados versle praleistų metų D.Arbus sugebėjo manipuliuoti subjektu geriau nei dauguma žmonių.

Diane Arbus_1

D.Arbus darbo stiliuje įdomu tai, kad ji buvo nepalenkiama ir tuo tik apsunkindavo save. Akivaizdu, kad ji nesitenkino sėkme ir nepakentė, kai viskas lengvai pavykdavo. Ji apsikraudavo begale kamerų ir objektyvų – o jie buvo sunkūs. Kam? Juk nebūtų jokios tragedijos, jei ji pasiimtų vieną objektyvą. Kai kurie iš jos fotografuotų subjektų ją vadino tiesiog “puolančia” - būti D.Arbus subjektu turėjo būti baisiausias dalykas. Tačiau įdomu, ar jos užsispyrimas nekilo iš nesaugumo, ar vaizdas jau užfiksuotas juostelėje, ar dar ne.

Žinoma, kai kurie D.Arbus vaizdai yra įsibrovėliški. Ji kaip apsėsta ėjo į miegamuosius, kad nufotografuotų ten esančius žmones. Galbūt ji buvo teisi sakydama, kad būtent miegamajame mes labiausiai esame savimi. Bet reikia nežmoniško įžūlumo ir užsispyrimo įsiprašyti į žmogaus namus ir įlįsti į miegamąjį. Nedaugelis fotografų turi energijos ir pasišventimo pasiekti tokį bendravimo lygį su subjektais. O galbūt tam reikia tik ypatingo smalsumo.

D.Arbus nuotraukose yra tam tikro pykčio ir primygtinumo rodyti žmones nemalonius ir baisius. Tarsi D.Arbus būtų nusprendusi, jog kai žmonės atrodo keisčiausiai, šlykščiausiai, būtent tada jie labiausiai būna savimi. Tačiau tai tik fotografo daroma interpretacija. Tam fotografas turi įdėti pastangų ir apsispręsti nepirkti to, ką siūlo subjektas.

Diane Arbus_3

Kalba eina apie kontrolę ir ledinę aroganciją. Tai beveik intelektualinė idėja, jog pažeidžiamumas yra realesnis. O galbūt pažeidžiamumas labiau patenkina fotografą vujeristą. Nors D.Arbus teigia, jog jai patinka išliekantieji, tik keliose nuotraukose ją traukia išliekantieji. Be abejonės, jauna pora su neįgaliu vaiku arba milžino Eddie Carmelio tėvai yra išliekantieji. Tačiau D.Arbus labiau traukia momentinis situacijos siaubas, o ne drąsos pagerbimas.

Labiau nei D.Arbus tema traukia ir stebina subjekto komponavimas pačiame rėmo viduryje. Ji priverčia save žiūrėti į juos, o juos žiūrėti į ją. Kvadratas turi tam tikro stebuklo – portretui tai tobula forma. (Ir žurnaluose kvadrato formos portretas išsiskiria puslapio dimensijose) Nežinia, kas iki D.Arbus taip ištobulintai panaudojo neapkarpytą kvadratą. Ir kalba eina apie tai, kaip ji patalpina žmones tame kvadrate – o ne tai, iš kokios socialinės grupės jie kilę. Būtent todėl jos nuotraukos išlieka.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, tradicinėse žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Top naujienos

Ligoninės „mirtininkės“: vienintelis kriterijus gali nulemti 15 ligoninių likimą (245)

DELFI pasiekė Sveikatos apsaugos ministerijos ( SAM ) specialistų parengta neoficiali analizė,...

Šeimai finansų krizė nesibaigia iki šiol: įžvelgia sistemines spragas (17)

Praėjusiame dešimtmetyje Lietuvoje besipučiant nekilnojamojo turto kainų burbului, verslininkas...

ES gimė Italijos saloje, dabar jos gyventojai nori lauk (75)

Niūriai žvelgdamas į apleistą salos uostą, Ciro Alleatis nė kiek neabejoja, kas yra kaltas dėl...

Eli Lake: Šiaurės Korėjos apgavystė (7)

Nuo tada, kai praėjusį birželį per viršūnių susitikimą Singapūre susipažino su Kim Jong Unu,...

Tragiškas Celine Dion gyvenimas - lyg prakeiksmas: lydimas gedulo, persileidimų ir vyro kančių (16)

Kanadiečių dainininkės Celine Dion širdis niekuomet nepamirš velionio vyro ir buvusio...

Didžiuliai vandens kiekiai suteka į plyšius vandenyno dugne – kur jis dingsta? (35)

Jūs tikriausiai žinote, kad Žemės paviršius yra tarsi suskeldėjusio kiaušinio lukštas....

Planuojantiems statybas: ką privaloma žinoti apie detaliojo ir bendrojo plano koregavimą (3)

Rinkdamiesi žemės sklypą, kuriame norėtumėte statyti savo svajonių namą ar vystyti kitą...

Kaip per 20 sekundžių sužavėti darbdavį: esminiai motyvacinio laiško rašymo principai (5)

Parašyti nepriekaištingą motyvacinį laišką – ne lengva ir daug sumanumo reikalaujanti...

Pasitelkite vieną gudrybę ir įspaudų ant kilimo neliks iš karto

Kai norisi permainų namuose, o laiko remontui nėra, pakanka perstatyti baldus – malonios permainos...

Pavojingų atliekų mūsų namuose netrūksta: kaip su jomis elgtis? (5)

Kasdieniai poreikiai kiekvienos šeimos namuose palieka po nemažą krepšelį atliekų. Dalį...