Projekte dalyvavusios mokyklos turėjo įvertinti, kokį poveikį jos daro supančiai aplinkai (kokį ekologinį pėdsaką palieka) ir per metus šiuos rodiklius kaip įmanoma pagerinti. Ekologinį pėdsaką mokyklos matavo pagal 7 kriterijus: elektros energijos, šiluminės energijos, vandens ir maisto suvartojimą, išmetamų atliekų kiekį, transporto ir mobilumo poreikius bei aprūpinimą darbo priemonėmis.

„Džiaugiamės, kad mokyklos aktyviai dalyvavo projekte ir išradingais būdais prisidėjo prie aplinkos tausojimo. Kai kuriose jų įrengti rūšiavimo konteineriai, kitose patruliuoja mokiniai, prižiūrintys, kad nebūtų švaistoma elektra. Dalis mokytojų ėmė į mokyklą vykti vienu automobiliu, kavą ir arbatą gerti sutartu metu, o vienoje mokykloje elektrinį skambutį kartą per savaitę nuspręsta pakeisti varpeliais“, – pasakoja Lietuvos ir vaikų jaunimo centro projektų vadovė Miglė Kemėžytė.

„Kartais atrodo, kad norint pagelbėti mus supančiai gamtai, reikia imtis  grandiozinių projektų, bet iš tiesų svarbiausia – kad pokytis įvyktų kiekvieno galvoje. Pradėję nuo savęs, nuo šeimos, dar būdami darželyje ar mokykloje, lengviau pakeisime  ir visuomenę. Tokiu principu vadovaujamės ir mes kaip įmonė – stengiamės prie energiją ir aplinką tausojančios visuomenės  kūrimo prisidėti kuo labiau. Vis daugiau mūsų darbuotojų virsta aktyviais racionalaus energijos vartojimo ambasadoriais, žinias skleidžia mokyklose ir savo aplinkoje. Kas žino – galbūt šio projekto dalyviai jau netolimoje ateityje papildys jų gretas“,  – kalbėdamas apie dalyvavimą iniciatyvoje sakė projekto partnerės bendrovės LESTO generalinis direktorius Aidas Ignatavičius.

Pagrindinį projekto prizą laimėjusi Alytaus Šaltinių pagrindinė mokykla per metus ekologinį pėdsaką sumažino labiausiai – nuo 47 iki 39,6 balo (kuo balas žemesnis – tuo mokykla mažiau kenkia aplinkai). Mokyklos bendruomenė mažino elektros, šilumos energijos ir vandens suvartojimą, skatino mokinių judėjimą pėsčiomis. Paskaičiuota, kad įgyvendinant šiuos siekius per metus mokyklai pavyko sutaupyti apie 24 000 Lt (6 950 Eur). Prizą įsteigusi LESTO pasirūpins mokyklos edukacinių ir poilsio erdvių atnaujinimu – bus nupirkti patogūs suoliukai, stendai ir taupi multimedijos įranga.

„Mums svarbiausia buvo ne sutaupyti, o išugdyti mokyklos bendruomenės sąmoningumą, paskatinti susitelkimą ir suprasti, kaip reikia gyventi, kad mūsų šviesaus, gražaus gyvenimo užtektų ir kitoms kartoms. Mokiniai patys skaičiavo mokyklos išlaidas, mokėsi apskaičiuoti asmeninį ekologinį pėdsaką ir šias žinias nešė į šeimas. Dažnai nuo mažų dalykų ima keistis dideli“, – pastebi direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jolita Petkevičienė.

Jos teigimu, mokykloje sumažinti elektros suvartojimą pavyko paskyrus budinčius mokinius, kurie prasidėjus pamokoms koridoriuje išjungdavo šviesą. Mokytojai ir mokiniai skatinti po pamokų išjungti kompiuterius, o per adventą visi dalyvavo simbolinėje akcijoje – mokykloje kuriam laikui išjungus elektrą tarpusavyje bendravo prie žvakių šviesos. Mokiniai taip pat kūrė tausoti gamtos išteklius raginančius lankstinukus, plakatus ir edukacinį filmuką „Taupyk“.

Naudinga dovana džiaugiasi ir Klaipėdos „Varpo“ gimnazija – šią ugdymo įstaigą už gerus elektros energijos sutaupymo rodiklius ir smagias visą mokyklos bendruomenę įtraukiančias iniciatyvas apdovanojo „Schneider Electric Lietuva“. Kartu su mokyklos energetikais įvertinusi pastato šilumos punkto ar kitų inžinerinių sistemų būklę, įmonė įdiegs reikalingus automatikos sprendimus už 1 000 eurų.

Į penktadienį vykusį projekto „Darni mokykla“ renginį susirinko apie 200 ugdymo įstaigų darbuotojų bei moksleivių. Renginyje, be apdovanojimų, vyko edukacinės dirbtuvės, edukacinių stendų paroda, kurią atidarė Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) kancleris Dainius Numgaudis bei koncertas. ŠMM kancleris programoje dalyvavusias mokyklas apdovanojo padėkomis bei ministerijos dovanomis.

Pirmajame projekto etape ekologinio pėdsako tyrimą atliko 50, o visus mokslo metus pokyčius, leidžiančius sumažinti ekologinį pėdsaką, diegė ir įgyvendino 20 ugdymo įstaigų komandų. Rugsėjo mėnesį, kartu su naujais mokslo metais, prasidės antrasis „Darni mokykla“ etapas, į kurį kviečiamos jungtis visos aplinkos tausojimui neabejingos šalies ugdymo įstaigos.