Dzūkiškos raudos – ypatinga folkloro dalis. Net šiuolaikiška garso, vaizdo technika nepajėgi įamžinti skausmo dėl artimo brangaus žmogaus netekties, kuris raudos žodžiais liejasi iš pasąmonės ir nepalieka abejingų. Tikras raudas girdėjome retas mūsų, nes jų neįmanoma atlikti scenoje, kaip dainos ar šokio, tik – išgyventi. Alytuje gyvena bene vienintelė šią unikalią tradiciją Dzūkijoje (šiame regione raudos išsilaikė ilgiausiai) sauganti garbaus amžiaus raudotoja Anelė Markevičienė.
Prieš keletą metų ji nusifilmavo Roberto Šarknicko etnografiniame filme „Dzūkų laidotuvių apeigos”, kur apraudojo aktorių velionį. Moteris pati stebisi: pavyko taip įsijausti, „sukilo prieš akis visos netektys”, kad prireikė raminamųjų vaistų. Jos rauda išsaugota vaizdo kasetėje, o prisiminimais apie dzūkiškas tradicijas, prietarus, susijusius su žmogaus išėjimu anapus, A.Markevičienė mielai dalijasi su visais besidominčiais.
Vaikystė – šalia kapinių
Gimusi 12 vaikų šeimoje, 90-ąjį gimtadienį netrukus švęsianti A.Markevičienė liko viena. „Nei kam pasiskųsi, nei pasidžiaugsi”, – nubraukia ašarą. Nors prisimena tik vyriausio iš vienuolikos brolio laidotuves, raudomis pati išlydėjo tėvą, anytą, seserį, mylimą vyrą. Pirmoji rauda atsirado iš didelės širdgėlos anksti netekus mylimos mamos, Anelei tuomet buvo vos 14 metų. „Kai stojasi gailestis, ir žodžiai randas“, – pasakojo dzūkė. Rauda išreiškia jausmus be kūrybinio impulso, be sąmonės kontrolės – iš visos širdies. Todėl giedoti galima ir prie svetimo mirusiojo, o apraudoti – tik savus.
A.Markevičienė prisimena ir skaudžius savo pirmųjų raudų padarinius. Šeima gyveno Seirijuose, visai šalia kapinių. Pro jų namus eidavo procesijos, kastuvus saugoti palikdavo duobkasiai. Vaikai įprato kapinėse žaisti. „Su drauge laidotuves žaisdavome, supindavome iš baltų, raudonų dobiliukų vainiką ir pagalį vainikuodavome. Paskui jį laidojom. Viena kasa duobę, o kita verkauna – nuo suaugusių išmokom. Prisimenu, kartą klebonas pastebėjo mūsų žaidimus šalia neseniai supilto kapo ir pašaukė tėvą. Labai mane barė, kad neseniai mamą palaidojau, o taip darau”, – visam gyvenimui įstrigusius prisiminimus dėlioja dzūkė.
Kapinėse vaikai matė ir jų akims neskirtų gyvenimo dramų, kurių anuomet visai nesuprato, tad šaukdavosi suaugusiųjų. Pavyzdžiui, kaip mergina pati laidojo negyvą kūdikį, o iš skausmo sveikos nuovokos netekęs žmogus išsikasė ir apraudojo mylimąją.
„Ir anksčiau visokiausių nutikimų buvo: vagysčių, žmogžudysčių, savižudybių – ypač dėl meilės, – žiaurių žmonių buvo, net kaimas prieš kaimą po atlaidų ar kermošiaus muštis eidavo, tik laikraščiai apie tai nerašė ir niekas nežinojo”, – prisimena pašnekovė.
Stalas girgžda – namie bus nabašnykas
A.Markevičienė mena su žmogaus išėjimu į kitą pasaulį susijusias tradicijas ir apeigas, kurios gerokai skiriasi nuo šiuolaikinių. „Pas mus Seirijuose buvo tokia mada: jeigu žmogus susirgo, tai vakare visi kaimynai susirenka lankyti, o jeigu numirė – nereikia prašyti, visi ateina padėti. Moterys prausia mirusįjį ir aprengia, daugiausia šarvodavo ant stalo. (Dar buvo toks prietaras, kad, jei namie stalas sugirgždėjo, tai bus nabašnykas). Be karsto, tik paskui meistrai ateidavo, kūną išmatuoja ir padaro karstą”, – pasakoja dzūkė.
Vakarais balsingesni kaimynai ateidavo giedoti. Atsinešdavo kiekvienas savo kantičkas – giesmyną. A.Markevičienė apgailestauja: „Turėjau tris kantičkas ir nežinia kur pradanginau, o giesmės jose buvo gražios – kas atėjo, tas verkia. Iš širdies giedodavo, o dabar jau visai ne tas, nes dainuoja, o ne gieda. Man anksčiau laidotuvės gražesnės buvo, vaikams irgi sakiau – kai numirsiu, tai man šitų dainininkų nereikia!”
Pašnekovė mena, kad mirusiuosius anksčiau aprengdavo tais rūbais, kuriais jie eidavo į bažnyčią, batų pirkt nebuvo už ką, tai apaudavo kojinėmis, o karstą apklodavo staltiesėmis. Turtingesni jį nudažydavo juodai, o kiti taip ir laidojo – medžio spalvos. Šermenys irgi buvo skirtingos: kas išgalėjo, tas ir kiaulę papjaudavo, o pas vargingiau gyvenančius kaimynai patys vaišių atsinešdavo. Dar viena ypatinga tradicija – apie šeimininko mirtį reikėjo pranešti gyvuliams, pirmiausia – arkliui ir bitėms. „Atidarydavo tvarto duris ir verksmingu balsu pasakydavo, prie avilių iš tolo persižegnodavo: „Bitelės pilkosios, neturit šeimininko jau”, – prisimena A.Markevičienė.
Atėjus į kapines reikia pasisveikinti – „amžiną atilsį”
Garbaus amžiaus dzūkė mena, kapų anksčiau niekas ypatingai neprižiūrėdavo, paminklų tokių irgi nebuvo. Po laidotuvių gluosnio šaką įsodino – ir viskas, kas išgalėjo – dar skardine tvorele aptvėrė, žvakelę per Vėlines uždegė, o kiti ir to ne.
„Dabar krūvas gėlių neša į laidotuves, o kam? Jos nereikalingos, verčiau pinigais duotų, artimieji mišias užpirktų”, – naujomis tradicijomis stebisi pašnekovė. Bėgant metams, jos akyse keitėsi ir Vėlinių papročiai. Lankyti kapus per Visus šventuosius – lapkričio 1 dieną – tapo įprasta sovietmečiu, o anksčiau tai darydavo tik per Vėlines, lapkričio 2 dieną, kurią zadūšinėmis vadino.
„Sakydavo, kad per Vėlines vėlės žmonių laukia, o per Kūčią jos namo grįžta, todėl palieka ant stalo mirusiems vaišių”, – pasakoja A.Markevičienė. Vis dėlto gyvųjų ir mirusiųjų pasaulio riba visuomet buvo labai subtili ir sunkiai perprantama, tai liudija iš lūpų į lūpas perduodami liaudies pasakojimai. Alytiškė mena girdėjusi vieną tokią jai labai įstrigusią istoriją, kurią liudijo žmogus, autobuse atsitiktinai prisėdęs šalia nepažįstamos moters. Ši pasakojo, kad sapne ją aplankė mirusi motina.
Dar gyva būdama žadėjo ateiti ir pasakyti, kaip ten, anapus, yra. „Motina liepė atvažiuoti į Kauną ant vieno tilto, kur jos susitiks. Tam žmogui smalsu pasidarė, tai pasekė ją iki tilto ir savo akimis matė, kaip jo bendrakeleivę partrenkė automobilis ir užmušė. Reiškia – gyvas yra mielas, o kad ir mylimas, bet negyvas – ne tas jau žmogus”, – liaudies išmintį apibendrina A.Markevičienė. Ir čia pat priduria: jai šiąnakt a. a. Algirdas Brazauskas su pirmąja žmona Julija prisisapnavę, nors nei pažįsta jų, nei ką, gal rinkimai bus kalti? „Atsikėliau ir mislinu, amžiną jums atilsį, ilsėkitės ramybėje. Ant kapų kai ateini, irgi tas pats kaip žmogų aplankytum ir pasakytum „garbė Jėzui Kristui”, tai ten reikia pasakyti „amžiną atilsį”. Toks pasveikinimas visų”, – paaiškina.
Nors seniau žmonės neturėjo vieno įsitikinimo, kas nutinka žmogaus vėlei, kur ji keliauja, A.Markevičienė patylėjusi sako: „Aš įsitikinusi, kad vėlė pavirsta paukšteliu ar gyvuliuku kokiu. Nesu patyrusi nieko tokio, bet man nuo mažens taip atrodo.”
Anapusinės paslaptys, siaubas ir juokas – neatskiriami
Garbaus amžiaus dzūkė mena, jog anksčiau žmonės sakydavo, kad siela nuo kūno atsiskiria tada, kai karstas nuleidžiamas į duobę, su išbertu pirmuoju kastuvu žemių. Dar tris dienas po laidotuvių ji pasilieka netoli namų, viską girdi, bet nemato. Nors daugelį vyresnio amžiaus žmonių šiandien piktina jaunimas, kuris ir žvakę ant artimųjų kapų uždega, ir Helovino vakarėlyje pasiausti spėja, liaudies tradicijoje anapusinės paslaptys, mirusiųjų pasaulio baimė ir juokas, netgi juodas humoras visuomet buvo neatskiriami, nes tokia yra žmogaus prigimtis. A.Markevičienė liudija, jog žmonės nuo seno mėgo pasakoti baisias istorijas apie mirusiuosius, kad nustotų bijoti, kai kurios jų – ne iš piršto laužtos.
„Pokario laikais numirė tokia moteriškė. Suėjom giedoti, sėdim ant uslano, nabašnykas už pečių mums. Staiga žiūrim – vieni gedėtojai per duris lekia, kiti – pro langus šoka, o duktė su žentu… į rūsį įlindo! Atsigrįžtam – taigi moteriškė sėdasi grabe…” – pasakoja. Kitą dieną po tokio įvykio giedotojų nebeliko nė kvapo, o artimieji kunigą pakvietė. Šis pašventino, prie karsto priėjo arčiau – patvirtino: „Tikrai negyva.” Pasirodo, visa „prikėlimo” paslaptis buvo ta, kad per trumpas lentas padėjo, šuo jas sujudino ir kūnas susirietė. „Ale strioko buvo visiems – baisu”, – juokiasi senolė. Ji mena, kad giedotoja buvusi ir jos mama, o ji, dar vaikas, labai norėjusi su ja drauge eiti. Vėliau, tėvus palaidojusi, raudotoja pradėjo mirusiųjų bijoti, nors pati jau suaugusi ir ištekėjusi buvo, augino sūnų. Šią baimę dar paantrindavo baisios istorijos, kurios buvo pasakojamos ir prie velionio budint.
„Kaimynystėje gyveno toks senukas, jį specialiai pas nabašnykus veždavo, kad neišeitų žmonės per naktį, nes jis tokių baisių istorijų papasakodavo, kad šie ir krustelėti bijodavo. Mes netoli gyvenome, bet mane reikėdavo iki pat namų po to palydėti”, – prisimena pašnekovė. Mirusiųjų bijoti ji nustojo tada, kai kartą velionį už kojų palaikė, kad būtų galima prieš šarvojimą surišti. Žmogui jos iki kelių buvo nukirstos… Pasirodo, yra toks prietaras: mirusiųjų bijoti nustosi, jei už kojų paturėsi, ir kaip liaudies išmintimi netikėti?
Gerbia Dievo paslaptis ir džiaugiasi gyvenimu
Įveikusi mirusiųjų baimę, A.Markevičienė išmoko filosofiškai žiūrėti ir į kančias, kurios žmogui lemtos: „Seniau žmonės sakydavo, kad sunkiai miršta tas, kuris yra griešnas. Griekų visokių būna, atrodo, gražiai gyvena, o gal mislių visokių turi? Čia Dievo paslaptis. Jis užrašo kiekvieną mintį, net tai, ko žmogus dar nespėjo pamislyti. Mes nežinome, ką padarėme, nes neatsimename, o pas jį – užrašyta. Ir visiems reikia atkentėti.”
Nors sulaukusi garbaus amžiaus, alytiškė ir šiandien turi nemažai veiklos, kurios ir daugiau būtų, jei ne bėdos su sąnariais, savo pėdsaką paliko ir nelengvas darbas Alytaus medvilnės kombinate. Jėgų reikia ir nevaikštančia ligone, kurią padeda slaugyti, pasirūpinti, ir į „Dzūkų pulkucio” repeticijas nueiti. Į biblioteką būtinai reikia užsukti, nes daug skaito (šiuo metu – populiarios rusų rašytojos Aleksandros Marininos detektyvą). Ir į bažnyčią reikia, nors paeiti toliau sunku darosi, skauda. „Bet kunigas sako, kad Dievas kiekvienoje vietoje yra. Taigi neturiu kuo skųstis, gyvenimas tik gerėja ir dar gerės. Kodėl? Nes naują valdžią išsirinkome. Ir aš tik gražėju, ateis pavasaris – dar ne taip pasistrajinsiu”, – šypsosi močiutė.