3 ha teritorijoje – keturi konteineriai, šeši biotualetai

Apie tai, kad važiuojant keliu Vilnius-Minskas pakelėse driekiasi šiukšlynai, GRYNAS.lt rašė prieš dvejus metus. Sumažėjus sunkvežimių pralaidumui per sieną kelininkai skundėsi, kad trūksta biotualetų, konteinerių šiukšlėms, todėl tenka lieti devynis prakaitus, kad bent jau dalis vilkikų vairuotojų išmetamų šiukšlių nukeliautų į šiukšliadėžes.

Vėl sutrikus sunkvežimių pralaidumui per sieną situacija kartojasi: pasienyje daugybė transporto priemonių ir šalia jų kaupiasi atliekų kalnai. GRYNAS.lt žurnalistai išvyko aiškintis, kokia iš tiesų situacija pasienyje.

Vos prieš kelias savaites atidaryta nauja erdvi 3 ha aikštelė, kurioje vilkikai gali sustoti ilgesniam laikui. Ją prižiūri vienas darbuotojas ir darbo kuopiant šiukšles netrūksta.

GRYNAS.lt apsilankius privačioje „Durga“ valdomoje aikštelėje sutiktas jos darbuotojas ponas Kazimieras sutiko aprodyti, su kuo susiduria savo darbo kasdienybėje. Vyras darbą pradeda aštuntą ryto ir kasdien turi apeiti ne mažiau 3 ha ploto, surinkti vairuotojų ant aikštelės grindinio metamas šiukšles, ištuštinti esamas šiukšliadėžes.
Transporto vairuotojų niekas neapmokestina ir jie mėto (šiukšles – red. past.), kur papuola. Ypač jeigu važiuoja baltarusiai ar rusai, jiems išmesti per langą – natūralu, jiems keista kažkur eiti pusę kilometro ir nešti į konteinerį – butelį ar kažką kito.
M. Bekasėnas

„Darbo yra, - pripažįsta jis. - Daugiausiai cigarečių nuorūkos, saulėgrąžų lukštai, pakuočių atliekos nuo maisto“, - sako Kazimieras ir vedasi parodyti, kiek iš viso aikštelės teritorijoje yra konteinerių. Mes jų suskaičiuojame keturis ir dar stovi trys rūšiavimo varpeliai – popieriui, plastikui, stiklui. Tiesa, Kazimieras pripažįsta, kad rūšiuoja šioje vietoje tik jis – vilkikų vairuotojams tai svetima.

„Dar gerai, jeigu ir iš viso išmeta į šiukšliadėžę, nes dažnai šiukšlės skrieja tiesiog pro langus – tarp jų ir buteliai su šlapimu, - kaip tik vieną tokį butelį su rusvu skysčiu radęs vienoje iš mažesnių šiukšliadėžių parodo aikštelės darbuotojas. - Ką tu su jais padarysi – kaip kiaulės kokie“. Vienoje vietoje randame ir ant sniego paliktas žmogaus išmatas. Dar kitur – maisto atliekų likučiai, išberti prie šiukšliadėžės. - Ar sunku buvo sudėti į maišelį ir panešti kelis metrus iki šiukšliadėžės? Toli matai eiti“, - nusivylimo neslepia Kazimieras.

Jo teigimu, be keturių didelių šiukšlių konteinerių po teritoriją išbarstyta 20 mažesnių šiukšliadėžių. Stovi šeši biotualetai. Tiek komunalinės atliekos, tiek biotualetų turinys išvežamas dukart per savaitę. Rūšiavimui skirti konteineriai ištuštinami rečiau - kai prisipildo. Tuomet ponui Kazimierui telieka paskambinti ir išsikviesti atliekų vežėjus, kad atvyktų šias šiukšles pasiimti.

Už šiukšlinimą – 50 eurų bauda

Paklaustas, negi negalima šiukšlintojų nubausti, aikštelės darbuotojas rodo į užrašą, iškabintą ant darbuotojų kabinos: už šiukšlinimą bei degalų išpylimą ant žemės taikoma 50 eurų bauda, tačiau vargu ar kas tokių draudimų paiso. Kaip šiukšlina – taip šiukšlina.

Viltis ponas Kazimieras sieja su iki liepos išdygsiančiu valgyklos kompleksu, kurio darbai jau prasidėję – aptvertoje teritorijoje pluša darbininkai. Čia, anot pašnekovo, turėtų veikti ir dušai, bus įrengti ir stacionarūs tualetai – galbūt iki jų kelią ras daugiau vairuotojų.

Nors aikštelėje iš tiesų kur ne kur mėtosi šiukšlių, matosi, kad Kazimieras įdeda daug darbo – čia tikrai kur kas tvarkingiau nei pavažiavus šiek tiek toliau už aikštelės. Mokėti po 7 eurus už parą nenorintys vilkikai stoja pamiškių aikštelėse, kur nėra jokių šiukšliadėžių, jokių tualetų. Tai akivaizdžiai ir matyti – šiukšlės pasklidusios po laukus, o gamtiniai reikalai daromi čia pat, vos išlipus iš vilkikų. GRYNAS.lt komandos apsilankymo metu tiesiai prieš akis išlipo vienas iš vilkiko vairuotojų ir nesikuklindamas nusišlapino, paėjęs vos kelis metrus į šalį nuo savo transporto priemonės.

Aplinkosaugininkai šiukšlių nerinks

Vilniaus rajono agentūros vedėjas Mykolas Bekasėnas GRYNAS.lt teigė, kad anksčiau vilkikų vairuotojų šiukšlinimo problema pasienyje ties Baltarusija iš tiesų buvusi labai didelė, tačiau dabar gerokai sumažėjusi.

„Nebuvo net konteinerių, dabar vis tiek seniūnijos daugiau prižiūri pasienį. Bet žinote, prie kiekvienos mašinos policininko ir aplinkosaugininko nepastatysi. Seniūnijų teritorijas tikriname dukart per metus, o daugiau nusiskundimų kaip ir negavome“, - sakė aplinkosaugininkas.

Anot jo, nuo Rukainių prieš šventes nusidriekia 5-10 km vilkikų eilės, stovėdami jose vairuotojai viską daro čia pat – ir valgo, ir šiukšlina, ir mėto. Tvarką įpareigoti užtikrinti kelininkai – savivaldybė prie kelio yra pastačiusi konteinerių, jų yra ne tik aikštelėje.
Dar gerai, jeigu ir iš viso išmeta į šiukšliadėžę, nes dažnai šiukšlės skrieja tiesiog pro langus – tarp jų ir buteliai su šlapimu. Ką tu su jais padarysi – kaip kiaulės kokie!
Aikštelės prižiūrėtojas Kazimieras

Anot M. Bekasėno, aplinkosaugininkai artimiausiu metu prasuks pasižiūrėti, ar šiukšlių prisikaupę labai daug, tačiau aplinkosaugininkas patikino, kad patys jų nerinks: „Neturime žmonių, kurie rinktų šiukšles, ne mūsų reikalas, yra komunalinė tarnyba“, - aiškino pašnekovas.

Pasak jo, už kelio apsauginę zoną, tvarkos joje palaikymą pirmiausiai yra atsakingi kelininkai, su jais bendrauja tiek rajono savivaldybė, tiek ir aplinkosaugininkai.

„Transporto vairuotojų niekas neapmokestina ir jie mėto (šiukšles – red. past.), kur papuola. Ypač jeigu važiuoja baltarusiai ar rusai, jiems išmesti per langą – natūralu, jiems keista kažkur eiti pusę kilometro ir nešti į konteinerį butelį ar kažką kito. Taip būdavo seniau, būtumėte matę, kas ten prieš dešimt metų dėjosi – į mišką norint įeiti porą šimtų metrų baisius šiukšlių kalnus reikėjo pereiti“, - pasakojo M. Bekasėnas.

Viešosios tvarkos sergėtojas: pernai nubaudėme 7, šiemet – nė vieno

Šiuo metu už šiukšlinimą pasienio ruože vilkikų vairuotojai gali gauti baudą nuo 200 iki 800 litų, tačiau, anot Vilniaus rajono savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vedėjo Tadeušo Buiko, situacija bent jau prie Medininkų posto žymiai pagerėjo po to, kai buvo atidaryta aikštelė.

„Praeitais metais jų tikrai buvo, o šiemet nebėra, bet čia kalbu tik apie vieną kelią – Vilnius-Minskas prie Medininkų. Dabar yra įrengta stovėjimo aikštelė ir faktiškai ten įrengta elektroninė sistema – kai tik atsilaisvina vieta, judama po vieną link pasienio kontrolės punkto. Be abejo, ir vilkikų srautas yra sumažėjęs dėl tam tikrų mums visiems žinomų priežasčių. Visi vilkikai stovi tose aikštelėse, pakelėse beveik nestovi mašinų. Pavienių šiukšlių kur ne kur yra – kokia servetėlė, popieriaus gabalėlis voliojasi, bet nėra ko lyginti“, - situaciją komentavo T. Buiko.
Galvoju, kad reidai kažkiek padeda, bet svarbiauia yra infrastruktūros įrengimas – ir konteineriai, ir biotualetai, aikštelių įrengimas.
T. Buiko

Pernai, anot viešosios tvarkos sergėtojo, surašyti apie septyni protokolai už šiukšlinimą, tačiau T. Buiko spėjo, kad galbūt visai prieš pat šventes ir šiemet vilkikų gali padaugėti - jiems visiems netelpant aikštelėje, tikėtina, kad atsiras pakelėse ir daugiau šiukšlių.

Pasiteiravus, kiek vidutiniškai reidų savivaldybė gali per metus suorganizuoti,  T. Buiko teigė, kad su policija pernai organizavo du reidus. Tačiau patikrinimą gali suorganizuoti ir gavus gyventojų skundų.

Kokia situacija prie Lavoriškių pasienio punkto, pašnekovas teigė negalintis pasakyti, nes kol kas savivaldybė dėl darbuotojų trūkumo dar neturėjo galimybių ten patruliuoti. Tačiau Viešosios tvarkos skyriaus vedėjas vylėsi, kad šiemet dar bus proga ten nuvykti.

„Galvoju, kad reidai kažkiek padeda, bet svarbiausia yra infrastruktūros įrengimas – ir konteineriai, ir biotualetai, aikštelių įrengimas“, - teigė T. Buiko.