aA
"Facebook" nuotraukose viešai rodomi galimi gamtos niokojimai
"Facebook" nuotraukose viešai rodomi galimi gamtos niokojimai

Visureigiais, keturračiais ir specialiais motociklais gamtoje važinėjantys asmenys spėjo susikurti reputaciją, jog nežino kito kelio kaip tik per brastas, kalvas, daubas, piliakalnius ir kultūros paveldo vertybes.

„Jau ne pirmą kartą pastebiu šių asmenų tokius poelgius ir nebenoriu tylėti, nes tai kartojasi nuolatos ir ima pyktis, kad šie bepročiai šitaip skriaudžia Šilutės rajono miškus“, - GRYNAS.lt rašė savo vardo nenorėjusi skelbti skaitytoja. Prie laiško pridėtos nuotraukos, vairuotojų vardai ir pavardės, bei nurodyti automobilių numeriai. Skaitytoja taip pat pateikė ir vieno iš vairuotojų socialinio tinklo „Facebook“ nuorodą, kurioje viešai demonstruojamos nuotraukos apie pasivažinėjimus miško keliais ir pievomis.

GRYNAS.lt ir ankščiau rašė apie šią problemą.

Galimas pažeidimas

Šilutės miškų urėdijos miškų urėdo pavaduotojas Arūnas Skirbutas GRYNAS.lt žurnalistams pasakojo, kad važinėjimas keturračiais ar visureigiais neregistruotais miško keliais ar miško paklote yra didžiulė problema. Pasirodo, važinėjimo bekele mėgėjai tampa masine problema.

„Jiems patinka važinėti ten kur gražu, o kur gražu yra saugomos teritorijos. Didžiausia problema yra miško paklotės ardymas. Mūsų urėdija kovoja su tuo, bet suvaldyti pažeidėjus sunku. Nei mes, nei policija nėra pajėgi jų sužiūrėti“, - kalbėjo pavaduotojas.

Kelių eismo taisyklėse (KET) rašoma, kad motorinėmis transporto priemonėmis galima važinėtis tik keliais (įrengtais, įregistruotais, nuolat naudojamais). Šios taisyklės galioja visoje Lietuvoje ir jokios išimtys minėtoms nuostatoms netaikomos. A. Skirbutas pažymėjo, kad važinėti galima tik normaliais keliais, o ne bet kokiu keliuku rastu miške. „Jei kelias žvyruotas ar yra kitas kietas gruntas, ar tiesiog aiškiai matosi, kad kelias dažnai naudojamas juo važiuoti galima ir mes negalime uždrausti, bet važinėti samanotais miško keliais, pievomis, ar bet kur, kur įsinori - negalima“, - teigė A. Skirbutas.

Pagal galiojančius įstatymus, važiavimas bekele yra baudžiamas nuo 50 iki 200 Lt, o už kiekvieną suniokotą miško paklotės kvadratinį metrą skiriama 5 Lt bauda.

Su tokia nuomone sutiko ir kitas Šilutės miškų urėdijos darbuotojas, miško apsaugos inžinierius Romas Gečas. Jis taip pat patvirtino, kad tokios formos vandalizmas yra didžiulė problema. Pareigūnas pasakojo, kad kelis kartus ir pačiam teko gaudyti pažeidėjus, eiti ir į teismus. Pagautuosius dažniausiai pavyksta pagauti, bet didesnė dalis pabėga. „Dažnai jie važinėja be numerių, užsidėję veidus maskuojančius šalmus, jei jau nepagavai įvykio vietoje – tuomet nubausti yra daug sunkiau“, - pasakojo R. Gečas.

GRYNAS.lt perdavė atsiųstą skaitytojos informaciją pareigūnams ir jie pažadėjo įvykį ištirti.


Problema - vairuotojų kultūra

Didžiausios Lietuvos motociklininkų bendruomenės (kurią pamėgo ir bekelės mėgėjai) motomanai.lt vadovas Antanas Petrauskas atsiriboja nuo tokių pažeidėjų. Bendruomenė pavasarį pradėjo vykdyti projektą „Už gamtą“, kurios metu bendruomenėje ir visuomenėje stengiamasi sukurti atsakingo vairavimo atmosferą, vairuotojai skatinami vairuoti saugiai ir tausojant gamtą.

Daugelis bekelės megėjų gali nesuprasti, kokią žalą jie daro važinėdami miško paklote ar upeliais. „Naikinamos saugomų augalų augavietės, lizdavietės, nukenčia patys augalai ir gyvūnai, ardomi skruzdėlynai, sukeliama dirvų erozija, teršiama aplinka, keliamas triukšmas. Lietuvoje daug žmogaus poveikiui jautrių vietų, kur vieną kartą pravažiavusio keturračio žaizdos matomos dešimtmečius“, - teigiama Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos (VSTT) išplatintame pranešime.

Motorinėmis transporto priemonėmis galima važinėtis tik keliais (įrengtais, įregistruotais, nuolat naudojamais).

„Jokiu būdu nevažinėkite visureigiais, keturračiais ir motociklais upių ir upelių vagomis. Taip darydami, kenkiate žuvų nerštavietėms, naikinate jas, taip pat ir smulkiąją vandenų gyvūniją. Galingais ratais neardykite krantų, upių slėnių, kalvų šlaitų, nenaikinkite mažiausiųjų, dažnai nepastebimų vabalėlių, roplių namų. Motorinėmis priemonėmis nesiropškite piliakalnių ir pilkapių šlaitais – tai mūsų šalies kultūrinis paveldas. Norėdami pasižvalgyti nuo kalvų, gūbrių, atodangų, piliakalnių, pasinaudokite kojomis. Būsite sveikesni“, - rašoma VSTT instrukcijose vairuotojams.

„Bekelės mėgėjų problema dar aktuali, kadangi atsakomybės ugdymas yra ne pusmečio darbas, tai ilgas procesas“, - teigė A. Petrauskas. Jo nuomone, neigiamą įtaką daro ir žiniasklaida, kurioje dažniausiai nuvilnija tik neigiamos informacijos banga. „Tai būna pavienių individų sukeltos problemos. Taip susidaro itin negatyvios visos situacijos fonas. Pažįstų daug enduro ir keturračių vairuotojų, kurie nedrasko miško pakločių, nevažinėja po piliakalnius ir upelius ar ežerus“.

Nežino kur važinėtis

Automobilių, motociklų, keturračių ir kitų motorinių transportų vairuotojai sako nežinantys, kur galima legaliai važinėtis gamtoje savo malonumui. Tokią poziciją išreiškė 41 proc. proc. apklausos dalyvių. Dar 23 proc. prisipažino, kad nėra tikri, ar trasos, kuriomis važinėjasi, yra legalios. Tai parodė šiais metais tyrimų bendrovės „RAIT“ internetu atlikta vairuotojų apklausa. Gyventojų apklausos duomenimis, vieną ar kelias legalias pasivažinėjimų trasas žino tik 36 proc. vairuotojų.

Motomanai.lt pavasarį taip pat paskelbtas ir galimų Lietuvos vietų, kur galima pasivažinėti bekele žemėlapis. Jį galite rasti ČIA. Žemėlapis dar nėra baigtinis, bet jį nuolat papildo bendruomenės nariai. Teigiama, kad visos žemėlapyje nurodytos vietos legalios, jomis galima drąsiai važinėtis.

Didžiausia problema yra miško paklotės ardymas. Mūsų urėdija kovoja su tuo, bet suvaldyti pažeidėjus sunku. Nei mes nei policija nėra pajėgi jų sužiūrėti.
Arūnas Skirbutas

Vertėtų nepamiršti, kad keturratis ar visureigis yra motorinė transporto priemonė, kuriai galioja KET. Taigi visureigiams, keturračiams ir vadinamiesiems enduro motociklams draudžiama važiuoti pylimų ar iškasų šlaitais, grioviais, įvažiuoti į kelią ar nuvažiuoti nuo jo vietose išskyrus specialiai įrengtas. Taisyklėse rašoma, kad keliai yra pažymėti sutartiniais ženklais, tačiau miške nėra kelius nurodančių ženklų. Kaip žinoti, kuris kelias yra tikrasis, o kuris yra savavališkai išvažinėtas ir už važiavimą juo galima gauti baudą? Šią informaciją visuomet galima pasitikrinti Valstybinės miškų tarnybos tinklapyje. Taip pat visada galima pasiskambinti ir pasiklausti urėdijų darbuotojų.

A Gečas taip pat pasiūlė kitą alternatyvą – pirkti arba nuomoti mišką ar pievą ir ten įsirengus trasas važinėtis.

Dėkojame skaitytojai už nuotraukas ir informaciją! Jei norite pranešti apie probleminius gamtosaugos klausimus – rašykite elektroniniu paštu grynas@grynas.lt.

www.GRYNAS.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0
Viktorija Dačinskaitė | D+

Išsamus atliekų tvarkymo gidas: kad daugiau nebekiltų klausimas, ką daryti?

Lietuviai rūšiuoja vis daugiau, tačiau ne geriau – sako statistika. Iš tiesų buityje susidaro...

Lietuvos ežerų ir upių būklę parodo vandens tyrimai: štai, ką vertina mokslininkai

Lietuvoje yra labai daug vandens telkinių – apie 3 tūkstančius didesnių ežerų ir apie 30...

Kapines Vilniuje prižiūrės nauja įmonė: skatins aktyviau rūšiuoti čia susidarančias atliekas (2)

Ekologinių sprendimų bendrovė „Ecoservice“ perima visų Vilniaus kapinių administravimo ir...

Sodo atliekų degintojai sulaukia kaimynų pykčio: ugniagesius kviečia nuolat (5)

Atėjus rudeniui tiek aplinkosaugininkai, tiek ugniagesiai gauna vis daugiau sodininkų ar kaimų...

Atnaujintas regioninis planas Baltijos jūrai gelbėti: sieks grąžinti prarastą bioįvairovę (1)

Atnaujintą Baltijos jūros veiksmų planą patvirtino visos devynios aplinkui Baltiją esančios...

Top naujienos

Vokietiją per Lenkiją jau pasiekė 5,7 tūkst. migrantų: pagrindinis dėmesys nukrypęs visai ne į juos (146)

Neteisėtos migracijos, su kuria iš Baltarusijos pusės susiduria Lietuva, Lenkija ir Latvija,...

Lietuvoje šia lėtine kvėpavimo liga serga apie 50 tūkstančių: gydytoja nurodė didžiausią pacientų klaidą

Liga, kuri kankina daugiau nei 300 milijonų pasaulio gyventojų – astma. Gydytoja pulmonologė...

Ilgalaikių bedarbių skaičius verčia tvertis už galvos: bedarbis – lyg nauja profesija (394)

Užimtumo tarnyba stveriasi už galvos: per metus ilgalaikių bedarbių tiek Lietuvoje, tiek...

Giedrius Drukteinis | D+

Garsiausias pasaulyje radijas, kurį Šaltojo karo metais Maskva persigandusi ėmė slopinti: informavo tai, ko sovietiniai žmonės neturėjo žinoti (2)

„Seva Seva Novgordcev, gorod London, By-By-Sy!“ – šis rusiškų bobučių balsais įrašytas...

Vykstantiems į Angliją – pokyčiai dėl COVID-19 testų

Į Angliją atvykstantiems visiškai pasiskiepijusiems asmenims nelieka dar vienos kliūties.

Išmanūs namai – ne tik turtuoliams: štai, kokių išmanių prietaisų galite įsigyti iki 100 eurų (1)

Nuo „ Wi-Fi “ ryšiu valdomų šaldytuvų iki televizorių – lengva išleisti didelius pinigus...

Laida „Iš esmės“, Aurimas Perednis; Agnė Vasiliauskaitė | D+

Šioje šalyje COVID-19 priemonės kone griežčiausios pasaulyje: Lietuvos ambasadorius pakliuvo į neeilinę situaciją (3)

Pasauliui skirtingai sekasi kovoti su koronavirusu, todėl šalys naudoja skirtingas priemones. Kol...

Žemę pasiekė galinga radiosignalų banga: paslaptinga sprogimų serija iš kosmoso gelmių tęsėsi 47 paras (33)

Tarptautinė tyrėjų komanda, kuriai vadovavo prof. Li Di ir dr. Wangas Pei, dirbantys Kinijos...

Dėl sveikatos problemų stipriai pakoreguotas Elžbietos II darbo kalendorius: siekiama sumažinti krūvį (4)

Nors britų karalienei Elžbietai II jau 95 metai, jos darbotvarkė labai įtempta. Praėjusiomis...

Laivas iš pradžių pametė 40 konteinerių, po to užsiliepsnojo (42)

Kanados ir JAV pakrančių apsauga su nerimu stebi gaisrą konteineriniame laive Ramiojo vandenyno...