aA
Lietuvos kelių tiesimo įmonės atsidūrė nepavydėtinoje situacijoje – nors darbų apimtys bei šiame sektoriuje dirbančių žmonių atlyginimai pastaruoju metu auga, rasti darbininkų, brigadininkų ar meistrų darosi vis sunkiau. Jei 2008-2009 metais kelių statybos sektoriuje dirbo apie 9 tūkstančius žmonių, tai dabar jų sumažėjo trečdaliu – iki 6000 darbuotojų.
Kelio darbai
© Bendrovės archyvas

Kai kurios įmonės bando gelbėtis įdarbindamos užsieniečius – kelių tiesimo įmonėse dirbančios baltarusių ar ukrainiečių brigados jau nieko nebestebina.

Asociacijos „Lietuvos keliai“ vykdančiojo direktoriaus Rimvydo Gradausko teigimu, laikinai situaciją kiek stabilizavo į kelininkų gretas įsilieję lietuviai emigrantai, kurie dėl COVID-19 pandemijos pavasarį į namus laikinai grįžo iš Norvegijos, Jungtinės Karalystės, Airijos ir kitų šalių. Tačiau garantijos, kad šie darbininkai vėl nepakels sparnų atgalios, nėra, rašoma pranešime spaudai.

Dar didesnį nerimą įmonių vadovams kelią aukštąjį išsilavinimą turinčių specialistų trūkumas. Anksčiau Lietuvos universitetai ir kolegijos per metus paruošdavo apie du šimtus inžinierių kelininkų, tačiau šiemet studijuoti kelių inžineriją Vilniaus Gedimino technikos universitete (VGTU) panoro tik devyni jaunuoliai, o Kauno technikos kolegijoje tokias studijas pradėjo tik 17 pirmakursių.

Šios profesijos atstovai kaip reikiant sunerimę: specialistų greitai nebus galima rasti nė su žiburiu
© DELFI / Rita Gečiūnaitė

Kelininko studijas renkasi vis mažiau jaunimo

Šiemet savo įkūrimo šimtmetį paminėjusios Kauno technikos kolegijos (KTK) direktorius Nerijus Varnas sako, kad šios aukštosios mokyklos įkūrimą dėl tuomet atsiradusio didelio kelių tiesimo specialistų poreikio 1920 metais inicijavo Lietuvos Susisiekimo ministerija.

Tarpukario Lietuvoje KTK ruošė ne tik kelių tiesimo, bet ir statybos, mechanikos, jūreivystės specialistus. Šiuo metu KTK mokomasi aštuoniose inžinerijos krypties studijų programose.

„Tradiciškai didelį dėmesį skiriame kelių tiesimo specialistų paruošimui. Tačiau pastaruoju metu vis mažiau jaunimo linkę rinktis kelininko studijas. Jei mes prieš penkerius metus į kelių inžinerijos studijas priimdavome 60-80 pirmakursių, tai šiemet jų tėra 17.

Pagal oficialiai skelbiamą statistiką - kitose aukštosiose mokyklose padėtis dar prastesnė. Kelių tiesimo specialistus ruošdavo ir Panevėžio kolegija bei Vilniaus technologijų ir dizaino kolegija. Abi šios kolegijos kelių inžinerijos studijų programų nevykdys, nes šiemet nesulaukė minimalaus skaičiaus pirmakursių.

Pasak ekspertų, sudėtinga padėtis ir VGTU – jei anksčiau čia studijuoti kelių inžineriją kasmet įstodavo 50-60 norinčių, tai šiemet į pirmą kursą buvo priimti tik 9 studentai.

Norinčių studijuoti inžineriją sumažėjo 3,5 karto

Pasak KTK vadovo, inžinerinį išsilavinimą turinčių specialistų stygiumi skundžiasi ne tik kelininkai.

Studijuoti inžineriją renkasi vis mažiau žmonių. Jei prieš penkerius metus Lietuvos universitetai ir kolegijos studijuoti inžineriją priimdavo šešis su puse tūkstančio pirmakursių, tai šiemet jų priimta tik apie du tūkstančius. Tai reiškia, kad besirenkančių inžinerijos studijas per penkerius metus Lietuvoje sumažėjo net trimis su puse karto.

S. Žiūros nuotr.
S. Žiūros nuotr.
© Sahara Forest Project iliustr.

Kodėl taip nutiko? N. Varno nuomone, jaunimas linkęs eiti lengvesniu keliu – renkasi socialinių mokslų, vadybos ar teisės studijas, kurios yra santykinai lengvesnės, nes joms nereikia tiksliųjų mokslų žinių.

Bendrojo lavinimo spragos bado akis

„Tačiau blėstantis jaunimo dėmesys inžinerijos studijoms turi ir giluminių priežasčių. O jų reikėtų ieškoti ne kur kitur, o abiturientus išleidžiančiose bendrojo lavinimo mokyklose. Bendrajam ugdymui reikia didelių pokyčių, nes šiandien brandos atestatas duodamas praktiškai už dyką – už išlaikytą darbų egzaminą“, - teigė N. Varnas.

N. Varno teigimu, bendrojo lavinimo mokyklose nepagrįstai nuvertinti tikslieji mokslai. To paseka – šiemet kas trečias abiturientas neišlaikė matematikos egzamino, o fizikos egzaminą laikyti šiemet rinkosi tik nepilni trys tūkstančiai abiturientų. Tai reiškia, kad inžinerijos studijoms paruoštų žmonių praktiškai nėra.

„Mes galime užsakinėti inžinerijos studijų reklamas visose televizijose ar kituose medijose, bet jos nieko neduos, jei nėra stojančiųjų. Jei fizikos egzaminą laikė tik arti trijų tūkstančių abiturientų, tai ir yra beveik visas inžinerijos studijų Lietuvoje potencialas, žaliava, kuria dalinasi VGTU, KTU, mes ir kitos aukštosios mokyklos“, – sako N. Varnas.

Įmonės moka konkurencingus atlyginimus

Rinkos ekonomikoje paklausa gimdo pasiūlą. Gal inžinieriaus, ar konkrečiai kelių statybos inžinieriaus profesija nėra paklausi?

„Anaiptol. Matome, kad įmonėms tenka atsivežti specialistų iš užsienio ir jais užpildyti spragas“, - teigia R. Gradauskas. - Specialistų reikia. Pastaraisiais metais Lietuvoje kelių tiesimui skiriami šimtai milijonų eurų, darbų apimtys ženkliai didėja, kur nevažiuosi – visur vyksta kelio darbai. Kelių statybos inžinierių reikia ir jų reikia daug“.

Šios profesijos atstovai kaip reikiant sunerimę: specialistų greitai nebus galima rasti nė su žiburiu
© DELFI / Rita Gečiūnaitė

Dalinai šią problemą bandoma spręsti perkvalifikuojant kitų sričių specialistus, tačiau tokios dalinės priemonės šios problemos neišspręs. Rinktis kelių inžinerijos studijas jaunus žmones turėtų skatinti ne tik tokios profesijos paklausa, bet ir geras atlygis bei karjeros galimybės.

„Didžiosios kelių tiesimo įmonės moka labai konkurencingus atlyginimus: nuo tūkstančio eurų „į rankas“ jaunam, tačiau motyvuotam studijas baigusiam specialistui. O patirties įgiję ir reikiamus atestatus išsilaikę inžinieriai gauna ir pusantro, du ar daugiau tūstančių eurų siekiantį atlyginimą. Bendrai – inžinerija yra ta sritis, kur atlyginimai išties nėra maži“, – minėjo N. Varnas.

Ieškos lėšų stipendijoms

Pasak KTK direktoriaus, inžinerinį išsilavinimą turinčių specialistų rengimo problemą reikia spręsti kompleksiškai.

„Pirmiausia reikia pokyčių bendrojo lavinimo mokyklose. Reikia keisti brandos atestatų išdavimo bei mokykloje pasirenkamų programų sistemą. Jaunimas privalo turėti alternatyvų. Pagal dabar galiojančią gan keistą tvarką ne tuos dalykus pasirinkę jaunuoliai, vėliau jau nebegali nieko pakeisti, nebegali laikyti tiksliųjų mokslų egzaminų ir rinktis inžinerijos studijų.

Manau, kad dar per mažai kalbama apie inžinerinio išsilavinimo privalumus bei galimybes, kurios jaunam žmogui atsiveria gavus inžinierinį išsilavinimą. Viešoje erdvėje suformuota nuomonė, kad daugiausia perspektyvų jaunam žmogui teikia informacinių technologijų studijos, tačiau neretai inžinieriai kitose srityse uždirba daugiau už IT specialistus.

Manau verta pamąstyti ir apie inžinerijos studijas pasirinkusių studentų skatinimą. Vertėtų kartu su asociacija „Lietuvos keliai“ ar Lietuvos automobilių kelių direkcija svarstyti apie stipendijų fondo įsteigimą. Manau, kad kas mėnesį kelių inžinerijos studentams mokama 200-300 eurų stipendija šias studijas padarytų patrauklesnėmis“, – sako N. Varnas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
2.5000

Medikai – apie nematomus darbo užkulisius: su šia problema susiduria dažnas, bet papasakoti viešai išdrįsta retas (7)

Kokių savybių reikia, kad žmogus galėtų būti geras gydytojas ? Su kokiais iššūkiais medikai...

Mokytojas – apie esminę klaidą, kuri daroma mokyklose: lietuviai čia galėtų pasimokyti iš japonų (54)

Dauguma iš mūsų savo gyvenime yra sutikę bent vieną mokytoją, kuris paliko įspūdį visam...

Pandemija keičia darbo rinką: ar jūsų profesija turi ateitį?

Pandemijos sukeltas ekonominis nuosmukis ir skausmingi įmonių veiklos bei gyventojų mobilumo...

7 veiksniai, kurie formuos mūsų darbą ateityje: kai kurios profesijos išnyks (24)

2020-ieji mus išmokė dirbti kitaip. Tai buvo neeiliniai metai, pakeitę mūsų gyvenimo būdą,...

Seksualiausia XXI amžiaus profesija: šių specialistų geidžia sėkmingiausios kompanijos (1)

Kai 2006 metų birželį Jonathanas Goldmanas atvyko dėl darbo verslo ryšių svetainėje...

Top naujienos

Užkalnis pripažino: mano kūryba yra paveikta Indijos kvaišalų (62)

Žinoma, apie jokias nelegalias medžiagas ar receptinius sąmonę plečiančius preparatus aš...

Prokuroras įvardijo sukčių purvinus metodus: prašo kreiptis ir praradus menkiausias sumas (132)

Klaipėdos prokuroras Simonas Genys į „Delfi“ kreipėsi norėdamas įspėti apie sukčių...

Maudynių eketėje entuziastas: pas gydytojus einu tik tada, kai reikia pasikeisti vairavimo teises (51)

Spaudžiant šalčiui ne visiems norisi užsidaryti šiltuose namuose. Panevėžiečiai kaip tikri...

Stringant COVID-19 vakcinų pristatymui, SAM abejoja dėl prezidento iškelto tikslo iki vasaros vidurio paskiepyti 70 proc. gyventojų (123)

Stringant COVID-19 vakcinų pristatymui, būtų drąsu teigti, jog Lietuvai iki vasaros vidurio pavyks...

Rimas Šapauskas | D+

Rimas ir kunigas. Pokalbis su vyskupu Arūnu Poniškaičiu: nusikaltęs kunigas vis tiek lieka Bažnyčios nariu

Iš kur kyla gandai, stereotipai ir nesusikalbėjimas? Dažniausiai – iš nežinojimo. Ar tikrai...

Kineziterapeutas Žilvinas Pušnys | D+

Tai – vienas geriausių pratimų pilvo presui, bet dažnai atliekamas klaidingai: štai kaip jį daryti teisingai

Šis pratimas laikomas vienu veiksmingiausių pilvo presui . Pratimas apima daugiau nei vieną...

Laura Vagonė: man nieko niekada nereikėjo imti grožiu (108)

Ryški, drąsi ir energinga švenčių planuotoja Laura Vagonė atvira, dažnai ji veidrodyje nemato...

Šviesa tunelio gale: Dulkys dalijasi pozityvia koronaviruso statistika (189)

Lietuvai jau daugiau nei mėnesį gyvenant antrojo griežto karantino sąlygomis, sveikatos apsaugos...

COVID-19 protrūkiai Lietuvoje nesiliauja vaikų darželiuose ir įmonėse, sunki padėtis tęsiasi ir šalies globos namuose Per parą nustatyti 773 koronaviruso atvejai, mirė 18 asmenų (125)

Per praėjusią parą Lietuvoje ištyrus 5623 ėminius dėl įtariamo koronaviruso nustatyti 773 nauji...