aA
Gerą organizaciją kuria ne technologijos, sienos, programos, patogūs biurai ar tobulos paslaugos, o žmonės. Mokykloje šie žmonės – itin svarbūs, nes jie ugdo vaikus: ateities tėvus, darbuotojus, draugus, lyderius.
Mokykla taiko neįprastą darbuotojų atrankos metodą: reikalavimai mokytojams čia – itin aukšti
© Shutterstock

Todėl tai, kokie žmonės patenka į mokyklas ir moko vaikus, šiandien turėtų būti vienas svarbiausių uždavinių mokyklų vadovams. „O ne išblizgintos grindys, moderniausia įranga ar vaikų kelionės į užsienį“, – sako Audronė Kancė-Grdzelišvili, mokyklos „Pažinimo medis“ direktorė.

Galvodamas apie tai, kokie mokytojai reikalingi, mokyklos vadovas, visų pirma, turi įvertinti, kokius žmones nori užauginti mokykloje. Tuomet ir ima aiškėti, kokias kompetencijas turi turėti čia dirbantys žmonės. Tai brandžiose organizacijose naudojama universali formulė, sako vadovė ir tvirtina, kad mokyklos organizacinė kultūra turi atitikti klasės kultūrą – tik tuomet įmanomas nuoseklus ir kryptingas darbas su vaikais.

Koks turi būti mokytojas?

Ieškodama mokytojų vadovė atkreipia dėmesį į kelis dalykus: santykį su savimi, su kitu žmogumi, su pasauliu, o taip pat į darbines kompetencijas.

Mokytojas turi turėti jautrius receptorius ir būti suvokęs save, savo norus, poreikius, emocijas bei pasižymėti gerais savireguliacijos įgūdžiais“, – pranešime žiniasklaidai teigia A. Kancė-Grdzelišvili. Jeigu pedagogas nesuvoks savęs, tai „nepagaus“ ir kito.

Darbas komandoje – dar vienas mokytojui būtinas įgūdis. Pedagogas turi darniai veikti komandoje, kartu pernelyg nesusitapatindamas su kolektyvu ir išlaikydamas autentiškumą.

Svarbu, kad mokykloje dirbtų panašias vertybes puoselėjantys žmonės, todėl tyrinėdama mokytojo santykį su pasauliu direktorė siekia apčiuopti jo vertybes ir nuostatas. Svarbiausios jų –lygiavertiškumas, pagarba, bendradarbiavimas, atvirumas, pasitikėjimas ir pasirengimas asmeniškai augti bei prisiimti atsakomybę už savo emocijas.

Mokykla taiko neįprastą darbuotojų atrankos metodą: reikalavimai mokytojams čia – itin aukšti
© Shutterstock

„Mokytoją aš įsivaizduoju kaip žmogų su aukštu visuomeniniu interesu, ne nuleidžiantį rankas, o besiimantį keisti pasaulį. Juk mes auginame žmones ateičiai, todėl turime savo pavyzdžiu parodyti vaikams, kaip vertybės įsikūnija veikloje“, – kalba pašnekovė. Ji sako neįsivaizduojanti gero mokytojo, kuris abejingai praeitų pro reiškinį ar konfliktą, nes jis vyksta ne jo klasėje ne jo pamokos metu.

Norėdamas vaikus išmokyti atpažinti savo stipriąsias savybes, jas „įdarbinti“, planuoti laiką, susikurti sau pačiam geras sąlygas ir siekti tikslų, mokytojas turėtų, visų pirma, tai demonstruoti savo paties veikloje.

Vadovė įsitikinusi: mokytojas su tokiu savybių rinkiniu yra pašaukimo mokytojas. „Tokie žmonės gali sėkmingai veikti daugybėje sričių, pvz., vadovauti, dirbti su žmogiškaisiais ištekliais ar kurti strategijas, tačiau jie pasirenka mokyklą. Jie tiesiog geri vadovai, tačiau šalia to dar egzistuoja ir sąmoningas pasirinkimas dirbti su vaikais. Tai įkvepiantys pavyzdžiai“, – pastebi mokyklos vadovė.

Pastaraisiais metais, teigia ji, visame pasaulyje stebima tendencija, kai mokytojais ima dirbti visai kitų profesijų žmonės. Pasaulyje bene geriausia švietimo sistema garsėjantys suomiai senokai konstatavo, kad patys šviesiausi mokytojai pirma išbando kitas profesijas, tačiau galiausiai pasirenka mokyti. Tik žmonės, kurie patys išdrįso siekti svajonės, gali įkvėpti vaikus, įsitikinusi ekonomikos ir psichologijos mokslus baigusi vadovė.

Įvairūs tyrimai rodo, kad šiuolaikinės visuomenės nebegalima vadinti technokratine visuomene. „Aš ją vadinu mokymosi visą gyvenimą visuomene“, – sako ji.

Dabartiniai vaikai per gyvenimą greičiausiai kelis kartus pakeis profesiją, ir tai bus visiškai įprasta. Mokytojai, kurie dėl svajonės išdrįso keisti profesiją, įgyti kitą išsilavinimą, tampa įkvepiančiais pavyzdžiais ir skatina nebijoti, kryptingai siekti tikslo tam, kad dirbtų širdžiai mielą darbą. Mokytojo spinduliuojamas savirealizacijos jausmas yra psichologinis resursas, iš kurio vaikai semiasi drąsos.

Mokykla taiko neįprastą darbuotojų atrankos metodą: reikalavimai mokytojams čia – itin aukšti
© Shutterstock

Kaip pasirenkamas mokytojas?

A. Kancė-Grdzelišvili mokytojų atrankoje naudoja tris įrankius: kokybinį interviu, asmenybės profilio nustatymą ir atviros pamokos stebėjimą.

Interviu metu ji „čiupinėja“ žmogų: išsiaiškina, koks mokytojo ugdymo stilius, kas jam svarbu, taip pat koks to žmogaus augimo potencialas, kokį indėlį jis pasiryžęs įdėti pats, o kokio lauktų iš aplinkos. Vadovei būna svarbu išgirsti, kokia yra kandidato svajonių organizacija, koks vadovavimo stilius jam priimtinas ir ar jis linkęs save reflektuoti. Tai parodo, kokiomis sąlygomis žmogus geriausiai jausis ir dirbs.

Aptariami ir sudėtingi atvejai, modeliuojamos situacijos, aiškinamasi, ką galima buvo padaryti kitaip. Tai rodo mokytojo atsakomybės jausmą ir gebėjimą valdyti klasę.

„Atsargiai vertinu, jei mokytojas linkęs jaustis auka. Konflikte jis greičiausiai kaltins vaiką, šeimą ar kitas išorines aplinkybes, o pats tarsi ištirps, todėl nebus resursas vaikui. Emocinės kompetencijos – vienas svarbiausių dalykų dirbant mokytoju“, – įsitikinusi ji.

Kitame atrankos etape mokytojai atlieka Basis A asmenybės testą. Tai išgrynintas individualiosios (A. Adlerio) psichologijos įrankis, kurį naudoja mokykla. Visų pirma, šis testas leidžia pamatyti asmens atsargumo grupėje lygį. Jei mokytojo bazinis saugumas per mažas, jam pavojinga dirbti mokytoju, kadangi stresinėje situacijoje jis greičiausiai kris į duobę.

„Geriausias mokytojas tas, kuris pasaulį suvokia kaip saugią vietą ir demonstruoja socialinį interesą. Mokytojui su žemu socialiniu interesu bus sudėtinga kurti lygiavertį ir bendradarbiaujantį santykį, nes jo „Aš“ taps svarbesnis negu „Mes“, – tvirtina A. Kancė-Grdzelišvili.

Šis testas taip pat parodo, kiek asmuo siekia pripažinimo, nori jaustis išskirtinis, patikti kitiems, vadovauti, koks jo negatyvumo ir pozityvumo lygis.

Galiausiai mokytojai veda mokiniams atvirąją pamoką. Jos metu dėmesys kreipiamas ne tiek į meistrystę ir metodus, kiek į kontakto su vaikais stilių ir kokybę, atmosferos kūrimą, kūrybingumą ir lankstumą. Vadovė sako, kad pasiruošti visoms situacijoms neįmanoma, todėl atvirojoje pamokoje matosi, kaip žmogus reaguoja ir ar geba padėti „paruoštuką“ į šoną, pajusti kontekstą ir susitvarkyti su čia ir dabar kylančia situacija.

Didžiausia klaida, anot jos, yra įsikibti į paruoštuką kaip į gelbėjimosi ratą ir likti aklam bei kurčiam konkrečiai situacijai.

Šiuos mokytojų atrankos metodus patyrusi vadovė taiko ne vienerius metus, todėl yra tvirtai įsitikinusi, kad tai padeda jai pasirinkti geriausius mokytojus.

„Tik nereikia išsigąsti, – šypsosi ji. – Kiekvienas žmogus turi teisę klysti ir sulaukti pagalbos, todėl nereikia ieškoti tobulų žmonių. Atvirkščiai, reikia autentiškų asmenybių ir bendražygių, kurioms mokykla taptų svajonių darboviete ir kurioje jie jaustųsi laimingi.“

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(21 žmogus įvertino)
3.3810

Ištyrė atlyginimų pokyčius Lietuvoje: kam alga žymiai pakilo ir kas šiuo metu uždirba daugiausia? (59)

Išanalizavus atlyginimų pokyčius, skelbiama, kad per 5 metus atlyginimų augimo vidurkis Lietuvoje...

Trečią praktikos dieną NASA agentūroje paauglys atrado naują planetą (6)

Septyniolikmetis Wolfas Cukieras trečią praktikos NASA agentūroje dieną atrado naują, iki šiol...

Po studijų Rimantė pasirinko neįprastą karjeros kelią: jauna specialistė jau skina apdovanojimus (9)

Baigusi IT studijas Kauno technologijos universitete, Rimantė Grumadaitė pasirinko daugeliui...

Inga Ruginienė – apie pavėžėjų darbą: kodėl žmonės sutinka dirbti tokiomis sąlygomis? (20)

Patiriame nestabilių, nei socialinio saugumo, nei orių pajamų neužtikrinančių darbų išplitimo...

Vienas atšauktas skrydis gali būti lemtingas: neeilinė istorija, kaip jaunas vyras įkūrė vieną garsiausių pasaulyje įmonių (4)

Šimtai lėktuvų ore, tūkstančiai keleivių, skubančių į kitą pasaulio kraštą, tai –...

Top naujienos

Pateikė siūlymą – įvesti mokestį nerenovuotų namų gyventojams (447)

Daugiabučių namų modernizavimą galėtų paskatinti naujas mokestis, svarsto aplinkos viceministras...

Reto skambumo antausis: „Monaco“ iš „Ryto“ ambicijų paliko šlapią vietą (371)

Vilniaus „Ryto“ komanda gavo vieną iš skaudesnių pamokų per visą savo dalyvavimo Europos...

Tomas Vaitelė

Kuo toliau – tuo liūdniau: kodėl „Grammius” šiemet susiglemžė depresuota paauglė (5)

Nuo 1985 metų muzika darėsi vis liūdnesnė. Tokias išvadas pateikė Kalifornijos universitete...

Ginekologė papasakojo, ką tenka pamatyti kabinete: tokiais momentais išties nusvyra rankos (82)

Gydytoja akušerė ginekologė Viktorija Ežerskienė sako, kad savo praktikoje turėjo keletą...

Egipto viešbutyje su administracija barėsi 3 dienas – suviliota nuotraukų šeima gavo kitą realybę (10)

Keliavome su šeima į Egiptą. Iš viešbučio, deja, parsivežėme ne pačius geriausius įspūdžius.

Atostogos privačiose salose prieinamos ne tik pasaulio įžymybėms: tai sau leidžia ir lietuviai (7)

Johnny Deppas privačią salą turi Bahamose , Leonardas DiCaprio – Belize, o Ricky Martinas –...

Užkalnis. Melagių ir apgavikų šaliai – tokia ir valdžia (325)

Žmonės gauna valdžią tokią, kokios nusipelnė, pasakyta šimtą tūkstančių kartų. Niekada tai...

Naujosios Europos Centrinio Banko vadovės siekis – sužavėti vokiečius (3)

Nuo tos dienos, kai prieš tris mėnesius Christina Lagarde persikraustė į Frankfurtą, kaip Europos...

Moteris pateikė priežastį, kodėl nusprendė neturėti vaikų: tai patiks ne visiems (148)

Tikiuosi, kad žmonės, kurie kankinasi dėl plastiko pertekliaus ir priklausomybės nuo iškastinio...