Pirmas įspūdis: visko reikės mokytis nuo nulio
Prieš šešerius metus Vytautas Slabada nė neįsivaizdavo, kaip iš vidaus atrodo lifto šachta, nesidomėjo ir liftų veikimo principu. Liftų elektromechaniko darbą vilnietis pasirinko atsitiktinai, darbo pasiūlymo sulaukęs iš draugų.
„Nutariau pabandyti, bet jau pirmą darbo dieną supratau, kad reikės labai daug mokytis. Liftas – didelis ir sudėtingas įrenginys, kurį turėjau perprasti nuo pat pagrindų. Nors sritis man buvo visiškai nauja, ypatingo streso nejaučiau, nes visuomet galėjau konsultuotis su kolegomis. Svarbiausia, kad nuolat jaučiau kolegų palaikymą ir nesusidūriau su tokiomis užduotimis, kurių nesugebėčiau atlikti“, – pasakoja V. Slabada.
Anot V. Slabados, šiame darbe nestinga ir kuriozinių situacijų. „Vieną rytą, gavę pranešimą apie lifte įstrigusį gyventoją ir atvykę jo išlaisvinti, sužinojome, kad lifto kabinoje jis praleido visą naktį. Išvakarėse smarkiai šventęs vyras veikiausiai net nesuprato, kad grįždamas namo užstrigo lifte ir paprasčiausiai užmigo. Naktį kitiems namo gyventojams neprireikė naudotis liftu, taip kabinoje gyventojas netrukdomas miegojo iki pat ryto. Veikiausiai ryte daugiau rūpesčių jam sukėlė ne pats faktas, kad įstrigo lifte, bet mintys, kaip reikės pasiaiškinti namiškiams, kur praleido naktį“, – pasakoja „Baltijos liftų“ darbuotojas.
Nuo lifto keleivių palydovų iki išmaniųjų technologijų ekspertų
Kaip anksčiau atrodė liftininkų darbas, daugelis yra susidarę įspūdį iš filmų: darbuotojai paspaudžia mygtuką ir drauge su keleiviais važiuoja liftu. „Tokie liftai vadinti lydimaisiais, darbuotojai lydėdavo keleivius. Su laiku liftininkai turėjo jau daugiau funkcijų: keleivius lydintys darbuotojai privalėjo prieš pamainą patikrinti įrenginį: įsitikinti, ar juo naudotis saugu, tačiau įrenginio remonto darbus atlikdavo elektromechanikai“, – pasakoja V. Slabada.
Greitojo reagavimo avarinė tarnyba reaguoja į avarinius iškvietimus: išlaisvina lifte įstrigusius keleivius, sprendžia kitas skubias problemas, pavyzdžiui, dažnai tenka ieškoti į lifto šachtą per plyšį įkritusių raktų.
„Darbas dinamiškas ir aktyvus: per vieną darbo dieną vidutiniškai tenka įveikti laiptais apie 100 aukštų. Be to, šie specialistai rūpinasi ne tik liftų keleiviais, bet ir dirba su kitais įrenginiais: vyksta į iškvietimus sugedus keltuvams, eskalatoriams. Avarinės tarnybos pagalbos gali prireikti bet kuriuo paros metu, o šventinėmis dienomis darbų būna net daugiau nei įprastai: daugiausiai iškvietimų sulaukiama naujųjų metų naktį“, – sako „Baltijos liftų“ elektromechanikas.
Dalis liftų elektromechanikų specializuojasi planinių liftų priežiūros darbų srityje: rūpinasi liftų remonto ir įrengimo darbais. „Nemažai veikiančių liftų yra seni, gaminti sovietmečiu, juose dauguma remonto darbų atliekami universaliais įrankiais. Nauji liftai jau valdomi „procesoriniais valdikliais“, kuriems prižiūrėti reikia ne tik inžinerinių, bet ir jų veikimo, logikos supratimo bei konfigūravimo įgūdžių“, – pasakoja V. Slabada.
Liftų elektromechanikai – inžinieriai, programuotojai ir net … istorikai
V. Slabada, prieš pradėdamas darbą liftų priežiūros įmonėje, baigė specialius lifto elektromechaniko ir energetikos mokslus. Dabar šiam darbui taip pat privaloma įgyti reikiamą kvalifikaciją: baigti beveik metus trunkančius mokslus. „Kaip pasakoja ilgą laiką dirbantys kolegos, ir prieš 42 metus buvo taikomi griežti reikalavimai elektromechanikams – specifiniai mokymai vyko nuo to laiko, kai atsirado pirmieji liftai tiek Lietuvoje, tiek užsienyje.
Tačiau Lietuvoje ilgą laiką nebuvo specializuotos valstybinės mokyklos ar įstaigos, kuri imtųsi liftų elektromechanikų profesinio rengimo. Beje, tiek tuo laikotarpiu, tiek dabar neretai liftų priežiūros mokosi prieš tai įvairiausius mokslus baigę žmonės: inžinieriai, matematikai, istorikai. Tačiau mokslai – dar ne viskas. Tenka visko daug mokytis realiame darbe: aiškintis, kokie lifto veikimo principai, iš ko jis sudarytas, kaip valdomas. “, – sako V. Slabada.
Žinios ir įgūdžiai šiame darbe ypatingai svarbūs, mat neretai, remiantis turima patirtimi, specialistams tenka patiems nustatyti lifto gedimus, lifto sistemos klaidų kodų pagalba ieškoti sprendimų ir lifto sistemos klaidų atsiradimo priežasčių.
„Skirtingų gamintojų liftų sistemos skiriasi, taigi reikia daugybės įgūdžių ir žinių. Pavyzdžiui, elektromechanikai turi gebėti suprasti klaidų kodų aprašymus, kad surastų mechanines lifto gedimo priežastis. Prižiūrint liftus reikia mokėti skaityti jų elektroschemas, naudojantis specialiu prietaisu įvertinti, ar elektroschema veikia. Apskritai reikia suprasti liftų veikimo schemas, kurios sukurtos remiantis tam tikra logika“, – paaiškina specialistas.
Anot V. Slabados, liftininko kelią turėtų rinktis tie, kas domisi technologijomis, kam įdomu suprasti ir perprasti, kaip veikia liftai. „Tenka sutikti kolegų, kurių akys dega noru suprasti technologinius procesus, kurie šį darbą dirba su didele aistra. Tačiau yra tekę sutikti ir tokių, kuriems liftininko darbe pasirodė per daug adrenalino, pavyzdžiui, netiko darbas prie judančių mechanizmų siaurose liftų šachtose“, – sako pašnekovas. Liftų elektromechanikas priduria, kad dirba išskirtinai vyriškame kolektyve, nors liftų elektromechanikėmis galėtų sėkmingai dirbti ir moterys.