Minėti jaunuoliai – aktyvūs LJA ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų dalyviai. Dalyvavę 9 – 12 klasių mokiniams skirtoje ir realią verslo patirtį dar mokyklos suole suteikiančioje programoje „Mokomoji mokinių bendrovė“, jaunuoliai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kūrė skirtingus verslus – mokomąsias mokinių bendroves, kuriose vystė savo produktus ir paslaugas.

Susipažinę kaip verslas vystomas bei valdomas ir įgavę realaus verslo kūrimo patirties priimdami svarbius su jų bendrovėmis susijusius sprendimus, moksleiviai laikė Verslumo įgūdžių paso – tarptautinio sertifikato, kuris parodo 15 – 19 amžiaus mokinių verslumo įgūdžius įgytus mokomųjų mokinių bendrovių kūrimo ir veiklos vykdymo metu, egzaminą. Įgyta kvalifikacija atspindi turimus verslumo, antreprenerystės įgūdžius sukauptus per praktinį patyrimą dirbant komandoje, įsteigus mokomąjį verslą dar mokyklos suole. Būtent išsilaikę šio dokumento egzaminą jaunuoliai ir gavo galimybę apsilankyti Londone ir iš arčiau susipažinti su tarptautinėmis kompanijomis.

LJA alumni

„Vizitas pas Londono lietuvius sulaužė žiniasklaidoje skleidžiamą stereotipą, kad į Angliją žmonės emigruoja tik dėl darbo įvairiuose fabrikuose. Tikrai ne. Kodėl mes nekalbame apie asmenis, kuriems pavyko pasiekti aukštų rezultatų, įsitvirtinti žinomose įmonėse ir taip garsinti Lietuvą? Aš net neabejoju, kad tokių lietuvių yra visame pasaulyje“, – kelionės įspūdžiais pradėjo dalintis Kauno „Saulės“ gimnazijos abiturientė Gintarė Radvilavičiūtė.

Jaunuolių pažintis su tarptautinėmis įmonėmis ir jose dirbančiais lietuviais prasidėjo nuo vienos didžiausių pasaulyje verslo ir finansinių naujienų agentūrų bei informacijos apie finansų rinkas tiekėjų, kompanijos „Bloomberg“. Vizito dalyviai susipažino su kompanijos veikla, apžiūrėjo tvariausiu biuru pasaulyje tituluojamą, taupų energijos panaudojimą ir socialiai atsakingą aplinkos tausojimą užtikrinančią, „Bloomberg“ būstinę. Vėliau vyko į kelionių agentūrą „Experience Travel Group“, organizuojančią individualias keliones į Azijos šalis, kur jaunuoliams buvo skirta užduotis iš kritiško įmonės paslaugų vartotojo pozicijos bendrovei pateikti keletą rinkodaros strategijos pasiūlymų.

LJA alumni

LJA alumni aplankė ir elektroninės komercijos, debesų kompiuterijos ir dirbtinio intelekto bendrovę „Amazon“, kur jaunuosius aktyvistus pasitikę kompanijos atstovai jiems papasakojo kaip siekė savo tikslų, pasidalino savo profesinio kelio istorijomis. „Vienas įdomiausių dalykų, kuriuos išgirdome vizito metu buvo tai, kad „Amazon“ nepriima naujų darbuotojų, kol neužtikrina esamų darbuotojų produktyvumo“, – prisimena Anykščių Jono Biliūno gimnazijos dvyliktokas Giedrius Mirklys.

Vizito dalyviai kelionės metu taip pat vakarieniavo su IT paslaugų bendrovės „Metasite“ įkūrėju ir savininku Aldu Kirvaičiu. „Turėjome galimybę išgirsti per daugiau nei 20 metų sukauptą Aldo patirtį. Buvo be galo įdomu sužinoti, kaip prasidėjo jo sėkminga karjera. Išgirstas pasakojimas mane įkvėpė“, – apie įsimintiniausią vizito epizodą pasakoja šiais metais Alytaus šv. Benedikto gimnaziją baigsiantis Justinas Klevinskas.

LJA alumni

Tarptautinės Didžiosios Britanijos telekomunikacijų „holdinge“ „BT Group“ jaunuoliai dalyvavo uždarame bendrovės darbuotojų susirinkime, kuriame buvo pristatyti paskutinio metų ketvirčio finansiniai rezultatai. Jaunuoliams „BT Group“ atstovai taip pat papasakojo apie rinkodaros strategijas, atsakė į ketvertuko klausimus apie tai kaip save pristatyti ir reprezentuoti – išsiskirti iš „pilkos masės“. Kaip pasakoja G. Mirklys, didžiausią įspūdį kelionės metu paliko būtent šioje kompanijoje vykęs verslo susirinkimas: „jame buvo aptarinėjamas ir analizuojamas „juodojo penktadienio“, prieš ir po kalėdinio laikotarpio, „BT Group“ teikiamų paslaugų perkamumas, konkurentų pardavimų rezultatai. Buvo įdomu pamatyti, kaip tokie susirinkimai vyksta“, – pasakoja moksleivis.

Dizaino ir technologijų mokykloje „RED Academy London“ jaunuoliai dalyvavo skaitmeninės rinkodaros seminare ir susipažino su internetinių svetainių analizės programa „Google Analytics“. Dar vizito dalyviai lankėsi septintą vietą pagal dydį pasaulyje užimančiame „HSBC“ banke, taip pat „Facebook“ būstinėje. Banke jaunus žmones nustebino kompanijos požiūris į darbuotojus. Su jaunuoliais bendravę banko atstovai minėjo, kad svarbiausias vertinimo kriterijus būsimiems darbuotojams yra ne turimos kompetencijos ir žinios, o stiprus vertybinis kapitalas, skaidrumas ir pasitikėjimas.

LJA alumni

Kompanijoje „Facebook“ LJA alumni nustebino tiek darbuotojų motyvacinė sistema, tiek darbo aplinka. Pasak jų, darbuotojai, jeigu nori, gali į darbą ir neiti, nes kompanijai svarbūs darbuotojų rezultatai, o ne biure praleistas laikas.

„Juokaudami išsireiškėme, kad ten galima gyventi: maitinimas tris kartus per dieną, žaidimų, muzikos ir net miego kambariai, jeigu nori pailsėti, o po darbo kartu su kolegomis gali stebėti pro biuro langus atsiveriančius nuostabius panoraminius Londono vaizdus“, – apie apsilankymą „Facebook“ biure pasakoja G. Radvilavičiūtė.

Laisvu laiku jaunuoliai lankėsi Londono zoologijos sode, gamtos istorijos muziejuje, Imperijos karo muziejuje, mokslo muziejuje, nacionalinėje galerijoje, mažojoje Londono Venecijoje, taip pat aplankė rašytojos Džoanos Rouling septynių fantastinių romanų serijoje sukurto personažo Hario Poterio parduotuvę, esančią prie legendinės, knygose aprašomos devintosios su trimis ketvirčiais platformos Londono Kings Kroso geležinkelio stotyje.

Londone jaunuolius priėmusio ir vizitą organizavusio LCLC klubo prezidentas Marius Raugalas džiaugiasi, kad per 12 metų veiklos laikotarpį sutelkęs Londone gyvenančių lietuvių – savo srities profesionalų bendruomenę, klubas gali savo narių profesine patirtimi pasidalinti su jaunimu ir taip įkvėpti juos siekti savo tikslų.

„Turime labai platų ir stiprų profesionalų tinklą, kurie dirba didžiausiose pasaulio kompanijose. Daugelis jų ir iki šiol dalinosi savo patirtimi su jaunesniąja karta per tokias mūsų klubo pradėtas programas, kaip „LT Big Brother“, kuri orientuota į studentus, bet labai norėjome turėti artimesnį ryšį ir su moksleiviais, nes manome, kad postūmis stengtis ir domėtis konkrečia karjeros kryptimi atsiranda jau mokykloje. Iš patirties žinau, kiek tokios patirtys, kaip LJA organizuojamos verslumo, finansinio raštingumo programos, kuriose mokyklos laikais dalyvavau ir pats, gali visiškai pakeisti tavo motyvaciją, tikslus ir gyvenimo kelią“, – įsitikinęs M. Raugalas.

LJA alumni

LJA direktorė Andželika Rusteikienė akcentuoja patyriminio mokymosi, kai jaunuoliams sudaroma galimybė pabendrauti su įvairių sričių specialistais ir išgirsti bei pamatyti kaip atrodo potencialios, juos dominančios organizacijos bei jų darbo vietos, svarbą. Taip pat pažymi, kad į ekonomiškai ir finansiškai raštingo bei verslaus jaunimo ugdymą įsitraukia vis daugiau įmonių. „Kas dieną galvoju, koks gi laimingo vaiko receptas, ir kol kas mano galvoje save pažinęs ir savimi pasitikintis jaunuolis. Džiaugiuosi, kad kartu su partnerių, mokytojų pagalba galime sistemiškai prisidėti prie jauno žmogaus ugdymo dar mokyklos suole, suteikti galimybę įgyti praktinę verslumo patirtį, suprasti finansinį raštingumą ir pažinti savo karjeros kelią iš labai arti. 20 metų vykstančio šešėliavimo projekto patirtis pasiekia kitą, naują lygį globalios Lietuvos kontekste“.

Londone verslumo patirties sėmęsi jaunuoliai sutaria: kelionė buvo didelis gūsis motyvacijos, pakeitęs požiūrį į verslo kultūrą, o per verslumo ugdymą įgaunamos savybės turėtų būti svarbios kiekvienam moksleiviui.

„Aplankęs vienas didžiausių įmonių visame pasaulyje supratau, kokia svarbi verslui yra strategija, o susipažinęs su jomis iš arčiau, sulaužiau begalę stereotipų apie stambias kompanijas. Praktinis verslumo ugdymas yra naudingas kiekvienam jaunam žmogui. Tai suteikia pasitikėjimo savimi, leidžia tobulinti viešojo kalbėjimo įgūdžius, ugdo finansinį raštingumą ir, svarbiausia, suteikia galimybę įgyti realios patirties versle“, – teigia Justinas.

„Pažintis su garsiausiomis pasaulio įmonėmis yra nekasdienis įvykis. Buvo įdomu sužinoti, kaip jos veikia, taip pat sužavėjo kompanijų kuriama darbo kultūra, atmosfera. Verslumo ugdymas turi būti neatsiejama kiekvienos mokyklos dalis. Galbūt mokinys ir neatsimins skirtumų tarp monopolijos ir tobulosios rinkos, bet tikrai sužinos, kaip pinigus paversti įrankiu“, – mano Giedrius.

„Supratau, kad ieškant darbo viskas priklauso ne tik nuo akademinių pasiekimų, bet ir nuo moralinių įsitikinimų bei vertybinio kapitalo. Taip pat įsiminė kompanijų darbo kultūra bei pačių darbuotojų darbovietėse kuriama atmosfera. Pasikeitė požiūris į darbą ofisuose – kad tai nėra tik monotoniškas ir izoliuojantis darbas. Tai skatinanti tobulėti ir sujungianti žmones aplinka. Verslumo ugdymas itin svarbus komponentas žengiant į suaugusiojo gyvenimą. Verslumas lavina įgūdžius reikalingus darbui bei suteikia kompetencijų reikalingų suprasti mus supančią ekonominę aplinką. Tai skatina tobulėjimą, padeda išmokti savarankiškumo, atsakingumo“, – atradimais dalijasi Nottingham Trent universitete verslo vadybą ir antreprenerystę pirmame kurse studijuojantis Jonas Pečiulis.

„Pamačiusi lietuvių pasiekimus, paklausiau savęs, kodėl aš taip negaliu? Dabar visiškai be baimės laukiu universiteto. Supratau, kad ne studijų kryptis lemia tai, ką veiksi gyvenime, o noras mokytis, tobulėti, apskritai ambicijos. Tokia patirtis, išvažiavimas į užsienį tikrai praplečia akiratį, o verslumo ugdymas suteikia įvairiausio spektro kompetencijų. Kiekvienam – tiek jaunam, tiek vyresniam žmogui svarbu turėti verslumo pagrindus. Kritinis ir strateginis mąstymas, laiko planavimas – juk visus šiuos įgūdžius gali panaudoti kasdienybėje“, – įsitikinusi Gintarė.

Lietuvos Junior Achievement yra nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas „SEB bankas“, strateginiai rėmėjai: „UPS“; „Coca-Cola HBC Lietuva“; „Narbutas“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)