To paties tarptautinės programinės įrangos kūrėjos „Momentive“ užsakyto tyrimo rezultatai rodo, kad 63 proc. specialistų tokia atmosfera, kurioje darbuotojai skatinami išsakyti pripažinimą vienas kitam, tampa lemiamu veiksniu nesidairyti kitų darbo pasiūlymų. Talentų rinka diktuoja imtis visų įmanomų priemonių darbuotojams pritraukti ir išlaikyti, tad investicija į teigiamo žodžio kultūrą yra racionalus žingsnis pirmyn.

Auga produktyvumas

Apklausos rodo, kad organizacijose, kurios diegia dėkojimo ir įvertinimo kultūrą, produktyvumas gali ūgtelti net 20–30 procentų. Į verslo komunikacijos platformą „Slack“ integruojamos programėlės „Matter“, leidžiančios pagirti ir pasidalyti pripažinimu su kolegomis, kūrėjai teigia, kad organizacijos, skatinančios dalytis geru žodžiu, išsiskiria keturiomis pagrindinėmis vertybėmis: jų darbuotojai jaučiasi lygūs vieni su kitais, pagyrimų tradicija skatina komandinę dvasią, iš esmės pagerina kolegų santykius, be to, darbuotojai rečiau dairosi karjeros galimybių kitose bendrovėse.

Lijana Geštautaitė, tarptautinių ir tarpvaliutinių pinigų perlaidų bei mokėjimų bendrovės „Western Union“ personalo vadovė Lietuvai, sako, kad ne vien tyrimai, bet ir bendrovės patirtis rodo, jog darbuotojai vertina tokias organizacijas, kuriose puoselėjama kolegiška atmosfera.

„Kas mėnesį vykdome darbuotojų apklausas, iš jų matome, kad žmonėms labai svarbi bendruomeniška, palaikanti kultūra. Mes puoselėjome tarpusavio skatinimo praktikas nuo pat įmonės įsikūrimo pradžios. Iš patirties galiu pasakyti, kad aplinka, kurioje darbuotojai vieni kitais didžiuojasi ir negaili to parodyti viešai, nėra sukuriama per dieną – dabartinę visų vertinamą įmonės kultūrą kantriai kūrėme metai iš metų“, – pasakoja vadovė.

Pagyrimo išraiškos

Arvydas Būta, psichologas, verslo konsultacijų bendrovės „Grand Partners“ ugdymo partneris ir ekspertas, teigia, kad pagirti kolegą už gerai atliktą darbą ar puikią idėją Lietuvoje vis dar nėra įprasta praktika, tačiau pamažu pagyrimai tampa organizacijų kultūros dalimi. Anot lektoriaus, paprasčiausia grįžtamojo ryšio pagyrimo išraiška yra padėka. Pasakyti „ačiū“ verta, kai kolega ar darbuotojas įdeda papildomų pastangų, padaro tai, ko iš jo nebuvo tikėtasi.

„Kita grįžtamojo ryšio forma – paskatinimas. Tokie paskatinimai, kaip „gerai“, „šaunuolis“, „puikus darbas“, „kokybiškai padirbėjote“, yra sveikintini. Vis dėlto jie sudaro įspūdį, kad sakantysis užima aukštesnę – vertintojo – poziciją. Todėl darbe geriausias grįžtamasis ryšys yra pagyrimas, kuris rodo ne tai, kad giriamas žmogus atitinka kito žmogaus įsivaizduojamus standartus, o tai, kad giriančiajam jo poelgiai sukėlė gerus jausmus: „aš džiaugiuosi tavo indėliu projekte“, „smagu matyti, kaip tu dirbi su klientais“, „man labai patiko, kai tu padarei tą ir tą“, „mane žavi tavo idėjos“, – galimus variantus vardija A. Būta.

Jis patikslina, kad pagyrimas, priešingai nei kritika, motyvuoja.

„Išgirdę kritiką, norime gintis – pykstame, kaltiname save arba liūdime. Kai sulaukiame pagyrimo, džiaugiamės. Pagyrimas sukelia emociją, įkvepia, užveda. Tokia būsena savaime motyvuoja, norisi daryti dar daugiau“, – lygina A. Būta.

Prisideda prie ugdymo tradicijų

„Western Union“ yra įsidiegusi darbuotojų tarpusavio skatinimo ir pripažinimo įrankį – BRAVO sistemą. Naudodami ją, darbuotojai gali išsakyti vieni kitiems pagyrimus, padėkas, pasveikinti svarbių pasiekimų proga. Bendrovei buvo svarbu, jog kolegai siųsdamas pripažinimo žinutę darbuotojas turėtų galimybę pasirinkti, kad ji būtų matoma viešai. Visos tam pačiam darbuotojui skirtos pripažinimo žinutės matomos jo profilyje personalo valdymo sistemoje.

L. Geštautaitė pabrėžia, kad BRAVO neduotų jokio rezultato, jeigu bendrovėje nebūtų ugdymo tradicijų, įpročio dėkoti ir pripažinti puikų kolegų darbą.

„Prieš įdiegdami sistemą, jai pristatyti skyrėme nemažai dėmesio: organizavome edukacines sesijas vadovams, dalijomės visiems prieinama papildoma informacija ir patarimais – ne tik kaip naudotis sistema, bet ir kaip formuluoti paskatinimo, pripažinimo žinutes, kad jos būtų nuoširdžios, efektyvios, išsakomos laiku. Labai svarbus aspektas, kad ne tik vadovai gali naudoti BRAVO, bet visi darbuotojai – tai stiprina vieningos komandos ir bendruomeniškumo jausmą. Tendencijos rodo, kad darbas ir asmeninis gyvenimas vis labiau susilieja, tad ir organizacijos turi skirti dėmesio svarbiausioms darbinio gyvenimo akimirkoms, stiprinti darbuotojų ryšius. Darbe išgyvename ne vieną didelį įvykį – paaukštinimus, darbo jubiliejus, asmenines šventes. BRAVO sistema taip pat leidžia nepraleisti šių esminių progų“, – sako vadovė.

Anot jos, sėkmingai diegti korporatyvines pripažinimo sistemas įmanoma tik tokioje organizacijoje, kurioje darbuotojai nuoširdžiai vertina vieni kitų indėlį.

„Jokie technologiniai sprendimai ar programos nebus veiksmingos, jeigu darbuotojai jais nesinaudos ir jų nepripažins. Pas mus tarpusavio skatinimo kultūra pradedama auginti nuo mažų ir paprastų žingsnių: nuolat skatiname ne tik vadovus, bet ir kolegas vieni kitus pripažinti, pagirti per kasdienius susitikimus. Matome, kad keli nuoširdūs sakiniai ir padėka komandos susitikime turi didelį teigiamą poveikį“, – sako L. Geštautaitė.

Kaip pagirti kolegą

Organizacijoje specialistai yra priklausomi vieni nuo kitų. Anot A. Būtos, pasakyti kolegai, kad jam kokybiškai, laiku atlikus darbą man pačiam tapo lengviau, labai sveikintina praktika.

„Jeigu pasakysite: „Žinai, labai džiaugiuosi, kad laiku atsiuntei darbą“, žmogus jausis įvertintas, kitą kartą mielai darys taip pat. Bet pagyrimą galima dar labiau pastiprinti: „Labai smagu, kad laiku atsiuntei atsakymą, nes aš savo darbų dalį galėsiu padaryti laiku ir man nereikės verstis per galvą.“ Tokiu atveju kolega ar darbuotojas ne tik apsidžiaugia, bet ir pajunta savo indėlio svarbą, išauga jo darbo prasmės suvokimas“, – teigia lektorius.

Pasak pašnekovo, pagyrimo formų esama įvairių: akis į akį, el. laišku, viešai ar kitiems negirdint. Jos visos tinkamos, svarbiausia – kad pagyrimas nebūtų priverstinis, nenuoširdus.

„Viskas priklauso nuo organizacijoje puoselėjamos kultūros. Geriausia, kai ugdantis ir koreguojantis grįžtamasis ryšys išsakomas individualiai. Ypač jeigu įmonėje tvyro konkurencinė atmosfera ar yra šiek tiek pavydo. Vadovas viešai gali girti tik tais atvejais, kai gali ką nors gražaus pasakyti kiekvienam, esančiam šalia. Vis dėlto jeigu įmonės kultūra tokia, kurioje darbuotojai moka dalytis, pagyrimus taip pat galima dalyti į visas puses, visokiose situacijose“, – kalba A. Būta.

L. Geštautaitė priduria, kad padėkos ir vertinimo kultūrą įmonėse būtina stiprinti kitomis praktikomis.
„Western Union“ triskart metuose organizuojame įgalinimo pokalbius, per kuriuos darbuotojas gali įvertinti savo progresą, su vadovu aptarti tolesnes kryptis, pasidalyti grįžtamuoju ryšiu. Taip pat kas ketvirtį rengiame vidinius apdovanojimus – kviečiame kolegas pastebėti ir užfiksuoti vieni kitų pastangas, iniciatyvumą, pagalbą komandai. Nominuojančių kolegų komentarais dalijamės su įmonės vadovais ir visa organizacija. Į teigiamo žodžio poveikį svarbu pažvelgti kompleksiškai, tai turėtų būti bendrovės DNR dalis“, – pataria personalo vadovė.

Pavyzdžiai:

Elementarus pagyrimas:

Juste, man patinka, kaip tu papildei klientų duomenų bazę.
Jonai, aš labai džiaugiuosi tavo pasiūlymais pakeisti procesą.

Kokybiškas pagyrimas:

Juste, man patinka, kaip tu papildei klientų duomenų bazę, tai mums padės tiksliau siūlyti produktus klientams ir padidins padalinio pardavimo rezultatus.
Jonai, aš labai džiaugiuosi tavo pasiūlymais pakeisti procesą, dėl to mes galėsime pagerinti ir kitus bei atsisakysime nereikalingų darbų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)