Ragina pasinaudoti pagalba
Nuo šių metų Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) darbuotojų perdegimo sindromą pripažįsta kaip atskirą ligą. „Gallup“ duomenimis, net 67 proc. darbuotojų yra su juo susidūrę. Pandemija šį reiškinį tik pagilino – daugelis žmonių namuose dirbo neribodami darbo valandų ir neturėdami daug galimybių kokybiškai leisti laisvalaikį, todėl emocinių problemų daugėjo.
„Kompensuojamų kokybiškų prevencinių psichikos sveikatos paslaugų – itin mažai. Gera psichikos sveikata nėra tik psichikos ligų nebuvimas: tai ir gera savijauta, darbingumas, gebėjimas įveikti sunkumus, priimti sprendimus, būti naudingu visuomenei“, – teigė psichologė Liepa T. Valandis.
Pasak „Compensa Vienna Insurance Group“ Produktų ir rizikos vertinimo departamento vadovo Lino Laugalio, pandemijos metu patys darbdaviai pradėjo ieškoti galimybių darbuotojams suteikti psichologinę pagalbą. Psichinė sveikata – bazinis darbuotojo poreikis, todėl susidūrus su sunkumais itin svarbu pasinaudoti galimybe apsilankyti pas specialistą.

Gera emocinė būklė atsiperka
Prastėjant darbuotojų emocinei savijautai, to pasekmes pajunta ir darbdavys – krenta darbo našumas, daroma daugiau klaidų, auga nepasitenkinimas darbu, daugėja nedarbingumo laikotarpių ar net nelaimingų atsitikimų darbe. Atlikus tyrimą 36 didžiausiose pasaulio šalyse buvo apskaičiuota, kad vien dėl depresijos ir nerimo kasmet prarandama 12 milijardų produktyvių dienų. Visa tai tuština įmonės iždą.
„Jei darbuotojų psichikos sveikata nesirūpinama, sumažėja darbuotojų motyvacija, dėmesingumas ir gebėjimas greitai priimti teisingus sprendimus, todėl išauga brangių klaidų, nelaimingų klientų, skaudžių traumų ir krizinių situacijų darbe tikimybė. Suprastėja ir darbdavio patrauklumas darbo rinkoje – žmonės nenori dirbti ten, kur jie nerūpi darbdaviui. Visa tai – ne tik finansiniai nuostoliai, bet ir papildomo streso našta įmonių vadovams, kolegoms, kas žaloja ir jų pačių fizinę bei psichikos sveikatą. Taip įsisuka ydingas ratas, todėl psichikos sveikata tampa organizacijos problema“, – sakė Liepa T. Valandis.

„Pandemijos metu aštrėjo ir darbdavių konkurencija dėl esamų darbuotojų išlaikymo ir naujų darbuotojų pritraukimo. Konkurencinio pranašumo didinimui darbdaviai pradėjo aktyviai siūlyti sveikatos draudimą savo darbuotojams, investuodami į tai, kad ligos, traumos ar perdegimo atveju apdraustas darbuotojas gautų greitą ir kvalifikuotą medicinos pagalbą tiek valstybinėse, tiek privačiose gydymo įstaigose ar pas privačius tam tikros srities specialistus ir tokiu būdu tapdami kur kas patrauklesni už tuos, kurie tokių papildomų naudų nesuteikia“, – komentavo L. Laugalis.
Baiminasi dėl konfidencialumo
Ne visi darbuotojai net ir patirdami psichologinių sunkumų ryžtasi pasinaudoti darbdavio siūlomomis psichologo ar psichoterapeuto paslaugomis. Dalis žmonių neįvertina, kad tokia pagalba jiems jau yra reikalinga, kita dalis bijo, kad darbdavį pasieks informacija, kurios nesinorėtų atskleisti.
„Informacija apie darbuotojų sveikatą yra privati, griežtai laikomės Bendrojo duomenų apsaugos reglamento – užtikriname, kad sveikatos draudimo klientų asmens duomenys būtų griežtai saugomi ir neatskleidžiami nei darbdaviui, nei kitiems asmenims, išskyrus kliento individualaus sutikimo atveju ir jame nurodytu tikslu“, – pabrėžė L. Laugalis.

„Jei mokymai profesionalūs, jie turi ir šalutinį teigiamą efektą – mažina darbuotojų baimę kreiptis pagalbos. Atpažinus nerimą keliančius ženklus, darbovietės turėtų nedelsiant įgyvendinti postvenciją: sudaryti galimybes darbuotojams konsultuotis su psichologais individualiai ir grupėmis, lankytis pas gydytoją psichiatrą, taip pat numatyti įvairius postvencinius algoritmus. Juk yra net ir darboviečių, kurios skatina darbuotojus gydytis nuo priklausomybės ligų, padengdamos šio gydymo išlaidas“, – sakė psichologė.