aA
Sostinės gyventojų apklausa atskleidė, jog vilniečiams svarbiausios gyvenamojo rajono savybės yra patogus susiekimas, saugumas, švari aplinka, žaliosios zonos, paslaugų pasiūla bei automobilių parkavimo galimybės. Apklausos rezultatai taip pat rodo gyventojus manant, jog nemažą dalį jų poreikių Vilniaus gyvenamieji rajonai išpildo, tačiau netrūksta ir spręstinų problemų.
Gyventojų apklausa parodė, ko trūksta daugumai Vilniaus rajonų: tai veda prie didesnių problemų mieste
© DELFI / Josvydas Elinskas

Bendrovės „Darnu Group“ įsteigtos, kompetencijas darnios aplinkos kūrimui telkiančios „Darnaus miesto laboratorijos“ užsakymu atlikta rinkos ir visuomenės nuomonės tyrimų kompanijos „Spinter tyrimai“ apklausa parodė, jog daugiau nei pusė apklaustų vilniečių (52 proc.) geriausiai jaučiasi gamtoje. Trečdalis respondentų (33 proc.) mėgstamiausia vieta savo gyvenamajame rajone rinkosi parkus. Dar beveik tiek pat respondentų pasirinko skverus, žaliąsias erdves ar kitus gamtos kampelius šalia vandens telkinių.

Tiesioginį gamtos poveikį vilniečių savijautai atskleidžiančius apklausos rezultatus architektūros ir urbanistikos inovatorius Donatas Baltrušaitis sieja su natūraliu žmogišku instinktu.

„Gamta žmogui yra evoliuciškai svarbi, net ir miestai, kuriuose gyvename, yra gamtos dalis. Praeitame amžiuje buvo padaryta projektavimo klaidų ir miestai tapo labiau pritaikyti mašinoms, o ne žmonėms. Dėl tokio spartaus jų augimo ir greitėjančio tempo kyla ir streso lygis, kurį geriausiai numalšina ne kas kita, o žaliosios erdvės, kuriose galime kokybiškai pailsėti, tad dabar turime stengtis miestuose kurti kuo daugiau žalumos ir ištaisyti šias anksčiau padarytas klaidas“, – sako D. Baltrušaitis.

Architektas taip pat pažymi, jog labai svarbus ne tik atsipalaidavimą skatinančių miesto elementų kiekis, bet ir jų išpildymas.

„Viešosioms erdvėms Vilniuje dažnai trūksta gerų, kokybiškų kraštovaizdžio formavimo sprendimų, o pačiame mieste – integruoto pėsčiųjų ir dviračių takų tinklo, kurie tiesiogiai jungtų rajonus vieną prie kito. Svarbiausia pakeisti projektavimo prioritetus nuo automobilių infrastruktūros į projektavimą žmonėms“, – siūlo specialistas.

„Darnu Group“ turto valdymo direktorius Mantas Umbrasas sako, jog norėdami sumažinti didmiesčių gyventojų poreikį automobiliams nekilnojamojo turto plėtotojai diegia daugiafunkcinių rajonų plėtros koncepciją, kuri generuoja didžiausią naudą tiek tokiuose rajonuose gyvenantiems ar dirbantiems, tiek ir visam miestui.

„Iš vienos pusės užtikrinamas rajono autonomiškumas ir mažinamas poreikis žmonėms keliauti po miestą automobiliais, kai visas reikalingas socialines ar komercines paslaugas galima pasiekti nedideliu atstumu. Iš kitos pusės, rajono daugiafunkciškumas sukuria ne vieną traukos tašką visiems besilankantiems Vilniaus senamiestyje ir taip užtikrina didesnius srautus čia įsikūrusiems verslams – nuo maitinimo iki kirpyklų ar meno galerijų“, – pažymi M. Umbrasas.

Pagrindinis sprendimas – mažinti automobilių poreikį

Apklausa taip pat parodė, jog vilniečiams itin svarbi rajono infrastruktūra, patogus susisiekimas su centru ir kitais rajonais, kamščiai ir automobilių parkavimo klausimai. Vertinant gyvenamųjų rajonų savybes dešimties balų skalėje, atsiskleidė daugumos rajonų skaudulys – automobilių stovėjimo vietos. Bendras šio aspekto vertinimas siekė vos 4,5 balo, o kai kuriuose sostinės rajonuose ir dar mažiau.

Tačiau specialistai šį kriterijų siūlo gerinti ne didinant stovėjimo aikšteles, o sukuriant tinkamas alternatyvas.

Urbanistas Martynas Marozas teigia, jog šiandien Vilniuje turint tokią plačią automobilių dalinimosi, nuomos ir kitų transporto alternatyvų pasiūlą didžiajai daliai visuomenės automobilis yra nereikalingas, o kiekviena investicija į jų infrastruktūrą yra didžiulės biudžeto išlaidos, dėl kurių finansavimo netenka kitos miesto dalys: dviračių takai, žaliosios erdvės ar viešasis transportas.

M. Marozo manymu, tam, kad situacija dėl parkavimo pasikeistų, gyventojus visais būdais svarbu skatinti naudotis ne nuosavu automobiliu, o bet kokia kita transporto priemone. Toks pasirinkimas galėtų atsirasti, jei keletas akies netraukiančių ir daug biudžeto išlaikymui kasmet suvartojančių parkavimo vietų būtų paverstos kitomis funkcinėmis zonomis.

Gyventojų apklausa parodė, ko trūksta daugumai Vilniaus rajonų: tai veda prie didesnių problemų mieste
© DELFI / Andrius Ufartas

„Tai galėtų būti nedidelės žaliosios erdvės su suoliukais ir medžiais, dviračių laikymo vietos, taksi stotelės, laikino sustojimo vietos kurjeriams, kurie netrukdytų aplinkiniam eismui, ar net požeminio rūšiavimo konteineriai. Tuomet, kai gyventojui bus siūloma didesnė nauda nei išleisti pinigus visos dienos automobilio parkavimui mieste, gal ir mes kitaip rinksimės transportą“, – teigia M. Marozas.

Toliau nuo centro – mažiau pramogų

Tyrimas taip pat atskleidė, jog, išskyrus Senamiestį, daugumoje Vilniaus rajonų gyventojams trūksta meno, kultūros ir pramogų. Bendras meno kūrinių ir skulptūrų vertinimas miegamuosiuose rajonuose buvo vos 4,92 balo, o kultūrinė infrastruktūra ir pramogų pasiūla siekė kiek daugiau nei 5,5 balo iš 10 galimų.

D. Baltrušaitis atskleidžia, jog norint gerinti šiuos gyvenamųjų rajonų aspektus, reikia sekti Senamiesčio daugiafunkciškumo pavyzdžiu – labiau paskirstyti kultūrinę infrastruktūrą ir pramogas planuojant ne tik viešąsias erdves, bet ir nekilnojamojo turto projektus.

„Jeigu visuomeninės funkcijos būtų labiau koncentruotai pasiskirsčiusios po kiekvieną rajoną, žmonėms nereikėtų važiuoti į centrą ar kitus rajonus ir viską būtų galima pasiekti pėsčiomis, dviračiu, ar viešuoju transportu“, – teigia D. Baltrušaitis.

Gyventojų apklausa parodė, ko trūksta daugumai Vilniaus rajonų: tai veda prie didesnių problemų mieste
© DELFI / Josvydas Elinskas

Panašiomis miesto planavimo idėjomis dalinasi ir M. Marozas, kuris atkreipia dėmesį ir į būstų projektų tipus.

„Jeigu viename name sukuriami būstai įvairių tipų ir socialinių padėčių žmonėms – pradedančiajam, naujai šeimai, nuomai, senjorui, neįgaliajam ir šeimai su neįgaliu vaiku – tai ir rajonas tampa socialiai įdomesnis, o galų gale ir tvaresnis, nes jame sukuriama infrastruktūra naudojama žymiai tolygiau“, – pažymi M. Marozas.

D. Baltrušaitis pažymi, kad prieš pradedant planuoti erdves ir įgyvendinti įvairius projektus, svarbiausia į sprendimus įtraukti būtent to rajono gyventojus.

„Svarbiausia leisti bendruomenėms jaustis, kad tai yra jiems pritaikyti objektai, atitinkantys jų poreikius – taip prisidėdami prie rajono kūrimo gyventojai vėliau patys daug efektyviau įveiklintų naujas erdves, kurios patenkintų jų lūkesčius“, – teigia urbanistas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(16 žmonių įvertino)
2.4375

Šiame Vilniaus mikrorajone būstų kainos vienos žemiausių, tačiau vietos ateitis – neaiški (102)

Vienas jauniausių Vilniuje sovietmečio mikrorajonų – Justiniškės . Nors šis miegamasis...

Gyventojų pasipiktinimas nesutvarkytais šaligatviais apnuogino didesnę problemą: įstatymuose – didžiulė spraga (53)

NT vystytojai, plėtodami gyvenamosios ar komercinės paskirties projektus, infrastruktūrą...

Į prastos reputacijos sostinės rajoną atsikrausčiusi vilnietė: žmonės aplink atrodė baugiai (80)

Naujininkai – Vilniaus rajonas, apipintas įvairiausiomis istorijomis. Deja, labai dažnai, ne...

Sovietmečiu pavyzdiniu buvęs Vilniaus mikrorajonas šiandien vis dar laukia savo progos: vystytojai lūkuriuoja (66)

Šis Vilniaus mikrorajonas buvo planuojamas ir statomas kaip parodomasis. Jis iškilo 1974 metais. Tai...

Gyventojai kaltina pirmininką savivaliavimu: kokios yra jo tikrosios pareigos? (43)

Daugiabučio gyventojai, įsteigę bendriją ir išrinkę pirmininką, paprastai tikisi, kad namo ar...

Top naujienos

Gentvilas: pasisakau už koaliciją iš konservatorių, socialdemokratų ir liberalų (165)

Seimo narys, Liberalų sąjūdžio atstovas Eugenijus Gentvilas tiki, kad po šių Seimo rinkimų...

Mažos įmonės sėkmė pandemijos laikotarpiu: užsakymai augo penkiskart, prie gamybos stojo net vadovai (5)

Kol vienos įmonės dėl COVID-19 pandemijos skaičiuoja nuostolius ir imasi restruktūrizacijų,...

Rusijoje grįžta sankcijų rizika. Štai, kas pastatyta ant kortos (44)

Rusijos rinkoms ir vėl gresia įvairios sankcijos , kurios gali materializuotis iki metų pabaigos.

Michael Peck | D+ nariams

Norite sužinoti, kaip dirba Pentagonas? Išbandykite šį stalo žaidimą

Naujas žaidimas, kuris buvo sukurtas padėti JAV vyriausybei parašyti 2018 m. Nacionalinę gynybos...

Cololo dukra Evita pirmąkart prabilo apie ateitį nuspėjusią tėčio dovaną, kurios jis nebepajėgė įteikti: ji buvo it ženklas (11)

Pastarieji metai Evitai Cololo nepagailėjo iššūkių. Iš pradžių – džiaugsmas ir liaupsės...

Trys sukčių metodai, ant kurių užkimbama: per kelias minutes galite netekti tūkstančių eurų (86)

Nors sukčių istorijos jau yra tapusios senos lyg pasaulis, net ir šiais laikais, kai žmonės yra...

Lietuvoje viešėjusi Brigitte Macron nepasiduoda spaudimui ir diktuoja naujas taisykles (282)

Mada yra tikras paryžiečių kultūros sinonimas, o Prancūzijos pirmoji ponia Brigitte Macron turi...

Danguje velsis debesys, bet įšils iki 20 laipsnių (6)

Šiandien šalyje orus lems piečiau Lietuvos besisukančio ciklono šiaurinis pakraštys. Jau...

Kardiologai stebisi: kliudoma tam, kas padėtų išvengti net iki 80 proc. priešlaikinių mirčių (147)

Lietuvoje širdies ir kraujagyslių ligos (ŠKL) kasmet nusineša apie 21 tūkst. gyvybę, kas...

|Maža didelių žinių kaina