aA
Vakarų Europoje stoties rajonai jau kurį laiką išgyvena renesansą – iš nejaukių teritorijų virsta vienomis patraukliausių vietų gyventi ir dirbti, mat kitas miesto dalis pranoksta galimybe patogiai naudotis viešojo transporto paslaugomis. Vilniaus Stoties rajonas taip pat ruošiasi keisti savo veidą ir atsiverti vilniečiams.
Vilniaus Stoties rajonas
Vilniaus Stoties rajonas
© Saulius Žiūra

Vilniaus miesto savivaldybės vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio teigimu, Stoties rajono potencialą matantis Vilnius kokybinę jo pertvarką brandina remdamasis geraisiais kitų Europos šalių pavyzdžiais, rašoma Vilniaus miesto savivaldybės pranešime spaudai.

„Dabar Stoties rajonas iš esmės yra gamybinė teritorija, kurioje taisomi lokomotyvai – vos už 500 metrų nuo senamiesčio. Visa tai pasikeis jau netrukus. Vilniečiams uždaros buvusios erdvės, slepiančios ir miesto istorijos simbolius, taps atviros. Planuojama, kad teritorijoje atsiras daug viešųjų funkcijų, darbo ir gyvenamųjų vietų. Įgyvendinus „Lietuvos geležinkelių“ inicijuotą Vilniaus geležinkelio stoties teritorijos atnaujinimo projektą „Vilnius Connect“, šis rajonas pagaliau taps visaverte miesto dalimi“, – sakė M. Pakalnis.

Netrukus – tarptautinis architektūros konkursas

Vakarų Europos stočių pavyzdžiu bus kuriamas modernus daugiafunkcis mobilumo, verslo ir laisvalaikio rajonas su gyvybinga bei atvira gyventojams teritorija, iš kurios bus patogus susisiekimas su kitais Vilniaus mikrorajonais bei Lietuvos ir kitų šalių miestais.

„Šiuo metu rengiamasi skelbti tarptautinį architektūros konkursą Vilniaus geležinkelio stoties pastato pertvarkos ir naujo keleivių aptarnavimui skirto statinio virš bėgių, viešojo miesto transporto terminalo bei stoties aikštės geriausiai architektūrinei idėjai išrinkti“, – komentavo M. Pakalnis.

Šiuo metu rengiamas teritorijos detalusis planas, kuris atsakys, kokio dydžio ir tūrio statiniai galėtų būti plėtojami bei kokios galimos jungtys per geležinkelio bėgius.

Ambicingiausia konversija sostinėje

Stoties rajono konversija, anot M. Pakalnio, iš kitų išsiskiria ambicingumu bei tuo, kad pokytį inicijavo viešosios institucijos.

„Šią konversiją dydžiu bei ambicingumu galima lyginti nebent tik su Paupio rajonu. Potencialo čia kur kas daugiau – turime viešąjį transportą, rajonas ribojasi su Senamiesčiu, daugybė galimybių sukurti darbo vietas ir kultūrines erdves. Stoties rajono pertvarką inicijavo Vilniaus miesto savivaldybė ir „Lietuvos geležinkeliai“, Paupio – taip pat savivaldybė. Tačiau esminis skirtumas – Paupio rajone savivaldybė nustatė taisykles, o didžioji Stoties teritorijos dalis yra visuomenės nuosavybė, todėl šiame projekte visuomenės poreikiams ir interesams galima skirti dar didesnį dėmesį“, – aiškino vyriausiasis miesto architektas.

Vilniaus Stoties rajonas
Vilniaus Stoties rajonas
© Saulius Žiūra

Kaip tik todėl, jo teigimu, apie stoties atgimimą negalima kalbėti kaip apie paprastą nekilnojamojo turto projektą – tai nauda ne tik pačiam rajonui, bet ir visam miestui bei šaliai, juk kalbama apie Lietuvos sostinės susisiekimo vartus.

„Per vadinamąją geležinę upę nusidrieks tiltas, kuris sujungs Naujininkus ir Senamiestį, taip pat ir Naujamiestį. Naujininkai iš atsiskyrėliško rajono gali tapti savo charakteriu ir savitumu spinduliuojančiu rajonu, tokių gerų pavyzdžių galime matyti Užupyje ar Naujamiesčio prieigose. Grąžinant Stoties rajoną gyventojams ne mažiau svarbios ir viešosios erdvės, pavyzdžiui, aikštės pertvarka, kuri taptų mėgstama vieta poilsiui ir kitos veikloms. Be to, rajonas bus statomas ant senojo Vilniaus pamatų, išnaudosime turimą paveldą didesnei rajono vertei sukurti – bus išlaikytas rajono savitumas jam suteikiant patrauklesnį veidą“, – sakė M. Pakalnis.

Istorinis pramonės rajonas tampa miesto dalimi

Ekskursijų po Vilnių iniciatyvos „Gatvės gyvos“ įkūrėjas ir gidas Albertas Kazlauskas pasakoja, kad iki geležinkelio atsiradimo XIX a. antroje pusėje Stoties apylinkės buvo priemiestis, retai gyvenama vieta. Tačiau kartu su geležinkeliu ši vietovė tapo pramonine zona.

Geležinkelio atsiradimą A. Kazlauskas prilygina interneto išplitimui – jis paspartino krovinių ir keleivių judėjimą, prie geležinkelio ėmė kurtis ir fabrikai, kad būtų patogu transportuoti pagamintą produkciją ar gauti reikalingų medžiagų. Tuo pačiu laikotarpiu šalia geležinkelio ėmė dygti ir gyvenamieji namai, kurie buvo skirti darbininkams.

Su Stoties rajonu miesto istorija besidominčius žmones pažindinantis gidas neabejoja rajono potencialu ir laukia jo atgimimo.

„Kokio grožio namai stovi Šopeno, Geležinkelio gatvėse, taip pat Kauno gatvės pradžioje. Tačiau šiandien žmonės, nenorėdami ilgai užsibūti šioje miesto dalyje, net nepakelia galvos pasigėrėti architektūra. Jeigu rajonas taptų draugiškesnis žmonėms – tiek vietiniams, tiek keliaujantiems – tai būtų didžiulė pridėtinė vertė miestui“, – atkreipė dėmesį A. Kazlauskas.

Atnaujinant Stoties rajoną, svarstoma atkurti istorinį Šv. Stepono gatvės ilgį – ši gatvė geležinkelio buvo padalinta perpus.

„Seniau tai buvo labai svarbus istorinis kelias. Senąsias gatves verta atkurti vien dėl jų dvasinio elemento – keliaujant tokia gatve apima ypatingas jausmas dėl supančių istorinių objektų, o Šv. Stepono gatvėje jų yra daug. Pradedant koplytstulpiu Naujininkuose ir baigiant Šv. Stepono bažnyčia. Be to, atkūrus šią senąją trasą bus labai patogu pėsčiomis iš Naujininkų pasiekti senamiestį“, – aiškino gidas.

Miestui plečiantis pramoninės zonos viena po kitos traukiasi iš centro, o industrinės erdvės atveriamos miestiečiams. Greitu laiku verslo centrui ir gyvenamosios paskirties projektams vietą užleis buvęs „Spartos“ fabrikas Švitrigailos gatvėje bei Markučių betono gamykla, tuo pačiu atsinaujinimo keliu eina ir Stoties rajonas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(8 žmonės įvertino)
4.1250

Vilnius ėmėsi sovietmečio mikrorajonų atnaujinimo: kurie bus pirmieji ir kiek tai kainuos (266)

Lietuvoje didžioji dalis gyventojų gyvena senos statybos daugiabučiuose, kurie suplanuoti ir...

Daugiabučių namų butų savininkams – galimybė balsuoti nuotoliniu būdu (4)

Aplinkos ministerija kviečia visuomenę susipažinti su siūlomais teisės aktų pakeitimais,...

Būstai šiame mikrorajone prieinami tik išskirtiniams pirkėjams: kai kurio NT kainos čia didesnės nei Senamiestyje (103)

Žvėrynas – vienas iš prestižinių sostinės mikrorajonų. Jį be jokių abejonių galima...

Justina Maciūnaitė | D+

Didelį potencialą turintis Vilniaus mikrorajonas vis dar snaudžia: statomi vos keli daugiabučiai, bet butų kainos – įspūdingos Ciklas „Augantis Vilnius“ (10)

Aktyviausia ir didžiausia NT rinka pasižymi Vilniaus miestas . Jame kasmet skaičiuojama daugiau...

Justina Maciūnaitė | D+

Sovietmečio darbininkams statyto mikrorajono paklausa ir vėl auga: kyla nauji NT projektai, kurių kainos – labai viliojančios Ciklas „Augantis Vilnius“ (4)

Ekspertų teigimu, aktyviausia ir didžiausia NT rinka pasižymi Vilniaus miestas. Jame kasmet...

Top naujienos

Vytautas Jokubauskas | D+

„Amžiaus projektas“ visą regioną pakeis neatpažįstamai: klaidos atveju Europos laukia beprecedentis pabėgėlių antplūdis (3)

Kol viso pasaulio ir Europos dėmesį kausto koronaviruso pandemija bei neblėstanti geopolitinė...

Moterį nustebino duomenų dalybos: nepaskolinus vienai kreditų įmonei, kita paskambino pati (25)

Jei norėdami pasiskolinti kreipsitės į „Finbee“, bet išgirsite neigiamą atsakymą,...

Vieną žiauriausių Kauno nusikaltėlių praeities nuodėmės pasivijo po daugelio metų (123)

Kadaise vienu nuožmiausių Kauno nusikaltėlių, Daškinių gaujos smogiku vadintą Jordį...

Romantiškoje vietoje per karantiną užsisakė greito maisto išsinešti: tai, ką paragavo, buvo verta nuodėmės (79)

Nors nesu greito maisto mėgėja ir jį valgau itin retai, bet nesumeluosiu sakydama, kad kartais...

Juvelyrai skaičiuoja prarastas pajamas: žmonės įprato taupyti, žiedų pardavimai smuko iki 10 kartų (130)

Karantinas juvelyrikos verslui atnešė daug iššūkių, tokių kaip tiekimo sutrikimai, parodų ir...

Vilniuje po Neries ledu dingęs vyras – žinomas dviratininkų treneris (418)

Vilniuje šeštadienį Neries upės ledas neatlaikė augintinio gelbėti puolusios poros. Moteriai...

Kaune BMW nesuvaldęs vyras tapo masinės avarijos kaltininku: apdaužyti šeši automobiliai (192)

Kaune BMW automobilio nesuvaldęs vyras Baltijos ir Naujakurių gatvių sankirtoje užlėkė ant...

Šalis, kurią reikia aplankyti bent du kartus: kelionė po ledo, pūgų ir lavos kraštą (11)

Islandija – tai šalis, kurią, kaip sakoma, reikia aplankyti bent du kartus. Vieną kartą –...

Laisvalaikis – (ne)karantinas. Kokius filmus ir knygas rekomenduoja Gintarė Masteikaitė (19)

Nevyriausybinių scenos meno organizacijų asociacijos vadovė Gintarė Masteikaitė sakė, kad...