Daugelis Panevėžyje statytų daugiabučių skaičiuoja jau ne vieną dešimtį metų. Senuose dvylikaaukščiuose ar devynaukščiuose daugėja ir liftų, kurių gamintojų nustatytas 25-erių metų projektinis naudojimo laikas jau viršytas.

Sovietmečio palikimas

Kaip pasakojo Panevėžio daugiabučiuose liftus prižiūrinčios įmonės atstovas Petras Deveikis, Panevėžyje bent jau jų administruojamų daugiabučių liftai yra senesni nei trisdešimt metų – niekas jų nekeitė nuo namų pastatymo. Nors kiekvienas liftas yra tikrinamas kas penkiolika dienų ir visi jie atitinka saugumo reikalavimus, akivaizdu, kad tinkamai nebeatlieka savo funkcijos, dažnai genda, užstringa, todėl gyventojai susiduria su nepatogumais.

„Mes prižiūrime apie septyniasdešimties daugiabučių liftus. Visi jie yra saugūs, bet savo jau atitarnavo. Reikia suprasti, kad senas daiktas jau nebegali tinkamai atlikti savo funkcijų. Tik dažniausiai apie tai gyventojai susimąsto tik tada, kai liftai pradeda gesti. Tada pasipila pasipiktinusių žmonių skambučiai, nors liftas, kaip ir namo stogas ar šildymo sistema, yra bendra gyventojų nuosavybė, kuria privaloma rūpintis“, – teigė P. Deveikis.

Pasirinkimas yra

Pasak specialisto, panevėžiečiai gana atmestinai žiūri į lifto modernizaciją ar atnaujinimą, nors liftai yra potencialiai pavojingi įrenginiai. Dar prieš renovuojant namą reikėtų pagalvoti ir apie lifto modernizavimą arba keitimą.

Pirmiausia reikia įvertinti esamą lifto būklę ir apskaičiuoti, kas ekonomiškai yra efektyviau – keisti susidėvėjusias lifto dalis ar visą liftą. Skaičiuojant svarbu ir įvertinti, kiek per ateinančius kelerius metus gyventojams kainuos senojo lifto eksploatavimas.

„Deja, Panevėžyje liftų modernizacija nėra populiari. Gyventojai pirmiausia keičia šildymo sistemą, komunikacijas, apšiltina fasadą, stogą, balkonus, o liftus palieka nekeistus kaip mažai reikšmingus namo įrenginius“, – pastebi P. Deveikis.

Jo teigimu, geriausiu atveju gyventojai renovuodami daugiabutį pakeičia tik lifto kabinos apdailą, mygtukus. Liftas atrodo gražiai, tačiau visa lifto įranga – valdymo sistema, lynai, suktuvas, kreipiamosios – tai, kas plika akimi gyventojams nematomi, lieka seni. Tad problemos lieka tos pačios – liftas nors ir gražus, bet veikia prastai, nuolat stringa.

Siekiant, kad liftas tarnautų nepriekaištingai, gyventojai turi dvi išeitis – keisti liftą nauju arba tik susidėvėjusias dalis. Tačiau pasirenkant antrąjį variantą taip pat nėra garantijos, kad liftas veiks nepriekaištingai. O ir finansiškai vargu ar pavyks išlošti.

„Naujų liftų kainos, priklausomai nuo gamintojo, modelio, aukštų skaičiaus, svyruoja nuo 40 tūkst. eurų. Suma nėra maža, todėl iš dalies suprantamas gyventojų nenoras keisti liftus, tačiau atnaujinant liftą dalimis gali kainuoti dar brangiau“, – pastebi P. Deveikis.

Kokybiško gyvenimo link

Keičiant sovietinį liftą nauju, galima išspręsti ir daug kitų problemų. Šiuolaikinės technologijos, taikomos naujuose liftuose, leidžia taupyti vietos, todėl net ir į sovietinių laikų šachtą galima sumontuoti liftą, kuriame tilps ir keleiviai su neįgaliojo vežimėliu. Tai patogu ir šeimoms, auginančioms vaikus, – į tokį liftą nesunkiai tilps vaikiškas vežimėlis ar dviratukas. Be to, nebereikės rytais gaišti laiko, laukiant, kol atvažiuos liftas, – į didesnę kabiną tilps daugiau gyventojų.

Naujų liftų privalumas ir tas, kad jie dirba itin tyliai. Senų liftų dažnai pasitaikanti problema – susidėvėjęs lifto kėlimo mechanizmas ir per didelis reduktoriaus laisvumas, tad leisdamasis ir kildamas liftas gyventojams sukelia nemalonių pojūčių, o viršutinių aukštų gyventojai skundžiasi, kad lifto kėlimo mechanizmas pradeda skleisti vis stipresnius garsus ir vibracijas, juntamus net butuose.

Svarbu ir tai, kad nors naujieji liftai paprastai yra panašaus galingumo, dėl naujų technologijų energijos sąnaudos sumažėja iki 30 proc.

Daugiau skaitykite čia