„Delfi būstas“ jau rašė, kad šiuo metu galima gauti paramą elektromobilių įkrovimo stotelių įrengimui individualiuose sklypuose (šalia nuosavo namo), požeminėse daugiabučių stovėjimo aikštelėse ir lauke, šalia daugiabučių esančiose aikštelėse. Tačiau praktiškai gyventojai, norintys įsirengti elektromobilio įkrovimo stoteles, gali susidurti su iššūkiais. Plačiau apie juos ir pačią paramą skaitykite ankstesniame tekste, kurį rasite ČIA.

Ką reikia žinoti, norint įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę

Įrengiant stotelę daugiabučių gyventojams, reikalingas pastato priežiūros įmonės, administratorių ar bendrijos pirmininkų raštiškas leidimas. Jeigu už pastatą atsakingų nėra, reikalingas 50 proc. +1 visų namo gyventojų raštiškas sutikimas.

Nuosavų namų gyventojams įsirengti individualią elektromobilio įkrovimo stotelę yra kiek paprasčiau. Svarbiausia įsitikinti, kad įrenginėjant stotelę nebus pažeidžiamos kaimynų nuosavybės ribos. Jeigu šios ribos pažeidžiamos įrengiant stotelę savo privataus namo teritorijoje, tuomet reikia pasirūpinti raštišku kaimynų sutikimu.

Elektromobilio įkrovimo stotelė

Visais atvejais (ir šalia daugiabučio, požeminėje automobilio stovėjimo aikštelėje, ir šalia individualaus namo) norint įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę reikia atkreipti dėmesį į esamą namo ar buto elektros įvado galią. Pasak Saulės elektrinių serviso plėtros vadovo Ugniaus Jono Franckevičiaus, ją kiekvienas gyventojas gali matyti prisijungęs prie ESO sistemos.

„Tai leis suprasti, kokio rezultato galime tikėtis kraudami automobilį. Įvado galios visais atvejais kelti nerekomenduojame, bet turėti bent tiek laisvos leistinos įvado galios, kiek elektromobilis pagal techninę charakteristiką gali krautis, yra gera praktika – taip pilnai išnaudojame įkrovimo stotelės technines galimybes. Pavyzdžiui, tam tikras elektromobilis pagal techninę charakteristiką kraunasi per 3 fazes, 16 A srove – 11 kW. Turime įsitikinti, kad gyventojui siūloma įkrovimo stotelė, kuri taip pat yra trifazė, 16 A, atitinkamai, – 11 kW. Šie veiksniai visuomet veikia kartu. Pritaikius įrangą prie elektromobilio, toliau rekomenduojama įsitikinti, kad turimas įvadas gali užtikrinti, jog stotelė „atiduos“ 11 kW į automobilį. Jeigu turime žemesnę įvado galią nei 11 kW, norint pilnai išnaudoti stotelės technines galimybes ir neprarasti krovimo spartos, rekomenduojama ją pakelti iki bent 11 kW“, – aiškina pašnekovas.

Jis tęsia, kad paliekant tuos pačius, esančius įvade, pavyzdžiui, 8 kW, automobilio greičiau nei 8 kW galia neįkrausime, nors ir įrangos techninės galimybės tai leidžia.

Kompensacijų dydžiai ir stotelių kainos

Šiandien valstybė gyventojams, pasinaudojusiems elektromobilio įkrovimo stotelės įrengimo kompensacija, grąžina dalį investicijų – fiziniams asmenims iki 40 proc., daugiabučių bendrijoms – iki 80 proc. Sąlyga – elektromobilio įkrovimo stotelė turi neviršyti 11 kW galios.

Lietuvos energetikos agentūra skaičiuoja, kad daugiabučių gyventojai, už įrengtą elektromobilio įkrovimo stotelę gali atgauti nuo 1588,74 eurų už kiekvieną įsirengtą prieigą ant sienos ir nuo 2659,06 eurų už kiekvieną įsirengtą prieigą ant žemės. Tam iki 2023 m. kovo 31 d. planuojama paskirstyti 1,595 mln. eurų. Iki šios datos daugiabučių namų administratoriai, bendrijos ar įgalioti asmenys kviečiami teikti paraiškas elektromobilių privačių įkrovimo prieigų įrengimui daugiabučių namų kiemuose, stovėjimo aikštelėse ar garažuose bendroms daugiabučio gyventojų reikmėms.

Individualių namų arba sodų savininkai gali atgauti iki 479 Eur už elektromobilio įkrovimo stotelę ant sienos ir iki 683 Eur už įkrovimo stotelę ant žemės. Paraiškas teikti galima iki 2023 m. vasario 28 d., numatyta paskirstyti suma – 6,2 mln. eurų.

„Vidutiniškai, pasinaudojus parama, stotelė požeminiame parkinge kainuoja apie 1200 Eur, privačiuose namuose – 700-800 Eur, bet tai tik labai orientaciniai skaičiai, kurie priklauso nuo kiekvieno individualaus atvejo“, – stotelių kainas vardija U. J. Franckevičius.

Paklaustas, per kiek laiko galėtų atsipirkti elektromobilio įkrovimo stotelės įrengimas, pašnekovas tikina, kad kiekvienas atvejis individualus ir labai priklauso nuo to, kiek žmogus nuvažiuoja kilometrų, kokios yra elektros kainos.

„Vidutiniškai skaičiuojame, kad stotelės įrengimas atsiperka per vienerius-dvejus metus“, – sako pašnekovas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją