Nors akivaizdu, kad limuzinu šį automobilį vadinti per stipru – nepaisant efektingo, daugiau nei dviejų metrų pločio, viduje jis gana ankštas – bandytoje versijoje yra tik keturios ir tos gana ankštos sėdėjimo vietos kariams, taip pat stoglangis kulkosvaidininkui, kuris sėdi ant specialaus diržo. O beveik pusę automobilio salono užima platus transmisijos tunelis. Taip pat viena šio automobilio modifikacijų gali būti skirta karių pervežimui – tokiu atveju automobiliu gali važiuoti 2 ekipažo nariai ir 8 keleiviai.

Šį automobilį, laimėjusi JAV Gynybos ministerijos paskelbtą konkursą, nuo 1983 metų gamina „AM General“ kompanija. 1992 metais buvo pristatyta ir civilinė šio modelio versija „Hummer H1“, kurio pirmasis pirkėjas buvo Arnoldas Schwarzeneggeris. Vėliau civilinių „Hummer“ automobilių licencija buvo parduota „General Motors“ kompanijai, tačiau H2 ir tuo labiau H3 automobiliai su kariniu modeliu, išskyrus automatinę pavarų dėžę, neturėjo nieko bendro.

Efektingos formos kėbulas ir įspūdingas pravažumas

Stebint iš šalies visureigis imponuoja įspūdinga ir agresyvia išvaizda, o labiausiai į akis krenta didesnis nei 2 metrų automobilio plotis. Tuo tarpu šio monstro ilgis – viso labo tik 4,8 metro. Maždaug tokio dydžio yra „Opel Insignia“ ar „Volkswagen Passat“ automobiliai. Aukštis taip pat prilygsta įprastiems SUV automobiliams – 1,81 m. Tad čia slypi šioks toks atradimas ir nedidelis nusivylimas – žvelgiant per TV ekraną ar į gatve važiuojančių karinių automobilių koloną, jis atrodo kur kas didesnis.

Bet kaip sakoma – svarbu ne ūgis, o smūgis! Tad ir šio automobilio didžiausias privalumas – net 41 cm siekianti automobilio prošvaisa (39 cm šarvuotoje versijoje) – tai maždaug du ir daugiau kartų daugiau nei įprastų tokio paties aukščio SUV automobilių prošvaisa! Didelę prošvaisą užtikrino ir vienas itin sumanus sprendimas – kiekviename rate yra reduktorius, kuris leido sumontuoti pusašius aukščiau ir papildomai padidinti prošvaisą maždaug 10 centimetrų.

Važiuojant per kliūtis galima įvertinti ir dar viena šio rėminio visureigio privalumą – visi transmisijos agregatai – priekinis ir galinis diferencialai, automatinė keturių pavarų dėžė, skirstymo dėžė ir kardanai yra sumontuoti virš rėmo, todėl nebaisu pažeisti gyvybiškai svarbius agregatus. Žinoma, toks sprendimas turi ir trūkumų – kaip jau minėjau, patrulinės modifikacijos automobilio salone gana ankšta, jame sumontuotos tik 4 sėdynės ir viena vieta kulkosvaidininkui.

Tačiau kai automobiliu išvažiuoji į bekelę, pamiršti bet kokius nepatogumus, o automobilio pravažumas ir galimybės tiesiog užburia. Dėl trumpos priekinės dalies jis gali įvažiuoti net į 60 laipsnių įkalnę, dėl žemo svorio centro gali važiuoti įstrižai itin stačiu šlaitu, užvažiuoti ant daugiau nei pusės metro laipto ir įveikti didesnę nei 1,5 metro gylio vandens brastą. O liudininkai pasakoja, kad sprogimo atveju, užvažiavus ant prieštankinės minos, gelbėja toli automobilio kampuose esantys ratai – toks sprendimas yra išgelbėjęs ne vieną, taip pat ir Afganistane misiją atliekančių lietuvių, gyvybę!

Ir nors automobilio kėbulas aliumininis, variklio dangtis pagamintas iš stiklo pluošto, rėmas – iš itin tvirto plieno, automobilis nėra lengvas. Nešarvuota automobilio versija sveria nuo 3000 kg, šarvuota, kurios stiklai ir kėbulas gali atlaikyti automatinio ginklo šūvius – maždaug tona daugiau (tikslūs automobilių svorio duomenys skiriasi, priklausomai nuo komplektacijos).

Nieko nuostabaus – asketiškas automobilio salonas

Nustebino sėdėjimo vieta prie automobilio vairo – nors nei vairas, nei sėdynė nesireguliuoja nei viena kryptimi, pačios sėdynės stebėtinai minkštos, o sėdėjimo padėtis gana patogi. Be to, ne itin didelio diametro vairas sumontuotas statmenai lyg lengvajame automobilyje, vairo stiprintuvas veikia gana lengvai – tikriausia nieko keisto, kad šį automobilį kūrė komfortą vertinantys amerikiečiai. Tik štai stovinčio šarvuoto automobilio vairo pasukti nepavyks – stiprintuvui nepakanka galios.

Nustebino ir važiavimas. Taip, garso izoliacijos čia nėra, bet ausis maloniai glosto urzgiantis žemasūkis 6,5 l V8 190 AG ir 515 Nm turbodyzelinis motoras (nešarvuotame automobilyje montuojamas atmosferinis 160 AG ir 393 Nm motoras). O pats automobilis, turintis nepriklausomą visų ratų pakabą, ne tik keliu, bet ir bekele sklendžia stebėtinai komfortiškai. Galima įtarti, ilgesnėje kelionėje jautresnius piliečius gali ir užsūpuoti, bet lekiant miško keliu ar išdaužytu žvyrkeliu tokia pakaba – tikra palaima.

Žinoma, reikia pasiruošti ir tam tikriems iššūkiams. Pirmiausiai, reikia priprasti prie vairo sistemos veikimo – suktelėjus vairą, inertiškas automobilis tik sudvejojęs pradeda brėžti numatytą trajektoriją, tad greitai ir tiksliai įveikti posūkius reikės pasitreniruoti. Taip pat čia nėra ir elektroninių pagalbininkų – užklimpus bekelėje, tenka kaire koja spausti stabdį ir imituoti diferencialo blokavimą. Salono šildymas primityvus ir, kaip sako „Humvee“ vairuotojai, žiemą važiuoti gana žvarbu. O ir kondicionierius sumontuotas tik šarvuotame automobilyje.

Užtat viskas paprasta ir suprantama. O į valias išsimurkdžius gūdžiose klampynėse, automobilį galima nuplauti aukšto slėgio srove, ir ne tik išorę, bet ir saloną, mat apsaugota ir patikima elektronika (automobilyje nėra net saugiklių – už viską atsakingas vienintelis valdymo blokas) vandens nebijo! Ir nepamiršti užpilti degalų – „Humvee“ jų vidutiniškai sunaudoja apie 24 l/100 km, o važinėjant bekele 100 km gali nepakakti ir 40 l...

Mielai priglausčiau į garažą

Bet ką tos degalų sąnaudos – esu išbandęs ne vieną dešimtį automobilių, tačiau šis man paliko itin didelį įspūdį. Jis tvirtas, paprastas ir patikimas – žinai, kad šiuo amerikiečiu gali pasitikėti it ginklo broliu. Verta paminėti, kad dar didesnius šiltus jausmus automobiliui užtvirtino pasivažinėjimas naudojant naktinio matymo prietaisus – skrosti naktį tamsoje su išjungtais automobilio žibintais (žinoma, tik poligono teritorijoje) piktai urzgiančiu kariniu automobiliu, kuris nebijo nieko, yra ypatingas jausmas!

Įvertinimas: užduotis įvykdyta!

„HMMWV M1114“ vizitinė kortelė

Variklio darbinis tūris: 6468 cm³
Degalai: dyzelinas
Galia: 142 kW/190 AG/3400 aps./min.
Maksimalus sukimo momentas: 515 Nm/1700 aps./min.
Pavarų dėžė: 4 laipsnių automatinė
Varantieji ratai: visi
Ilgis: 4833 mm
Plotis: 2160 mm
Aukštis: 1850 mm
Prošvaisa: 390 mm
Svoris: 4447 kg
Įsibėgėjimas iki 48 km/val.: 9,4 sek.
Įsibėgėjimas iki 80 km/val.: 26,1 sek.
Maksimalus greitis: 125 km/val.
Vidutinės degalų sąnaudos: apie 24 l/100 km