Degant raudonam šviesoforo signalui į dešinę leidžiančių sukti žalių rodyklių Lietuvos sankryžose vis mažės, kol liks mažuma.
© DELFI / Valdas Kopūstas

Prie šviesoforo įrengta net ir degant raudonam šviesoforo signalui leidžianti pasukti į dešinę lentelė su žalia rodykle Lietuvos vairuotojams šmėžuoja daugybėje sankryžų ir, regis, tapo neatsiejama transporto organizavimo sistemos dalimi. Vis dėlto pernai pasirodžiusios Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės skelbia, kad tokių lentelių Lietuvoje vis mažės. Neliepiama nukabinti visų lentelių, tačiau taisyklėmis bus vadovaujamasi įrengiant naujas arba rekonstruojant senas šviesoforais reguliuojamas sankryžas.

Lentelių mažės, nes įrodyta, kad jų keliama žala yra daug didesnė, nei teikiama nauda.

Vairuotojai – vorai?

Anksčiau galiojusios lentelių įrengimo taisyklės iš esmės nebuvo blogos, tačiau jas įrengiantys specialistai neretai spjaudavo į kai kuriuos taisyklių punktus ir miestuose lentelių prikabino kone kiekvienoje sankryžoje.

„Kai kuriose sankryžose vairuotojai atsiduria tokiose situacijose, kai turi turėti kone aštuonias akis kaip voras, kad apžvelgtų visą sankryžą. Jei įvyksta eismo įvykis, kaltiname tik vairuotoją, tačiau reikia atkreipti dėmesį į tai, kad eismo reguliavimo sistema nėra gera“, – kalbėjo Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjas Nemunas Abukauskas.

Degant raudonam šviesoforo signalui į dešinę sukantys vairuotojai gali trukdyti iš kairės pusės tiesiai važiuojančiam transportui, iš priekio į kairę sukančioms mašinoms bei iš dešinės pusės važiuojančioms ir sankryžoje apsisukančioms. O kur dar pėstieji ir dviratininkai? Norint tokią sankryžą įveikti reikia ne tik žinoti Kelių eismo taisykles, bet ir turėti įgūdžių bei neblogą reakciją.


Išradėjai – vokiečiai

Eismo reguliavimo žinovai pasakoja, kad žalia rodyklė – Vokietijos Demokratinės Respublikos (VDR) išradimas, padarytas daugiau nei prieš 30 metų. Kai susivienijo padalytos Vokietijos, dėl rodyklių kilo aistringos diskusijos, kuriose triumfavo rodyklės šalininkai. Rodyklė išgyveno, bet ženkliuko įrengimo taisyklės tapo labai griežtos, o ir pasinaudoti rodyklės suteikiama privilegija galima tik sustojus kaip prie „Stop“ ženklo.

VDR gimusi mada išplito ir kituose Sovietų Sąjungos kontroliuojamose šalyse, todėl šias lenteles galima pamatyti ne tik Lietuvoje. Vis dėlto daugelį į Lietuvą užsukusių Europos vairuotojų tokie ženklai glumina, net ir pačius vokiečius. Jų šalyje rodyklės įrengiamos tik ypatingais atvejais, kai įsitikinama, kad dėl jų negali kilti nė menkiausio pavojaus. Todėl net ir kai kuriuose didžiausiuose Vokietijos miestuose tokius ženkliukus galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų.

Lentelės su rodyklėmis įrengiamos tikintis, kad jos labai padidins transporto srautų pralaidumą. Vis dėlto specialistai teigia, kad nuomonė apie žalių rodyklių naudą gerokai perdėta.

„Tyrimai parodė, kad rodyklės labai didelės įtakos transporto srautų pralaidumui neturi, o saugumą sumažina labai smarkiai“, – sakė N.Abukauskas.

Teks koreguoti eismą

Rodyklių užtarėjai teigia, kad šio ženklo įrengimą reglamentuojančias Kelių šviesoforų įrengimo taisykles rašę specialistai pernelyg nesivargino ir kai kuriuos punktus tiesiog nurašė nuo kitų valstybių taisyklių. Todėl gali kilti dviprasmiškų situacijų, kai kuriose sankryžose teks iš esmės keisti eismo srautų judėjimą.

Pavyzdžiui, taisyklėse numatyta, kad rodykle bus galima pasinaudoti tik pirmąja eismo juosta važiuojantiems vairuotojams. Todėl teks koreguoti srautus Kauno Karaliaus Mindaugo prospekto ir Birštono gatvės sankryžoje, nes važiuojant nuo Nemuno salos į Birštono gatvę, į dešinę galima pasukti iš dviejų eismo juostų. Kol kas dar nenuspręsta, ką daryti šiuo atveju. Variantai greičiausiai yra du: antra juosta neleisti sukti į dešinę arba naikinti ženkliuką su rodykle.

Kitas pavyzdys – Jonavos gatvės ir Šiaurės prospekto sankryža. Pagal taisykles iš Jonavos gatvės į Šiaurės prospektą leidžianti pasukti rodyklė yra negalima, nes ja pasinaudoję vairuotojai kirs pėsčiųjų perėją, tačiau visiems aišku, kad, panaikinus rodyklę, nekantriausi vairuotojai ims kirsti kampą per šalia sankryžos esančią parduotuvės aikštelę. Ar taip bus saugiau?

Lenteles naikins pamažu

Žalių rodyklių skaičiaus mažėjimo vairuotojai galbūt ir nepajautė, nes taisyklės nenurodo iškart peržiūrėti eismo reguliavimą visose šalies sankryžose. Pokyčiai pasijus pamažu. Pirmiausia jie palies naujas ir rekonstruojamas sankryžas.

„Daug kas priklauso nuo savivaldybių valios. Manau, kad rodyklių mažės pamažu, kad nebūtų revoliucijos ir žmonės galėtų apsiprasti. Juk tiek laiko pratinome, kad tos lentelės yra, tad dabar vienu metu visų niekas nedrįstų nuimti“, – kalbėjo N.Abukauskas.

„Tikrai neturime finansinių galimybių pagal naujas rekomendacijas padaryti pakeitimus visose miesto sankryžose. vis dėlto, renovuojant ir įrengiant naujas sankryžas, naujomis taisyklėmis tikrai vadovausimės“, – sakė Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Paulius Keras.

Žalia rodyklė

Jeigu sankryžoje ties raudonu šviesoforo signalu pritvirtinta lentelė su žalia rodykle, nukreipta į dešinę, vairuotojams leidžiama sukti į dešinę ir degant draudžiamam šviesoforo signalui, tačiau jie privalo duoti kelią ir nesudaryti pavojaus kitoms transporto priemonėms ir pėstiesiems.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Prieš šventinį savaitgalį – policijos perspėjimas vairuotojams (101)

Lietuvos valstybės šimtmečio minėjimo dienomis į Lietuvą atvyksta daug Europos Sąjungos ir...

Bauginančios ekspertų išvados apie vairuotojus: deramai neįvertinama didelė problema (23)

Remiantis Jungtinių Valstijų automobilių gamintojų asociacijos (AAA) duomenimis, procentinė...

Besimokančiųjų vairuoti kasdienybė: garsinis signalas, necenzūriniai žodžiai ir net avarijos (10)

Nemaža dalis vairuotojų jau seniai pamiršo, kokia buvo jų pirmoji patirtis sėdant prie mokomojo...

Siaubinga ir prabangi kaktomuša (12)

Dideliu greičiu lėkęs „ Bentley Continental GT “ siauroje gatvelėje rėžėsi į garbaus...

Policija pasidalijo patarimais, kaip važiuoti baisiausiu šalies keliu (46)

Prieš tris dešimtmečius nutiestą betoninį kelią Vilnius–Utena, vairuotojų vadinamą tiesiog...

Top naujienos

Amerikiečių smūgis privačiai Putino armijai: kas ji tokia ir kodėl pavojinga Rusijos kaimynams? (1082)

Jų ten nėra. Ši sparnuota, tiesa, ne visai tiksli Vladimirui Putinui priskiriama frazė apie...

Dirbančiųjų viltis dėl naujų mokesčių – didesnės algos (136)

Premjerui Sauliui Skverneliui tikinant, kad Vyriausybė pavasarį pateiks mokesčių reformos...

Orai: žiema pasispardys kaip reikiant – šals iki –20 laipsnių (1)

Antroje vasario pusėje žiema net neketina pasiduoti ir toliau demonsruoja savo charakterį –...

Rimvydas Valatka. Žmogus už valstybės borto (558)

Vienas šimtmetis baigėsi. Kitas prasideda. Su ta pačia gramatine žalvalstiečių klaida. Tais...

Su aukščiausia kvalifikacija ir daugiau nei 10 metų darbo stažu moka vos 460 eurų (219)

Į kovą dėl didesnių atlyginimų kyla ne tik medikai, bet ir socialiniai darbuotojai. Uostamiestyje...

Jasikevičius: mes šiandien švęsime kaip galime stipriau (42)

„Mes šiandien švęsime kaip galime stipriau. Tai yra titulas, bet po dviejų dienų treniruosimės...

Kate Middleton gudriai išsisuko nuo karališkos aprangos protokolo reikalavimų (27)

Sausio pradžioje savo favoritus paskelbė Britų kino ir televizijos akademija (British Academy of...

Tirpstantys Antarktidos ledynai atveria savo paslaptis (39)

Jūros dugnas, kurį atidengė atitrūkęs ledynas, gali būti iki šiol neatrastų organizmų namai....

Kurtinaitis neapsikentė „Žalgirio“ šventimo: tai pradedam ar važiuoti namo? (164)

Vilniaus „Lietuvos ryto“ strategas Rimas Kurtinaitis po SIL- Karaliaus Mindaugo taurės turnyro...

Kaip užuot verkę prie griuvėsių ir panirę į depresiją, japonai visus aplenkė (39)

Andrius Kleiva – Paryžiaus politinių mokslų instituto studentas, metus gyvenęs Japonijoje. Ten...