Taupumas – dorybė. Ir saugumas kartais aukojamas dėl taupumo. Laisva pavara – taupymas ar nesaugumo garantas? Riedėti ant laisvo ar įjungus pavarą? Paprasti klausimai, tačiau specialistai pateikia gana skirtingus atsakymus.
Pavarų perjungimo svirtis
© Gamintojo nuotr.

DELFI apie laisvą pavarą nuomonės klausė buvusio lenktyninko Dariaus Jonušio ir VGTU automobilių katedros vedėjo doc. dr. Saugirdo Pukalsko.

Taupumas

Riedant laisva pavara automobilio variklis veikia. Tai reiškia, kad naudoja degalus. Minimaliai, bet naudoja. Riedant įjungus pavarą, bet nespaudžiant akceleratoriaus pedalo, variklį suka ratai, o degalai nenaudojami.

S. Pukalskas sako, kad tarybiniuose automobiliuose ir nespaudžiant gazo degalai buvo deginami, tačiau šį kartą diskutavome apie XXI amžiaus transporto priemones.

Taigi, kas taupiau? Atsakymas iš pirmo žvilgsnio paprastas. Tačiau paaiškėja, kad viskas nėra taip jau elementaru.

„O kiek sutaupoma riedant laisva pavara? Aš taip niekada nedarau. Yra dvi medalio pusės. Teoriškai galima sakyti, riedėdamas laisva pavara truputėlį taupai kurą. Tas truputėlį – labai sąlyginis. Laisva pavara važiuojant, variklis vis tiek dirba laisva eiga, jis juk neužgęsta.

Jei tiesiog atleidi akceleratoriaus pedalą, negazuoji, tai variklis sukasi. Lygiai taip pat, kaip laisva pavara, bet jam nereikia sukti ratų ir deginti papildomo kuro. Tai todėl ta ekonomija riedant laisva pavara, yra 0,000000.... Ta prasme, reikia labai detaliai atlikti tyrimus laboratorijoje. Čia neužtenka prisipilti baką ir žiūrėti, kiek nuvažiuoji. Reikia laboratorinių bandymų, kad sužinotumėm realų skirtumą“, – sako D. Jonušis.

„Kas taupiau? Žiūrint, koks režimas, kokios sąlygos. Labai daug veiksnių. Matote, važiuojant laisva pavara automobilis nėra stabdomas, o kai įjungta pavara – automobilis stabdomas.

Vėlgi, kur mes judame. Jei prie šviesoforo ir reikia stabdyti tada taip, jungiame pavarą ir tuo momentu automobilio variklis nevartoja nė kiek degalų. Bet jei įsibėgėjame, išjungiame pavarą, priekyje jokios kliūties nėra ir riedame, čia daugiau kalbame apie užmiestį, tai jei mes to automobilio nestabdysime, nebus stabdymo varikliu, tai aišku, kad mes toliau nuriedėsime. Gal variklis ir naudos kažkiek degalų, bet minimaliai ir mes automobilio nestabdysime“, – sako S. Pukalskas.

D. Jonušis galiausiai nesiryžta kategoriškai teigti, kas yra taupiau. Bet kokiu atveju skirtumas būtų visiškai minimalus.

„Mes tik galime teoriškai kalbėti apie taupymą, bet realiai galima tai sužinoti tik po detalių tyrimų. Gal laisva pavara bus ekonomiškiau, gal įjungus pavarą. Bet aš kalbu apie dydį. Kad vadintumėm ekonomija, turi būti kažkoks dydis piniginėje, litruose. To tikrai nebus. Tai menzūrėlių dydžių klausimas, o ne realus taupymas“, – sako D. Jonušis.

Saugumas

Kalbant apie saugumą, D. Jonušio ir S. Pukalsko nuomonės išsiskyrė.

„Kita medalio pusė. Nuo to laiko, kai tu įjungi laisvą pavarą, tu vairuoji ne automobilį, o riedi vežimu. Toks yra skirtumas tarp vežimo ir riedančio laisva pavara automobilio. Tai yra didžiausias klausimas – varančiųjų ratų sukimąsis nuo variklio suteikia automobilio kontrolę. Todėl yra didesnis pavojus riedėti laisva pavara. Tai reiškia, kad laisva pavara tu važiuoji nekontroliuojamame automobilyje.

Dar vienas blogas dalykas, kad pavarą vis tiek kažkada reikės įjungti. Kai įjungsi pavarą, tada reiks atleisti sankabą, tada dar, žiūrėk, nepataikysi, tada varantieji ratai nuslys. Jei bus slidu, tai bus dar pavojingiau. Aš to niekada nedarau, nes tai yra nesąmonė“, – kategoriškas D. Jonušis.

Tuo tarpu S. Pukalskas linkęs diskutuoti, ar išties riedėjimas laisva pavara yra toks nesaugus.

„Tas saugumas, net nežinau. Instruktoriai moko, kad nesaugu, nes tokie yra „Regitros“ reikalavimai. Bet tas nesaugumas... Net nežinau. Šiuolaikiniame automobilyje tiek tų sistemų visokiausių. Aišku, jei slidu bet kokiu atveju saugiau važiuosi su pavara. Bet jei ne, tai net nežinau, kur čia būtų nesaugumas – stabdžiai veikia, visos sistemos veikia“, – sako S. Pukalskas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Keliuose pastebima neraminanti tendencija (33)

Per metus žuvusiųjų skaičius šalies keliuose išliko nepakitęs. Pernai šalies keliuose gyvybių...

Tarsis dėl vairuotojų sveikatos pažymų turintiems klausos negalią (2)

Sveikatos apsaugos ministerijoje penktadienį rengiamas pasitarimas dėl pažymų norintiems vairuoti...

11 auksinių lenktynininko patarimų vairuotojams žiemos kelyje (1)

Sausio 27-ą dieną Utenos ir Molėtų apylinkėse organizuojamas pirmasis metų festivalis „ Winter...

Automobiliai su vairu dešinėje: ar verta tokį įsigyti (43)

Nuo šių metų pradžios Lietuvoje leista registruoti dešiniavaires transporto priemones, jei tik...

Policijos rankose – nauji pažangūs greičio matuokliai matys pažeidėją už 2 km (316)

Lietuvos policija iš kompanijos „Eurosec“ nusipirko pirmuosius pažangius nešiojamus...

Top naujienos

Rokiruotė Seime: Pūką keis tikrai spalvinga asmenybė į jo vietą sėstis nenorėtų (355)

Seimui panaikinus seksualiniu priekabiavimu apkaltinto Kęstučio Pūko mandatą į Parlamentą...

Užkalnis: jei susapnavote, kad galite kurti restoraną, nieko nedarykite (23)

Būna tokių sapnų, kurie kankina savo beviltiškumu: pavyzdžiui, eini ilgu ilgu koridoriumi, ir...

Vilnietės skambutis į polikliniką atskleidė gilią sistemos problemą (81)

Šaltuoju sezonu, kai kas antras kosėja ir čiaudo, apsilankyti poliklinikoje – menkas malonumas....

Suskaičiuota, kiek gyventojai sukaupė pensijai privačiuose fonduose (87)

Paskelbti apibendrinti duomenys, kiek Lietuvos gyventojai sukaupė pinigų privačiuose pensijų...

Pagalbos viešai paprašyti išdrįso pirmą kartą: trūksta tiek nedaug, kad gyvenimas pasikeistų (349)

Nataša niekada nesvajojo apie didelę šeimą, tačiau šiuo metu mama ją šaukia net septyni vaikai.

„Coca-Cola“ Europai pristatė naują gėrimą, tačiau Lietuvoje gėrimo sudėtis bus kitokia (462)

Šią savaitę Ciuriche, Šveicarijoje bendrovė „ The Coca-Cola Company “ pristatė naują...

Kaip protingai įrengti mažą virtuvę: 7 paprasti sprendimai (1)

Nepriklausomai nuo turimo nedidelio ploto būsto tipo šios namų dekoravimo idėjos neabejotinai...

Gyvai / Eurolygos jaunimo atrankos turnyro mažasis finalas: „Žalgiris“ - CSKA

Eurolygos jaunimo atrankos turnyro mažasis finalas: „Žalgiris“ - CSKA. Tiesiogiai iš Kauno.

Gyvai / Tiesioginė Moksleivių krepšinio lygos „Žvaigždžių dienos“ transliacija

Tiesioginė Moksleivių krepšinio lygos „Žvaigždžių dienos“ transliacija. Tiesiogiai iš...

Specialiai Vasario 16-ajai skirto filmo kol kas nespėta sukurti (92)

Nė vieno iš specialios šimtmečio programos finansuojamo filmo nebus spėta baigti ir parodyti iki...