aA
Taupumas – dorybė. Ir saugumas kartais aukojamas dėl taupumo. Laisva pavara – taupymas ar nesaugumo garantas? Riedėti ant laisvo ar įjungus pavarą? Paprasti klausimai, tačiau specialistai pateikia gana skirtingus atsakymus.
Pavarų perjungimo svirtis
© Gamintojo nuotr.

DELFI apie laisvą pavarą nuomonės klausė buvusio lenktyninko Dariaus Jonušio ir VGTU automobilių katedros vedėjo doc. dr. Saugirdo Pukalsko.

Taupumas

Riedant laisva pavara automobilio variklis veikia. Tai reiškia, kad naudoja degalus. Minimaliai, bet naudoja. Riedant įjungus pavarą, bet nespaudžiant akceleratoriaus pedalo, variklį suka ratai, o degalai nenaudojami.

S. Pukalskas sako, kad tarybiniuose automobiliuose ir nespaudžiant gazo degalai buvo deginami, tačiau šį kartą diskutavome apie XXI amžiaus transporto priemones.

Taigi, kas taupiau? Atsakymas iš pirmo žvilgsnio paprastas. Tačiau paaiškėja, kad viskas nėra taip jau elementaru.

„O kiek sutaupoma riedant laisva pavara? Aš taip niekada nedarau. Yra dvi medalio pusės. Teoriškai galima sakyti, riedėdamas laisva pavara truputėlį taupai kurą. Tas truputėlį – labai sąlyginis. Laisva pavara važiuojant, variklis vis tiek dirba laisva eiga, jis juk neužgęsta.

Jei tiesiog atleidi akceleratoriaus pedalą, negazuoji, tai variklis sukasi. Lygiai taip pat, kaip laisva pavara, bet jam nereikia sukti ratų ir deginti papildomo kuro. Tai todėl ta ekonomija riedant laisva pavara, yra 0,000000.... Ta prasme, reikia labai detaliai atlikti tyrimus laboratorijoje. Čia neužtenka prisipilti baką ir žiūrėti, kiek nuvažiuoji. Reikia laboratorinių bandymų, kad sužinotumėm realų skirtumą“, – sako D. Jonušis.

„Kas taupiau? Žiūrint, koks režimas, kokios sąlygos. Labai daug veiksnių. Matote, važiuojant laisva pavara automobilis nėra stabdomas, o kai įjungta pavara – automobilis stabdomas.

Vėlgi, kur mes judame. Jei prie šviesoforo ir reikia stabdyti tada taip, jungiame pavarą ir tuo momentu automobilio variklis nevartoja nė kiek degalų. Bet jei įsibėgėjame, išjungiame pavarą, priekyje jokios kliūties nėra ir riedame, čia daugiau kalbame apie užmiestį, tai jei mes to automobilio nestabdysime, nebus stabdymo varikliu, tai aišku, kad mes toliau nuriedėsime. Gal variklis ir naudos kažkiek degalų, bet minimaliai ir mes automobilio nestabdysime“, – sako S. Pukalskas.

D. Jonušis galiausiai nesiryžta kategoriškai teigti, kas yra taupiau. Bet kokiu atveju skirtumas būtų visiškai minimalus.

„Mes tik galime teoriškai kalbėti apie taupymą, bet realiai galima tai sužinoti tik po detalių tyrimų. Gal laisva pavara bus ekonomiškiau, gal įjungus pavarą. Bet aš kalbu apie dydį. Kad vadintumėm ekonomija, turi būti kažkoks dydis piniginėje, litruose. To tikrai nebus. Tai menzūrėlių dydžių klausimas, o ne realus taupymas“, – sako D. Jonušis.

Saugumas

Kalbant apie saugumą, D. Jonušio ir S. Pukalsko nuomonės išsiskyrė.

„Kita medalio pusė. Nuo to laiko, kai tu įjungi laisvą pavarą, tu vairuoji ne automobilį, o riedi vežimu. Toks yra skirtumas tarp vežimo ir riedančio laisva pavara automobilio. Tai yra didžiausias klausimas – varančiųjų ratų sukimąsis nuo variklio suteikia automobilio kontrolę. Todėl yra didesnis pavojus riedėti laisva pavara. Tai reiškia, kad laisva pavara tu važiuoji nekontroliuojamame automobilyje.

Dar vienas blogas dalykas, kad pavarą vis tiek kažkada reikės įjungti. Kai įjungsi pavarą, tada reiks atleisti sankabą, tada dar, žiūrėk, nepataikysi, tada varantieji ratai nuslys. Jei bus slidu, tai bus dar pavojingiau. Aš to niekada nedarau, nes tai yra nesąmonė“, – kategoriškas D. Jonušis.

Tuo tarpu S. Pukalskas linkęs diskutuoti, ar išties riedėjimas laisva pavara yra toks nesaugus.

„Tas saugumas, net nežinau. Instruktoriai moko, kad nesaugu, nes tokie yra „Regitros“ reikalavimai. Bet tas nesaugumas... Net nežinau. Šiuolaikiniame automobilyje tiek tų sistemų visokiausių. Aišku, jei slidu bet kokiu atveju saugiau važiuosi su pavara. Bet jei ne, tai net nežinau, kur čia būtų nesaugumas – stabdžiai veikia, visos sistemos veikia“, – sako S. Pukalskas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Dvi taisyklės, kurias turi prisiminti rūke važiuojantis vairuotojas (6)

Per vasarą įpratusiems prie gerų oro sąlygų, giedro dangaus ir sauso asfalto vairuotojams tikra...

Telefonas rankoje vairuojant tapo nelaimės priežastimi? Papasakok istoriją ir laimėk draudimą! (2)

DELFI atliktas tyrimas rodo, kad kiek mažiau nei pusė vairuotojų kelyje ne tik vairuoja, bet ir...

Seimą pasiekė siūlymas „duoti“ motociklo „teises“ B kategorijos vairuotojams (269)

Pavasarį prieštaringų nuomonių sulaukusi idėja, kartu su B kategorija suteikti teisę valdyti...

Unikaliame Kauno žiede bando įvesti tvarką – paaiškins vairuotojams, kaip juo važiuoti (9)

Itin eismo apkrautame Kauno pilies žiede prieš kelias savaites išdygo nauji eismo reguliavimo...

Iki rudens Vilniaus vairuotojams teks apsišarvuoti kantrybe: svarbia gatve siūlo nesinaudoti (22)

Po kone kiekvienos stiprios liūties patvindavusi Teodoro Narbuto gatvė Vilniuje ilgainiui turėtų...

Top naujienos

Imperiją sukūręs milijardierius ruošiasi trauktis: žinomiausiai Europos technologijų bendrovei jis parengė staigmenų (4)

Hasso Plattneris net neturėjo savo nuosavo kompiuterio, kai įsteigė savo programinės įrangos...

Danams atsisakius parduoti Grenlandiją Trumpas atšaukia savo susitikimą su Danijos premjere papildyta 7.27 (164)

JAV prezidentas Donaldas Trumpas antradienį paskelbė, kad atideda savo artėjantį susitikimą...

Dvi taisyklės, kurias turi prisiminti rūke važiuojantis vairuotojas (6)

Per vasarą įpratusiems prie gerų oro sąlygų, giedro dangaus ir sauso asfalto vairuotojams tikra...

Nuovargis ir galvos skausmas gali įspėti apie pražiūrėtą organizmo sutrikimą: jums gali trūkti visai ne atostogų (2)

Nuovargis , galvos skausmas ir išsiblaškymas nebūtinai reiškia, kad per daug dirbate ir laikas...

Vengrijos sporto renesansas: kodėl „Sūduva“ gali smarkiai įskaudinti galingiausią valstybės veikėją? (5)

„Sportas atkurs vengrų savigarbą. Jei būsime užsispyrę ir visi vieningai to sieksime, galėsime...

Paskaičiavo, kiek kainuoja atostogos Latvijos pajūryje: Lietuvoje teks išleisti beveik dvigubai daugiau (39)

Lietuviai pamėgę Latvijos pajūrio kurortus nebe reikalo: gausu nemokamų, o jei mokamų, tai...

Michaelo Jacksono pritariančiąja vokaliste buvusi Sheryl Crow prisimena mačiusi „išties keistą“ popmuzikos karaliaus elgesį (29)

Sheryl Crow prisiminė per savo darbo su Michaelu Jacksonu metus mačiusi „išties keistų“...

Po 22 metus trukusios santuokos Larry Kingas nusprendė išsiskirti su savo septintąja žmona Shawn (1)

Larry Kingas po beveik 22 metus trukusios santuokos nutarė skirtis su savo septintąja žmona Shawn...

Palangoje prie jūros dušinės „rekonstruotos“ į dviejų aukštų namą (11)

Palangoje , prie jūros, išdygo 500 kvadratinių metrų gyvenamąjį namą primenantis pastatas,...