aA
Dažniausiai į prastai dirbančius automobilio valytuvus atkreipiamas dėmesys tik lyjant arba kai reikia nuvalyti dulkėmis užterštą stiklą. Tada įsitikinama, kad matomumas ne tik nepagerėja, bet netgi pablogėja.
© Corbis

1902 metais Niujorko tarnautojai Mari Anderson nusibodo žiūrėti į stabčiojančius ir priekinius automobilio stiklus valančius vairuotojus, todėl išrado valytuvą.

Iš pradžių primityvų, kai reikėjo ranka pasukti salone esančią rankenėlę, kad valytuvas judėtų. Naujovė greitai buvo patobulinta pasitelkus pneumatiką, tačiau prigijo tik po 14 metų.

1916-aisiais valytuvai tapo privaloma kiekvieno automobilio detale. Po metų kita dama, Šarlotė Bridgvod, užpatentavo elektra valdomą valytuvą. Tačiau juo niekas nesidomėjo iki pat 1923 metų. Tuomet kompanija „Bosch“ sukūrė elektrinį valytuvą, jis mažai kuo skiriasi nuo dabartinio.

Tačiau tobulėjimui ribų nėra ir dabar galima įsigyti automobilį su lietaus jutikliais (vos pradėjus lyti jie įjungia valytuvus, kurių tempas proporcingas lietaus smarkumui) arba su miniatiūrinėmis ant valytuvų montuojamomis vaizdo kameromis, kurios seka vairuotojo akis – jei ilgiau būsi užsimerkęs, įsijungs garso signalas.

Taigi valytuvams tenka „išgyventi“ labai daug ekstremalių veiksnių – ir lietų, ir sniegą, ir purvą, ir saulę. Tačiau ir veikiamas šitų veiksnių valytuvas turi be priekaištų valyti automobilio stiklą, bet vien to nepakanka.

Vairuotojui reikalingas ir patogumas, valoma turi būti tyliai, nepaliekant teršalų. Iki 1994 metų visi valytuvų šluotelių gamintojai sprendė šias problemas keisdami valančios gumelės geometriją, paties valytuvo aerodinamines savybes, tačiau niekam nekilo idėja pakeisti pačią valančios gumelės medžiagą.

Dvikomponentė guma

Dabar beveik visi gamintojai naudoja vienkomponentį kaučiuką. Tačiau yra ir tokių, kurie atlikdami įvairius bandymus padarė išvadą, kad problema išsprendžiama ne tik pakeičiant konstrukciją, bet ir gumelės medžiagą.

Kad šluotelė be liekanų nubrauktų vandens sluoksnį, reikalinga kieta guma. Tačiau grįžtant valytuvui į pradinę padėtį, kieta guma, braukdama per švarų paviršių, pradeda šokinėti ir tratėti. Minkšta guma išsprendžia šią problemą, tačiau valymo efektyvumas krenta, nes minkšta guma linksta ir blogai nuvalo paviršių.

Todėl vietoj vienkomponenčio kaučiuko naudojama dvikomponentė guma: kieta dalis su dvigubu mikrokrašteliu – valančioji, minkštoji dalis su viduje esančia spyruokle – stabilizuojanti. Be to, pakeista ir pati šluotelės konstrukcija – gumelės prispaudimo prie stiklo vietos dėl papildomų laikiklių, lankstams panaudotas plastikas. Visa tai garantuoja tolygų šluotelės darbą. Pagrindinė konstrukcija – plieninė.

Atlikus nemažai bandymų, buvo įsitikinta šios gumos privalumais – kur kas mažesnis triukšmo lygis, geresnės valymo savybės ir ilgesnis tarnavimo laikas.

Keisti kas pusmetį

Valytuvų šluoteles rekomenduojama keisti kas pusę metų – pavasarį ir rudenį. Taip siūloma todėl, kad po žiemos valytuvo gumelės būna stipriai paveiktos šalčio, purvo kietų dalelių. Be to, gumelės sutrūkinėja, valymo efektyvumo nelieka.

Po karštos vasaros jos būna perkaitintos, perdžiūvusios – nelieka valymo efekto. Tačiau galima pailginti gumelių tarnavimo laiką.

Labai paplitęs Lietuvoje įvertinimas pagal tai, ar gumelė sutepta grafito milteliais, ar ne. Iš dalies tai geras kriterijus, tačiau grafito milteliai yra naudojami tik kaip konservantas gumai ar kaučiukui ilgiau laikyti.

Jei gumelė nesutepta šiais milteliais, ji gali būti jau gerokai paveikta senėjimo proceso, ir toks valytuvas nebetinkamas. Šių miltelių nelieka ant gumelės po pirmo valymo.

Reikia prižiūrėti

Norint, kad valytuvai tarnautų ilgiau, juos reikia prižiūrėti. Kad valytuvai valytų nepriekaištingai ir būtų galima pailginti tarnavimo laiką, reikia labai nedaug.

Štai keletas praktiškų patarimų. Periodiškai reikia nuvalyti gumelę servetėle, suvilgyta plovikliu. Pašalinamos purvo ir kietos apnašos, nes jos gadina pačią gumelę. Periodiškumas priklauso nuo to, kiek dažnai eksploatuojamas automobilis, geriausia ją valyti kas dvi savaites. Geriau naudoti plovimo skystį, o ne paprastą vandenį. Kai automobilis plaunamas plovykloje, ypač jei jis vaškuojamas, būtina sausa šluoste nuvalyti mašinos lango stiklą, kad nebūtų vaško liekanų, ir pačią gumelę.

Jei po ilgesnio stovėjimo automobilio stiklas pasidengė smėlingų dulkių sluoksniu, rekomenduojama nuimti šluoteles, jas perpilti švariu vandeniu arba bent jau apipurkšti plovimo skysčiu stiklą, leisti nutekėti ir tik paskui valyti valytuvais. To neatlikus, ne tik pažeidžiama valytuvo gumelė, bet ir subraižomas stiklas.

Norint sutaupyti, stengiamasi pakeisti tik pačią gumelę. Tačiau tuo problema neišsprendžiama, nes dėl eksploatavimo ir atmosferos poveikio būna susidėvėję šluotelės laikikliai, lankstai, pati šluotelė dirbs triukšmingai, nebus kaip reikiant prispaudžiama prie stiklo, greičiau susidėvės gumelė.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Perspėja apie sudėtingas eismo sąlygas: šiąnakt plikledis ir lijundra (15)

Antradienio naktį Lietuvoje eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra, įspėja kelininkai .

Paaiškino, kada automobilyje reikia antro atsarginio rato, o kada – kastuvo (28)

Ką pravartu automobilyje turėti žiemos metu, kad ji neužkluptų netikėtai? Galbūt nieko, nes...

B. Vanagas parodė, kaip pasitikrinti, ar automobilyje sėdite taisyklingai – svarbiausia ne patogumas (21)

Taisyklingas automobilio valdymas prasideda nuo taisyklingos sėdėjimo pozicijos. Tik sėdėdami...

Priminė vairavimą lengvinančią sistemą, kurią važiuojant per lietų geriau išjungti (35)

Važiuojant 90 km/val. greičiu keliu, ant kurio – vieno centimetro vandens sluoksnis, slystelėti...

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Top naujienos

Patį Sabą apstumdydavęs krepšinio vilkas „Žalgirį“ įvertino iš CSKA pozicijų specialiai Krepšinis.lt iš Maskvos

Maskvos CSKA treniruočių metu Darrylą Middletoną nesunku supainioti su keliasdešimčia metų...

Tarptautiniame kontrabandos tinkle įsipainiojo lietuviai: genialus planas apeiti Rusijos sankcijas (222)

Šeštame aukšte esančiame bute Sankt Peterburgo Lenino prospekte Nastia Loškina ant virtuvės...

Gyventojai prezidentei už darbą surašė pažymius: kokia Grybauskaitė liks atmintyje? (701)

Per beveik dešimt metų prezidentės Dalios Grybauskaitės populiarumo kreivė nukrito daugiau negu...

Sinoptikai perspėja: sulauksime plikledžio ir sniego (4)

Artimiausiomis dienomis didesnių orų permainų nesulauksime, dienomis spustelės kelių laipsnių...

Lustų rinka smigo žemyn: 400 mlrd. dolerių vertės pramonės klestėjimas eina į pabaigą (49)

Nuostoliai lustų gamintojų rinkoje praėjusią savaitę tęsiasi, ypač po to, kai JAV...

Profesorius Stukas apie visų giriamą kokosų aliejų: nežinant kaip vartoti, gresia susirgti baisiomis ligomis (28)

Vilniaus universiteto profesorius Rimantas Stukas sako, kad Lietuvos gyventojai suvartoja per mažai...

Įvardijo dažniausias klaidas rūšiuojant: kodėl servetėlių negalima mesti į popieriaus konteinerį? (18)

Lietuvoje per metus kiekvienas žmogus galėtų išrūšiuoti apie 60,5 kg pakuočių atliekų ....

Rusai apsidžiaugė per anksti: Interpolo vadovu išrinktas Pietų Korėjos atstovas (118)

Tarptautinės policijos organizacijos vadovu trečiadienį išrinktas Pietų Korėjos atstovas Kim...

Kubilius krizės tyrime: gyvenome laisvo kritimo be parašiuto sąlygomis (117)

Konservatorius Andrius Kubilius prisimena, kad jam pradėjus vadovauti Vyriausybei, Lietuva gyveno...

Monikai Šalčiūtei nenusisekė romanas su Donatu Motiejūnu: buvau apgauta, buvo daug melo (233)

Daugeliui vis dar yra paslaptis, kaip žmonės uždirba pinigus socialiniuose tinkluose dėdami savo...