aA
Dažniausiai į prastai dirbančius automobilio valytuvus atkreipiamas dėmesys tik lyjant arba kai reikia nuvalyti dulkėmis užterštą stiklą. Tada įsitikinama, kad matomumas ne tik nepagerėja, bet netgi pablogėja.
Valytuvai – geram matomumui
© Corbis

1902 metais Niujorko tarnautojai Mari Anderson nusibodo žiūrėti į stabčiojančius ir priekinius automobilio stiklus valančius vairuotojus, todėl išrado valytuvą.

Iš pradžių primityvų, kai reikėjo ranka pasukti salone esančią rankenėlę, kad valytuvas judėtų. Naujovė greitai buvo patobulinta pasitelkus pneumatiką, tačiau prigijo tik po 14 metų.

1916-aisiais valytuvai tapo privaloma kiekvieno automobilio detale. Po metų kita dama, Šarlotė Bridgvod, užpatentavo elektra valdomą valytuvą. Tačiau juo niekas nesidomėjo iki pat 1923 metų. Tuomet kompanija „Bosch“ sukūrė elektrinį valytuvą, jis mažai kuo skiriasi nuo dabartinio.

Tačiau tobulėjimui ribų nėra ir dabar galima įsigyti automobilį su lietaus jutikliais (vos pradėjus lyti jie įjungia valytuvus, kurių tempas proporcingas lietaus smarkumui) arba su miniatiūrinėmis ant valytuvų montuojamomis vaizdo kameromis, kurios seka vairuotojo akis – jei ilgiau būsi užsimerkęs, įsijungs garso signalas.

Taigi valytuvams tenka „išgyventi“ labai daug ekstremalių veiksnių – ir lietų, ir sniegą, ir purvą, ir saulę. Tačiau ir veikiamas šitų veiksnių valytuvas turi be priekaištų valyti automobilio stiklą, bet vien to nepakanka.

Vairuotojui reikalingas ir patogumas, valoma turi būti tyliai, nepaliekant teršalų. Iki 1994 metų visi valytuvų šluotelių gamintojai sprendė šias problemas keisdami valančios gumelės geometriją, paties valytuvo aerodinamines savybes, tačiau niekam nekilo idėja pakeisti pačią valančios gumelės medžiagą.

Dvikomponentė guma

Dabar beveik visi gamintojai naudoja vienkomponentį kaučiuką. Tačiau yra ir tokių, kurie atlikdami įvairius bandymus padarė išvadą, kad problema išsprendžiama ne tik pakeičiant konstrukciją, bet ir gumelės medžiagą.

Kad šluotelė be liekanų nubrauktų vandens sluoksnį, reikalinga kieta guma. Tačiau grįžtant valytuvui į pradinę padėtį, kieta guma, braukdama per švarų paviršių, pradeda šokinėti ir tratėti. Minkšta guma išsprendžia šią problemą, tačiau valymo efektyvumas krenta, nes minkšta guma linksta ir blogai nuvalo paviršių.

Todėl vietoj vienkomponenčio kaučiuko naudojama dvikomponentė guma: kieta dalis su dvigubu mikrokrašteliu – valančioji, minkštoji dalis su viduje esančia spyruokle – stabilizuojanti. Be to, pakeista ir pati šluotelės konstrukcija – gumelės prispaudimo prie stiklo vietos dėl papildomų laikiklių, lankstams panaudotas plastikas. Visa tai garantuoja tolygų šluotelės darbą. Pagrindinė konstrukcija – plieninė.

Atlikus nemažai bandymų, buvo įsitikinta šios gumos privalumais – kur kas mažesnis triukšmo lygis, geresnės valymo savybės ir ilgesnis tarnavimo laikas.

Keisti kas pusmetį

Valytuvų šluoteles rekomenduojama keisti kas pusę metų – pavasarį ir rudenį. Taip siūloma todėl, kad po žiemos valytuvo gumelės būna stipriai paveiktos šalčio, purvo kietų dalelių. Be to, gumelės sutrūkinėja, valymo efektyvumo nelieka.

Po karštos vasaros jos būna perkaitintos, perdžiūvusios – nelieka valymo efekto. Tačiau galima pailginti gumelių tarnavimo laiką.

Labai paplitęs Lietuvoje įvertinimas pagal tai, ar gumelė sutepta grafito milteliais, ar ne. Iš dalies tai geras kriterijus, tačiau grafito milteliai yra naudojami tik kaip konservantas gumai ar kaučiukui ilgiau laikyti.

Jei gumelė nesutepta šiais milteliais, ji gali būti jau gerokai paveikta senėjimo proceso, ir toks valytuvas nebetinkamas. Šių miltelių nelieka ant gumelės po pirmo valymo.

Reikia prižiūrėti

Norint, kad valytuvai tarnautų ilgiau, juos reikia prižiūrėti. Kad valytuvai valytų nepriekaištingai ir būtų galima pailginti tarnavimo laiką, reikia labai nedaug.

Štai keletas praktiškų patarimų. Periodiškai reikia nuvalyti gumelę servetėle, suvilgyta plovikliu. Pašalinamos purvo ir kietos apnašos, nes jos gadina pačią gumelę. Periodiškumas priklauso nuo to, kiek dažnai eksploatuojamas automobilis, geriausia ją valyti kas dvi savaites. Geriau naudoti plovimo skystį, o ne paprastą vandenį. Kai automobilis plaunamas plovykloje, ypač jei jis vaškuojamas, būtina sausa šluoste nuvalyti mašinos lango stiklą, kad nebūtų vaško liekanų, ir pačią gumelę.

Jei po ilgesnio stovėjimo automobilio stiklas pasidengė smėlingų dulkių sluoksniu, rekomenduojama nuimti šluoteles, jas perpilti švariu vandeniu arba bent jau apipurkšti plovimo skysčiu stiklą, leisti nutekėti ir tik paskui valyti valytuvais. To neatlikus, ne tik pažeidžiama valytuvo gumelė, bet ir subraižomas stiklas.

Norint sutaupyti, stengiamasi pakeisti tik pačią gumelę. Tačiau tuo problema neišsprendžiama, nes dėl eksploatavimo ir atmosferos poveikio būna susidėvėję šluotelės laikikliai, lankstai, pati šluotelė dirbs triukšmingai, nebus kaip reikiant prispaudžiama prie stiklo, greičiau susidėvės gumelė.

„Panevėžio balsas“
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Nuo beveik 4000 sužeistųjų keliuose per metus iki 0: kaip to pasiekti? (1)

Europos Sąjungoje, kur avaringumas vidutiniškai yra vienas mažiausių, per dieną keliuose...

Vairuojantys automobilius su „automatu“ turėtų susirūpinti: gali tekti pakloti tūkstančius (390)

Kad tepalus automobilio variklyje reikia keisti periodiškai, žino kiekvienas, tačiau specialistai...

Lietuviai taupo savo saugumo sąskaita: automobilio technine būkle susirūpina tik prieš apžiūrą (57)

Vairuotojai sutinka, kad automobilio techninė būklė turi tiesioginės įtakos eismo saugumui,...

Chaosas automobilių stovėjimo aikštelėse: kovojantys už save neretai tampa nukentėjusiaisiais (1)

Nors neretai patys vairuotojai ir pėstieji skatina vieni kitus pasirūpinti savo saugumu, saugaus...

Karščio spąstai vairuotojams: pakilus temperatūrai padaugėjo eismo įvykių (22)

Tropinių karščių banga veikia vairuotojų savijautą, todėl tokiu laikotarpiu keliuose pastebimai...

Top naujienos

Basanavičiaus gatvė bus tylesnė: laikinai nelieka populiariausios dainininkės (121)

Jau dvidešimt penkerius metus lietuviai neįsivaizduoja Palangos Basanavičiaus gatvės be balsingos...

Po karštų diskusijų dėl Lukiškių – policijos atsakymas: su maudomuku nedraudžiama eiti ir Gedimino prospektu fontanas neskirtas maudytis (585)

Paplūdimys Lukiškių aikštėje sukėlė daug aistrų tiek viešojoje erdvėje, tiek Seime....

Putinas žengia į pavojingą teritoriją: analitikai užsimena apie staigias permainas (615)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas ragino rusus įsivaizduoti šalį, kokią jie norėtų...

„Barceloną“ palieka patyręs vidurio puolėjas (9)

„Barcelonos“ komandą, kurios treneriu ketvirtadienį tapo Šarūnas Jasikevičius , palieka...

Po 8 metų JAV onkologai atnaujino rekomendacijas: štai kas gali padėti išvengti vėžio (21)

Amerikos onkologų draugija po 8 metų atnaujino vėžio prevencijos rekomendacijas. Kas pasikeitė?

Amžinas klausimas – kaip pagerinti erekciją? Pataria urologas (57)

„ Erekcija yra vyro tiek fizinės, tiek psichinės sveikatos atspindys. Jeigu ji gera, vadinasi...

Šventinį savaitgalį gadins šaltas atmosferos frontas ir lietus

Šiandien Lietuvos orus lems žemesnio slėgio sritis. Iš pietvakarių priartės atmosferos fronto...

Viktoras Bachmetjevas

Esminiai dalykai. Ekonomistė Elena Leontjeva: kodėl kažkas kainuoja tiek, kiek kainuoja? (2)

Naujausioje „Esminių dalykų“ serijoje – laisvosios rinkos sistema ir ekonominės žmogaus...

Šarui Barselonoje prognozuoja ir adaptacijos periodą, ir itin šviesią ateitį (76)

Prie „ Barcelonos “ vairo stojusį Šarūną Jasikevičių Ispanijos žiniasklaida mato kaip...

Garsiausi šalies veidai rinkosi į žurnalo „L'Officiel Lithuania“ vakarėlį (271)

Žurnalas „L'Officiel Lithuania“ surengė pirmąjį vakarėlį po karantino į kurį plūdo...

|Maža didelių žinių kaina