aA
Pagal dabar galiojančią tvarką policijos pareigūnai baudą už greičio viršijimą skiria priklausomai nuo to, kiek kilometrų per valandą vairuotojas viršijo leistiną greitį. Tačiau Seimo narys, „valstietis“ Mindaugas Puidokas siūlo šią tvarką keisti. Pagal jo pateiktą pasiūlymą, baudos dydis priklausytų ne tik nuo greičio, bet ir nuo vietos, kur pažeidimas užfiksuotas – užmiestyje, gyvenvietėje ar gyvenamojoje zonoje.
Policijos reidas
© DELFI / Domantas Pipas

Kam reikalingas baudų diferenciavimas?

Toks Seimo nario siūlymas grindžiamas tuo, kad, pavyzdžiui, greičio viršijimas mieste ar gyvenamojoje zonoje kelią didesnę riziką nei užmiestyje. Kaip teigia M. Puidokas, tokia praktika naudojama ir užsienyje, todėl dviračio jis esą neišradinėja.

„Ten, kur yra gyvenamoji zona arba didesnė grėsmė pėsčiajam, Vakarų šalyse yra labai griežtos baudos. Pavyzdžiui, Šveicarijoje baudos už greičio viršijimą labai griežtos.

Taigi kilo mintis apsaugoti tuos, kurie savęs apsaugoti negali – vaikus ir pėsčiuosius. Gyvenamojoje zonoje yra didelė tikimybė, kad jei vairuotojas važiuoja labai nedrausmingai, o į kelią išbėga vaikas, tai gali būti labai liūdnų pasekmių.

Dėl to ir buvo nutarta įvesti kelių zonų variantą, kad atsirastų tam tikras sudrausminimas“, – savo pateikto įstatymų projekto logiką paaiškina M. Puidokas.

Pagal įstatymo projektą, kurį siūlo Seimo narys, vairuotojai, kurie greitį viršija gyvenvietėje arba gyvenamojoje zonoje, sulauktų griežtesnės bausmės nei tokiu atveju, jei toks pats greičio viršijimas būtų užfiksuotas užmiestyje.

Pavyzdžiui, jei vairuotojas greitį viršija daugiau kaip 10, bet ne daugiau kaip 20 km/val. važiuodamas užmiestyje, jam už šį pažeidimą grėstų bauda nuo 5 iki 15 eurų. Tačiau toks pats greičio viršijimas gyvenvietėje (mieste), pagal M. Puidoko siūlymą, baudą padidintų nuo 12 iki 30 eurų, o gyvenamojoje zonoje – net nuo 45 iki 120 eurų.

„Baudų skyrimo tvarka ir baudų dydžiai jau yra susiformavę, todėl viską šiek tiek pakoregavome, kad būtų išskaidyta į zonas. Kai kur nuobaudos buvo sumažintos, nes poveikis avaringumui nėra skausmingas. Gyvenamosiose zonose baudos padidintos“, – LRT.lt teigia M. Puodokas.

Policija tokiam siūlymui pritaria

Tokio įstatymo priėmimas yra Seimo reikalas, tačiau vykdymas kristų ant policijos pareigūnų pečių. Tačiau, kaip teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys, jis nemato priežasčių, kurios galėtų apsunkinti jų darbą, jei toks įstatymas būtų priimtas.

„Kai mes kalbame apie greičio kontrolės priemones, kurios skatina laikytis saugaus, leistino greičio, mes visada jas palaikome. Manau, kad tai svarstytina idėja ir turime apie ją kalbėti“, – sako V. Grašys.

Vytautas Grašys
Vytautas Grašys
© DELFI / Andrius Ufartas

Ar vairuotojai galėtų ginčyti baudos dydį?

Pagal M. Puidoko pateiktą įstatymo projektą, baudų dydžiai, priklausomai nuo to, kokioje zonoje užfiksuotas greičio viršijimas, gerokai skiriasi. Todėl natūralu, kad vairuotojai, norėdami gauti mažesnę baudą, galėtų ieškoti tam tikrų spragų.

Pavyzdžiui, jei greičio viršijimas būtų užfiksuotas gyvenamojoje zonoje, kuri nepaženklinta specialiais kelio ženklais, vairuotojas galėtų ginčytis dėl baudos dydžio. M. Puidokas mano, kad dėl to problemų neturėtų kilti.

„Reikia žiūrėti, kas yra apibrėžta įstatymuose kaip gyvenamoji zona. Mano giliu įsitikinimu, daugelyje vietų gyvenamosios zonos yra pažymėtos ženklais, o ten, kur jų nėra, visiems turėtų būti logiškai suprantama, kad tarp daugiaaukščių namų esantys kiemai yra gyvenamoji zona.

Todėl jei tuose siauruose keliukuose bus važiuojama nesaugiai ir chuliganiškai, nemanau, kad vairuotojai turės pagrindo užginčyti policijos sprendimą, kad jie važiavo ne gyvenamojoje zonoje“, – įsitikinęs M. Puidokas.

Tačiau tokią pačią situaciją pateikus V. Grašiui, jis teigia, kad tai visgi sukeltų nepatogumų.

„Tokį pažeidimą procesiškai būtų sudėtinga užfiksuoti ir vargu, ar apskritai įmanoma tai padaryti, jei teritorija nepažymėta, nors to reikalauja įstatymas.

Todėl kalbame ne vien tik apie baudas, bet ir apie struktūrinius bei inžinerinius sprendimus, kuriuos turi padaryti atitinkamos institucijos“, – LRT.lt komentuoja V. Grašys.

„Valstiečiai“ siūlo keisti baudų dydžius už greičio viršijimą, policija tam pritaria
© DELFI / Domantas Pipas

Laukia dar ilgas kelias

Nors įstatymo projektas jau parengtas, bet iki jo priėmimo gali tekti laukti ir ilgiau nei pusmetį.

„Rudens sesija prasidės rugsėjo 10 dieną ir natūralu, kad šio įstatymo pateikimas neįvyks pirmosiomis dienomis. Aš manau, kad tokio pobūdžio klausimui bus reikalinga ir Vyriausybės išvada.

Tikrai manau, kad pusmečio reikės mažiausiai. Atskirai būtų nutariamas ir įsigaliojimo laikas“, – kad žaibiškų pokyčių laukti nereikėtų, kalba M. Puidokas.

Kelių policijos viršininkas sako, kad bet kokiu atveju į tokį įstatymo projektą žiūri teigiamai ir tikisi, kad tokios priemonės, kurios skatintų eisme elgtis atsakingiau ir saugiau, bus priimtos. Tačiau sutinka, kad skubėti nereikia.

„Bet kokiu atveju, šis įstatymas dar turi būti peržiūrėtas visų su tuo susijusių institucijų, nes galbūt dar yra rizikų, kurių mes nežinome. Svarbu kad nebūtų taip, kad įstatymas neveiktų, kaip turėtų“, – pabrėžia V. Grašys.

Kad šį įstatymo projektą dar reikia tobulinti, sutinka ir pats jo autorius M. Puidokas. Jis viliasi, kad aktyviau apie tai diskutuojant bus aptartos ir išspręstos visos galimos spragos.

„Jei šis projektas nukeliaus iki įgyvendinimo ir priėmimo stadijos, manau, kad daug kas bus patobulinta ir supaprastina pagal pasiūlymus tų žmonių, kurie susiduria su tokiomis situacijomis kiekvieną dieną“, – tikisi M. Puidokas.

Galiausiai jis sako, kad toks įstatymo projektas kuriamas ne tam, kad būtų kuo greičiau priimtas, o tam, kad apie jį būtų diskutuojama ir kalbama įvairiame lygmenyje, nes tik tai leistų pasiekti tokį rezultatą, kuris leistų įstatymui veikti efektyviai ir tinkamai.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Perspėja apie sudėtingas eismo sąlygas: šiąnakt plikledis ir lijundra (15)

Antradienio naktį Lietuvoje eismo sąlygas sunkins plikledis ir lijundra, įspėja kelininkai .

Paaiškino, kada automobilyje reikia antro atsarginio rato, o kada – kastuvo (28)

Ką pravartu automobilyje turėti žiemos metu, kad ji neužkluptų netikėtai? Galbūt nieko, nes...

B. Vanagas parodė, kaip pasitikrinti, ar automobilyje sėdite taisyklingai – svarbiausia ne patogumas (21)

Taisyklingas automobilio valdymas prasideda nuo taisyklingos sėdėjimo pozicijos. Tik sėdėdami...

Priminė vairavimą lengvinančią sistemą, kurią važiuojant per lietų geriau išjungti (35)

Važiuojant 90 km/val. greičiu keliu, ant kurio – vieno centimetro vandens sluoksnis, slystelėti...

Vairuotojus įspėja apie plikledį: priminė, kurios vietos pavojingiausios (5)

Lapkričiui nebūdingus ganėtinai šiltus orus, teigia sinoptikai, netruks pakeisti šaltukas. Jau...

Top naujienos

Juozaičio pranašystė: jei taip toliau, po 20 m. nebebus lietuvių kalbos ir tautos (1078)

„Niekada taip nebuvo, kad lietuvis taip ėstų lietuvį. Po bet kurio straipsnio tokių keiksmų...

Su Nekrošiumi dirbusios aktorės vos tramdo ašaras: taip netikėta, taip staiga (22)

Antradienio rytą Lietuvą žaibiškai apskriejo liūdna žinia – mirė garsus teatro režisierius...

DELFI autoriai pagerbti Titanų statulėlėmis (16)

Antradienio vakarą į iškilmingą vakarą MO muziejuje rinkosi DELFI autoriai ir bičiuliai. Čia...

Andrius Užkalnis: mano šuo maitinasi geriau negu visa tavo šeima (402)

Lietuviai, nacionalinio maisto gadintojai. Ar pastebėjote, kad lietuviai blogiausiai elgiasi su tuo...

Markauskas pardavė jį iš posto išvertusį ūkį: politika privertė daryti greitus sprendimus (14)

Per patį skandalo dėl neteisėtai ariamos žemės įkarštį tuometinis žemės ūkio ministras...

Tenerifėje atostogavęs lietuvis apie salai smogusią stichiją: sakė, kad tai – anomalija (14)

„Tai ne eilinis įvykis, nes anomalija ne bet ką vadina“, – taip savaitgalį šėlusią...

Antrame kėlinyje įvarčiais prapliupę serbai sutriuškino Lietuvos rinktinę (177)

Lietuvos futbolo rinktinė sužaidė geriausią pirmą kėlinį UEFA Tautų lygoje, tačiau antrajame...

Neuromokslininkas Bredesenas: norite nesusirgti Alzheimeriu – venkite pagrindinių ligos sukėlėjų (21)

„Holistic Primary Care“ redaktorius Erikas Goldmanas kalbasi su dr. Dale’u Bredesenu –...

„Žalgirį“ CSKA pasitiko netikėtai vėsiai, bet su komplimentais specialiai Krepšinis.lt iš Maskvos (3)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai antradienio vakarą surengė pirmąją treniruotę Maskvoje prieš...

Vadina sukčiavimu: vilnietis pakraupo sužinojęs, kiek kainavo tetos kelionė taksi (32)

Praėjusią savaitę DELFI perskaičiau pasipiktinusios pilietės tekstą apie Vilniaus taksi...