aA
Vairuojant naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis be laisvų rankų įrangos Lietuvoje draudžiama. Pasirodo, ne ką mažesnę grėsmę kelia ir vairuotojo dėmesį nuo eismo atitraukiantis valgymas, nors to daryti Kelių eismo taisyklės mūsų šalyje nedraudžia.
© Shutterstock nuotr.

Draudimo bendrovės BTA ekspertai perspėja, kad net ir labai patyrę vairuotojai turėtų vengti bet kokių dėmesį nukreipiančių veiksmų, nepaisant to, ar jie apibrėžiami kaip neleistini, teigiama pranešime žiniasklaidai.

„Dominuoja stereotipas, kad negalima daryti to, kas yra įvardyta teisės aktuose ir už ką galima gauti baudą. Tačiau vairuotojo dėmesį blaškančios ir todėl grėsmę kitiems eismo dalyviams sukelti galinčios priežastys yra daugelio mokslininkų tyrimo objektas. Į jas rimtai žiūri ir Europos Komisija, nes eismo įvykiai reiškia ne tik finansinius nuostolius, bet ir žmonių aukas. Laikoma, kad kritinis vairuotojo dėmesio nukrypimas yra vos 2 sekundės“, – sako BTA Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

Čikagos Ilinojaus universitete atlikto tyrimo duomenimis, labiausiai vairuotoją išblaško žvilgsnis kita kryptimi, kuris reakcijos laiką vidutiniškai pailgina apie 0,65 sekundės, o valgymas, gėrimas ar žinučių rašymas vairuotojo reakciją sulėtina ir reagavimo laiką prailgina vidutiniškai 0,45 sekundėmis.

Šiame tyrime dalyvavę savanoriai buvo paprašyti valgyti skrudintus žemės riešutus, vairuotojų reakcija kituose tyrimuose taip pat tikrinama jiems valgant sumuštinius ir panašiai.

„Kai kuris maistas yra laikomas ypač pavojingu ir čia norėtųsi išskirti riešutus, nes jie yra sprangūs, gali sukelti nevalingą kosulį. Juos pavojinga valgyti ne tik vairuotojui, bet ir keleiviams, nes jeigu užspringtų bet kuris iš ekipažo narių, tikėtina, dėl streso, pasimetimo ir skubos automobilis lygiai taip pat gali sukelti ar pakliūti į eismo įvykį. Į juodąjį sąrašą patenka ypač saldus ar kaip tik sūrokas, aštriais padažais ar prieskoniais pagardintas maistas“, – tvirtina A. Žiukelis.

2016 metais Didžiosios Britanijos spauda aprašė atvejį, kai automobilį vairavusi moteris buvo sustabdyta policijos pareigūnų ir gavo 145 svarų baudą už banano valgymą prie vairo, nors ir stovėjo kamštyje.

„Atrodytų, menka ir gal net daug dėmesio neverta valgymo vairuojant tema kai kuriose šalyse yra vertinama labai griežtai, už nustatytos tvarkos nesilaikymą yra numatytos ir piniginės baudos“, – sako ekspertas.

A. Žiukelio teigimu, net ir 2 sekundžių akių nukreipimo taisyklę reikia vertinti labai rimtai, nes dažnai nesusimąstome, kaip veikia mūsų pačių reakcija ir kiek laiko užtrunka visas procesas nuo minties iki pedalo paspaudimo.

„Mokslininkai reakciją aprašo kaip kelis pagrindinius etapus: mintį smegenyse, tuomet – konkretų žmogaus veiksmą bei paties automobilio atsaką. Manoma, kad vien „sugrįžti“ į kelią po dėmesį atitraukusios veiklos reikia bent poros sekundžių – vienos žvilgsniui atitraukti ir kitos – vėl jį sufokusuoti į kelią. Tarkime, važiuojant 100 kilometrų per valandą greičiu, per 2 sekundes nuvažiuojama apie 55 metrai, o jei užtrunkame visas 4-ias, nepamatome daugiau kaip 100 metrų kelio ir to, kas vyksta aplink mus. Deja, tai labai rimta paraiška nelaimei įvykti“, – tvirtina draudimo bendrovės ekspertas.

Jo teigimu, vairuojantis turi vienintelę užduotį – vairuoti ir koncentruoti dėmesį, tačiau net ir keleiviai tai ne visada supranta, siūlydami vairuojančiam žmogui atsigerti, užkąsti ar atsiliepti telefonu. Taip pat bendrovės praktikoje yra pasitaikęs ne vienas eismo įvykis, kuris kilo dėl to, kad vairuotojas apsipylė kava, apsitaškė valgydamas, cigaretės nuorūka ar pelenai nukrito į automobilio saloną. O kur dar įvykiai, apie kurių tikrąsias priežastis vairuotojai neprisipažįsta.

„Poreikis pavalgyti ar atsigerti kavos ilgoje kelionėje visiškai suprantamas. Tačiau tai daryti reiktų sustojus, ne prie vairo. Dar liūdniau atrodo mieste manevruojantys vairuotojai su kavos puodeliais rankose. Taip galima ne tik nukreipti dėmesį, užspringti, bet ir apsipilti. Jau nekalbu apie rūkymą, mėginimus pasidažyti rytiniame kamštyje ar neatsakingai vežamus daiktus. Istorija apie iš pintinės iškritusį ir po stabdžio pedalu pariedėjusi agurką tik iš pirmo žvilgsnio atrodo naivokai. Iš tiesų tokių situacijų pasitaiko ne taip ir retai“, – tvirtina A. Žiukelis.

Pasak specialisto, vienintelis būdas tokių nelaimių išvengti – pasirūpinti, kad niekas kelyje netrikdytų jūsų dėmesio, o kelionę suplanuoti taip, kad joje užtektų laiko kavos ir užkandžių pertraukėlei.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Rytų Lietuvos keliuose esama slidžių ruožų, įspėja kelininkai (1)

Pirmadienio rytą Rytų Lietuvos keliose esama slidžių ruožų, įspėja Automobilių kelių...

Trinktelėjimas durelėmis į kitą automobilį atsirūgs: bus galima pildyti deklaraciją (274)

Tikriausiai nerasime tokio vairuotojo, kuris nebūtų pakliuvęs į situaciją, kai prekybos centro ar...

Atlikę šiuos darbus nesiskųsite apšalusiu ar aprasojusiu automobilio langu (51)

Atėjus žiemai vairuotojus užklumpa daug nepatogumų – nuo automobilio reikia valyti sniegą,...

Gerų žinių nėra: kelininkai pasakė, kur Lietuvoje vairuotojams bus sunkiausia (34)

Penktadienį ilgesnėms kelionėms pasirinkusiems vairuotojams derėtų vairuoti itin atsargiai....

Gausus sniegas pakišo koją ir Vilniaus vairuotojams – pasipylė avarijos pagrindinėse gatvėse formuojasi spūstys (117)

Gausus sniegas sukėlė chaosą ne tik Vidurio Lietuvoje: avarijos penktadienį apie pietus...

Top naujienos

Po protesto akcijos mokytojai lieka ŠMM: nuotaikos dabar kitos (501)

Prieš protesto akciją ministerijoje budintys mokytojai su ašaromis akyse kalbėjo, kad nuotaika...

Kuria naują tvarką: nepatenkinti gydytojų darbu galės reikalauti pinigų (77)

Sveikatos apsaugos ministerijos siūlomas „žalos be kaltės“ modelis pacientams leistų...

Orai: lietų ir šlapdribą pakeis sniego pusnys (21)

Pirmadienį orus lems ciklonas keliaujantis nuo Atlanto vandenyno . Dangumi plauks niūrūs,...

Taupyklės ir sankcijos: kaip subyrėjo rublio ir naftos kainų ryšys (33)

Pastarąjį kartą žaliavinės naftos kainos staigiai smigo žemyn 2015 metų pabaigoje, patraukdamos...

Skvernelis nepanoro LVŽS frakcijos narių priimti į vyriausybę (63)

Nors ir nedidelė tikimybė, kaip parodė balsavimas Seime, bet, jeigu daugiausia konservatorių...

Lūžis parduotuvių lentynose: lietuviški obuoliai brangesni už bananus (72)

Šį rudenį parduotuvių lentynose pakankamai daug permainų, kurios stebina. Kinta tiek kainos, tiek...

Psichologines bėdas pripažinęs Suttonas – apie santykius su Adomaičiu ir „Instagram“ žinutes (6)

Rungtynėse Europos taurėje ir su Panevėžio „Lietkabeliu“ prastai pasirodęs Dominique‘as...

Ministras: emigracija nėra nieko blogo, mes gal kartais dramatizuojame situaciją (76)

Emigracijos patirtis yra labai sveika ir gyventojų išvykimas kartais gal per daug dramatizuojamas,...

Suskaičiavo pėsčiųjų klaidas: į perėjas su ausinėmis, neapsižvalgius ir net nesulaukus žalios (36)

Ryte skubėdami į darbus, lydėdami vaikus į mokyklas ir eidami per perėjas, beveik pusė...

Meghan Markle ir Kate Middleton nesutaria žymiai seniau, nei manyta – išdavė tam tikri ženklai, bet niekas nepastebėjo (14)

Kalbos apie Meghan Markle ir Kate Middleton nesutarimus, panašu, įgauna pagreitį. Keista, jog...