aA
„Šią programėlę privalo turėti kiekvienas vairuotojas Lietuvoje“, – nesikuklindami apie lūkesčius kalba vairuotojams aktualią naujovę pristatantys verslininkai. Jie tikina, kad nuo šiol kiekvienas gali padėti „vairo broliams“ kelyje jaustis ne tik saugiau, bet ir išvengti nemalonumų dėl patruliuojančių policijos pareigūnų.
© DELFI montažas

Nuo pirmadienio mūsų šalyje pradėjo veikti nemokama lietuviška „Yanosik“ programėlės versija. Lenkijoje šia sistema naudojamasi jau penkmetį, tačiau proveržis įvyko prieš keletą metų išpopuliarėjus išmaniesiems telefonams. Šiuo metu parsisiųstų programėlių skaičius artėja prie 2 mln. žymos. Lietuva – pirmoji užsienio rinka, į kurią žengia „Yanosik“ kūrėja, bendrovė „Neptis“.

Sistemos atstovų teigimu, tai yra populiariausias Lenkijoje vairuotojo asistentas ir vilkikų vairuotojų pamėgtų CB radijo stotelių alternatyva. Jie pabrėžia, kad ši technologija skirta kovai su spūstimis keliuose, tačiau ji turi ir kitų funkcijų – pavyzdžiui, artėjant prie stacionaraus greičio matuoklio, nuskamba garsinis perspėjimas.

Sistema mobiliuosiuose telefonuose veikia tik naudojantis internetu. Lietuvišką „Yanosik“ kol kas gali parsisiųsti tik „Android“operacinę sistemą naudojančių išmaniųjų telefonų savininkai, tačiau greitai ši paslauga bus pasiūlyta ir „iOS“ bei „Windows Phone“ vartotojams. Tiesa, išmaniajame telefone kaip pagrindinė kalba turi būti nustatyta lietuvių, priešingu atveju atsiunčiama lenkiška versija. Kūrėjai žada, kad šis trūkumas bus ištaisytas.

Yanosik
© Bendrovės archyvas

Sistemai pavadinti panaudotas lenkų-slovakų istorinio personažo Yanosik vardas, jis buvo panašus į lietuviškąjį Tadą Blindą: plėšė turtinguosius ir vargšams dalino. Dabar „Yanosik“ žmonėms padeda kitais būdais, tai – tarsi interaktyvus vairuotojų socialinis tinklas. Jis leidžia vairuotojams informuoti vienas kitą apie eismo situaciją ir pranešti apie įvykius, kurie apsunkina ar blokuoja eismą arba kelia pavojų. Vairuotojas, pastebėjęs eismo įvykį kelyje, stacionarius fotoradarus ar policijos ekipažą, vienu mygtuko paspaudimu nusiunčia pranešimą sistemai, tuo pačiu pažymėdamas savo buvimo koordinates. Kitas vairuotojas, važiuojantis pažymėtos vietos link, gauna pranešimą apie pavojų kelyje ir turi laiko sureaguoti. „Yanosik“ veikia GPS signalų ir GPRS duomenų perdavimo pagalba, taip sistemoje kaupiami duomenys apie esamą eismo situaciją. Realaus laiko navigacija yra specialiai sukurta pagal „SmartTraffic“ technologiją. Jeigu į pranešimą niekas iš naudotojų nesureaguoja, jis po valandos automatiškai pašalinamas.

Nuo rugpjūčio mėnesio „Neptis“ partneriai Lietuvoje, bendrovė „Altas“ pradės prekiauti ir specialiais „Yanosik“ įrenginiais, prijungiamais prie 12V elektros lizdo automobilyje. Į navigacijos prietaisą panašus daiktas kainuos 489 Lt, tačiau norint, kad jis veiktų, kasmet dar teks mokėti 129 Lt metinį mokestį.

Policijos perspėjimas

Programėlės kūrėjai pabrėžia, kad „Yanosik“ yra socialinis projektas ir jo sėkmė priklauso nuo pačių vairuotojų aktyvumo: kuo daugiau vartotojų, tuo daugiau informacinių pranešimų ir tuo ši sistema suteikia daugiau naudos.

Praėjusią savaitę pasirodžius informacijai apie šį projektą Lietuvoje, iškart kilo abejonių dėl „Yanosik“ legalumo.

„Mūsų sistema yra legali, ji atitinka visus įstatymus. Mes nedarome nieko nelegalaus – sistema nefiksuoja greičio matuoklių signalų ar kažko panašaus. Tai tas pats, kas pamačius eismo spūstį ar policijos ekipažą paskambinti draugui ir jį įspėti. Skirtumas tas, kad vienu paspaudimu išsiunčiate pranešimą, aktualų tūkstančiams vairuotojų. Mes tikrai nenorime kovoti su policija. Pagrindinis mūsų tikslas – eismo saugumas, kad vairuotojai žinotų apie pavojus kelyje“, – sako „Neptis“ projektų vadovas Jakubas Wesolowskis.

Tačiau vairuotojams per anksti džiaugtis nereikėtų, nes policijos atstovai tokią naujovę vertina kritiškai, kadangi naudotis telefonu prie vairo draudžiama.

„Situacija dviprasmiška todėl, kad jeigu policijos pareigūnai pastebės, kad vairuotojas rankomis naudojasi mobiliuoju telefonu, labai didelė tikimybė, kad jis bus sustabdytas ir surašytas administracinių teisės pažeidimų protokolas už šį pažeidimą“, - praėjusią savaitę TV3 žinioms sakė kelių policijos atstovas.

Kelių policijos atstovai sako turintys papildomų priemonių piktybiškiems pažeidėjams sutramdyti, todėl įspėjimo sistemos jų neapsaugos nuo atsakomybės. Be to pareigūnai viliasi, kad visuomenė bus sąmoninga ir nepuls talkinti kelių chuliganams. Už mobiliųjų įrenginių naudojimą vairuojant be laisvų rankų įrangos gresia 100-300 litų bauda. Praėjusiais metais policija nubaudė 24 tūkst. vairuotojų, nepaisiusių šio draudimo.

„Yanosik“ atstovai nurodo, kad Lenkijoje sistemą naudoja daugiau nei pusė milijono unikalių vartotojų, kurie nuvažiuoja daugiau nei 200 mln. km per mėnesį. J. Wesolowskio teigimu, įprastai dienos metu Lenkijoje prie „Yanosik“ sistemos būna prisijungę 50-60 tūkst. vairuotojų, kartais jų skaičius pasiekia ir 90 tūkst.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kiek vairuotojams kainuoja avarijos su gyvūnais: po vienos teko išmokėti 22 tūkst. eurų (28)

Daugiausiai avarijų, kurios kyla dėl susidūrimų su laukiniais gyvūnais , įvyksta ne regionuose,...

Mitai apie elektromobilių baterijas: ar žiema tikrai pikčiausias priešas?

Elektromobilio baterija – tai, kas šią transporto priemonę iš esmės skiria nuo degalais varomų...

Pasisakė apie naikinamas lenteles su žaliomis rodyklėmis: vairuotojai nežino, kaip elgtis (124)

Sprendimas Lietuvoje atsisakyti į dešinę leidžiančių sukti žaliųjų rodyklių, kai dega...

Papasakojo, ko Lietuvos vairuotojai nemoka, kai prisireikia kažką lenkti (65)

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, šiemet sausio-rugsėjo mėnesiais keliuose iš viso...

Vilniuje bus ribojamas eismas T. Narbuto gatvėje: vairuotojams pataria rinktis kitus maršrutus (6)

Dėl vykdomos paviršinių nuotekų tinklų rekonstrukcijos Vilniuje laikinai keičiasi eismo...

Top naujienos

Apklausoje dėl išlaidų kariuomenei – nedviprasmiškas signalas valdžiai

Lietuva gynybai šiuo metu skiria beveik 2 proc. BVP. Krašto apsaugos ministras, kariuomenės vadas,...

Siūlo nebemokėti atostoginių: darbuotojas turėtų pats susitaupyti nuo algos

Kilusi diskusija dėl atostoginių mokėjimo tvarkos sulaukia dviprasmiškų vertinimų. Ekonomistų...

Šie specifiniai Rytų Vokietijos prekės ženklai išliko ir žlugus komunizmui

Rytų Vokietija negarsėjo kaip vartotojų teisių gynimo bastionas, ir kai Berlyno siena griuvo...

Mokslų daktarės analizė: kas geriau – sviestas ar margarinas? (228)

Diskusijos apie tai, kas tinkamiau jūsų sveikatai, – margarinas ar sviestas , tęsiasi jau...

Mokyklos valgyklos maiste – gyvos kirmėlės

Vakar Radviliškio rajono Lizdeikos gimnazijoje pietavusi moksleivė perlinių kruopų košėje rado...

Atsakymas į amžiną lietuvių klausimą: kas pigiau – statyti namą pačiam ar jį nusipirkti (199)

Daugelis svajoja apie nuosavą būstą, tačiau tokias mintis dažnai sutrikdo klausimas, kas pigiau...

Šilumos sulauksime daugiau, tačiau geros naujienos tuo ir baigiasi (2)

Artimiausią parą per šalį slinks atmosferos frontas. Naktį dangus bus niūrus ir pilkas....

Ekspertai įvertino apkalbas sukėlusį įvaizdį: prašauta, ir tai – ne dėl apnuogintos krūtinės (282)

Gili iškirptė – anokia naujiena tarp Lietuvos ar užsienio pramogų pasaulio žvaigždžių; ir...

Penki belgės įvarčiai nublanko prieš lietuvės smūgį į savo vartus, kuris sudrebino internetą epizodo įrašas (66)

Europos moterų futbolo čempionato atrankos H grupės rungtynėse Lietuvos rinktinė Levene net 0:6...

Kauniečius piktinęs pastatas „vaiduoklis“ pagaliau turi naujus savininkus (64)

Kaune, Savanorių prospekte ne vienerius metus stūksantis apleistas prekybos centras...