Nors transporto priemonių ekspertizės ir atitikties įvertinimo paslauga Klaipėdoje teikiama ne pirmą dešimtmetį, pastaruoju metu šių paslaugų įkainiais ėmė stebėtis priekabų savininkai. Ekspertai teigia nesuprantantys žmonių pasipiktinimo priežasties.
© A.Stackevič nuotr.

Klaipėdietis Kęstutis Bendoraitis „Autosalonui“ sakė norėjęs oficialiai priregistruoti dar nuo tarybinių laikų turėtą, tačiau mažai naudotą rusišką priekabą „Zubrionok“.

Įmonė „Regitra“ to daryti negalėjo, nes, pagal naująją tvarką, ne Europos Sąjungos šalyse pagamintai transporto priemonei – o tokia yra ir priekaba – prieš registruojant reikia atitikties įvertinimo, įrodančio, kad ji atitinka būtinus saugumo reikalavimus. K. Bendoraitis kreipėsi į vienintelę šią paslaugą Klaipėdoje teikiančią bendrovę „Transkona“.

„Turėjau visus tos priekabos dokumentus, juos įmonės ekspertams ir pateikiau. Teko sumokėti 150 litų. Pasisukiojo prie mano priekabos gal 15 minučių, pafotografavo ir pasakė, kad viskas, galiu laukti skambučio, kada atitikties įvertinimo dokumentai bus sutvarkyti.

Nustebau – negi už tokią menką procedūrą turiu mokėti tokią didelę sumą? Suprantu, jei tai būtų visas automobilis, bet čia juk – elementari priekaba. Man paaiškino – tiek kainuoja įmonės ekspertų darbo valanda. Bet juk jie tos valandos nesugaišo, aš net rusiškus priekabos dokumentus jiems daviau“, – stebėjosi K. Bendoraitis.

„Priekaba – kaip sodo karutis“

Panašus nusistebėjimas kilo ir kitam klaipėdiečiui – Kęstučiui M. Tiesa, jis savo priekabos „Transkonos“ ekspertams net nepateikė, mat sužinojo, kad šis „malonumas“ jam kainuos net 620 litų.

„Įsigijęs nedidelį kateriuką, įsigijau ir naudotą, 1974-ųjų gamybos, priekabą jam pervežti. Ji atvežta iš Vokietijos, tačiau anksčiau niekur nebuvo registruota. Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) man paaiškino, kad, pagal įstatymus, jei priekaba nebuvo registruota nė viename transporto priemonių registre, ji laikoma nauja, t. y. savadarbe, o tokiai reikia atlikti visą techninę ekspertizę.

Galvojau, kad tai – nesudėtinga procedūra, bet man paaiškino, kad viskas kainuos daugiau nei 600 litų – atseit ekspertas turės dirbti net keturias valandas. Kas ta priekaba? Kaip sodo karutis – keli metalo strypai, du ratai ant vienos ašies ir dvi lemputės. Jos dega? Dega. Ratai sukasi? Sukasi. Viskas, o jie ją apžiūrinės keturias valandas?!“, – stebėjosi Kęstutis M.

Klaidingas įspūdis?

„Transkonos“ atstovai tvirtina, esą abiem atvejais žmonės paprasčiausiai nesuprato, kaip atliekamos atitikties įvertinimo ir techninės ekspertizės procedūros.

„Taip, vizualiai apžiūrėti ir nufotografuoti paprastą priekabą, kuriai atliekamas atitikties įvertinimas, gal ir užtektų minimų 15 minučių. Bet tuo mūsų darbas neapsiriboja – tą priekabą vežame sverti į sertifikuotą svėrimo įmonę. Kitas svarbus dalykas – dokumentų tvarkymas. Žmogus turi suprasti, kad pateikta rusiška „Zubrionok“ naudojimo instrukcija mums nėra oficialus dokumentas, ir į atitikties įvertinimo liudijimą mes turime įrašyti realius duomenis, kuriuos taip pat turime gauti ir patikrinti. Realiai tam sugaištame net daugiau nei valandą, tik žmonės to nemato – jiems liudijimas išduodamas net ne tą pačią, o tik kitą dieną“, – „Autosalonui“ sakė įmonės „Transkona“ gamybos direktorius Algimantas Idzelis.

Ilgos procedūros

Dar sudėtingiau, pasak jo, yra su savadarbėmis priekabomis – esą vien fotografavimas bei matavimas atima daug laiko.

„Turime apžiūrėti visą priekabą, su specialia liniuote išmatuoti kiekvieną detalę ir viską nufotografuoti. Prieš fotografuodami šviesos prietaisus – ar žibintus, ar atšvaitus, turime juos patepti su kreida – kad nuotraukoje matytųsi ant jų nurodyti kodai. Tas pats – su padangomis. Tai – tikrai ilga procedūra. Dar pridėkite priekabos vežimą sverti. Tačiau tuo mūsų darbas neapsiriboja. Surinkę duomenis, deriname su VKTI – reikia techninės ekspertizės ar ne. Jei reikia, tada prasideda daug laiko atimantys įvairūs skaičiavimai bei dokumentų pildymas“, – aiškino A. Idzelis.

Skaičiuoja daug

Kokių skaičiavimų reikia priekabai, pasak Kęstučio M., panašiai į sodo karutį?

„Priekaba – taip pat transporto priemonė, kaip ir automobilis, ji juk irgi dalyvauja viešajame eisme. Pagal visus reikalavimus, ji turi būti saugi, ir mūsų pareiga – tą saugumą užtikrinti. Todėl ir yra atliekama ekspertizė. Yra specialios metodikos, pagal kurias mes apskaičiuojame daugybę parametrų. Vertiname net suvirinimo darbų kokybę, siūles, tikriname masės pasiskirstymą – ar teisingoje vietoje yra ašis (kad būtų pusiausvyra), skaičiuojame apkrovas, rėmo bei grąžulo atsparumą, plieno pjūvio įtempimą ir taip toliau“, – vardino gamybos direktorius.

Toliau, pasak jo, vyksta dokumentų pildymas.

„Štai, pažiūrėkite, – rodo A. Idzelis, ant stalo paskleisdamas prieš tai į vieną įmautę sukištų lapų krūvą. – Visi būtini vienos priekabos popieriai, kuriuos mes siunčiame į Vilnių inspekcijai – 27 lapai. Vien techninės ekspertizės aktas – penkiuose lapuose, transporto priemonės skaičiavimai – keturi lapai. Ar tam nereikia laiko?“

Jeigu VKTI pripažįsta, kad priekaba tinkama naudoti, jai suteikiamas identifikacijos numeris – 17 skaičių.

„Juos iškalti ant transporto priemonės taip pat turime mes, ir tam taip pat reikia laiko“, – skaičiuoti darbus baigia A. Idzelis ir pažymi, kad dažnai jie trunka ir daugiau nei keturias valandas, nors savadarbių priekabų ekspertizės įkainis yra 620 litų.

Kodėl tokia kaina?

Iki šių metų sausio bet kurios transporto priemonės (priekabos taip pat) techninės ekspertizės procedūra „Transkonoje“ kainavo 400 litų, o nuo naujųjų pabrango iki 620 litų – įkainis padidintas, kuomet padaugėjo reikalavimų ir tapo būtina atlikti išsamesnę ekspertizę.

Vis dėlto kas nustato šių procedūrų kainas?

„Techninių apžiūrų, kurių vykdymas yra pagrindinė mūsų veikla, įkainius nustato valstybė. Tačiau ir atitikties įvertinimas, ir techninė ekspertizė yra papildomos paslaugos, ir teisę nustatyti įkainius už jas turi pati ekspertizių įmonė“, – „Autosalonui“ paaiškino Paulius Pleskovas, „Transkonos“ generalinis direktorius.

„Kodėl viena valanda – 150 litų? Skaičiuojame savo darbo resursus, sąnaudas. Ekspertizę atlieka aukštos kvalifikacijos darbuotojai, nes tai – labai atsakingas darbas. Jie yra įgiję atitinkamą eksperto kvalifikaciją VKTI, savo žinias nuolat gilina kvalifikacijos tobulinimo mokymuose, ir jie taip pat turi gauti atitinkamą atlyginimą.

Mes nesame vienintelė tokias paslaugas Lietuvoje teikianti įmonė, ekspertizes vykdo ir kiti techninių apžiūrų centrai bei kitos bendrovės, tad žmonės gali rinktis, kur jiems patogiau. Galiu tik pasakyti, kad nuo 1998-ųjų patikrinome per tūkstantį priekabų, o jokių skundų dėl kainų iki šiol sulaukę nebuvome“, – tikino įmonės vadovas.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Aistrą fotografijai nutrėkš lokomotyvas (3)

Kad ir kaip romantiškai atrodytų ant geležinkelio bėgių sėdinčios draugės nuotrauka,...

Vairuotojo atkirtis kritikams: nesiskųskit – mes verčiami pažeisti taisykles (185)

Į DELFI redakciją kreipėsi Arnas, kuris teigia, kad visuomenėje motociklininkai yra kritikuojami...

Sostinės vairuotojams – šimtai naujų vietų automobiliams kiemuose (46)

Sostinės savivaldybė pranešime žiniasklaidai žada, kad vilniečiai automobilius daugiabučių...

Po teismo išaiškinimo griebėsi griežtų ribojimų vairuotojams (36)

Prancūzija bene griežčiausiai pasaulyje reaguoja į telefonu besinaudojančius vairuotojus. Nuo...

Perspėjimas vairuotojams: šią savaitę greičio mėgėjams bus riesta (206)

Visoje Europoje prasidėjus saugaus ir leistino greičio kontrolės savaitei, DELFI skaitytojai...

Top naujienos

Orai: pasilepinom ir užteks – plūstels permainos (14)

Artimiausiomis dienomis orai subjurs – į šalį atkeliaus vėsa, prapliups krituliai.

Vienas paslaptingiausių ginklų istorijoje: liepsnojo net jūra karius apimdavo paniška baimė (71)

Bizantijos gyventojai šį paslaptingą ginklą vadino „jūrų ugnimi“, vėliau istorijoje...

„Apple“ darbuotojai papasakojo apie tamsiausius savo darbo užkulisius (35)

„Apple“ – viena iš bendrovių, kur laikomasi bene griežčiausio konfidencialumo kodekso....

Kasparaitis „nusodino“ komandos draugą: himno žodžius mokėjau, kai dar nebuvai gimęs (15)

Darius Kasparaitis tenkinosi epizodiniu vaidmeniu ant Kauno ledo, bet būtent jis buvo svarbiausia...

Prabangus gyvenimas slėpė kraupias paslaptis: patikusias moteris grobdavo tiesiog gatvėje (112)

„Sraigtasparnių nusileidimo aikštelė, 27 miegamieji su neperšaunamaisiais langais, iš aukso...

Lietuva laukia Venckienės grąžinimo: kaip violetinė Garliavos banga užvaldė politikų protą (789)

Nuo Lietuvos teisėsaugos į JAV pabėgusi Neringa Venckienė šiuo metu suimta ir laikoma JAV...

Esminis bruožas, kuris vienija visas laimingiausias poras (1)

Kokia ilgalaikių santykių paslaptis? Kai kurie žmonės sako, kad bendravimas. Kiti gi tvirtina, kad...

Populiariame banke darbuotojai rengtis kaip nori gali ne visi: matuoja net kulniuko aukštį (36)

Su pavasariu grįžo ir fotoreportažų ciklas „ Penktadienio aprangos kodas “, kuriame įvairių...

Mažėja norinčių drybsoti pliaže: dabar madingos kitokios atostogos (9)

Lietuvių atostogų scenarijus jau seniai neapsiriboja vien tik drybsojimu nuo ryto iki vakaro ant...

Karbauskis: aš – švariausias politikas Lietuvoje, o mes kitąmet tikriausiai laimėsime visus trejus rinkimus (767)

Nors žemės ūkio ministras Bronius Markauskas išsaugojo pareigas bent jau iki tol, kol savo...