Nors transporto priemonių ekspertizės ir atitikties įvertinimo paslauga Klaipėdoje teikiama ne pirmą dešimtmetį, pastaruoju metu šių paslaugų įkainiais ėmė stebėtis priekabų savininkai. Ekspertai teigia nesuprantantys žmonių pasipiktinimo priežasties.
© A.Stackevič nuotr.

Klaipėdietis Kęstutis Bendoraitis „Autosalonui“ sakė norėjęs oficialiai priregistruoti dar nuo tarybinių laikų turėtą, tačiau mažai naudotą rusišką priekabą „Zubrionok“.

Įmonė „Regitra“ to daryti negalėjo, nes, pagal naująją tvarką, ne Europos Sąjungos šalyse pagamintai transporto priemonei – o tokia yra ir priekaba – prieš registruojant reikia atitikties įvertinimo, įrodančio, kad ji atitinka būtinus saugumo reikalavimus. K. Bendoraitis kreipėsi į vienintelę šią paslaugą Klaipėdoje teikiančią bendrovę „Transkona“.

„Turėjau visus tos priekabos dokumentus, juos įmonės ekspertams ir pateikiau. Teko sumokėti 150 litų. Pasisukiojo prie mano priekabos gal 15 minučių, pafotografavo ir pasakė, kad viskas, galiu laukti skambučio, kada atitikties įvertinimo dokumentai bus sutvarkyti.

Nustebau – negi už tokią menką procedūrą turiu mokėti tokią didelę sumą? Suprantu, jei tai būtų visas automobilis, bet čia juk – elementari priekaba. Man paaiškino – tiek kainuoja įmonės ekspertų darbo valanda. Bet juk jie tos valandos nesugaišo, aš net rusiškus priekabos dokumentus jiems daviau“, – stebėjosi K. Bendoraitis.

„Priekaba – kaip sodo karutis“

Panašus nusistebėjimas kilo ir kitam klaipėdiečiui – Kęstučiui M. Tiesa, jis savo priekabos „Transkonos“ ekspertams net nepateikė, mat sužinojo, kad šis „malonumas“ jam kainuos net 620 litų.

„Įsigijęs nedidelį kateriuką, įsigijau ir naudotą, 1974-ųjų gamybos, priekabą jam pervežti. Ji atvežta iš Vokietijos, tačiau anksčiau niekur nebuvo registruota. Valstybinė kelių transporto inspekcija (VKTI) man paaiškino, kad, pagal įstatymus, jei priekaba nebuvo registruota nė viename transporto priemonių registre, ji laikoma nauja, t. y. savadarbe, o tokiai reikia atlikti visą techninę ekspertizę.

Galvojau, kad tai – nesudėtinga procedūra, bet man paaiškino, kad viskas kainuos daugiau nei 600 litų – atseit ekspertas turės dirbti net keturias valandas. Kas ta priekaba? Kaip sodo karutis – keli metalo strypai, du ratai ant vienos ašies ir dvi lemputės. Jos dega? Dega. Ratai sukasi? Sukasi. Viskas, o jie ją apžiūrinės keturias valandas?!“, – stebėjosi Kęstutis M.

Klaidingas įspūdis?

„Transkonos“ atstovai tvirtina, esą abiem atvejais žmonės paprasčiausiai nesuprato, kaip atliekamos atitikties įvertinimo ir techninės ekspertizės procedūros.

„Taip, vizualiai apžiūrėti ir nufotografuoti paprastą priekabą, kuriai atliekamas atitikties įvertinimas, gal ir užtektų minimų 15 minučių. Bet tuo mūsų darbas neapsiriboja – tą priekabą vežame sverti į sertifikuotą svėrimo įmonę. Kitas svarbus dalykas – dokumentų tvarkymas. Žmogus turi suprasti, kad pateikta rusiška „Zubrionok“ naudojimo instrukcija mums nėra oficialus dokumentas, ir į atitikties įvertinimo liudijimą mes turime įrašyti realius duomenis, kuriuos taip pat turime gauti ir patikrinti. Realiai tam sugaištame net daugiau nei valandą, tik žmonės to nemato – jiems liudijimas išduodamas net ne tą pačią, o tik kitą dieną“, – „Autosalonui“ sakė įmonės „Transkona“ gamybos direktorius Algimantas Idzelis.

Ilgos procedūros

Dar sudėtingiau, pasak jo, yra su savadarbėmis priekabomis – esą vien fotografavimas bei matavimas atima daug laiko.

„Turime apžiūrėti visą priekabą, su specialia liniuote išmatuoti kiekvieną detalę ir viską nufotografuoti. Prieš fotografuodami šviesos prietaisus – ar žibintus, ar atšvaitus, turime juos patepti su kreida – kad nuotraukoje matytųsi ant jų nurodyti kodai. Tas pats – su padangomis. Tai – tikrai ilga procedūra. Dar pridėkite priekabos vežimą sverti. Tačiau tuo mūsų darbas neapsiriboja. Surinkę duomenis, deriname su VKTI – reikia techninės ekspertizės ar ne. Jei reikia, tada prasideda daug laiko atimantys įvairūs skaičiavimai bei dokumentų pildymas“, – aiškino A. Idzelis.

Skaičiuoja daug

Kokių skaičiavimų reikia priekabai, pasak Kęstučio M., panašiai į sodo karutį?

„Priekaba – taip pat transporto priemonė, kaip ir automobilis, ji juk irgi dalyvauja viešajame eisme. Pagal visus reikalavimus, ji turi būti saugi, ir mūsų pareiga – tą saugumą užtikrinti. Todėl ir yra atliekama ekspertizė. Yra specialios metodikos, pagal kurias mes apskaičiuojame daugybę parametrų. Vertiname net suvirinimo darbų kokybę, siūles, tikriname masės pasiskirstymą – ar teisingoje vietoje yra ašis (kad būtų pusiausvyra), skaičiuojame apkrovas, rėmo bei grąžulo atsparumą, plieno pjūvio įtempimą ir taip toliau“, – vardino gamybos direktorius.

Toliau, pasak jo, vyksta dokumentų pildymas.

„Štai, pažiūrėkite, – rodo A. Idzelis, ant stalo paskleisdamas prieš tai į vieną įmautę sukištų lapų krūvą. – Visi būtini vienos priekabos popieriai, kuriuos mes siunčiame į Vilnių inspekcijai – 27 lapai. Vien techninės ekspertizės aktas – penkiuose lapuose, transporto priemonės skaičiavimai – keturi lapai. Ar tam nereikia laiko?“

Jeigu VKTI pripažįsta, kad priekaba tinkama naudoti, jai suteikiamas identifikacijos numeris – 17 skaičių.

„Juos iškalti ant transporto priemonės taip pat turime mes, ir tam taip pat reikia laiko“, – skaičiuoti darbus baigia A. Idzelis ir pažymi, kad dažnai jie trunka ir daugiau nei keturias valandas, nors savadarbių priekabų ekspertizės įkainis yra 620 litų.

Kodėl tokia kaina?

Iki šių metų sausio bet kurios transporto priemonės (priekabos taip pat) techninės ekspertizės procedūra „Transkonoje“ kainavo 400 litų, o nuo naujųjų pabrango iki 620 litų – įkainis padidintas, kuomet padaugėjo reikalavimų ir tapo būtina atlikti išsamesnę ekspertizę.

Vis dėlto kas nustato šių procedūrų kainas?

„Techninių apžiūrų, kurių vykdymas yra pagrindinė mūsų veikla, įkainius nustato valstybė. Tačiau ir atitikties įvertinimas, ir techninė ekspertizė yra papildomos paslaugos, ir teisę nustatyti įkainius už jas turi pati ekspertizių įmonė“, – „Autosalonui“ paaiškino Paulius Pleskovas, „Transkonos“ generalinis direktorius.

„Kodėl viena valanda – 150 litų? Skaičiuojame savo darbo resursus, sąnaudas. Ekspertizę atlieka aukštos kvalifikacijos darbuotojai, nes tai – labai atsakingas darbas. Jie yra įgiję atitinkamą eksperto kvalifikaciją VKTI, savo žinias nuolat gilina kvalifikacijos tobulinimo mokymuose, ir jie taip pat turi gauti atitinkamą atlyginimą.

Mes nesame vienintelė tokias paslaugas Lietuvoje teikianti įmonė, ekspertizes vykdo ir kiti techninių apžiūrų centrai bei kitos bendrovės, tad žmonės gali rinktis, kur jiems patogiau. Galiu tik pasakyti, kad nuo 1998-ųjų patikrinome per tūkstantį priekabų, o jokių skundų dėl kainų iki šiol sulaukę nebuvome“, – tikino įmonės vadovas.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Psichologė paaiškino eismo dalyvių elgesį: tikriausiai saugiau yra neišsišokti (1)

Prisitaikymas, abejingumas ar netgi sukčiavimas savo gyvybės kaina – taip galima įvardinti...

„Regitra“ keis žymėjimą naujuose valstybiniuose numeriuose (17)

Nuo 2018 metų balandžio bus supaprastinta numerio ženklų išdavimo tvarka juos pametusiems. Taip...

Policija palygino vairuotojų elgesį pernai ir šiemet: vienas pokytis akivaizdus (59)

Praėjus beveik dviems savaitėms po to, kai pasibaigė privalomas laikotarpis, iki kurio galima buvo...

Pažadėjo: tarp pirmaujančių saugaus eismo valstybių Lietuva atsidurs 2022 metais (39)

Paskutinę šių metų dieną po šešerių metų baigs galioti saugaus eismo plėtros programa....

Gudrybės, padėsiančios vairuotojams (4)

Geras matomumas vairuotojams reikalingas visada, tačiau lapkritį bei gruodį šios savybės įtaka...

Top naujienos

Emigrantas norėjo pigiau Lietuvoje išsigydyti skaudantį dantį: košmaras, kurio niekam nelinkėtų (241)

Specialiai į Lietuvą iš Švedijos skaudančio danties išsigydyti grįžęs emigrantas norėjo...

Belieka tik pavydėti: kaimynams Lenkijoje sekasi geriau, negu pranašauta (333)

Net skeptiškiausi ekspertai pripažįsta, kad dabartinė Lenkijos vyriausybė vykdo rinkimų...

Sukrėsta šiaulietė parašė atvirą laišką Verygai: po jūsų sprendimo turiu stebėti, kaip degraduoja tėvas (903)

„Gerb. ministre Aurelijau Veryga , šiandien Jūs pasmerkėte mano tėtį ir toliau gerti!...

Lietuvos ir Lenkijos pasienyje – didžiulės automobilių spūstys (33)

Šeštadienį Lietuvos-Lenkijos pasienio ruože, ties buvusiu Kalvarijos pasienio punktu, susiformavo...

Sovietų generolai karo korespondento akimis: beturčiai, kuriuos iškėlė revoliucija (29)

Leidykla „Briedis“ pristato netrukus pasirodysiančią serijos „Komunizmas be grimo“ naujieną...

Piknikas su Šimašiumi pakeitė daugiavaikės šeimos gyvenimą (135)

Daugiavaikių šeimų asociacijos vadovė Jurgita Pocienė sako tik Laisvės piknike iš mero...

Ventės ragas: tobulai sutvarkytas, bet ar įdomus? (1)

Ventės ragas Lietuvoje yra lyg mitologinis objektas – kažkur labai toli, visai nepakeliui, su...

Vaidas Baumila parodė, kas padeda išlaikyti nepriekaištingą figūrą (1)

Žinomas atlikėjas Vaidas Baumila ne veltui yra laikomas vienu seksualiausių Lietuvos šou...

„Siaubo pilį“ pastatęs vienas žiauriausių žudikų padarė labai didelę ir apmaudžią klaidą įžengę į pastatą žmonės dingdavo be pėdsakų (78)

H. H. Holmesas buvo vienas iš pirmųjų Jungtinių Valstijų serijinių žudikų. Savo specialios...

Vilniaus oro uoste dėl gedimo leidosi į Hurgadą turėjęs skristi lėktuvas papildyta 10.49 (223)

Vilniaus oro uostas informuoja, kad 9.30 val. Vilniaus oro uoste laukiamas avarinis orlaivio su...