aA
Tolerancija, savitarpio pagarba ir supratimas yra būtent tai, kuo turėtų būti paremtas eismas gatvėse. Vis tik realybė keliuose – kiek kitokia. Neretai vairuotojai sėdėdami prie vairo išlieja ne tik susikaupusį pyktį, tačiau ir kursto konfliktus tarp kitų eismo dalyvių grupių. Specialistai teigė, jog tokios tendencijos keliuose dar matyti, tačiau situacija keičiasi į gerą.
Eismo spūstis Islandijos prospekte
© Rokas Tenys, Kas vyksta Kaune

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigė, jog tai, kad eismo kultūra Lietuvos keliuose keičiasi į gerą, parodo vien tai, kad mažėja vairuotojų ir pėsčiųjų priešiškumas. Specialistas teigė, jog vairuotojai pėsčiųjų atžvilgiu tampa vis tolerantiškesni, todėl mažėja atvejų, kai vairuotojai prie pėsčiųjų perėjos nesustoja praleisti einančių pėsčiomis.

Prie vairo išlieja pyktį

Tiesa, V. Pumputis pripažino, kad Lietuvos keliuose vis dar pastebima nemažai agresyvaus ir chuliganiško vairavimo. Saugaus eismo ekspertas teigė, jog Lietuvos eismo kultūrą lyginant su kitomis, pavyzdžiui, Skandinavijos šalimis, skirtumų galima atrasti ir daugiau.

Pavyzdžiui, Skandinavijos šalių psichologai kultūrą keliuose tapatina su asmenine žmogaus kultūra. Tad kai kuriais atvejais, silpnesnes asmenines savybes turintys žmonės, savo pranašumą stengiasi įrodyti miestų gatvėse.

V. Pumputis teigė, jog dalyvaudami eisme, žmonės turėtų suprasti, kad bet kokia agresija ar pranašumo demonstravimas gali turėti skaudžias pasekmes. Nepakantumas tokiam elgesiui – pagrindinė priemonė galinti tam užkirsti kelią, kuri naudojama Skandinavijos šalių eismo kultūroje.

Ukmergės g. kairysis posūkis
Ukmergės g. kairysis posūkis
© Vilniaus savivaldybė

Už greičio viršijimą – kalėjimas

Specialistas įvardijo, kad ne išimtis yra ir Šveicarija, kur nepakantumas „išsišokėliams“ gatvėse, yra labai didelis. Žinoma, tokį nepakantumą lemia ir teisinė sistema, mat net ir mažiausi greičio viršijimai vairuotojams užtraukia dideles pinigines baudas, o jei greitis viršijamas daugiau nei 50 km/ val., vairuotojas neišvengs ir laisvės atėmimo.

Saugaus eismo ekspertas atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje didesnė nepasitenkinimo banga kyla tada, kai kalbama apie baudų didinimą, o ne apie pernelyg didelį greitį miestų gatvėse. Anot jo, žmonės turėtų suprasti, kad kol patys pateisins greičio viršijimą, tol tiek jų pačių, tiek jų artimųjų saugumui kils pavojus.

„Neadekvačiai didelės baudos užsienio šalyse iš tiesų yra adekvačios, nes būtent tokia sistema išugdo žmones keliuose elgtis drausmingai, o tai vertina ir kiti vairuotoja. Žmonės supranta, kad visa tai yra vardan jų saugumo. Deja, tačiau lietuviams to dar reiktų pasimokyti“, – sakė saugaus eismo ekspertas.

Važiuoja neįvertindami pavojaus

Savisaugos trūksta ir dviračių vairuotojaMs. V. Pumputis pastebėjo, jog dviratininkai vis dar nevengia važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, nors yra įrengti dviračių takai. Važiuojamąja kelio dalimi dviratininkai važiuoja ir tokiose gatvės, kaip Vilniaus vakarinis aplinkkelis. Anot jo, tokiose gatvėse vairuotojai važiuoja dideliu greičiu, todėl dviratininkai į tai turėtų atkreipti dėmesį ir pasirinkti kitokį maršrutą. Be to, dviratininkai turėtų nepamiršti šviesą atspindinčių elementų, ypač dabar, kai dienos tampa vis trumpesnės.

Tiesa, dar viena eismo kultūros problema – per pėsčiųjų perėjas važiuojantys dviratininkai ir transporto priemonių vairuotojai, nepraleidžiantys dviračių taku važiuojančių dviratininkų. Saugaus eismo ekspertas teigė, jog dviračių ir automobilių eismo ir tarpusavio pagarbos pavyzdys – Nyderlandai. Būtent šioje šalyje dviračių yra daugiau nei automobilių, visi vairuotojai dviratininkus praleidžia ir ginčų tarp šių eismo dalyvių grupių nekyla.

Eismas Kaune. Asociatyvi nuotr.
Eismas Kaune. Asociatyvi nuotr.
© Kauno aps. VPK

Pasižvalgius po Lietuvos gatves, galima pamatyti, kad vairuotojai neretai ne tik nepraleidžia dviratininkų, bet jų nė nepastebi. Neretai taip įvyksta eismo įvykiai, kai sukdamas į dešinę, transporto priemonės vairuotojas nepraleidžia tiesiai važiuojančio dviratininko.

Daugiau dėmesio saugumui

Žinoma, dviračių vairuotojai taip pat turėtų prisiminti, kad išvažiuoti į pėsčiųjų perėjas – griežtai draudžiama. Staigiai važiuojamojoje kelio dalyje pasirodžiusio dviratininko automobilio vairuotojas gali nepastebėti, o jei ir pastebės, nesugebėti automobilio sustabdyti laiku.

V. Pumputis pabrėžė, kad ypač rudenį, kai eismas yra intensyvus, vairuotojai turėtų būti supratingesni, važiuoti lėčiau ir manevruoti nekurstydami pykčio. Specialistas akcentavo, kad nors situacija keliuose jau gerėja, kiekvienas eismo dalyvis turėtų dar daugiau dėmesio skirti savo ir kitų saugumui, mat tik tada pavyks išvengti ir skaudžių eismo įvykių.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

Įvertino pėsčiųjų elgesį Baltijos šalyse: lietuviai dar turi kur pasitempti (4)

Tyrimas parodė, kad Lietuvos pėstieji yra atsakingiausi Baltijos šalyse : mūsų šalies žmonės...

Kas skiriasi, kai nusipirktas automobilis registruojamas internetu, o ne nuvykus į „Regitrą“ (2)

Tikriausiai esate girdėję sakant, kad norint įregistruoti automobilį „Regitroje“ reikia tam...

Kiek vairuotojams kainuoja avarijos su gyvūnais: po vienos teko išmokėti 22 tūkst. eurų (28)

Daugiausiai avarijų, kurios kyla dėl susidūrimų su laukiniais gyvūnais , įvyksta ne regionuose,...

Mitai apie elektromobilių baterijas: ar žiema tikrai pikčiausias priešas?

Elektromobilio baterija – tai, kas šią transporto priemonę iš esmės skiria nuo degalais varomų...

Pasisakė apie naikinamas lenteles su žaliomis rodyklėmis: vairuotojai nežino, kaip elgtis (124)

Sprendimas Lietuvoje atsisakyti į dešinę leidžiančių sukti žaliųjų rodyklių, kai dega...

Top naujienos

Prezidentas Nausėda: turiu atsakymą į klausimą dėl valdančiosios daugumos būsimame Seime (267)

Dabartinė situacija bankų sektoriuje verčia pradėti galvoti apie valstybinio komercinio banko...

Pajudėjo kolektyvinių sodų reikalas Seime – aktualu 500 tūkst. lietuvių reguliuos net kelių plotį (7)

Seimas po svarstymo pritarė įstatymo pataisoms, kuriomis siekiama sureguliuoti teisinius santykius...

MH17 katastrofos tyrėjai paskelbė naujų pokalbių telefonu įrašų: atvyksta Šoigu vyrai papildyta (289)

Nyderlandų vadovaujamas tyrimas dėl 2014 metais virš Rytų Ukrainos numušto oro bendrovės „...

Užfiksavo šiurpų įvykį: kas nutinka, kai vairuotojas nespėja išvengti susidūrimo su briedžiu (7)

Norvegas Kjell Nilsenas save gali vadinti tikru laimės kūdikiu. Po susidūrimo su į kelią...

„Žalgirį“ pasitinkantis Kemzūra papasakojo ir apie „Olympiakos“ virtuvę, ir apie Kuzminsko išvykimą specialiai Krepšinis.lt iš Atėnų (6)

Pirėjo „Olympiakos“ ekipą treniruojantis Kęstutis Kemzūra tikisi, kad penktadienio vakaro...

Toks atvejis – pirmas Lietuvoje: nors vilties beveik nebuvo, Vilniaus gydytojai porai padėjo susilaukti kūdikio

Į Santaros klinikų vaisingumo centrą kreipėsi jauna pora, kuri ketverius metus negalėjo...

„Airbnb“ klientai galės išsinuomoti karališkosios šeimos apartamentus: už parą teks pakloti 7,3 tūkst. eurų (2)

Bendrovės „ Airbnb “ siūloma prabangių būstų kategorija pakilo į aukštesnį lygį, kai...

Egiptas didina išvykimo mokestį turistams (7)

Egiptas nuo lapkričio 15 dienos 25 proc. kelia išvykimo mokestį turistams, rašo vz.lt.

Pranckietis pats skambino Karbauskiui, šis nekėlė bando derinti susitikimą (286)

Nerimstant diskusijoms dėl pozicijų Seimo valdyboje Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis žada...

Nausėda prabilo apie valstybinio banko steigimą Mačiulis: problema - korupcija (143)

Dabartinė situacija bankų sektoriuje verčia pradėti galvoti apie valstybinio komercinio banko...