aA
Tolerancija, savitarpio pagarba ir supratimas yra būtent tai, kuo turėtų būti paremtas eismas gatvėse. Vis tik realybė keliuose – kiek kitokia. Neretai vairuotojai sėdėdami prie vairo išlieja ne tik susikaupusį pyktį, tačiau ir kursto konfliktus tarp kitų eismo dalyvių grupių. Specialistai teigė, jog tokios tendencijos keliuose dar matyti, tačiau situacija keičiasi į gerą.
Eismo spūstis Islandijos prospekte
© Rokas Tenys, Kas vyksta Kaune

Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis teigė, jog tai, kad eismo kultūra Lietuvos keliuose keičiasi į gerą, parodo vien tai, kad mažėja vairuotojų ir pėsčiųjų priešiškumas. Specialistas teigė, jog vairuotojai pėsčiųjų atžvilgiu tampa vis tolerantiškesni, todėl mažėja atvejų, kai vairuotojai prie pėsčiųjų perėjos nesustoja praleisti einančių pėsčiomis.

Prie vairo išlieja pyktį

Tiesa, V. Pumputis pripažino, kad Lietuvos keliuose vis dar pastebima nemažai agresyvaus ir chuliganiško vairavimo. Saugaus eismo ekspertas teigė, jog Lietuvos eismo kultūrą lyginant su kitomis, pavyzdžiui, Skandinavijos šalimis, skirtumų galima atrasti ir daugiau.

Pavyzdžiui, Skandinavijos šalių psichologai kultūrą keliuose tapatina su asmenine žmogaus kultūra. Tad kai kuriais atvejais, silpnesnes asmenines savybes turintys žmonės, savo pranašumą stengiasi įrodyti miestų gatvėse.

V. Pumputis teigė, jog dalyvaudami eisme, žmonės turėtų suprasti, kad bet kokia agresija ar pranašumo demonstravimas gali turėti skaudžias pasekmes. Nepakantumas tokiam elgesiui – pagrindinė priemonė galinti tam užkirsti kelią, kuri naudojama Skandinavijos šalių eismo kultūroje.

Ukmergės g. kairysis posūkis
Ukmergės g. kairysis posūkis
© Vilniaus savivaldybė

Už greičio viršijimą – kalėjimas

Specialistas įvardijo, kad ne išimtis yra ir Šveicarija, kur nepakantumas „išsišokėliams“ gatvėse, yra labai didelis. Žinoma, tokį nepakantumą lemia ir teisinė sistema, mat net ir mažiausi greičio viršijimai vairuotojams užtraukia dideles pinigines baudas, o jei greitis viršijamas daugiau nei 50 km/ val., vairuotojas neišvengs ir laisvės atėmimo.

Saugaus eismo ekspertas atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje didesnė nepasitenkinimo banga kyla tada, kai kalbama apie baudų didinimą, o ne apie pernelyg didelį greitį miestų gatvėse. Anot jo, žmonės turėtų suprasti, kad kol patys pateisins greičio viršijimą, tol tiek jų pačių, tiek jų artimųjų saugumui kils pavojus.

„Neadekvačiai didelės baudos užsienio šalyse iš tiesų yra adekvačios, nes būtent tokia sistema išugdo žmones keliuose elgtis drausmingai, o tai vertina ir kiti vairuotoja. Žmonės supranta, kad visa tai yra vardan jų saugumo. Deja, tačiau lietuviams to dar reiktų pasimokyti“, – sakė saugaus eismo ekspertas.

Važiuoja neįvertindami pavojaus

Savisaugos trūksta ir dviračių vairuotojaMs. V. Pumputis pastebėjo, jog dviratininkai vis dar nevengia važiuoti važiuojamąja kelio dalimi, nors yra įrengti dviračių takai. Važiuojamąja kelio dalimi dviratininkai važiuoja ir tokiose gatvės, kaip Vilniaus vakarinis aplinkkelis. Anot jo, tokiose gatvėse vairuotojai važiuoja dideliu greičiu, todėl dviratininkai į tai turėtų atkreipti dėmesį ir pasirinkti kitokį maršrutą. Be to, dviratininkai turėtų nepamiršti šviesą atspindinčių elementų, ypač dabar, kai dienos tampa vis trumpesnės.

Tiesa, dar viena eismo kultūros problema – per pėsčiųjų perėjas važiuojantys dviratininkai ir transporto priemonių vairuotojai, nepraleidžiantys dviračių taku važiuojančių dviratininkų. Saugaus eismo ekspertas teigė, jog dviračių ir automobilių eismo ir tarpusavio pagarbos pavyzdys – Nyderlandai. Būtent šioje šalyje dviračių yra daugiau nei automobilių, visi vairuotojai dviratininkus praleidžia ir ginčų tarp šių eismo dalyvių grupių nekyla.

Eismas Kaune. Asociatyvi nuotr.
Eismas Kaune. Asociatyvi nuotr.
© Kauno aps. VPK

Pasižvalgius po Lietuvos gatves, galima pamatyti, kad vairuotojai neretai ne tik nepraleidžia dviratininkų, bet jų nė nepastebi. Neretai taip įvyksta eismo įvykiai, kai sukdamas į dešinę, transporto priemonės vairuotojas nepraleidžia tiesiai važiuojančio dviratininko.

Daugiau dėmesio saugumui

Žinoma, dviračių vairuotojai taip pat turėtų prisiminti, kad išvažiuoti į pėsčiųjų perėjas – griežtai draudžiama. Staigiai važiuojamojoje kelio dalyje pasirodžiusio dviratininko automobilio vairuotojas gali nepastebėti, o jei ir pastebės, nesugebėti automobilio sustabdyti laiku.

V. Pumputis pabrėžė, kad ypač rudenį, kai eismas yra intensyvus, vairuotojai turėtų būti supratingesni, važiuoti lėčiau ir manevruoti nekurstydami pykčio. Specialistas akcentavo, kad nors situacija keliuose jau gerėja, kiekvienas eismo dalyvis turėtų dar daugiau dėmesio skirti savo ir kitų saugumui, mat tik tada pavyks išvengti ir skaudžių eismo įvykių.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

Rudenį eismo įvykių sumažėja atėjus žieminių padangų sezonui – siūlo jas keisti anksčiau (56)

Nors žiemines padangas vairuotojai turėtų susimontuoti iki lapkričio 9-osios, tačiau dargana bei...

Svarbus pokytis vairuotojams: nuo lapkričio 1-osios sankryžose į dešinę suksime kitaip (245)

Iki šiol papildomų lentelių su žalia rodykle privilegija besidžiaugę vairuotojai turės pakeisti...

Atšvaitų dieną – svarbi žinutė pėstiesiems: atšvaitus dalys nemokamai (1)

Skatinant senjorus ir kitus eismo dalyvius kelyje segėti atšvaitus, ketvirtadienį prasideda visą...

Šiemet incidentų su paspirtukais dvigubai daugiau – galimas jų eismo apribojimas šaligatviais (50)

Lietuvoje vis gausėja alternatyvių transporto priemonių, sparčiai populiarėja ir elektriniai...

Atšilus orams vairuotojai atsipalaidavo, tačiau nevalia pamiršti svarbios datos (2)

Po vėsių rudeniškų orų į Lietuvą porai savaičių atėjo bobų vasara, o su ja – šilti,...

Top naujienos

DELFI reportažas iš gaisro iškankinto kaimo: primena Černobylį, nėra žmonių, žūsta gyvūnai papildyta 16:38 (263)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Kauno klinikose nukentėjusios paauglės mama: gydytojas prašė apie tai niekam nepranešti, siūlė kompensaciją (454)

Penktadienį vakare per Lietuvą nuskriejo žinia, kad paauglei iš Jonavos Kauno klinikose į...

Kainos svetur: kiek už duoną ar bananus teks sumokėti Emyratuose (123)

Jungtiniuose Arabų Emyratuose tikrai ne visur vienodos kainos – Abu Dabis ar Dubajus jau...

Sekmadienį yra didelė tikimybė pagerinti Lietuvos orų rekordą (9)

Šeštadienį mūsų laukia dar viena labai šilta ir graži diena. Naktį vietomis tvyrojęs rūkas...

Didžiosios Britanijos parlamentarai pritarė pasiūlymui 3 mėnesiams atidėti „Brexit“ Johnsonas delsti nenori. Papildyta 17:24 (83)

Šeštadienį Didžiosios Britanijos parlamento Bendruomenių Rūmų deputatai balsavo dėl pataisos,...

Garsus plastikos chirurgas apie moterų norus – „pripūstos“ krūtinės eina užmarštin

Vienas garsiausių Lietuvoje plastikos chirurgų, plastinės rekonstrukcinės chirurgijos gydytojas...

Dirba veikiančiame ugnikalnyje, iš kurio sklinda odą ėdantys nuodai: visa tai – dėl „velnio aukso“ (6)

Tiršti dūmai uždengia dangų virš Ijeno kalno, o ore tvyro sudegusių degtukų kvapas. Iš...

Persirengėliai Niujorko „Comic Con“: ar atpažinsite šiuos veikėjus?

Per pastaruosius porą dešimtmečių cosplay (persirengimas pop kultūros veikėjais) tapo...

Kauno Dainavos rajonas: buvęs „Centrinis purvynas“ ir požeminis upelis (21)

Dainava – dabar viena tankiausiai ir gausiausiai gyvenamų Kauno miesto dalių – buvo sukurta...