aA
Dyzelinis automobilis su įdiegtomis ir tinkamai veikiančiomis išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemomis, palyginus su benzinu veikiančiu automobiliu, yra ne tik taupesnis, bet ir nenusileidžia ekologiniais rodikliais, o CO2 emisija yra mažesnė – tai patvirtino Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkų atliktas tyrimas. Tačiau ne visi vairuotojai žino, kaip automobiliuose įdiegtas ekologines sistemas prižiūrėti, rašoma pranešime žiniasklaidai.. Tad ar brangu būti draugišku aplinkai, jei vairuoji „dyzelį“?
Aplinkosaugininkų reidas Kaune
Aplinkosaugininkų reidas Kaune
© DELFI / Rafael Achmedov

Šiuolaikiniai „Euro 6“ standarto reikalavimus atitinkantys automobiliai turi kompleksines išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas. Visgi svarbiausi dyzelinių automobilių komponentai, atsakingi už taršos mažinimą, išlieka du: tai katalizatorius ir kietųjų dalelių filtras. Ką jie atlieka ir kokios priežiūros reikalauja?

Švaresnei aplinkai – papildomas bakas

VGTU Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Alfredas Rimkus paaiškino, kad katalizatorius – tai korėtas elementas, turintis tauriųjų metalų, kurie paskatina išmetamosiose dujose esančių teršalų neutralizavimo reakcijas. Būtent jame toksiški cheminiai junginiai – azoto oksidas (NOX), anglies monoksidas (CO) ir nesudegę angliavandeniliai (CH) – išskaidomi į netoksiškus elementus: gryną azotą, vandens garus ir CO2 dujas.

Šiuolaikiniuose dyzeliniuose automobiliuose dažniausiai naudojamos selektyviosios katalitinės redukcijos (SCR) sistemos, kuriose prieš katalizatorių įpurškiamas karbamido tirpalas „AdBlue“. Dėl jo beveik visi degimo metu variklyje susidarę azoto oksidai virsta aplinkai nekenksmingu azotu ir vandens garais. Tačiau vairuotojams reikia rūpintis, kad šio skysčio nepritrūktų – lengvieji automobiliai, sunaudoja 0,5 – 1,5 l „AdBlue“ skysčio 1000 km. Jo kaina siekia iki 1 euro už litrą, o automobilis, kaip besibaigiant kurui, perspėja apie reikalingą papildymą.

A. Rimkus taip pat pastebi, kad dėl SCR sistemų atsiranda papildomų gedimų tikimybė, ypač šaltuoju laikotarpiu. Todėl, siekiant supaprastinti automobilių eksploataciją, tobulinamos katalizatorių sistemos, nenaudojančios „AdBlue“.

Kita vertus, SCR technologija, jei reguliariai vyksta kietųjų dalelių filtro regeneracija, naudojami kokybiški degalai ir alyva, leido prailginti šio filtro keitimo intervalą iki maždaug 300 000 km ir sumažinti eksploatacijos kainą.

Aplinkosaugininkų reidas Kaune
Aplinkosaugininkų reidas Kaune
© DELFI / Rafael Achmedov

Suodžius išdegina pats automobilis

Kietųjų dalelių filtras (angl. Diesel particulate filter, DPF), priklausomai nuo neutralizavimo sistemos konfigūracijos, gali būti sumontuotas atskirai arba integruotas į bendrą katalizatorių bloką. Jo pagrindinė paskirtis – sulaikyti iš variklio išmetamus suodžius.
„Filtre susikaupus tam tikram dalelių kiekiui ir sumažėjus DPF pralaidumui, suodžiai yra išdeginami į CO2 ir pelenus. DPF regeneracijai į cilindrą arba išmetimo kolektorių papildomai įpurškiamas dyzelinas, kuris degdamas pakelia temperatūrą dalelių filtre iki apie 600 laipsnių Celsijaus. DPF užsikimšimo problemos dažnai atsiranda, kai automobilis ilgą laiką važinėja trumpais atstumais, variklis pilnai neįkaista, smarkiai užsikemša oro filtras. DPF savaiminei regeneracijai aktyvuoti ir sėkmingai atlikti reikia, kad variklis ilgesnį laiką veiktų aukštais sūkiais“, – pastebėjo A. Rimkus.

Kai kurie automobilių gamintojai numatę specialius degalų priedus (šiais priedais automobilis papildomas techninės priežiūros metu) kurie padeda DPF regeneracijai vykti sparčiau, kokybiškiau ir žemesnėje temperatūroje, dėl to prailginamas DPF tarnavimo laikas.

Ką daryti, jei sugenda?

Volkswagen“ automobilių priežiūros vadovo Lietuvoje Valerijus Matyžonoko teigimu, planinių apžiūrų metų šios sistemos specialios priežiūros nereikalauja.

„Šios sistemos kuriamos taip, kad tarnautų kuo ilgiau, tačiau, kaip ir visas detales, priklausomai nuo ridos ir vairavimo stiliaus, jas gali tekti remontuoti arba pakeisti. Keisti rekomenduojame tik naujais elementais, nes jų netinkamas veikimas prognozuoja įvairius kitus gedimus: gali sumažėti automobilio galia, išaugti degalų sąnaudos, DPF regeneracijai skirti degalai gali patekti į alyvą ir bloginti jos kokybę “– teigė jis.

Kaip paaiškino V. Matyžonokas, įvairius sutrikimus gali lemti vairavimo įpročiai. Pavyzdžiui, kai dyzeliniai varikliai eksploatuojami trumpais intervalais, nepakankamai juos įšildant, varikliai veikia mažais sūkiais ir nesudaromos galimybės sistemoms savaime išsivalyti.

Aplinkosaugininkų reidas Kaune
Aplinkosaugininkų reidas Kaune
© DELFI / Rafael Achmedov

Taip pat svarbu laiku reaguoti į automobilio prietaisų skydelio perspėjimus ir taisyti tai, kas sugedo.

„Pastebėjus nenormaliai veikiantį variklį, prietaisų skydeliui informavus arba diagnostikos metu nustačius variklio sistemų gedimus reikia nedelsiant juos šalinti, nes šie gedimai gali „persimesti“ ir į kitas sistemas“, – pabrėžė jis.

Prie taršos mažinimo taip pat prisideda įvairios diegiamos technologijos: išmetamųjų dujų recirkuliacijos, labai aukšto slėgio įpurškimo sistemos, daugiasluoksniai oro įsiurbimo kolektoriai, temperatūros valdymo sprendimai ir kt. Tačiau tai nėra jų pirminė paskirtis, o ir specialios priežiūros jie nereikalauja.

„Auksarankiai“ kenkia visiems

Nors kai kuriuos elementus įmanoma tik pakeisti naujais, iš dalies atstatyti DPF filtro funkcionavimą galima ir pasinaudojus įvairiais mechaninio, cheminio plovimo būdais, kuriuos siūlo specializuoti servisai.

„Kietųjų dalelių filtro problemas kai kurie „auksarankiai“ siūlo spręsti tiesiog jį pašalinant – tai atliekama fiziškai išmontuojant suodžių filtrą ir koreguojant variklio elektroninio valdymo bloko programą. Tačiau tai yra neteisėta, kadangi automobilių techninės apžiūros reikalavimai draudžia eksploatuoti automobilius, kurie neturi DPF ir kitų teršalų neutralizavimo sistemų, kai jos neveikia ar yra pažeistos“, – pabrėžia VGTU ekspertas A. Rimkus.

Vidaus degimo varikliai išmeta plataus diapazono pavojingas kietąsias daleles: nuo stambių, 10–2,5 mikrometrų skersmens, iki smulkių 2,5–0,1 mikrometrų ir net nanodalelių, mažesnių nei 0,1 mikrometrų. Smulkios kietosios dalelės gali prasiskverbti į kvėpavimo sistemą, o nanodalelės gali patekti ir į kraujotaką arba giliai į vidaus organus, todėl kelia didžiausią pavojų žmonių sveikatai.

Jis priduria, kad perkant naudotą dyzelinį automobilį reikėtų atkreipti dėmesį, ar jo išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema funkcionuoja tinkamai, kadangi aplinkos taršą mažinančios sistemos atstatymas gali sudaryti didelę dalį perkamo automobilio kainos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(31 žmogus įvertino)
3.7419

Trečiadienio vakaras sostinės vairuotojams tapo galvos skausmu: įspėja nevažiuoti į Geležinio Vilko gatvę

Sostinės vairuotojai dalijasi, kad pavakarę Geležinio Vilko gatvėje nuo Savanorių žiedo...

Kokybiška kelio danga – nuo saugumo iki tvarumo: kaip užtikrinti visas reikiamas savybes?

Kelių dangos kokybė neabejotinai turi didelės įtakos automobilių eismo saugumui, ekonomiškumui...

Rugsėjį vairuotojų laukia neįprastas patikrinimas: aplinkosaugininkai matuos automobilių taršumą

Tam, kad kvėpuotume kuo švaresniu oru, aplinkosaugininkai rugsėjo 1–17 d. tikrins transporto...

Vairuodamas apgadinote ne automobilį, o kitą objektą: štai, kaip turėtumėte elgtis

Vasarą daugybei žmonių traukiant atostogauti, užsikemša keliai ir stovėjimo aikštelės...

Neįprastas užsispyrimas: 48 kartus nesėkmingai vairavimo egzaminą laikęs lenkas neketina pasiduoti

Lenkijos mieste Lodzėje gyvenantis 65 metų amžiaus Bogdanas Matusiakas nuo 2018 metų mėgina...

Top naujienos

Svarsto, kaip užtrenkti Europos duris Rusijos piliečiams: prieš važiuodami tegul atsako bent į vieną klausimą

Tęsiasi diskusija dėl turistinių vizų, leidžiančių Rusijos piliečiams patekti į Šengeno...

Palygino elektros tiekėjų kainas: įvertino ko tikėtis trečiojo etapo vartotojams

Lietuvos energetikos agentūra skelbia nepriklausomų elektros energijos tiekėjų siūlomų planų...

Evakuacija iš Krymo vyksta istoriniu tempu: okupantai jau supranta, kas jų laukia (13)

Krymo okupacinė valdžia koreguoja automobilių srautą Krymo tiltu, kad sukurtų elitinį...

Skandalingos Gentvilo iniciatyvos supykdė net valdančiuosius: ministrui liepta kuo greičiau persigalvoti (19)

Aplinkos ministro Simono Gentvilo sumanymas pakeisti miestų želdynų normas pasibaigė skandalu....

Karas Ukrainoje. Okupantams – nauji Ukrainos smūgiai: rusų bazės sulygintos su žeme Ukraina: visame fronte bus svarbių įvykių

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis paragino laikinai okupuoto Krymo gyventojus nesiartinti...

Rusų propagandistas dėl Baltijos šalių springsta pykčiu (27)

Rusija gali panaudoti branduolinį ginklą prieš Baltijos šalis ir Šiaurės Atlanto aljansą, taip...

Baltijos šalyse pritrūkus elektros, įjungtos Panevėžio ir Lietuvos elektrinės (5)

Antradienį Baltijos šalių elektros biržoje pritrūkus elektros, elektros perdavimo sistemos...

Tiesioginė transliacija / Iš esmės. Rekordinė elektros kaina – kaip išgyvens žmonės ir verslas?

Šiandien Lietuvoje elektros kaina biržoje siekia visų laikų rekordą. Jos kaina šį trečiadienį...

Trečiadienio vakaras sostinės vairuotojams tapo galvos skausmu: įspėja nevažiuoti į Geležinio Vilko gatvę

Sostinės vairuotojai dalijasi, kad pavakarę Geležinio Vilko gatvėje nuo Savanorių žiedo...

Karo ekspertai: fiksuojami sunkiai suprantami Rusijos pajėgų veiksmai Kryme prasideda medžioklės sezonas (2)

Pilietinio gynybos ir saugumo analizės centro „Locked N’ Loaded“ ekspertai feisbuke antradienio...