aA
Savo jėgų pervertinimas, išprovokuotos emocijos ar manymas, kad nieko blogo nenutiks, – tai tik kelios priežastys, kodėl vairuotojai renkasi sėsti prie vairo neblaivūs. Kasmet dėl neblaivių asmenų yra neišvengiama eismo įvykių, o neretu atveju – ir mirčių. Vis dėlto, ką daryti, kad situacija pasikeistų?
Vairavimas
Vairavimas
© Shutterstock

Šiųmetiniai duomenys geresni

Kaip Lietuvoje keičiasi eismas, o tiksliau – neblaivių vairuotojų dalyvavimas jame, paaiškina Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus viršininkė Laura Salokaitė.

Pateikdama statistiką su ketverių metų duomenimis apie neblaivius eismo dalyvius ir jų sukeltą žalą, specialistė sako, jog situacija šalies keliuose gerėja.

„Apžvelgiant bendrą situaciją, galime konstatuoti, kad šįmet bendras eismo įvykių skaičius, lyginant su 2019 m. liepos mėnesiu, sumažėjo kiek daugiau nei 5 procentais, žuvusių eismo dalyvių sumažėjo kiek daugiau nei 17 procentų, o sužeistų eismo dalyvių sumažėjo 8,5 procento“, – statistiką pristato L. Salokaitė.

Laura Salokaitė
Laura Salokaitė
© DELFI / Domantas Pipas

Remiantis statistika, šįmet keliuose mažiau ir neblaivių vairuotojų.

Specialistė primena, kad kiekvienas asmuo, kuris leidžia neblaiviam vairuotojui sėsti už vairo ir važiuoti, pirmiausiai turėtų sau atsakyti į klausimus: ar aš ir mano artimieji yra saugūs kelyje, kuriuo važiuoja neblaivus vairuotojas ir ar esu pasirengęs prisiimti dalį moralinės atsakomybės, jei neblaivus vairuotojas sukels eismo įvykį, kurio metu nukentės kiti eismo dalyviai?

„Štai Administracinių nusižengimų kodekse yra numatyta, kad perdavimas vairuoti transporto priemonę neblaiviam arba apsvaigusiam nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmeniui užtraukia baudą nuo devyniasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų“, – galimas pasekmes įvardina L. Salokaitė.

Neblaivūs eismo dalyviai rizikuoja sukelti incidentą

Saugaus eismo ekspertai pabrėžia, kad net ir suvartojus nedidelį kiekį alkoholio, vairuotojo reakcija sulėtėja, o koordinacija suprastėja. Neblaivus vairuotojas nebegeba tinkamai ir laiku priimti sprendimų bei sureaguoti į pasikeitusias eismo ar oro sąlygas, o taip pat ir staiga kelyje atsiradusią kliūtį.

Vairavimas
Vairavimas
© Shutterstock

Reikėtų prisiminti ir tai, kad vos pavartojus svaigiųjų gėrimų žmogus gali jaustis gerokai geriau nei po 10 minučių, todėl nereikėtų pervertinti savo galimybių ir žinant, kad prie vairo sėsti bus privaloma, alkoholio nevartoti visai.

Saugaus eismo ekspertai tvirtina, kad pavojų eismo saugumui kelia ne tik neblaivūs automobilių vairuotojai, tačiau ir dviratininkai bei pėstieji. Neretai nuo alkoholio apsvaigę dviračių vairuotojai tinkamai nepasirūpina savo saugumu: nedėvi saugos šalmo ir ryškiaspalvės liemenės, šiomis priemonėmis nepasirūpina sutemus, važiuoja eismo juostos viduriu, o ne prie dešiniojo kelio krašto, sunkiai išlaiko tiesą trajektoriją.

Kaip ir dviratininkai, taip ir neblaivūs pėstieji, gali staigiai pakeisti judėjimo kryptį, išeiti į važiuojamąją kelio dalį bei kitaip sukelti pavojų ne tik sau, bet ir kitiems eismo dalyviams. Saugaus eismo ekspertai žmones ragina apskritai nekeliauti apsvaigus, o esant poreikiui, paprašyti blaivių artimųjų pagalbos ar pasinaudoti pavežėjų ar taksi paslaugomis.

Sprendimai priimami remiantis emocijomis

Vairavimo mokyklų psichologė Renata Gataveckaitė atskleidžia, kad atsainų požiūrį į vairavimą neblaiviam lemia kelios priežastys. Tokį sprendimą pirmiausia lemia asmenybės savybės ir įsitikinimai. Pavyzdžiui, jaunus vairuotojus masina nutrūktgalviškas elgesys, o brandaus amžiaus vairuotojai pernelyg pasitiki savimi. Alkoholio išgėręs žmogus paprastai nebesupranta, kas su juo vyksta, tampa spontaniškas, todėl priima neracionalius, emocijomis grįstus sprendimus.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Shutterstock

Vairavimo mokyklų psichologė Renata Gataveckaitė atskleidžia, kad atsainų požiūrį į vairavimą neblaiviam lemia kelios priežastys. Tokį sprendimą pirmiausia lemia asmenybės savybės ir įsitikinimai. Pavyzdžiui, jaunus vairuotojus masina nutrūktgalviškas elgesys, o brandaus amžiaus vairuotojai pernelyg pasitiki savimi. Alkoholio išgėręs žmogus paprastai nebesupranta, kas su juo vyksta, tampa spontaniškas, todėl priima neracionalius, emocijomis grįstus sprendimus.

Nemažą bendravimo su vairuotojo pažymėjimą dėl alkoholio praradusiais asmenimis patirtį turinti psichologė pripažįsta, jog būtent neigiamos emocijos išgėrusį žmogų labai dažnai išprovokuoja sėsti prie vairo.

„Deja, daugelis vis dar ne tik nemokame tinkamai išreikšti ir išgyventi emocijų, bet jų ir neatpažįstame. Baimė, pyktis, kaltė, jaudulys lydi bene kiekvieną šiuolaikinį žmogų. Sunkus darbas, santykiai su šeimos nariais, piniginė situacija kelia nerimą, depresines nuotaikas. Išgėrus alkoholio, negatyvus jausmas kuriam laikui nurimsta arba net virsta teigiamu. Tačiau iš tiesų alkoholis tik slopina pojūčius, bet nešalina problemos priežasties“, – pasakoja R. Gataveckaitė.

Alkoholis
Alkoholis
© Shutterstock

Asmens savybių įtaka vairavimui

Anot psichologės, daugelis išgėrusiųjų yra tiesiog uždelsto veikimo bomba.

Apsvaigęs ir atsipalaidavęs žmogus pervertina savo galimybes, sėda prie vairo, o tada elementari situacija: baimė, jog sustabdys, nemandagus kitų vairuotojų elgesys ar net apakinusios priešais atvažiuojančio automobilio ilgosios šviesos labai lengvai sukelia agresiją, pyktį ir su tuo susijusį neadekvatų elgesį.

Nuo 2009 m. liepos 1 d. teisę vairuoti transporto priemones atgauna tik baigę specialųjį mokymosi kursą. Psichologo dėstomoje medžiagoje daug kalbama apie asmenybės savybių įtaką vairavimui, emocijas, vidinius psichofiziologinius dalykus (dėmesys, atmintis, suvokimas), apie vaistų, psichotropinių medžiagų poveikį bei vairavimo kultūrą.

„Išdėsčiusi savo papildomo mokymo kursą neretai išgirstu, kad tai galėtų būti dėstoma ir besimokantiems vairuoti asmenims. Logiška, juk tai būtų prevencija, kuri keltų vairuotojų sąmoningumą ir atsakomybę“, – priduria psichologė.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
1.8000

Top naujienos

Gyventojai pasidalijo sąskaitomis pasirinkus elektros tiekėją: pamačius dvigubai išaugusią sumą dreba ir rankos, ir kojos (1)

Šią savaitę daugiau kaip 660 tūkst. nepriklausomą elektros tiekėją pasirinkusių Lietuvos...

Delfi PliusAnastasija Fedčenko

Okupuotuose Ukrainos miestuose – siaubą rusų kariams keliantys ženklai

Laikinai rusų pajėgų užimtos Ukrainos teritorijos nepasiduoda, rusų kariams čia visai nesaldu,...

Karštis nesitrauks, bet debesų bus daugiau: kai kur trumpai palis, gali kilti škvalas

Sekmadienio dieną aukšto atmosferos slėgio laukas pasislinks rytų link ir Lietuva išliks jo...

Žiniasklaida: Bučos skerdikai sunaikinti, bet tai dar ne viskas (8)

Iš žiaurumuose Bučoje dalyvavusios 64-osios Rusijos Federacijos atskirosios motorizuotosios...

Ekstremalus šuolis „Karklėje“ jaunuoliui baigėsi nelaimingai: į įvykį atskubėjo medikai

Be skirtingų atlikėjų gausos festivalis „ Karklė “ lankytojams siūlo ir kitų įvairių...

Karybos ekspertas Ždanovas: Rusijos kariuomenės vadovybėje prasidėjo chaosas (6)

Rusijos generolai daro viską, kad tik jų neišsiųstų į karą Ukrainoje , nenori rizikuoti savo...

Atsargos pulkininkas: rusai jau stengiasi iš paskutiniųjų, bet ukrainiečiai turi gerą planą

Britanijos gynybos sekretorius Ben Wallace pareiškė, kad rusų veržimasis Ukrainoje buksuoja ir...

Su vėjeliu: Lietuvos merginų rinktinė – Europos čempionato finale (1)

Lietuvos jaunių merginų (iki 18 metų) rinktinė šeštadienio vakarą Heraklione, Graikijoje,...

Karas Ukrainoje. Zelenskis: tokios radiacijos grėsmės Europai nebuvo net Šaltojo karo laikais

Jungtinių Tautų branduolinės priežiūros tarnybos ekspertai ragina nedelsiant imtis veiksmų...