aA
Per vasarą vairuotojai pamiršta, ką reiškia valdyti automobilį besikeičiančiomis oro sąlygomis, kai neaišku, ar asfalto paviršius blizga nuo lietaus, ar ant jo jau susidarė klastingi plikledžio plotai. Todėl šaltojo sezono pradžioje įvyksta daugybė eismo nelaimių.
© Corbis

Kelių policijos tarnybos duomenimis, pernai lapkritį buvo užregistruoti net 356 eismo įvykiai, o vairuotojams pripratus prie slidžių kelių, 2010 m. sausį buvo užregistruotos 226 nelaimės kelyje. O smulkių avarijų, kuriose nukenčia tik automobiliai, kiekiu gali įsitikinti patys vairuotojai – spustelėjus pirmiesiems šalčiams miestų sankryžas užkemša susidūrusios transporto priemonės., rašoma pranešime žiniasklaidai.

Leidžiamas greitis ne visada saugus

Specialistai perspėja, kad yra trys pagrindiniai vairavimo šaltuoju metų laiku principai: saugus greitis, taisyklingas automobilio valdymas ir atsakingas mašinos paruošimas žiemai. „Važiuoti taip, kad nepaslystumėte yra žymiai lengviau, negu suvaldyti jau slystantį automobilį“, – tvirtino vairavimo mokytojas, „Teisės.lt“ vairavimo mokyklos Kaune vadovas Paulius Jankūnas.

Jo teigimu, saugus greitis ne visada yra toks, koks nurodytas ant greičio ribojimo ženklų. Pavyzdžiui naktį sningant užmiestyje nebūtina važiuoti leidžiamu 90 km/val. greičiu, jei nebegalite pakankamai aiškiai matyti kelio, o esant plikledžiui net mieste leidžiamas 50 km/val. greitis realiai gali būti nebesaugus.

Pasak P. Jankūno, esant plikledžiui asfaltuotos gatvės yra pačios slidžiausios. „Itin dažnai eismo nelaimės įvyksta, kai danga yra apledėjusi tik atskirose atkarpose. Tokios netikėtos plikledžio „salelės“ dažnai atsiranda ant tiltų, kai ant šaltos konstrukcijos užšąla garuojantis vanduo“, – aiškino specialistas.

Kai stabdžiai nepadeda

Netikėtai įvažiavęs į slidžios dangos atkarpą vairuotojas turi nepamesti galvos ir elgtis kuo ramiau – jokiu būdu staigiai nesukti vairo bei visa jėga nespausti stabdžių pedalo, nes tai gali išprovokuoti automobilio slydimą ir mašina taps nevaldoma.

Kad netektų staigiai stabdyti reikia nepamiršti, jog stabdymo kelias ant slidžios dangos net kelis kartus ilgesnis nei sausu oru, o jei automobilyje yra stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) stabdymo kelias dar pailgės.

„Apskritai, vairuotojo elgesys su stabdžio pedalu žiemą turi daugiausiai įtakos automobilio valdymui. Daug avarijų būtų galima išvengti, jei vairuotojai sugebėtų įveikti nenumaldomą norą užgulti stabdžių pedalą”, – aiškino P.Jankūnas.

Kontroliuojamas slydimas

Ekstremalioje situacijoje instinktyviai norisi stabdyti automobilį, bet stipriai nuspaudus stabdį įvyks priešingai – slystantis automobilis sustos toliau. Pasak specialisto, jei ėmė slysti priekiniais ratais varomas automobilis, reikia ne tik atleisti stabdį, bet ir išminti sankabos pedalą, nes įjungta pavara blokuotų priekinius, vairuojamus ratus. Sankabos išminti nereikia, jei varomi galiniai ratai.

Jeigu automobilis ėmė slysti į šoną, teks padirbėti vairu. Tokioje situacijoje reikia elgtis priešingai nei liepia instinktai ir suktelėti vairą į slydimo pusę. Automobilis gali imti slysti į kitą pusę, bet dėl to nereikia išsigąsti – tada vėl vairą patariama švelniai suktelėti į slydimo pusę. Per keletą tokių ciklų automobilį suvaldysite. Jei automobilis varomas priekiniais ratais, slydimą greičiau sustabdysite lengvai spustelėję akceleratorių, kad vairuojamieji ratai atgautų sukibimą su keliu. Galiniais ratais varomam automobiliui pakaks akceleratorių atleisti.

Teoriškai, labai paprasta suvaldyti slystantį automobilį, bet geriausia atėjus žiemai šiuos manevrus išbandyti uždaroje aikštelėje arba kreiptis pagalbos į vairavimo instruktorių, nes pavojaus akivaizdoje praktikuotis bus vėlu.

Žieminis „apavas“

Patikimiausia užbėgti nelaimei už akių, t.y. iš anksto pasirūpinti automobilio technine būkle. Didelę reikšmę automobilio stabilumui turi pakabos ir vairo mechanizmo detalių susidėvėjimas. Bet svarbiausia – geros žieminės padangos. Ar jos bus dygliuotos, ar be dyglių, tai asmeninis kiekvieno vairuotojo pasirinkimas, bet svarbu, kad jos nebūtų pasenusios. Sukietėjusios, sutrūkinėjusios ar vos kelis milimetrus protektoriaus turinčios padangos prastai sukimba su slidžia danga, o jei joms daugiau nei 10 metų, netgi pačios brangiausios yra nebetinkamos naudoti.

Labai svarbu tinkamas ir vienodas oro slėgis visose padangose, nes ir nedidelis skirtumas stabdant gali sukelti automobilio slystelėjimą. O važinėti žiemą vasarinėmis padangomis apskritai yra beprotybė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Telefonas rankoje vairuojant tapo nelaimės priežastimi? Papasakok istoriją ir laimėk draudimą! (2)

DELFI atliktas tyrimas rodo, kad kiek mažiau nei pusė vairuotojų kelyje ne tik vairuoja, bet ir...

Seimą pasiekė siūlymas „duoti“ motociklo „teises“ B kategorijos vairuotojams (267)

Pavasarį prieštaringų nuomonių sulaukusi idėja, kartu su B kategorija suteikti teisę valdyti...

Unikaliame Kauno žiede bando įvesti tvarką – paaiškins vairuotojams, kaip juo važiuoti (9)

Itin eismo apkrautame Kauno pilies žiede prieš kelias savaites išdygo nauji eismo reguliavimo...

Iki rudens Vilniaus vairuotojams teks apsišarvuoti kantrybe: svarbia gatve siūlo nesinaudoti (22)

Po kone kiekvienos stiprios liūties patvindavusi Teodoro Narbuto gatvė Vilniuje ilgainiui turėtų...

Netikėta tyrimo išvada: patikrino Baltijos šalių vairuotojus – lietuviams yra kuo džiaugtis (14)

Tyrimas parodė, kad Baltijos šalyse gatvės dar pilnos telefonu kalbančių vairuotojų. Jie tik...

Top naujienos

Politologas: nors konservatoriai dabar populiariausi, jų laukia sunkiausi rinkimai (177)

Antradienį neeilinės Seimo sesijos metu tvirtinama Vyriausybė sukėlė abejonių konstitucinės...

Lietuvos vežėjai prognozuoja – laukia didelė krizė (438)

Jau kitais metais vežėjai baiminasi susidursiantys su didžiule krize. Nuo 2020-ųjų vidurio bus...

Imperiją sukūręs milijardierius ruošiasi trauktis: žinomiausiai Europos technologijų bendrovei jis parengė staigmenų

Hasso Plattneris net neturėjo savo nuosavo kompiuterio, kai įsteigė savo programinės įrangos...

Ulanovas: mūsų tradicijos gilios – būtų fiasko neįveikti grupių etapo (37)

Edgaras Ulanovas – vienas iš penkių Kauno „Žalgirio“ atstovų likusiame Lietuvos krepšinio...

Sinoptikai ragina pasiruošti: trečiadienį šalį merks gausūs lietūs (8)

Ties kontrastingu šaltuoju atmosferos frontu susidaręs vandeningas ciklonas trečiadienio rytą ir...

Michaelo Jacksono pritariančiąja vokaliste buvusi Sheryl Crow prisimena mačiusi „išties keistą“ popmuzikos karaliaus elgesį (2)

Sheryl Crow prisiminė per savo darbo su Michaelu Jacksonu metus mačiusi „išties keistų“...

Skandalingai vizitą Ukrainoje pradėjusi Sara Netanyahu: kas ji? (138)

Dviejų dienų vizitas Ukrainoje Izraelio premjerui Benjaminui Netanyahu prasidėjo ne itin maloniai,...

Planuojate sodinti aktinidijas – ką būtina žinoti

Aktinidijas galima sodinti ir pavasarį, ir rudenį. Tiesa, turint omenyje, kad tai iš Pietų kilęs...

Vokietija krizės atveju sau galėtų skirti 55 mlrd. dolerių (23)

Šalies finansų ministras Olafas Scholzas užsiminė, kad, kilus ekonominei krizei, Vokietija...