aA
Keleivių saugumas automobiliuose užtikrinamas dviem būdais: apsaugant juos nuo galimų sužeidimų avarijos atveju (oro pagalvėmis, avarijos atveju įsitempiančiais diržais, specialia kėbulo konstrukcija ir panašiai) arba diegiant priemones, padedančias išvengti pačios avarijos. Viena žinomiausių tokių priemonių – stabdžių antiblokavimo sistema ABS. Bet ji ne vienintelė.
© Gamintojo nuotr.

Kontrolės klausimas

Stabdyti automobilį slidžiame kelyje labai sunku. Tiesą sakant, tokiomis sąlygomis net profesionalūs vairuotojai, jei vairuoja automobilį be ABS, nesugeba jo sustabdyti taip greitai, kaip vidutinis vairuotojas, važiuojantis automobiliu su ABS.

ABS, arba stabdžių antiblokavimo sistema (Anti-lock Braking System) neleidžia ratams užsiblokuoti stabdymo metu. Taigi staigiai stabdant pasirūpina, kad automobilis neslystų, o ratai ir toliau suktųsi pirmyn taip leisdami vairuotojui išlaikyti automobilio valdymą.

Paprasta stabdžių sistema staigaus stabdymo metu užblokuoja automobilio ratus, mašina tampa nevaldoma ir pradeda slysti kelio danga. Automobilyje su ABS sistema nuspaudus stabdžių pedalą ratai nėra užblokuojami iki kol vairuotojas atleis pedalą. Tipiška ABS sistema automobilio ratus užblokuoja ir atlaisvina iki 20 kartų per sekundę, taip išlaikydama automobilio stabilumą ir sukibimą su kelio danga.

Kad ABS veiktų, reikalingi keturi pagrindiniai komponentai: greičio jutikliai, siurblys, vožtuvai, kompiuteris.

Greičio jutikliai tvirtinami prie kiekvieno rato ir jie stabdžių antiblokavimo sistemai perduoda signalą, kai automobilio ratai pradeda slysti. Vožtuvas kontroliuoja ABS. Ir kadangi jis išleidžia slėgį iš stabdžių, turi būti būdas slėgiui grįžti atgal. Būtent tokią funkciją atlieka siurblys: kai vožtuvas sumažina slėgį linijoje, siurblys atkuria stabdžių skysčio spaudimą. Na, o duomenų kompiuteris yra automobilyje, jis stebi greičio jutiklius ir valdymo sklendes.

Kad ABS veikia, vairuotojas pajunta per vibraciją stabdžių pedale – šitoks poveikis atsiranda dėl vožtuvo atsidarymo ir užsidarymo.

Padeda startuojant

Dar viena sistema, veikianti kartu su ABS ir padedanti valdyti transporto priemonę esant slidžiai kelio dangai, – tai automobilio traukos sistema.

Įspėjimas apie automobilio gedimą
© Shutterstock nuotr.

Traukos sistemos ASR/TCS pagerina automobilio stabilumą jam greitėjant ant bet kokio paviršiaus, neleidžia prasisukti vienam arba keliems varantiesiems ratams, kai jiems perduodamas didesnis sukimo momentas, automobiliui važiuojant keliu, esant mažam arba besikeičiančiam sukibimo koeficientui. TCS padidina traukos jėgą pradedant važiuoti arba įsibėgėjant, kai sukibimo koeficientas mažas arba ratai rieda skirtingais kelio paviršiais.

Perimdamas informaciją iš ABS jutiklių apie varančiųjų ir varomųjų ratų sukimosi greitį, ASR valdymo blokas lygina gautus signalus ir, atsiradus skirtumui tarp varančiųjų ir varomųjų ratų sukimosi greičio, per valdymo sistemas pradeda veikti variklį mažindamas jo sukimo momentą. Pirmiausiai ASR vėlina darbinio mišinio uždegimo momentą variklio cilindruose. Jei to nepakanka, ASR per variklio valdymo bloką pradeda valdyti degalų įpurškimo sistemą.

Pagal tai, koks ryšys yra tarp akceleratoriaus pedalo ir degalų padavimo įrangos (mechaninis arba elektroninis), variklio valdymo blokas arba išjungia po vieną degalų purkštuką, arba pakeičia droselinės sklendės atidarymo kampą. Tuo metu sukimo momentas varančiuosiuose ratuose sumažėja iki optimalaus dydžio, ir automobilis pajuda iš vietos arba greitėja nebuksuodamas.

Saugesni posūkiai

Automobilio važiavimo dinamikos valdymo sistema ESP padeda neprarasti važiavimo trajektorijos stabilumo posūkyje. Skirtingai nei ABS ar TCS / ASR sistemos, kurios veikia automobiliui stabdant arba greitėjant, ESP veikia nuolatos. ESP sistema specialiais davikliais stebi vairo pasukimo kampą bei skersinį automobilio greitį ir pagreitį.

Jeigu automobilio važiavimo trajektorija neatitinka posūkio kreivės, tai ESP sistema pristabdo vieną arba kelis automobilio ratus ir tokiu būdu ištaiso jo važiavimo posūkyje trajektoriją. Taip pat ši sistema gali ne tik pristabdyti vieną ar kelis ratus, o ir keisti jų sukimo momentą, koreguoti variklio sūkius bei kitką.

Posūkio įveikimo skirtumas. „Volkswagen Golf“ su ESP sistema (kairėje) ir be ESP (dešinėje)
Posūkio įveikimo skirtumas. „Volkswagen Golf“ su ESP sistema (kairėje) ir be ESP (dešinėje)
© Gamintojo nuotr.

Pasaulyje atlikta labai daug šios sistemos ir jos atmainų testų ir tyrimų, kurių metu nustatyta, jog ESP sistema 35 procentais sumažina avarijų tikimybę ir pačių avarijų skaičių. O tai yra ganėtinai didelis skaičius žinant, jog per metus įvyksta tūkstančiai avarijų.

Tiesa, kiti ekspertai teigia, jog ši sistema neskatina saugaus vairavimo, nes vairuotojas jaučiasi drąsiau važiuodamas dideliu greičiu ir atlikdamas staigius keliuose nepageidaujamus manevrus. Tačiau daugelis automobilių gamintojų montuoja ESP sistemas ar jų atmainas savo automobiliuose, o kai kurie dar ir sudaro galimybę vairuotojui bet kada išjungti šią sistemą tam, kad daugiau pajustų vairavimą ir jo teikiamą malonumą.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Paaiškino, kada pamačius mėlynus ir raudonus švyturėlius kelyje, sustoti nereikia – yra vienas atvejis (172)

Medikų, ugniagesių, policijos ir kitų specialiųjų tarnybų darbuotojai pastebi, jog problema, kai...

Vilnius paskelbė, kuriose sankryžose norima grąžinti žaliąsias rodykles (101)

Vilniaus miesto savivaldybė Susisiekimo ministerijai šiandien pateikė konkrečių sankryžų...

Žalių rodyklių pasiilgę vilniečiai nusprendė pašmaikštauti – pakabino žalias širdeles (101)

Po to, kai papildomos lentelės su žaliomis rodyklėmis buvo nukabintos, ne vienas vairuotojas...

Eismo sąlygos: Telšių apskrityje – silpnas lietus, Klaipėdos ir Šiaulių apskrityse – dulksna

Valstybinės reikšmės kelių dangos Lietuvoje ketvirtadienio rytą daugiausia sausos arba drėgnos,...

Kelių būklė ir eismo sąlygos: tik šiaurinėje Lietuvoje kelių dangos yra šlapios

Auštant trečiadieniui, valstybinės reikšmės kelių dangos Lietuvoje daugiausia yra sausos arba...

Top naujienos

Žmogus, turėjęs užimti Landsbergio vietą: didžiausias gyvenimo nuopuolis ir mįslinga sūnaus mirtis (33)

Idėjinis nepriklausomybės lyderis, valstybės kūrėjas, Sąjūdžio juodadarbis ir smegenys – tai...

Įprasto grafiko nepavejantis Jasikevičius: šiame klube vaikučiai verčiami išvykoje nukauti grandus specialiai Krepšinis.lt iš Atėnų (6)

Skirtumas tarp pergalės ir pralaimėjimo kartais būna plonesnis nei kiaurai permatomi popieriniai...

Darbdaviai giria atvykstančius imigrantus: žmonės nori dirbti ir užsidirbti (68)

Sakoma, kad gera vieta tuščia ilgai nebūna. Su darbo jėgos trūkumu susiduriančios įmonės jau...

Magistraliniame kelyje BMW taip rėžėsi į pėsčiąjį, kad iš pradžių net nebuvo aiški žuvusiojo lytis papildyta (247)

Sausio 17-osios vakarą, apie 20.05 val., Šiaulių r., magistraliniame kelyje A12, ties Domantų...

Kapituliuoti nesutikęs „Žalgiris“ po dramatiškos kovos krito Atėnuose (337)

Penktadienio vakarą finišavo 20-asis Eurolygos reguliariojo sezono turas. Paskutinėse jo...

Policija: nebuvo tokio įvykio kaip pagrobimas papildyta (720)

Penktadienio vakarą policijos pareigūnai sušaukė spaudos konferenciją naujienoms apie galimą...

Tragiška paskutinės raupų aukos istorija: manė, kad liga jau išnaikinta, bet vėl smogė pačiu netikėčiausiu metu (26)

1978 metų vasarą viso pasaulio mokslininkai ėmė kalbėti apie grandiozinį pasiekimą, kurio...

Norite išvengti širdies ligų – privalote žinoti svarbų kraujo rodiklį: tuo pasirūpinti reikia kuo anksčiau

Neseniai atlikto tyrimo autoriai pabandė atsakyti į klausimą, ar, atsižvelgiant į cholesterolio...

Dailius Dargis prabilo apie Remio ir OG Version tėvus: jie – skandalingi nusikalstamo pasaulio veikėjai (96)

Žinomas knygų apie mafiją autorius Dailius Dargis neliko abejingas ir pastaruoju metu aktualiems...

Tokio prekybininkų šou lietuvis dar nebuvo matęs: vokiečiai ten šėlsta nuo pat ankstaus ryto (24)

Šį kartą Orijus lankėsi Hamburge – viename įdomiausių ir gražiausių miestų Vokietijoje ....