aA
Jei viršijate nustatytą leidžiamą greitį, galite užsitraukti baudą – tokia, atrodytų, vienintelė pasekmė laukia tų, kurie akceleratoriaus paminą nori spausti smarkiau. Statistika iškalbinga – gyvenvietėse leidžiamą greitį viršija du iš trijų vairuotojų. Ir retas kuris susimąsto, kokias pasekmes gali atnešti įprotis, pavyzdžiui, vietoje 50 km/val. važiuoti 10 kilometrų per valandą greičiau.
Avarija Vilniuje, Šiaurės g.
Avarija Vilniuje, Šiaurės g.
© DELFI / Ainis Gurevičius

Nustatyto leistino greičio viršijimas arba saugaus greičio nepasirinkimas – vis dar tarp dažniausių Lietuvoje įvykstančių eismo įvykių priežasčių. Jei gyvenvietėse per greitai važiuoja 2 iš 3 vairuotojų, daugiau nei 10 km/val. magistraliniuose keliuose greitį viršija 17 proc. vairuotojų, krašto keliuose – 31 proc., o rajoniniuose – kas penktas.

Ir, skelbia Lietuvos policija, dėl greičio keliuose kasmet žūva maždaug 40 žmonių, o dar 900 yra sužeidžiami. Nemaža dalis jų pasekmes po skausmingo eismo įvykio jaučia visą gyvenimą. Tiek policijos pareigūnai, tiek Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) sutaria, kad greičio pasirinkimas turi tiesioginę įtaką tam, su kokiomis pasekmėmis teks susidurti patekus į avariją.

Lemtingi metrai ir procentai

Kaip nurodo PSO, kuo didesnis greitis, tuo mažiau laiko turi vairuotojas suvokimui, kad kelyje yra kliūtis, ir automobilio sustabdymui. Pavyzdžiui, skaičiuojama, kad automobiliui važiuojant 50 km/val. greičiu, visiškai sustoti jam reikia 13 metrų atstumo. Kai važiuojama 40 km/val. greičiu, šis atstumas sumažėja iki 8,5 metrų.

PSO nurodo, kad vidutiniam važiavimo greičiui išaugus 1 km/val., tikimybė, kad avarijoje būsite sužeistas, padidėja 3 proc. 4-5 proc. išauga tikimybė, kad pateksite į avariją, kuri baigsis fatališku įvykiu arba ypač dideliais sužalojimais.

Avarija Raudondvario plente
Avarija Raudondvario plente
© DELFI / Rafael Achmedov

Galiausiai skaičiuojama, kad žmonėms, patekusiems į avariją automobiliui važiuojant 80 km/val. greičiu, mirties tikimybė išauga 20 kartų lyginant su avarija, kai automobilis važiuoja 30 km/val.

Svarbu atkreipti dėmesį, kad kalbama ne tik apie sėdinčius automobiliuose ir greičio poveikį jiems. Kur kas žiauresnė statistika tada, kai kalbama apie pėsčiuosius. Mat, pavyzdžiui, PSO duomenimis, pėstieji turi maždaug 90 proc. tikimybę išgyventi, kai yra partrenkiami automobilio, judančio 30 km/val. greičiu. Tikimybė išgyventi sumenksta iki 50 proc., kai pėsčiąjį partrenkia automobilis, važiuojantis 45 km/val. greičiu. Jei važiuojate 80 km/val., partrenktas žmogus galimybės išgyventi beveik nebeturi.

Patirti nenorėtų nė vienas

Medikai, gelbėtojai yra tų tarnybų atstovai, kuriems iš šalies geriausiai matyti, ką greitis padaro su žmonėmis eismo įvykių metu. Štai visai neseniai garsiai nuskambėjo atvejis greitkelyje, kai dideliu greičiu lėkęs jaunuolis automobilio nesuvaldė. Smūgis buvo toks stiprus, kad ant galinės sėdynės sėdėję trys žmonės išlėkė iš automobilio ir pabiro ant kelio. Vėliau nustatyta, kad keleiviai prisisegę nebuvo, ir smūgio jėga juos raute išrovė iš avariją patyrusios transporto priemonės.

Dar vienas skaudus eismo įvykis – Vilniuje. Dideliu greičiu skriejęs BMW vairuotojas neišsuko posūkio ir nesuvaldė automobilio. Jis pats iš automobilio išlipo, tačiau keleivis liko prispaustas. Gelbėtojai kone valandą vadavo sužalotą vyrą iš metalo laužu virtusios mašinos, mat, aiškino, buvo ypač stipriai prispaustos vyriškio kojos.

Mokslininkai pabrėžia tai, kad jeigu automobiliai buvo kuriami taip, kad sugertų smūgio jėgą ir ją nukreiptų, žmogaus kūnas tam nėra pasiruošęs. Iš pažiūros netgi nedidelis eismo įvykis gali pasibaigti ganėtinai rimtais sužalojimais.

Jaunas vairuotojas
Jaunas vairuotojas
© Shutterstock

Tada, kai žmogaus kūną sustabdo saugos diržas ar išsiskleidusi saugos pagalvė, jo vidaus organai vis dar juda tokiu pačiu greičiu, kaip ir judėjo automobilis. Medikai aiškina, kad po smūgio žmogus netgi gali pajusti, kaip jo vidaus organai atsitrenkia į pilvo sieną.

Jei automobilio greitis buvo didelis ir saugos diržas išlaikė žmogų sėdynėje, nemaža apkrova tenka raktikauliams ir jie, neatlaikę smūgio, lūžta. Jei automobilio vairuotojas greitį viršijo ypač smarkiai, dar didesnė apkrova avarijos metu teks šonkauliams ir šie taip pat lūš. Medikai akcentuoja, kad ne taip retai lūžę šonkauliai praduria ir plaučius.

Saugos diržas sulaiko žmogaus kūną vietoje, tačiau rankos, kojos, netgi galva po smūgio bando toliau judėti tokiu pačiu greičiu, kokiu judėjo automobilis, tol, kol juos trūkteli atgal kūnas. Tad, akcentuoja žinovai, sąnariai ir visos galūnės patiria ypač daug žalos avarijų metu. Tačiau, pabrėžiama, jei automobilyje sėdintys žmonės nesegėtų saugos diržų, labai tikėtina, kad susidūrimas kelyje jiems galėtų pasibaigti ir smegenų traumomis.

Pabrėžiama, kad kuo didesnis greitis buvo prieš eismo įvykį, tuo didesnes pasekmes pajus sėdintys automobiliuose. Mat šie kuriami taip, kad jų gniuždymo zonos nukreiptų smūgio jėgą nuo viduje esančių žmonių, tačiau augant greičiui, šių veiksmingumas mažėja. Netgi atvirkščiai – lūžtančios detalės, linkstantys metalai gali žmogų prispausti ar sužaloti, o jeigu greitis ypač didelis – automobilis gali apsiversti ar netgi perlūžti pusiau.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Specialus projektas „Saugus eismas“
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(27 žmonės įvertino)
3.9630

Draudikai šokiruoti: trečdalis tėvų nežino, kaip pasirūpinti savo vaikų saugumu gatvėje

Šiemet kaip niekada aktyvus dviračių sezonas gyventojus skatino prisiminti arba iš naujo išmokti...

Patarė, kaip išsirinkti savo pirmąjį automobilį – nuo kokios sumos reikia pradėti? (8)

Pigus, saugus ir lengvai eksploatuojamas – sakoma, kad toks turėtų būti pirmasis automobilis....

Kelio ženklai, kurių reikšmių nežino daugelis vairuotojų (23)

Dažniausiai matomus kelio ženklus pažįsta ir jų reikšmes žino kone visi vairuotojai. Visgi tie,...

Vairavimo mokyklų psichologė pirštu beda į girtus vairuotojus: viskas daug sudėtingiau nei mes įsivaizduojame (9)

Savo jėgų pervertinimas, išprovokuotos emocijos ar manymas, kad nieko blogo nenutiks, – tai tik...

Patikrino, ar automobilio garantija sufleruoja apie jo patikimumą (1)

Šiuolaikiškas dizainas, naujausios saugumo technologijos ir komfortas – naujo, ką tik nuo...

Top naujienos

Profesorius Usonis įspėjo apie galimas COVID-19 pasekmes, kurias parodė mirusiųjų tyrimai

Lietuvoje naujų susirgimų koronavirusu atvejų skaičius pasiekė iki šiol šalyje neregėtas...

Šalia baravykų bumo išdygo ir musmirių supirkėjai – siūlo daugiau nei už įprastus grybus

Tautiečiams džiaugiantis, kad pilnomis bagažinėmis iš miško tempia baravykus, sujudo ir kitokių...

NT pirkėjai „pasileido plaukus“, bet ekspertai ragina mąstyti blaiviai: situacija – įtempta, viską lems keli veiksniai (95)

Po karantino paskelbimo ir staigaus NT rinkos sukrėtimo praėjo jau puse metų. Analitikai,...

Studentei valstybės parama dėl COVID-19 atsirūgo: viena ranka davė, kita atėmė gerokai daugiau (92)

Studentė, pasinaudojusi Vyriausybės parama dėl COVID-19 , pradėjus mokslo metus suprato, kad jai...

Lingienė pripažino: tai jau antroji banga, turinti specifinių požymių (396)

Ketvirtadienį Lietuva sumušė naują liūdną rekordą – per parą naujų koronaviruso atvejų...

Nusprendė oficialiai: Baltijos šalys išplės sankcijas Baltarusijos režimo pareigūnams (138)

Lietuva , Latvija ir Estija penktadienį išplės sankcijas Baltarusijos režimo atstovams,...

Rusijos antstoliai areštavo Navalno sąskaitas ir butą, bendražygiai kaltina Prigožiną (11)

Opozicionieriaus Aleksejaus Navalno sąskaitos ir butas Maskvoje buvo areštuotas, kol jis buvo...

Pasibaigė pirmoji LOGIN konferencijos diena: geriausi dienos kadrai (4)

Ketvirtadienio vakare sostinės Litexpo rūmuose nuskambėjo paskutinis pirmosios technologijų ir...

Paaiškino, kaip elgtis, jeigu ant automobilio šono radote durelių žymę (157)

Vienas didesnių galvos skausmų vairuotojams – atėjus prie automobilio, palikto daugiabučio kieme...

Koronavirusas įsisuko į saldainių fabriko „Rūta“ sandėlius: įmonė pati testuoja visus, turėjusius kontaktą (8)

Šiauliuose veikiančioje saldainių fabriko įmonėje „Rūta“ nustatyti du koronavirusinės...

|Maža didelių žinių kaina