Populiarina ekologišką transportą

Ecodriving.lt direktorė Vaida Balčiūnienė sakė, kad konferencija surengta siekiant prisidėti prie visuomenės skatinimo sąmoningai susirūpinti Lietuvos transporto parko būkle bei populiarinti ekologišką transportą, taupaus ir aplinką tausojančio vairavimo būdą.

Tačiau į renginį švariomis transporto priemonėmis, elektromobiliais ar dviračiais, atvyko vos keletas dalyvių. Nedaug dalyvių rankų kilo ir tada, kai buvo šnekama apie taupų benzininių mašinų vairavimo būdą.

„Tuo pačiu automobiliu galime važiuoti įvairiai – taip, kad degs jo padangos ar pro išmetimo vamzdį sklis dūmų kamuoliai. Tačiau galima važiuoti ramiai, taupant padangas ir degalus, ir, žinoma, tuo pat metu saugant gamtą. Tuo ir pagrįsti ekologiško vairavimo principai, kuriuos stengiamės populiarinti“, – sakė V.Balčiūnienė.

Kita problema yra ta, kad Lietuvos vairuotojai vis dar nesuinteresuoti įsigyti ekologiškų automobilių. To neskatina ir mūsų valstybė.

„Mes nemokame už automobilius jokių mokesčių. Daugelyje Europos šalių už automobilius mokama pagal jų išmetamų teršalų kiekį, be to, perkantieji naujus ir ypač mažai aplinką teršiančius automobilius gauna kompensacijas arba tam tikras lengvatas“, – sakė V.Balčiūnienė.

Nėra kur laikyti elektromobilį

Kauniečiui Mariui net baisu pagalvoti, kad gali būti įvestas automobilių taršos mokestis. „Naujus automobilius gali įpirkti turtingi vokiečiai ar skandinavai. O mes – neturtinga šalis, žmonės vos įperka senus automobilius, tai ką jau šnekėti apie naujų mašinų skatinimo programas“, – piktinosi kaunietis.

Penkerių metų vairavimo stažą turinti Lina teigia net nenorinti vairuoti ekologiškai. „Tegu iš pradžių valstybė sukuria tam sąlygas. Kur aš įkrausiu elektromobilį? Lietuvoje apie jokias nuolaidas ar lengvatas ekologiškoms mašinoms net nekalbama“, – sakė sostinės Perkūnkiemio mikrorajone gyvenanti mergina.

Tarptautinio valiutos fondo (TVF) ekspertai jau ne pirmus metus ragina Lietuvą apmokestinti automobilius. Šis mokestis, pasak TVF misijos atstovų, siūlomas atsižvelgiant į nedidelį gerovės apmokestinimą šalyje. Automobilių mokestis, ekspertų vertinimu, paskirstys mokestinę naštą ir tinkamai užtikrins biudžeto pajamas.

V.Balčiūnienė įsitikinusi, kad kol valstybėje nebus sukurta mokestinė sistema, skatinanti rinktis ekologiškesnių technologijų automobilius, lietuviai ir toliau pirks senas, aplinką teršiančias transporto priemones. Transporto specialistai sutinka, kad valstybė turėtų imtis ryžtingesnių veiksmų.

Pasiteiravus vairuotojų, ar jie žino apie galimybę sutaupyti vairuojant savo turimą automobilį, vilniečiai ir kauniečiai teigė mažai apie tai težinantys. „Na ką gali sutaupyti važiuodamas senu benzininiu automobiliu?“, – tokį skeptišką klausimą dažniausiai užduodavo kalbinti vairuotojai.

Šiaulių ir Kauno autoservisų specialistai pataria, kaip važinėjant benzininiu automobiliu taupyti degalus ir jiems išleidžiamus pinigus. Pasak meistrų, vairuotojai, remdamiesi šiomis rekomendacijomis, gali sutaupyti net iki 30 proc. degalų.

1. Kad išvengtumėte automobilių spūsčių, pasirinkite optimalų važiavimo kelią ir laiką.
2. Automobilio padangas pripūskite pagal rekomendacijas ir reguliariai tikrinkite automobilio padangų slėgį. Taip sumažinsite degalų sąnaudas iki 3 proc. Jei slėgis padangose per mažas, jos remiasi didesniu paviršiumi, dėl to padidėja riedėjimo pasipriešinimas ir degalų sąnaudos.
3. Nepilkite daug alyvos. Tik tiek, kiek reikia. Didelis alyvos kiekis sumažins galią ir padidins degalų bei alyvos sąnaudos.
4. Reguliariai tikrinkite ir pakeiskite filtrus automobilyje – užsiteršęs oro filtras padidina degalų sąnaudas 0,7 l 100 kilometrų.
5. Esant galimybei važiuokite iš inercijos. Įvertinkite kiekvieno posūkio sudėtingumą, kad prieš pat jį nereikėtų staigiai stabdyti. Taip tik dildomos stabdžių trinkelės, o judant iš inercijos išnaudojama įsibėgėjimo metu išeikvota energija.
6. Perjunginėkite pavaras anksčiau, nei variklis pajus apkrovą – daugelyje dyzelinių automobilių tai reikia daryti variklio apsukoms pasiekus
2 000 aps./min., benzininių – 2 500 aps./min. Stenkitės kuo mažiau naudotis pirmąja pavara, nes tuomet sunaudojama daugiausia degalų.
7. Išmokite pasirinkti optimalų ir saugų važiavimo greitį. Mažiausiai degalų sunaudojate, kai vairuojate iki 80–90 km/val. greičiu. Važiuojant 110 km/val. greičiu, degalų sunaudojama 9 proc. daugiau, nei važiuojant 100 km/val. greičiu ir 15 proc. daugiau, nei 80 km/val. greičiu; važiuojant 130 km/val. greičiu, degalų sąnaudos gali būti net iki 25 proc. didesnės, nei pasirinkus 110 km/val. greitį.
8. Dėl padidėjusio oro pasipriešinimo ir papildomo svorio degalų sąnaudos ir CO2 emisija gali padidėti iki 10 proc. Važinėjant su tuščia stogo bagažine degalų sąnaudos padidėja iki 5 proc.
9. Šaltas automobilio variklis naudoja gerokai daugiau degalų, tad nepatingėkite ir trumpus atstumus geriau nueikite pėsčiomis.
10. Šildomos sėdynės padidina degalų sąnaudas 0,25 l 100 kilometrų, oro kondicionierius – net iki 2 l 100 kilometrų. Šviesos, šildytuvas, oro pūtiklis, sėdynių šildytuvas, šildomi veidrodėliai, radijas ar CD/MP3 grotuvas didina degalų sąnaudas, tad visus nenaudojamus prietaisus išjunkite, kai jų jau nebereikia.