aA
Kad tepalus automobilio variklyje reikia keisti periodiškai, žino visi vairuotojai, tačiau kad ta patį reikia daryti ir pavarų dėžėms, kai kurie nė nenutuokia. Beje, ypatingą dėmesį reikia skirti automatinėms pavarų dėžėms.
© DELFI montažas

Lepūs „automatai“

Tiek variklyje, tiek pavarų dėžėje yra tepalų, kuriuos, be abejonės, reikia kas tam tikrą laiką – arba kilometrų skaičių, – keisti. Nesilaikant šios taisyklės, sparčiau dyla judamosios transmisijos dalys, darbas darosi nesklandus ir taip toliau.

Į pavarų dėžę dažnai pilami kitokios koncentracijos ir klampumo tepalai, nei reikalingi varikliui, bet tai toli gražu nėra universali taisyklė, galiojanti visiems automobiliams. Yra tokių pavarų dėžių, į kurias pilami lygiai tokie patys tepalai, kaip į variklį.

Pavarų dėžės tepalus reikia taip pat stebėti ir laiku keisti tokiais, kokius nurodo gamintojas. Ypač budriai tepalo lygį dera stebėti automobilių su automatine pavarų dėže savininkams, nes menkiausias tepalo trūkumas gali sukelti rimtų gedimų. Nenustebkite, jei jūsų „automatas“ staiga ims rodyti kaprizus.

Automatinės pavarų dėžės tepalą reikia keisti priklausomai nuo dėžės tipo, nuvažiavus skirtingą kiekį kilometrų. Pavyzdžiui, jei automatinė pavarų dėžė su laipsniniu perjungimu (Trip tronic, DSG), jos tepalus keisti patariama kas 50 000 – 80 000 km. Jeigu jūsų automobilio transmisija variatorinė – tai yra bepakopė (Multitronik), tuomet keisti tepalus rekomenduojama kas 30 000 – 50 000 km.

Keisdami automatinės pavarų dėžės alyvą, verčiau neeksperimentuokite – šio tipo transmisijos ypač lepios tokiems dalykams. Naudokite tik tos specifikacijos bei sertifikacijos alyvą, kurią nurodo automobilio gamintojas.

Beje, keičiant alyvą, keičiamas ir alyvos filtras.

Mechaninių pavarų dėžių alyva keičiama retai. Paprastai šis procesas atliekamas pasunkėjus perjungti pavarą, remontuojant transmisiją arba esant nepakankamam alyvos lygiui. Pastaruoju atveju rekomenduojama alyvą pakeisti visiškai, ne šiaip papildyti – juo labiau kad daugelyje lengvųjų automobilių jos telpa tik iki 2 litrų.

Mechaninės pavarų dėžės neturi jokių tepalo filtrų, bet jos nėra ir tokios lepios alyvai kaip automatinės. Vis dėlto keičiant alyvą atsižvelgti į gamintojo rekomendacijas būtų privalumas.

Priežiūra būtina bet kuriuo atveju

Pavarų dėžių alyvos nereikia tikrinti taip dažnai kaip variklinės, tačiau derėtų turėti omenyje, jog kiekvienam automobilio modeliui šis intervalas yra skirtingas. Taip pat geriau, kad patikrinimas būtų atliekamas specializuotuose servisuose, kur dirba profesionalią įrangą turintys kvalifikuoti meistrai. Mat ne visi modeliai turi alyvos lygio matuoklį, todėl pačiam tai atlikti neįmanoma. Bet jeigu alyvos lygio matuoklis yra, tuomet retkarčiais reikia tikrinti alyvos lygį ir jeigu reikia – papildyti.

Yra keli transmisijos alyvos lygio tikrinimo būdai, varijuojantys priklausomai nuo automobilio modelio.

Alyvos keitimo intervalas nurodytas automobilio gamintojo rekomendacijose. Kai kurie automobilių gamintojai nurodo, kad pavarų dėžei nereikalinga jokia priežiūra. Tačiau net ir tuomet vis tiek rekomenduojama nuvažiavus 250 000 km keisti alyvą ir filtrus.

Jeigu nerandate informacijos apie automobilio alyvos keitimo intervalą, tuomet nelieka nieko kita, kaip orientuotis pagal pačios alyvos būklę: jeigu ji patamsėjusi ir juntamas naftos produktų degimo kvapas, tai jau pirmieji požymiai, kad laikas alyvą keisti.

Labai patogu, kad kai kurių automobilių prietaisų skydelyje įrengta įspėjimo lemputė, užsideganti, kai kyla problemų pavarų dėžėje.

Kas nutiks, jeigu netikrinsite ar nekeisite pavarų dėžės alyvos? Ilgainiui gali tapti sunku įjungti pavarą arba jungiant jas bus juntamas trūkčiojimas. Arba gali nutikti ir taip, kad pavarų išvis bus neįmanoma įjungti, ir automobilį teks vilkti į autoservisą.

Saugiau patikėti specialistams

Keičiant transmisijos tepalus standartiniu būdu iš pavarų dėžės išbėga tik apie 30–50 procentų seno tepalo. Taigi akivaizdu, jog standartinė tepalo keitimo procedūra neužtikrina gero tolesnio automatinės pavarų dėžės darbo, nes joje vis tiek lieka didesnė savo jau atitarnavusios alyvos dalis. Tai dar viena priežastis, dėl kurios, atėjus laikui keisti pavarų dėžės tepalus, rekomenduojama kreiptis į specialistus. Jie turi priemonių pašalinti visus senų tepalų likučius ir pakeisti juos nauja alyva.

Šiuo atveju taupyti tikrai neverta, nes būna ir taip, jog ir pakeitus tepalus automobilio pavarų dėžė išeina iš rikiuotės. Taip nutinka pagailėjus pinigų kokybiškam tepalui ir pasirinkus pigesnę pusiau sintetinę alyvą. Tiesa, tąsyk įmanoma sutaupyti apie 100–200 litų, bet nauda, deja, būna trumpalaikė: nuvažiavus kelis tūkstančius kilometrų dažnai tenka kelias dešimtis kartų daugiau sumokėti už transmisijos remontą.

Taip pat neretai pasitaiko ir tokių atvejų, kai taupumo sumetimais tepalus patikima keisti tinkamos specializacijos neturintiems meistrams – paprasčiau sakant, tokiems, kurie neturi visiškai jokio supratimo apie pavarų dėžes. Tokių keitimų pasekmės neprognozuojamos…

Meistras, įgudęs keisti variklio tepalus, nebūtinai sugebės pakeisti transmisijos alyvą. Pavarų dėžės tepalų keitimo procedūra gerokai sudėtingesnė, reikalaujanti papildomų žinių. Tad neapsigaukite!

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasakė, kokie dalykai vardiniuose automobilio numeriuose yra draudžiami (17)

Žmonės mėgsta išsiskirti daugelyje sričių. Ne išimtis ir automobiliai. „ Regitra “ jau nuo...

Pasikeitė degalų žymėjimas: ką daryti vietoj dyzelino įsipylus benzino (194)

Nuo lapkričio pirmosios visose Lietuvos degalinėse turėtume pamatyti naująjį kuro žymėjimą,...

Keturios taisyklės, kurios apsaugos automobilio akumuliatorių nuo „mirties“ (55)

Nesvarbu, kokį automobilį bevairuotumėte, elektra jame vaidina labai svarbų vaidmenį....

Galvos skausmas dėl padangų: kada pasikeisti ir kur padėti senas (56)

Prasidėjus padangų keitimo sezonui, draudikai skatina vairuotojus važiuoti atsargiau bei atidžiau...

Kaip elgtis, kad pamačius laukinį žvėrį kelionė nesibaigtų griovyje (31)

Lietuvoje kasmet įvyksta keli tūkstančiai eismo įvykių, kai susikerta automobilių ir laukinių...

Top naujienos

Ekonomistai mala į miltus naują pensijų reformą: tokios sistemos nerastume niekur į Vakarus nuo Berlyno sienos (238)

Nuo kitų metų startuoja pensijų kaupimo pertvarka. Kam ji naudinga? „Delfi Dėmesio centre“...

Vaiko teisių tarnybos vadovė: kauniečių šeimos berniukas buvo mušamas rykštele (284)

Du vienos kauniečių šeimos vaikai perkelti į laikinąją globą po to, kai mama per...

Čempionų lyga: „Juventus“ laimėjo Mančesteryje, Romoje – incidentas metro, sužeistieji ir CSKA fiasko (7)

Trečiadienio vakaras UEFA Čempionų lygoje buvo karštas. Sužaistos aštuonerios trečio grupių...

Širinskienės klausimas konservatorei: kurioje vietoje čia yra visuomenės teisė žinoti? (347)

Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų ( TS-LKD ) partijos atstovei Radvilei...

Orai: talžys vėjai, būkite atsargūs! (4)

Šiąnakt pradės stiprėti šiaurės vakarų vėjas: vakariniuose rajonuose gūsiai sieks 15–20...

Kaip atrodo pigiausiai parduodami būstai Lietuvos didmiesčiuose (53)

Didmiesčiuose šiuo metu tikrai nestinga būstų pasiūlos, tačiau jiems įsigyti kartais...

Paaiškino, kodėl kauniečių šeima tarnyboms sukėlė įtarimų: rimtų klaidų padarė abi pusės (1132)

Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė atskleidė daugiau aplinkybių apie...

Elle ir Žilvinas Grigaičiai pirmą kartą pasirodė kartu po santykių krizės: pora švenčia gyvenimą (73)

Antradienio vakarą Vilniaus širdyje žinomi žmonės rinkosi į atsinaujinusio žurnalo...

Tyrimas parodė: seksas su buvusiu partneriu netrukdo atsigauti po išsiskyrimo (24)

Tūkstančius kartų girdėjote įspėjimą, kad po išsiskyrimo to daryti nederėtų, tačiau seksas...

Kaip Agnės Jagelavičiūtės padiktuotą aprangos kodą interpretavo vakaro svečiai (29)

Kaip apsirengtumėte į vakarėlį, kurio aprangos kodas – fashion animal ? Savo interpretacijas...