aA
Automobilių servisuose susidarančios atliekos vis dar kelia nemažai rūpesčių dėl netinkamo jų sutvarkymo. Transporto priemonių naudota alyva neretai šildomos patalpos ir taip teršiamas oras, tačiau už netinkamą atliekų šalinimą gresia tūkstantinės baudos, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilis
Automobilis
© Shutterstock

Transporto priemonių remonto ir ardymo metu susidaro įvairiausios atliekos – metalas, plastikas, guma, stiklas, tekstilė ir kitos. Šios automobilių atliekos, kaip ir akumuliatoriai, katalizatoriai, kuro ir tepalo filtrai bei naudota alyva, turi būti tinkamai sutvarkytos (perdirbtos).

Neretai, siekiant išvengti papildomų išlaidų, mokesčių ar rūpesčių, kai kurie automobilių servisai jų veikloje susidarančias atliekas šalina neteisėtais būdais. Naudotu automobilių tepalu neretai šildomos patalpos, seną alyvą neleistinai buitiniuose katiluose degina ir gyventojai. Tačiau krosnyse ir (ar) kieto kuro katiluose deginti buityje susidarančias ar kitos kilmės atliekas draudžiama. Atliekas galima deginti tik specialiai tam skirtuose įrenginiuose ir tik turint nustatyta tvarka išduotą leidimą.

Aplinkos apsaugos departamentas 2019 metais iš viso gavo 17 856 pranešimus, iš jų 1 280 – apie atliekų deginimą. Už teršalų išmetimą į aplinkos orą pagal Administracinių nusižengimo kodeksą pernai buvo nubausti 294 asmenys. Aplinkos ministerijai pavaldi institucija duomenų, kiek 2019-aisiais buvo gauta pranešimų tik apie neteisėtą naudotos alyvos deginimą ir už tai buvo nubausta asmenų, neturi.

Lietuvos teisės aktai numato, kad nelegalus alyvos atliekų tvarkymas ir jų deginimas gyventojams užtraukia piniginę baudą nuo 250 iki 540 eurų, o juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo 550 iki 1 200 eurų. Jei administraciniai nusižengimai buvo padaryti pakartotinai, bauda išauga nuo 750 iki 2 tūkst. eurų.

„Gamintojus ir importuotojus vienijančios organizacijos yra numatę naudotos alyvos atliekų surinkimą ir tvarkymą, šviečia visuomenę, kaip tinkamai tvarkyti šias atliekas ir vykdo kitas pareigas, tačiau to kartais nepakanka. Kol kas tikrai ne visas naudotas automobilių tepalas patenka pas pavojingų atliekų tvarkytojus, o esami teisės aktai neužtikrina tinkamo alyvos atliekų sutvarkymo. Dėl tokios situacijos teršiama aplinka, kyla pavojus žmonių sveikatai“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Veronika Masalienė.

Automobilio tepalas. GIA nuotr.
Automobilio tepalas. GIA nuotr.

Atliekų surinkimo ir tvarkymo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė teigia, kad automobilių naudotas tepalas, kritus naftos kainoms rinkoje, vis dar turi neigiamą rinkos vertę, todėl už jo pridavimą atliekų tvarkytojams tenka sumokėti.

2019 metais „Atliekų tvarkymo centras“ surinko apie 800 tonų alyvos atliekų, 2018-aisiais – apie 762 tonas.

Aplinkos apsaugos agentūra neturi duomenų, kaip Lietuvai sekėsi tvarkyti alyvos atliekas pastaruosius dvejus metus. 2017 metais gamintojai ir importuotojai Lietuvos rinkai patiekė 20,1 tūkst. tonų įvairios rūšies alyvos (2016 metais – 22 tūkst. tonų, o 2015-aisiais – 28,1 tūkst. tonų), o buvo surinkta ir panaudota bei eksportuota perdirbimui atitinkamai 5,3 tūkst. tonų ir 4,8 tūkst. tonų alyvos atliekų.

Rinkos dalyvių vertinimu, realiai Lietuvoje parduodamos automobilių alyvos kiekis turėtų būti didesnis (apie 25-30 tūkst. tonų per metus), o kasmet sudeginama ar kitaip neteisėtai panaudojama maždaug 6 tūkst. tonų naudoto automobilių tepalo.

Automobilių variklių, pavarų dėžės ar tepamosios alyvos atliekos yra stipriai užterštos įvairiais metalais ir kitomis cheminėmis medžiagomis, todėl jas būtina tinkamai perdirbti ir jokiu būdu nedeginti krosnyse. Buitiniuose katiluose deginamas tepalas išmeta į atmosferą kenksmingas medžiagas ir sunkiuosius metalus (kadmį, chromą, šviną, nikelį, arseną, varį, cinką, azoto ir anglies oksidus, kietąsias daleles ir kt.), kurie ne tik teršia orą, bet ir kelia pavojų žmonių sveikatai. Į aplinką patekę sunkieji metalai ir toksinės medžiagos gali sukelti vėžinius susirgimus.

Variklio alyva
Variklio alyva
© Shutterstock

Iš surinktų alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu saugomi gamtos ištekliai. Jei naudotas tepalas deginamas, tai tam panaudojama speciali deginimo įranga.

Autoservisai, kaip tinkamai rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas, jų nešalinti su kitomis atliekomis, siekti aplinkos taršos mažinimo, informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą, skatinami Gamintojų ir importuotojų asociacijos kiekvienais metais vykdomų aplinkosaugos projektų „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ metu.

„Gyventojai, patys remontuojantys turimą transporto priemonę, susidariusias alyvos ir kitas automobilių atliekas gali priduoti atliekų tvarkytojams arba jas nuvežti į savivaldybių didelių gabaritų atliekų aikšteles, kurių Lietuvoje yra beveik 100“, – primena V. Masalienė.

Gyventojai dėl alyvos, kaip ir kitų automobilių atliekų pridavimo, gali tiesiogiai kreiptis į bendrovę „Atliekų tvarkymo centras“ (www.atc.lt). Atliekų tvarkytojų ir atliekų priėmimo aikštelių sąrašą, informaciją apie priėmimo sąlygas galima rasti čia. www.atliekos.lt.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(10 žmonių įvertino)
2.3000

Kas ką turi praleisti, kai susikerta dviračio, elektrinio paspirtuko ir automobilio keliai (32)

Atšilus orams į kelius sugrįžo ne tik motociklininkai, tačiau ir kita, neretai vadinama viena...

Persukus laikrodžius draudikai avarijų nelaukia – padės dėl karantino sumažėję eismo srautai (3)

Jau šį savaitgalį Lietuva laikrodžius pasuks viena valanda į priekį ir kaip kasmet pereis į...

Kodėl eismo prižiūrėtojams keliuose nerimą kelia jauni vairuotojai (1)

Jauni ir neseniai teisę valdyti transporto priemonę įgiję vairuotojai neišvengia klaidų, dėl...

Pasakė, kodėl vairuotojai neišvengia avarijų: kai reikia žiūrėti tiesiai, žvalgosi į šonus (7)

Eismas žiedinėse sankryžose, ypač esant intensyviam transporto srautui, ne vienam vairuotojui gali...

Kaip karantino metu elgtis autoservisams: kokių priemonių reikia darbui

Nors paskelbus ekstremalią situaciją, visoje šalyje automobilių srautas sumažėjo, tačiau...

Top naujienos

Ką rodo naujausi skaičiai: kada Lietuvos laukia koronaviruso pikas (18)

Medicinos profesorius Vytautas Kasiulevičius pasidalijo įžvalgomis, kada galime tikėtis...

Amerikiečiai gaus po 1,2 tūkst. dolerių, o europiečiai? (130)

Jungtinėse Amerikos Valstijose jau nuspręsta, kad dėl koronaviruso krizės visi iki 75 tūkst....

Lietuvoje – 437 užsikrėtimo koronavirusu atvejai: pranešama apie susirgimus Kauno, Klaipėdos ir Panevėžio ligoninėse užfiksuoti 43 nauji atvejai (925)

Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos (NVSPL) duomenimis, šiuo metu...

Panevėžio ligoninės direktorius: ligonis pradžioje nerodė jokių COVID-19 simptomų, atsekti užsikrėtimą – sunku (68)

Respublikinės Panevėžio ligoninės direktorius Arvydas Skorupskas sekmadienį spaudos...

Norvegijoje gyvenanti lietuvė įvardijo vietinių sugalvotą gudrybę, kaip pabėgti nuo karantino

Norvegijoje ir į koronavirusą, ir į karantiną žvelgiama gerokai ramiau nei Lietuvoje, sako ten...

Estijoje mirė dar vienas koronavirusu užsikrėtęs pacientas: bendras mirčių skaičius padidėjo iki 3 atnaujinta (33)

Estijos Saremos saloje anksti sekmadienį mirė naujuoju koronavirusu užsikrėtęs 90-metis, tapęs...

Vienos didžiausių baldų įmonių vadovas: iš šios situacijos išeisime būdami dar stipresniais (37)

Baldus gaminančios, Kaune veikiančios bendrovės „Freda“ valdybos pirmininkas Rimas Varanauskas...

Šiaulių miesto merui atliktas koronaviruso testas (128)

Šiaulių miesto merui Artūrui Visockui atliktas koronaviruso testas. Jo rezultatas – neigiamas.

Koronaviruso pandemija pasaulį pakeis neatpažįstamai: 12 prognozių, kas mūsų laukia (631)

Ši pandemija neatpažįstamai pakeis pasaulį. „Foreign Policy“ paklausė 12 ekspertų nuomonės...

Koronavirusas nustatytas Kauno klinikinės ligoninės darbuotojai (33)

Koronavirusas nustatytas Kauno klinikinės ligoninės darbuotojai – Infekcinių ligų klinikoje...

|Maža didelių žinių kaina