aA
Įprastus telefonus su mygtukais jau seniai pakeitė jutikliniai, didelių ekranų išmanieji, o dabar vis dažniau šį apibūdinimą galime pritaikyti ir naujiems automobiliams. Gamintojai dažnai modelius aprūpina dideliais jutikliniais ekranais, minimizuoja fizinių mygtukų skaičių, kad atrodytų dar išmanesni ir inovatyvesni, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Sunerimo: ar tikrai liečiami ekranai automobiliuose geriau nei mygtukai
© Gamintojo archyvas

Vis dėlto saugaus eismo ekspertai tokius gamintojų sprendimus vertina kritiškai ir teigia, kad automobiliams vis labiau tampant išmaniaisiais, jų funkcijų nustatymas vairuojant dažnai eismo saugumui kelia tokią pat riziką, kaip ir naudojimasis telefonu.

Specialistai atkreipia dėmesį, kad fiziniai mygtukai intuityvumo prasme išlieka pranašesni, tad juos atkakliai išsaugantys tokie gamintojai kaip „Mazda“ ar „Audi“ užtikrina, jog mažiau blaškomas vairuotojo dėmesys.

Prietaisas kitas, bet poveikis toks pat

Valdas Vilūnas, žurnalistas ir saugaus eismo ekspertas, atkreipia dėmesį, kad automobilių gamintojai jutiklinius ekranus pritaikė ne tik nustatymų ar multimedijos funkcijoms valdyti, tačiau ir prietaisų skydelio informacijai gauti. Specialistas sutinka, kad toks sprendimas išties yra patogus, tačiau tik tais atvejais, kai nereikia vairuoti. Prireikus dėmesį sutelkti į eismą ir kartu nustatyti funkcijas tik prisilietimais, gali tapti keblu.

„Vairuotojus raginame nesinaudoti išmaniaisiais telefonais, tačiau kai tenka atitraukti žvilgsnį į automobilio ekraną, jie lygiai taip pat praranda budrumą. Nustatymų beieškantis vairuotojas pagal greitį gali nuvažiuoti net kelis šimtus metrų nė nepastebėdamas, kas vyksta aplink, todėl kyla išties didelis pavojus tiek jam pačiam, tiek kitiems eismo dalyviams“, – aiškina V. Vilūnas.

Specialistas teigia, kad norint išvengti rizikos labai svarbu iš anksto, dar prieš pradedant važiuoti, peržvelgti automobilio nustatymus, išsiaiškinti, kaip greitai galima rasti vieną ar kitą funkciją, o jei įmanoma, visus reikiamus parametrus nustatyti taip, kad kelionės metu jų keisti nebereikėtų.

Išmanieji sprendimai tampa patrauklesni

Automobilių žurnalistas pastebi, kad tokius gamintojų sprendimus daugiausia lemia ir pasikeitę transporto priemonių savininkų prioritetai. Jis teigia, kad vis dažniau rinkdamiesi automobilį patys vairuotojai daugiau dėmesio skiria junglumo su išmaniaisiais telefonais galimybėms nei reikiamų funkcijų valdymui.

„Dabar daugeliui vairuotojų automobilio techniniai duomenys ir važiavimo savybės tampa antriniais dalykais. Svarbus veiksnys – susieti telefoną ir automobilio multimediją. Žinoma, į tai dėmesį atkreipia ir gamintojai, kurie tenkindami vairuotojų poreikius mygtukus ėmė naudoti tik kaip funkcionalius dizaino elementus“, – įžvalgomis dalijasi saugaus eismo ekspertas.

Sunerimo: ar tikrai liečiami ekranai automobiliuose geriau nei mygtukai
© Gamintojo archyvas

Jis pažymi, kad besikeičiantys vairuotojų įpročiai iš tiesų turi reikšmingos neigiamos įtakos eismo saugumui. Išsiblaškę sėdintys prie vairo pamiršta ne tik rodyti posūkių signalus, tačiau pradeda važiuoti iš atminties ir nebegeba tinkamai reaguoti į ekstremalias situacijas ar išvengti eismo įvykių.

Mygtukai – dar ne praeitis

Be abejonės, automobilių gamintojai dažnai džiaugiasi galėdami pasiūlyti vis didesnius jutiklinius ekranus, tačiau automobilių žurnalistai pastebi, kad ne visi senus sprendimus palieka praeityje. Štai, pavyzdžiui, japoniškų automobilių gamintoja „Mazda“ jau prieš kelerius metus „Lietuvos metų automobilio 2018“ rinkimuose buvo įvertinta ne tik už svarbiausią titulą pelniusio „CX-5“ modelio valdymo savybes, tačiau ir išmaniųjų sprendimų pritaikymą pagal valdymo patogumą ir saugumą.

Nors šis japoniškų automobilių gamintojas siūlo mažesnį multimedijos ekraną nei, pavyzdžiui, „Volkswagen“ ar „Audi“, toks sprendimas „Mazda“ modelių sėkmei visiškai netrukdo, mat jo valdymo savybės tiek anksčiau, tiek dabar sulaukia nemažai pagyrų. Užtikrindami intuityvų valdymą japonai kai daugelyje modelių numatė galimybę nustatyti funkcijas tiek jutikliniu ekranu, tiek po vairuotojo ranka sumontuotu sukamuoju valdikliu bei mygtukais.

Rinkoje ir daugiau gamintojų stengiasi vairuotojams pasiūlyti saugesnių pasirinkimų: nuo funkcijų valdymo balsu iki multimedijos kontrolės gestais. Vis dėlto specialistai atkreipia dėmesį, kad tai yra labai nedidelė nustatymų neatitraukus dėmesio nuo vairavimo dalis, todėl fiziniai mygtukai intuityvumo prasme lieka pranašesni.

Intuityvumas lygus saugumui

Mažinant vairuotojų išsiblaškymą taip pat svarbus funkcijų valdymas tiesiog ant vairo esančiais mygtukais. Nors kruizo kontrolės ir multimedijos valdymas neatitraukiant rankų nuo vairo nėra naujiena, gamintojai juos papildo ir kitų funkcijų valdikliais.

Štai, pavyzdžiui, anksčiau minėti gamintojai ant vairo numatė automatinio automobilio atstumo palaikymo funkcijos mygtuką, tačiau kitaip nei, pavyzdžiui, „Volkswagen“, „Mazda“ vairuotojus aprūpino ir skambučių valdymo mygtukais. Tai reiškia, kad kiekvieną kartą paskambinus vairuotojui nereikia atitraukti rankų ir paleisti ekraną, kad atsilieptų, užtenka paspausti mygtuką ant vairo.

Į intuityvaus valdymo svarbą dėmesį atkreipia ir V. Vilūnas. Saugaus eismo ekspertas tikina, kad gebant funkcijas valdyti taip, kad pagrindiniam darbui (vairavimui) būtų kuo mažiau sutrukdyta, vairuotojai jaus ne tik mažiau streso, tačiau ir gebės išvengti ekstremalių situacijų, kurios kyla dėl pavėluoto stabdymo ar kitų sprendimų.

„Su mygtukais paprasčiau, nes tai fiksuota detalė. Patyręs vairuotojas automatiškai gali naudotis mygtukais ir rankenėlėmis, neatitraukdamas dėmesio nuo kelio. Tai padaryti jutikliniame ekrane beveik neįmanoma“, – pažymi V. Vilūnas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
5.0000

Perspėjo paspirtukininkus: pernai dėl eismo įvykių teko išmokėti 61 tūkst. eurų, šiemet prognozuoja dar daugiau (46)

Kasmet pavasarį gatvėse pastebima vis daugiau elektrinių paspirtukų vairuotojų. Draudikai...

Didesnio pravažumo furgonų privalumai atsiskleidžia kebliose situacijose

Idealiomis sąlygomis norėtųsi važinėti tik asfalto danga, niekuomet nenusukti nuo kelio, tačiau...

To nežino daugelis vairuotojų: jei po avarijos draudikams užklius padangos, kišenė gali gerokai patuštėti (17)

Dygliuotas žiemines padangas pasikeisti į vasarines šiemet galima iki gegužės 10 dienos, tuo...

Papasakojo apie mažalitražius: kodėl dažnas nenori sėsti į automobilį su „pieno pakelio“ dydžio varikliu (129)

Didesnis išmetamųjų dujų kiekio mažinimas, ekologiškumas ir kylančios degalų kainos prisideda...

Kelininkai: naktį šalies vakaruose gali pašalti iki 5 laipsnių šalčio (1)

Šeštadienio pavakare Lietuvoje valstybinės reikšmės kelių dangos daugiausia sausos, vietomis...

Top naujienos

KT sprendimas nubraukė tiesioginius merų rinkimus: pasipylė reakcijos pildoma (204)

Po Konstitucinio Teismo išaiškinimo dėl tiesioginių merų rinkimų, pasipylė politikų reakcijos....

Silvija Skvernelė: jautėmės įžeisti, įskaudinti

Buvusio premjero Sauliaus Skvernelio sutuoktinė Silvija Skvernelė teigia, kad jai net nekilo...

Nemokamų atostogų mastas „Linavos“ įmonėse patraukė Seimo dėmesį: tai darbo specifika ar vagystė? (32)

„Sodros“ duomenimis, 2020 metais vidutinė vienam darbuotojui tenkanti nemokamų atostogų trukmė...

Duomenų mokslininkas apie karantino švelninimą: Vyriausybė save įvarė į kampą (141)

Pirmadienį Lietuvoje pradėjo galioti švelnesnio karantino taisyklės, atlaisvinimų artimiausiu...

Bendražygiai apie naujausius įvykius dėl Navalno: apėmė siaubas Kremlius: mes nesekame kalinių sveikatos būklės (6)

Rusijos kalėjimų tarnyba pirmadienį paskelbė, kad kalinamas Kremliaus kritikas Aleksejus Navalnas...

Nuo COVID-19 mirė 26-erių raseiniškis: į ligoninę atvežtas namuose prasirgęs 10 dienų (449)

Raseinių rajone praėjusią savaitę COVID-19 liga pasiglemžė dar vieną jauną gyvybę. Mirė vos...

Šimašius – apie Konstitucinio Teismo sprendimą: prieš septynerius metus nebalsavau už tiesioginius mero rinkimus (7)

Konstitucinis teismas (KT) pirmadienį pranešė, kad prieš šešerius metus Lietuvoje įvesti...

Lietuvai siūlo pensinę kartelę nukelti iki 72 metų: žvelgdami į tikrąją situaciją, politikai kraipo galvas (949)

Europos Komisija rekomenduoja Lietuvai iki 2040 m. darbingą amžių ilginti iki 72 metų....

Gydytoja dietologė Dalia Vaitkevičiūtė įvardijo 6 superproduktus, kurie pavasarį turi atsidurti jūsų kasdieniame valgiaraštyje

Pavasarį sveikesnės mitybos tendencijos dar labiau pastebimos. Prieš šiltąjį sezoną žmonės...

Šių metų e. varžytinių ir aukcionų laimikiai – viešbutis, raštinė ir kepimo cechas parduota turto už 30,5 mln. eurų

Elektroniniai aukcionai ir varžytinės šiemet išlaiko savo populiarumą – Registrų centro...