aA
Du iš trijų Lietuvos vairuotojų nuolatos bent šiek tiek viršija greitį važiuodami gyvenvietėse. Tokia statistika paaiškina, kodėl kas antro šiemet nutikusio eismo įvykio, kuriame žuvo žmonės, priežastis – nepasirinktas saugus važiavimo greitis arba leistino greičio viršijimas.
Žiauri avarija greitkelyje netoli Kauno: eismas paralyžiuotas
© Kas vyksta Kaune

Kaip nurodo Lietuvos Kelių policijos tarnyba (LKPT), nuo šių metų sausio iki liepos, 47 proc. eismo įvykių, kuriuose žuvo žmonės, buvo susiję su nesaugiu greičiu. Tai, kad lietuviai linkę spausti akceleratorių pernelyg stipriai, rodo ir sektoriniai greičio matuokliai. Pastarieji iki liepos buvo užfiksavę daugiau nei 50 tūkst. atvejų, kai buvo viršytas leistinas greitis.

Bene dažniausiai leistinas greitis viršijamas 10-20 km/val. Skaičiuojama ir tai, kad 17 proc. vairuotojų leistiną greitį 10 km/val. viršija magistraliniuose keliuose, krašto keliuose tą daro kas trečias, rajoniniuose – kas penktas.

Dažnas vairuotojas tai, kad viršija leistiną greitį 10 km/val., aiškina tuo, kad „taip važiuoja visi“, bei tiki, kad toks nežymus skirtumas neturi lemiamos įtakos. Tačiau Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) specialistų nuomonė kitokia. Jie skaičiuoja, kad važiuojant 50 km/val. greičiu, automobilio stabdymo kelias siekia 13 metrų. Važiuojant 40 km/val. greičiu, automobilis sustos po 8,5 metrų. Šiuos du rodiklius skiria 4,5 metro, o tai – vidutinio automobilio ilgis, arba daugiau nei siekia vidutinis pėsčiųjų perėjos plotis. Kitaip tariant, greičių skirtumas gali lemti, ar vairuotojui pavyko sustoti dar prieš perėją, ar jau tik joje.

Pasekmės kraupios

To, kas nutinka, kai leistiną greitį viršijantis vairuotojas patenka į eismo įvykį, toli ieškoti nereikia. Tokių avarijų nutinka kone kiekvieną dieną Lietuvos keliuose ir tik dalis vairuotojų išsisuka be rimtesnių pasekmių. Dažno laukia ilga viešnagė gydymo įstaigose, neretai – medikų pagalbos prireikia ne tik vairuotojams, bet ir jų keleiviams, mat, psichologai teigia, kad pamatęs kliūtį vairuotojas instinktyviai automobilį suka taip, kad kliūtis būtų toliau nuo jo paties, tai reiškia, kad didžiausia smūgio jėga tenka būtent sėdintiems šalia. Pačiais skaudžiausiais atvejais medikų prireikia tik tam, kad konstatuotų sėdėjusių automobilyje mirtis.

Neretai greičio viršijimas yra ne vienintelis nusižengimas – Kelių eismo taisykles (KET) pažeidę vairuotojai padaro aibę kitų klaidų. Toks atvejis rugpjūčio pabaigoje užfiksuotas Biržų rajone. Smarkiai greitį viršijęs vyras automobilio nesuvaldė, nuvažiavo nuo kelio ir žuvo iškritęs iš automobilio, mat nebuvo prisisegęs saugos diržo. Marijampolės rajone kone analogiško įvykio metu saugaus greičio nepasirinkęs automobilio vairuotojas buvo sunkiai sužalotas, o jo keleivis žuvo, mat nesegėjo saugos diržo ir iškrito iš automobilio.

Žiauri avarija greitkelyje netoli Kauno: eismas paralyžiuotas
Žiauri avarija greitkelyje netoli Kauno: eismas paralyžiuotas
© Kas vyksta Kaune

Visoje Lietuvoje garsiai nuskambėjo eismo įvykis, kurį sukėlė lengvojo automobilio vairuotojas, nepasirinkęs ne tik saugaus greičio, bet ir nepaisęs saugaus atstumo. Jis trenkėsi į mikroautobuso, vežančio keleivius, galinę dalį. Smūgis buvo toks stiprus, kad autobusas perlinko, perlūžo kai kurios sėdynės, išdužo langai ir nukentėjo kone visi autobusu važiavę keleiviai – medikų pagalbos prireikė net 9 asmenims. Laimei, nė vienas iš jų nežuvo.

Viršyti kilometrai virsta baudomis

Nors dažniausiai Lietuvoje greitis viršijamas iki 10 km/val., ir už tokį nusižengimą skiriamas įspėjimas, dar metų viduryje inicijuotas Administracinio nusižengimų kodekso (ANK) pakeitimas, kuriuo numatyta, jog iki 10 km/val. greitį viršiję vairuotojai sulauks finansinės atsakomybės.

Vairuotojai, nustatytą leistiną greitį viršiję nuo 11 km/val. iki 20 km/val., gali užsitraukti 12-30 eurų atsakomybę.

Tie, kurie leistiną greitį viršijo 21 km/val. – 30 km/val., gali sulaukti 30-90 eurų baudos.

Viršiję leistiną greitį daugiau, nuo 31 km/val. iki 40 km/val., turės sumokėti 120-170 eurų baudą. Be to, taip KET pažeidę pradedantieji vairuotojai, motociklininkai, keleivių vežėjai, vairuojantys 9 sėdimas vietas turinčias transporto priemones, neteks ir teisės vairuoti 3-6 mėnesiams.

Viršijus leistiną greitį 41 km/val. – 50 km/val., laukia griežtesnė bauda. Skiriama 170-230 eurų finansinė bauda. Pradedantieji vairuotojai, motociklininkai, keleivių vežėjai, vairuojantys 9 sėdimas vietas turinčias transporto priemones, neteks ir teisės vairuoti 6-12 mėnesių.

Tais atvejais, kai leistinas greitis viršijamas daugiau nei 50 km/val., skiriama griežta 450-550 eurų bauda. Turintiems dvejų metų stažą vairuotojams privalomas 1-6 mėnesių teisės vairuoti atėmimas, tačiau pradedantieji, motociklininkai, keleivių vežėjai teisę vairuoti praranda ilgesniam laikotarpiui – 12-18 mėnesių.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
3.4000

Po tragedijų įspėja: laukinių gyvūnų vairuotojai turi saugotis net miestuose (25)

Atėjus rudeniui eismo sąlygas apsunkina ne tik vis dažniau iškrentantis lietus, ar rytais...

Pasiūlė tėvams „klevus“ automobiliuose stebėti kameromis: taip sumažėtų avarijų (19)

Tyrėjai siūlo tėvams apsiginkluoti kameromis, kurios leistų jiems stebėti, kaip vairuoja jų...

Vieną Vilniaus senamiesčio gatvę vairuotojams teks kurį laiką aplenkti (2)

Vilniaus miesto savivaldybė praneša, kad dėl AB „ Vilniaus šilumos tinklai “ įgyvendinamų...

Vairuotojai pamiršo taisykles: važiuoja A juostomis, o dėl spūsčių kaltina viešąjį transportą (2)

Itin dažnos keblios situacijos gatvėse patvirtina – automobilių vairuotojų ir viešojo...

Vairuotojai neįvertina atšalusių orų pavojaus: klaidas supranta tik po eismo įvykio (9)

Nors prasidėjęs ruduo dienomis vis dar džiugina pakankamai aukšta temperatūra, vėsesni rytai...

Top naujienos

Plyšus aortai, retas kuris išgyvena: norint sumažinti riziką, veiksmų imtis galima nedelsiant (19)

Rugsėjo 19-ąją visame pasaulyje minima aortos diena. Santaros klinikų kraujagyslių chirurgas...

Norint rasti auklę, teks paplušėti: papasakojo, kokius reikalavimus kelia tėvai, o kokių užgaidų turi auklės (22)

Prasidėjus rudeniui, daugelis mamų grįžta į darbus, o vaikai keliauja į darželius. Jei vietą...

Kupiškyje iš tėvų atimti vaikai išgyveno kančias: globėja 5-erių berniuką laikė rūsyje (200)

Kupiškio rajone, kaip įtariama, prieš penkiametį smurtavo laikinoji globėja. Ji vaiką uždarė...

ES baiminasi: viena iš jos pačios bloko narių gali Johnsoną ištraukti iš bėdos (29)

Europos Sąjunga baiminasi, kad Borisas Johnsonas stengsis įtikinti Vengriją vetuoti „ Brexit...

Rusijos komandos marškinėlius užsivilkęs Kalnietis dalijo rezultatyvius perdavimus (15)

Mantas Kalnietis po kiek ilgesnio nei savaitės poilsio po pasaulio čempionato vėl išbėgo ant...

Nausėda ir Skvernelis sukirto rankomis dėl „gyvūlių ūkio“ naikinimo: kiek realu tai pasiekti (69)

Trečiadienį ministras pirmininkas Saulius Skvernelis sakė, kad su prezidentu Gitanu Nausėda rado...

Užkalnis. Kodėl lietuviai blogai maitinasi ir kaip juos perauklėti (228)

Šlapia dešra ir forminė duona vaikų ligoninėse, fotografuota iš įvairių kampų ir įkelta į...

Kurtinaičio „Chimki“ paskendo klaidose, CSKA parodė raumenis

Naujam sezonui besirengianti Rimo Kurtinaičio treniruojama Maskvos srities „Chimki“ komanda...

Technologijų tobulėjimas gali sukelti tikrą karinės technikos perversmą: kalba apie naujos kartos tankus (77)

Elektrinės transporto priemonės vis labiau populiarėja. Tai skatina ir ekologiniai įsitikinimai,...

Kuodis: makroekonominė kriminologija yra labai smagus ir prasmingas sportas, juo užsiimu daug metų (21)

„Iš principo tas legalus gyvulių ūkis tai gausybė išimčių, kurios nėra pateisintos...