aA
Nesuvaldžius automobilio galima nulėkti tiesiai į vandens telkinį. Gelbėtojai sako, kad tokiems atvejams vairuotojai nėra pasiruošę, o automobiliui nuskęsti pakanka vos dviejų minučių. Kaip pavyksta išsivaduoti į vandenį patekusiems vairuotojams ir koks įrankis gali išgelbėti gyvybę?
Automobilių perkėla, vandeniui toliau kylant, jau apsemta
Automobilių perkėla, vandeniui toliau kylant, jau apsemta
© R. Žalgevičiaus nuotr.

Nelaimės, kai išsigelbėti pavyksta tik žaibiškomis paties pastangomis – taip ekspertai apibūdina situacijas, kai nesuvaldę automobilio vairuotojai atsiduria vandenyje. Nors tokių avarijų pasitaiko rečiau nei, pavyzdžiui, įvairių transporto priemonių susidūrimų, jų padariniai būna itin skaudūs. Panikos ištikti žmonės nemoka elgtis vandenyje, todėl tokiais atvejais neretai konstatuojama automobilyje buvusių žmonių žūtis.

„Tokie įvykiai dažniausiai nutinka rajoniniuose keliuose, kur yra žvyro dangos kelias, o vandens telkinys yra kelio vingyje. Tokioje vietoje dažnai nebūna kelio atitvaro ir nesuvaldytas automobilis atsiduria vandens telkinyje.

Galima atkreipti dėmesį, kad į tokias situacijas dažniausiai pakliūva automobiliai, kurie viršija greitį“, – kur ir kodėl dažniausiai nutinka tokios nelaimės, pasakoja Kelių policijos valdybos Nusikalstamų veikų eismo saugumui tyrimo skyriaus viršininkas Alvaras Bacevičius.

Incidentas baigėsi laimingai

Kad vandenyje tikrai apima šokas, įsitikinti teko sociologui Vladui Gaidžiui. Žiemą, naujųjų metų išvakarėse, vyras mėgino išvengti susidūrimo su kitu automobiliu. Deja, po manevro jo „Rover 416“ tapo nevaldomas ir nuskriejo Neries link.

„Aš atsitrenkiau į šaligatvio bortelį, bet mašina nesustojo. Galvojau, gal sustos kiek toliau, bet nesustojo, ir nuo labai stataus šlaito pradėjo važiuoti žemyn. Tikėjausi, kad automobilis sustos apačioje, ant pėsčiųjų tako, bet ir ten nesustojo.

Taip aš įvažiavau į upę. Galvojau, gal ten priekį įbedus sustos, bet mašina pradėjo plaukti“, – kaip su savo automobiliu atsidūrė upėje, pasakoja V. Gaidys.

Vladas Gaidys
Vladas Gaidys
© DELFI / Tomas Vinickas

Vairuotojas apžiūrėjo automobilio saloną, tačiau jokio įrankio, kuriuo galėtų išdaužti stiklą, nerado. Laimei, jam pavyko atidaryti šoninį langą.

„Viskas vyko instinktyviai. Pralindau per vairuotojo langą su žiemine apranga ir išlipau ar ant stogo, ar ant variklio dangčio. Tada man pasidarė lengviau, pradėjau suprasti, kas nutiko, planuoti kažkokius kitus veiksmus, ką daryti toliau.

Pirmiausiai nusiėmiau striukę, nes iš televizijos laidų esu matęs, kad tokiame vandenyje žmogus ilgai išbūti negali, todėl ruošiausi kuo mažiau laiko būti vandenyje“, – kaip elgėsi patekęs į vandenį, prisimena V. Gaidys.

Norėdamas atsikratyti dar daugiau papildomo svorio, vairuotojas norėjo nusiauti ir batus, tačiau nespėjo.

„Besimaunant batus mašina pradėjo skęsti. Kai jau nebegalėjau toliau būti ant automobilio, šokau į vandenį. Buvau prie pat kranto ir laikiausi, kiek tik galėjau.

Bet ilgai neišsilaikiau ir galvojau, galbūt srovė mane nuneš iki Žveryno tilto, tačiau tuo metu atbėgo prie tilto dirbę darbininkai ir mane ištraukė“, – kaip galiausiai pavyko išsigelbėti, pasakoja V. Gaidys.

Svarbiausia – ramybė

Ugniagesiai gelbėtojai pasakoja, kad neretai tokios nelaimės baigiasi tragiškai būtent dėl vairuotojus apėmusios panikos. Pasak jų, svarbiausia išlikti ramiems ir greitai atlikti kelis pagrindinius veiksmus. Atidaryti arba išdaužti langą, atsisegti saugos diržą ir pro angą išlįsti iš automobilio. Jei viduje yra daugiau žmonių, tuomet veiksmų seka priklauso nuo jūsų ekipažo.

„Vairuotojas pirmiausiai turėtų atsegti save, nuleisti arba išdaužti stiklą, tada atlaisvinti vaikus ir juos išstumti per langą, kad jie patektų į vandenį. Rekomenduojama pirmiau iš automobilio išlaisvinti vyresnį vaiką, jaunesnį po to, su mintimi, kad vyresnysis padės jaunesniam. Paskui juos reikėtų pačiam pasišalinti iš automobilio“, – pasakoja Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Praktinio parengimo skyriaus vyriausias specialistas Tomas Šarauskas.

Patariama automobilyje turėti stiklo daužtuką

Ne tik veiksmo filmuose, bet ir realybėje pasitaiko atvejų, kai vandenyje atidaryti lango nepavyksta. Tuomet jį būtina išdaužti. Šiam veiksmui labiausiai tinka tam pritaikyti stiklo daužtukai.

„Daužtukai yra skirtingų tipų. Paprasčiausias yra toks, su kuriuo stiklą tiesiog daužiame. Spyruoklinį daužtuką reikia priglausti prie stiklo, tada spausti, suveikia spyruoklė ir išmuša stiklą. Trečio tipo – taip pat spyruoklinis daužtukas, – kurį reikia pridėti prie stiklo, įtempti spyruoklę ir paleisti“, – pasakoja T. Šarauskas.

„Honda“ sunaikino potvynio vandens apgadintus automobilius
© AP/Scanpix

Esant skęstančiame automobilyje stiklo išdaužimui galima panaudoti sėdynės atlošo strypelius, saugos diržo sagtį ar gesintuvą, jei jis salone.

Stiklo daužtukus turi vos vienas kitas vairuotojas. Galbūt norinčių juos turėti savo automobilyje tikrai yra, tačiau įsigyti nėra taip lengva.

„Apvažiavau ne vieną dešimtį prekybos taškų, bet prie automobilių prekių tokių priemonių kaip peiliukas diržui nupjauti ar stiklo daužtukas, nėra. Internetinėje prekyboje galima įsigyti, bet masinio apsipirkimo prekybos vietose – ne.

Tokios priemonės turėtų būti prie būtinųjų daiktų, kad žmogus galėtų įsigyti“, – teigia A. Bacevičius.

Brangi kiekviena sekundė

Norint išsivaduoti iš skęstančio automobilio, gelbėjimosi veiksmus būtina atlikti nedelsiant. Taip pat privaloma pasirinkti tinkamą evakuacijai stiklą.

„Evakuaciniai keliai iš skęstančio automobilio yra šoniniai ir galinis stiklai. Priekinio stiklo geriau net nemėginti daužti, nes jis turi klijų sluoksnį, todėl tik išeikvosite jėgas ir prarasite brangų laiką“, – kokius stiklus daužti, pataria T. Šarauskas.

Nuo kelio nulėkę automobiliai dažniausiai į vandenį grimzta priekiu, jį skandina sunki variklio dalis. Tačiau jei pasitaiko bent menkiausias šlaitas, neišvengiamas vertimasis. Tuomet automobilio langai gali likti po vandeniu, tad ir evakuotis turėtumėte šiek tiek kitaip.

„Reikėtų palaukti, kol automobilio salonas užsipildys vandeniu, o viršuje, tokiu atveju, kur automobilio dugnas, bus oro kišenė, iš kurios bus galima kvėpuoti. Tuomet reikia pasilenkti žemyn, išdaužti stiklą ir nerti į viršų“, – kaip elgtis dar sudėtingesnėje situacijoje aiškina T. Šarauskas.

Evakuaciją neretai sunkina ne tik užsiblokavę langai, bet ir užstrigusi saugos diržo sagtis. Kad išlįstumėte iš automobilio, greičiausiai diržą teks perpjauti. Pasak gelbėtojų, sau ir keleiviams padėsite labiau, jei po ranka turėsite jau minėtą stiklo daužtuką. Beveik visų jų rankenose įmontuotas specialus peiliukas. Juo reikia pjauti diržo dalį, esančia prie juosmens.

Taigi turėdami kelias paprastas priemones net ir patekę į nepavydėtiną situaciją išsivaduoti sėkmingai galėsite patys. Tačiau svarbiausia atsiminti pagrindinę taisyklę – kad ir kas nutiktų, nesileiskite užvaldomi panikos. Stenkitės palikti automobilį ir plaukite į krantą.

www.lrt.lt
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Išsiaiškino, kas mobiliuoju prie vairo naudojasi dažniausiai: lietuvių rezultatai nustebino (7)

Mobiliuoju telefonu automobilyje naudojasi 65 procentai Lietuvos gyventojų. Beveik pusė – 43 proc....

Paaiškino, kokios taisyklės galios į viešąjį transportą grįžtantiems keleiviams

Viešuoju transportu kiekvieną savaitę juda vis daugiau keleivių, o Vilnius rūpinasi jų saugumu....

Trys įspėjimai apie nelygų kelią: kaip elgtis, kai pamatote vieną iš jų (10)

Įvairūs kelio nelygumai gali lemti ne tik automobilio techninius gedimus, tačiau net ir skaudžiai...

Kaip atpažinti, kada metas pasikeisti automobilio valytuvus naujais (5)

Automobilio priekinio stiklo valytuvai yra vienas labiausiai apkraunamų ir greičiausiai...

Paaiškino, ką daryti, jeigu kelyje išsikrovė hibridinis automobilis: tempti ar bandyti užvesti? (90)

Įstrigti kelio pašonėje išsikrovus akumuliatoriui ar pasibaigus degalams yra ne vieno vairuotojo...

Top naujienos

Atostogų dėlionė: ilgai sukauptos dienos jau greit pranyks ir kada gaunama didesnė atostoginių suma

Po beveik mėnesio, liepos 1 d., baigiasi laikotarpis, kai dirbantys asmenys gali išnaudoti iki 2017...

Nausėda apie skandalingus sulaikymus: galiu patikinti, kad tai tikrai dar ne pabaiga (67)

Prezidentas Gitanas Nausėda patvirtino, kad per prezidento rinkimų kampaniją Lietuvos verslo...

Ir vėl fiasko: netikėtai užtrauktas stabdis gali atsiliepti miestų plėtrai (23)

Verslas Lietuvoje – ne vien svarbi ekonomikos variklio dalis. Jis aktyviai prisideda ir prie...

Patvirtinti 5 nauji koronaviruso atvejai – dalis susiję su ketvirtadienio užsikrėtusiais (20)

Penktadienį nustatyti dar penki koronaviruso atvejai, siejami su šeimos šventėmis, pranešė...

Per susirinkimus ir toliau rekomenduojama dėvėti kaukes

Nors karantino sąlygos švelnėja, žmonės ir toliau raginami atsakingai rūpintis rankų higiena,...

Ekspertai apie katastrofą Sibire: žala gali būti neatitaisoma  Putinas plūstasi: ar jūs ten sveiko proto? (400)

Po incidento Norilske aplinkosaugos grupės įspėja – dėl išsiliejusių degalų kiekio ir upės...

Daugiavaikis tėtis Stano apie karantino iššūkius namuose: žmona kartais atsidurdavo prie išprotėjimo ribos

„Anksčiau seselės etatas darželiuose man atrodė įtartinas, o dabar šie žmonės – patys...

Skvernelis intrigą Naisiuose dar išlaiko: jei jau čia atvažiavau, tai greičiausiai dalyvausiu rinkimuose papildyta (56)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga ( LVŽS ) penktadienio popietę susirinko į partijos...

Paskelbtas į rinktinės stovyklą kviečiamų krepšininkų sąrašas – jame daug jaunimo Maskoliūno interviu

Lietuvos rinktinės vyriausiasis treneris Darius Maskoliūnas kalbėdamas su komentatoriumi Vaidu...

|Maža didelių žinių kaina