aA
Seimo narys Mindaugas Puidokas siūlo koreguoti įstatymus bei diferencijuoti baudų dydžius pagal tai, kur buvo padarytas pažeidimas. Toks siūlymas sulaukė aštrios specialistų kritikos. Tuo pačiu pažymima, kad Lietuvoje apskritai nėra vieningo eismo saugumo gerinimo plano, o politikai į save dėmesį bando atkreipti siūlydami „iš konteksto ištrauktus“ pasiūlymus.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Andrius Ufartas

„Tai jau pradeda gerokai erzinti“, – tiesiai šviesiai žeria žinomas saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas.

Siūlo diferencijuoti

Greitį viršijus užmiestyje (pavyzdžiui, autostradose) baudos sumažėtų, gyvenvietėse (pavyzdžiui, miestuose) liktų tokios pačios kaip dabar, o gyvenamosiose zonose ir daugiabučių kiemuose – padidėtų. Tokią įstatymo pataisą užregistravo valdančiosios Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos Seimo narys M. Puidokas.

Pagal siūlomus pakeitimus, viršijus greitį gyvenamojoje zonoje iki 10 km/val., bauda būtų 15–45 eurų. Gyvenvietėse bauda siektų 5–15 eurų, o ne gyvenvietėse viršijus greitį iki 10 km/val. galiotų ta pati tvarka, kaip ir dabar – įspėjimas.

Greitį viršijus nuo 10 iki 20 km/val. užmiestyje bauda sumažėtų net perpus – iki 5–15 eurų (dabar yra 12-30 eurų), o gyvenamosiose zonose bauda kiltų iki 45–120 eurų.

„Šiuo metu Lietuvoje baudų dydis priklauso nuo viršytų kilometrų skaičiaus, tačiau neatsižvelgiama į visuomenei keliamą grėsmę. Gyvenamosiose zonose, kur daugiau pėsčiųjų, didėja rizika, kad įvykio metu bus padaryta didesnė žala. Akivaizdu, kad gyvenamosiose zonose pėstieji, o ypač vaikai gali elgtis neapdairiai, jiems iškyla didesnė grėsmė, kuomet vairuotojai stipriai viršija greitį šiose zonose. Todėl šiuo įstatymo projektu yra siūloma diferencijuoti baudas už greičio viršijimą atsižvelgiant į vietą, kurioje yra viršijamas greitis“, – teigia M. Puidokas.

Mindaugas Puidokas
Mindaugas Puidokas
© DELFI / Andrius Ufartas

Anot jo, priėmus šią pataisą bauda už greičio viršijimą labiausiai didėtų gyvenamosiose zonose.

Pasekmės skaudesnės užmiestyje

Buvęs lenktynininkas Darius Jonušis kiek sutriko išgirdęs klausimą apie M. Puidoko pasiūlymą.

„Mano nuomone, kad galbūt mieste greičio viršijimas ir yra pavojingesnis, bet... Jūs girdite mano balse pauzę. Taip yra tik iš pirmo žvilgsnio. Užmiestyje greitis yra didesnis, tai viršijus greitį jis dar labiau didėja, o pavojus avarijos prasme taip pat dar labiau padidėja. Jei kalbame apie miestą, tai reikia atkreipti dėmesį, kad dažniausiai pasitaikančios avarijos yra techninės – kažkas kažkam nubraukė bamperį, kažkas į šoną įvažiavo. Avarijos techninės, nes greitis nedidelis.

Žinoma, būna skaudžių įvykių su pėsčiaisiais, tačiau jei susiduria automobiliai, tai dažniausiai būna eismo kamščio ir geležies klausimas. Todėl tiesmukai teigti, kad užmiestyje yra mažesni pavojai, aš nesutikčiau – ten greitis yra didesnis, todėl didesnės ir pasekmės“, – DELFI sako D. Jonušis.

Specialistas taip pasigenda konkretaus tikslo, kuo siekiama įstatymo pataisa.

„Idėja yra, tačiau koks jos tikslas? Visose šalyse praktika tokia, kad jei kažką darai, tam turi būti tikslas. Ar tikslas yra apie kažką padiskutuoti, ar tikslas yra kažką padaryti. Šioje vietoje aš tikslą sunkiai įsivaizduoju, nes, mano nuomone, diferencijavus baudas būtų labai daug techninių ginčų. Ar nebus taip, kad prasidės teismai, policija turės daugiau aiškintis, turės daugiau darbo aiškintis, kur buvo miesto riba, o kur ne. Tai teoriniai pasvarstymai, bet kalbant nuoširdžiai, aš nelabai supratau pasiūlymo koncepcijos“, – sako D. Jonušis.

Darius Jonušis
Darius Jonušis
© DELFI / Karolina Pansevič

Iš M. Puidoko pasiūlymo galima daryti išvadą, kad įstatymo pataisa siekiama apsaugoti pėsčiuosius, tačiau ir tai D. Jonušio neįtikina.

„Labai platus klausimas, kaip apsaugoti pėsčiuosius. Tame tarpe ir patys pėstieji turi saugotis – nevaikščioti su ausinukais per pėsčiųjų perėjas ir taip toliau. Mes visi turime saugoti ir saugotis. Bet jei mes kalbėsime apie žmonių sėdinčių automobilyje saugumą, tai užmiestyje pavojus vienareikšmiškai yra didesnis“, – konstatuoja D. Jonušis.

Išmuša iš vėžių

Žinomas saugaus eismo specialistas, vairavimo instruktorius A. Pakėnas nevynioja žodžių į vatą ir žeria kritiką.

„Saugus eismas yra sistema. Dabar kažkas iš kažkur, iš konteksto ištraukė ir sako: na, dabar darome taip! Na, ir kas iš to? Sistemą reikia daryti sistemiškai, turi būti aiškus planas. Yra valstybėje institucijos, kur dirba profesionalai, gali dalyvauti ir Seimo nariai. Nagi sukurkite nors penkerių metų saugaus eismo planą. Tada pagalvokime, kokios priemonės ten turi būti.

Gal ten bus ir nuobaudų sistema. Tai jūs man pasakykite, kada patvirtintas naujas kodeksas? Prieš metus. Tai palaukite, kiek mes jį galime kaitalioti? Ar kas nors šioje valstybėje gali būti stabilaus, ar negali? Čia eilinė pijarinė akcija. Aš manau taip“, – sako A. Pakėnas.

Artūras Pakėnas
Artūras Pakėnas
© A.Brazaičio nuotr.

Specialisto neįtikina ir teiginiai, kad siekiama apsaugoti pėsčiuosius.

„Na, ir kas iš to? Vienas daiktas iš sistemos ištrauktas gali būti geras, gali būti neblogas, na gal. Bet kokia iš to nauda? Jei tu realiai nori darbo, tai nueik ir suaktyvink komisijų darbą, dalyvauk, aktyvuok, ruošk planą. Tada ir bus rezultatas.

Dabar vienas sako: nesivežiokime dokumentų! Ir visi šaukia: valio! Dabar kitas: padidinkime baudas! Valio! Tuoj vėl atsiras kokių nors naujų pasiūlymų. Tai yra visiškas briedas, tai jau užknisa. Kas dar iš kurios nors pusės ką nors pasiūlys? Tai tiesiog išmuša iš vėžių. Tu kaip žmogus, kaip profesionalas, nebežinai ką daryti“, – neslepia A. Pakėnas.

Statistika rodo, kad Lietuvoje vairuotojų žūsta daugiau, nei pėsčiųjų. Pernai Lietuvos keliuose žuvo 77 vairuotojai ir 68 pėstieji. Sužeista 1296 vairuotojai ir 961 pėsčiasis.

Planas bus

Susisiekimo ministerijos atstovai DELFI atsiųstame rašte taip pat pažymi, kad avarijų padariniai užmiestyje kur kas rimtesni.

„Pirminiais duomenimis, 2016–2017 m. apie 70 proc. eismo įvykių kaltininkais buvo pripažinti vairuotojai. Pastebima, kad Lietuvos keliuose vairuotojai dažnai viršija leistiną greitį, nesaugiai lenkia, netinkamai įvertina eismo sąlygas ir susidariusias situacijas keliuose, nesilaiko kelių eismo taisyklių, stokoja eismo kultūros – nepagarbiai elgiasi su kitais eismo dalyviais.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Andrius Ufartas

Nors eismo įvykių ir sužeistųjų skaičius gyvenvietėse yra daugiau kaip dvigubai didesnis nei užmiesčio keliuose, tačiau eismo įvykių metu gyvenvietėse 2016–2017 m. žuvo trečdaliu mažiau eismo dalyvių nei užmiestyje. Tokios eismo įvykių pasekmės atsiranda dėl eismo intensyvumo ir greičio. Gyvenamosiose teritorijose vyrauja didelis eismo intensyvumas ir mažesnis greitis nei užmiestyje, todėl įvyksta daugiau avarijų, bet su švelnesnėmis pasekmėmis. Užmiestyje atvirkščiai – eismo intensyvumas nėra toks didelis kaip miestuose, tačiau vyrauja didelis greitis, kurie lemia sunkias eismo įvykių pasekmes.

2016–2017 m. užmiesčio keliuose įvyko apie 30 proc. visų įskaitinių eismo įvykių, tačiau žuvo 60 proc. visų žuvusiųjų eismo dalyvių“, – rašoma ministerijos atsakyme.

Taip pat ministerija atmeta kaltinimus, kad nėra saugaus eismo plano. Teigiama, kad artimiausiu metu Susisiekimo ministerija pristatys rengiamą naują saugaus eismo programą, kurios tikslas – nulis žuvusių ir sunkiai sužeistų sausumos transporte. Šią programą tikimasi patvirtinti iki metų vidurio ir jau šiais metais pradėti ją įgyvendinti.

Pagrindiniai numatomi darbai: teisinės bazės keitimas, siekiant pakeisti eismo dalyvių elgseną, eismo dalyvių švietimas, priežiūros vykdymas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Priminė vairuotojams, kada ir kur reikia „žaliosios kortelės“ (6)

Sėdant prie automobilio vairo užsienio šalyje ar savarankiškai keliaujant po Europą būtina...

Svarbu žinoti vairuotojams: A2 magistralėje šiandien laukia dideli eismo ribojimai (38)

Penktadienį, rugpjūčio 23-iąją, visoje Lietuvoje minimas Baltijos kelio 30-metis. Tądien...

Automobiliu vežantiems vaikus turėtų rūpėti kiekvienas centimetras

Vairuotojai, sėdę prie vairo, yra atsakingi ne tik už save ir savo veiksmus kelyje. Jie turi...

Kas nutinka geležinkelio pervažoje nepaisant „Stop“ ženklo: automobilis traukiniui lyg skardinė

Vairuotojams neretai atrodo, kad traukinys – labai lėta transporto priemonė. Dėl to kai kurie,...

Po neblaivių vairuotojų avarijų – sumaitoti automobiliai ir sudaužyti gyvenimai (35)

Ar gurkšnis, ar taurė – alkoholis ir vairavimas turėtų būti nederinami. Dėl šito sutinka...

Top naujienos

Pinigų tema lietuviams kalbėti gėda ne mažiau nei apie seksą: jei už žinias rašytų pažymį, dažnas gautų 4 (72)

Pinigų klausimas lietuviams kartais yra toks pats tabu kaip ir seksas ar politika. Dar labiau nejauku...

Kodėl lietuviški kurortai yra daug blogiau nei užsienio: turtingųjų pasaulis Interlakenas ir jo beprotiškos kainos (173)

„Niekada nevažiuočiau į lietuviškus kurortus“, „Palanga – brangi tragedija“, „Į...

13 daug antioksidantų turinčių produktų: valgydami juos kovojate su kenksmingais procesais organizme (3)

Antioksidantai yra junginiai, padedantys atitolinti ląstelių pažeidimus ar net galintys užkirsti...

Investuotojai nenurašo penktojo pagal dydį miesto: vaiduoklį keis nauja verslo oazė (10)

Nors per pastarąjį dešimtmetį Panevėžyje gyventojų sumažėjo daugiau nei dvidešimčia...

Iš „Misijos Sibiras“ grįžusi Amerikos lietuvaitė: dabar važinėsiu po Ameriką ir viską pasakosiu (62)

Tarp šešiolikos šių metų ekspedicijos „ Misija Sibiras “ dalyvių pirmą kartą buvo...

Bretanė – vieta, kur saugoma istorija ir gerbiamos tradicijos (10)

Gerai išvystytas Prancūzijos greitųjų traukinių (TGV) transporto tinklas suteikia unikalią...

Linkytė ir Vaitiekūnas papasakojo apie slogias mintis ir kaip pavyko pamilti save (74)

Laisvės pikniko metu „Rytojaus jaunimo“ diskusijų zonoje didelio susidomėjimo sulaukė...

Gamtos ženklus stebinti dzūkė jau žino, kokie bus rudens orai ir kada sulauksime pirmojo sniego (77)

Gamtos ženklus stebinti ir orus pagal juos prognozuojanti marcinkoniškė Janina Janušauskienė...

Atostogos Maltoje prasidėjo sėdint ant akmens: nesitikėjo, kad kelionė taip pabrangs (20)

Mano atostogos prasidėjo nuvykus į Maltą , į mažą miestelį Mgarr, prie užrakintų durų....

„Serie A“ starte – neįskaitytas Ronaldo įvartis, „Bundeslygoje“ – pirmoji „Bayern“ pergalė (1)

Šeštadienio vakarą startavo Italijos futbolo „Serie A“ čempionatas. Pirmąją pergalę...