Seimo narys Mindaugas Puidokas siūlo koreguoti įstatymus bei diferencijuoti baudų dydžius pagal tai, kur buvo padarytas pažeidimas. Toks siūlymas sulaukė aštrios specialistų kritikos. Tuo pačiu pažymima, kad Lietuvoje apskritai nėra vieningo eismo saugumo gerinimo plano, o politikai į save dėmesį bando atkreipti siūlydami „iš konteksto ištrauktus“ pasiūlymus.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Andrius Ufartas

„Tai jau pradeda gerokai erzinti“, – tiesiai šviesiai žeria žinomas saugaus eismo specialistas Artūras Pakėnas.

Siūlo diferencijuoti

Greitį viršijus užmiestyje (pavyzdžiui, autostradose) baudos sumažėtų, gyvenvietėse (pavyzdžiui, miestuose) liktų tokios pačios kaip dabar, o gyvenamosiose zonose ir daugiabučių kiemuose – padidėtų. Tokią įstatymo pataisą užregistravo valdančiosios Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos Seimo narys M. Puidokas.

Pagal siūlomus pakeitimus, viršijus greitį gyvenamojoje zonoje iki 10 km/val., bauda būtų 15–45 eurų. Gyvenvietėse bauda siektų 5–15 eurų, o ne gyvenvietėse viršijus greitį iki 10 km/val. galiotų ta pati tvarka, kaip ir dabar – įspėjimas.

Greitį viršijus nuo 10 iki 20 km/val. užmiestyje bauda sumažėtų net perpus – iki 5–15 eurų (dabar yra 12-30 eurų), o gyvenamosiose zonose bauda kiltų iki 45–120 eurų.

„Šiuo metu Lietuvoje baudų dydis priklauso nuo viršytų kilometrų skaičiaus, tačiau neatsižvelgiama į visuomenei keliamą grėsmę. Gyvenamosiose zonose, kur daugiau pėsčiųjų, didėja rizika, kad įvykio metu bus padaryta didesnė žala. Akivaizdu, kad gyvenamosiose zonose pėstieji, o ypač vaikai gali elgtis neapdairiai, jiems iškyla didesnė grėsmė, kuomet vairuotojai stipriai viršija greitį šiose zonose. Todėl šiuo įstatymo projektu yra siūloma diferencijuoti baudas už greičio viršijimą atsižvelgiant į vietą, kurioje yra viršijamas greitis“, – teigia M. Puidokas.

Mindaugas Puidokas
Mindaugas Puidokas
© DELFI / Andrius Ufartas

Anot jo, priėmus šią pataisą bauda už greičio viršijimą labiausiai didėtų gyvenamosiose zonose.

Pasekmės skaudesnės užmiestyje

Buvęs lenktynininkas Darius Jonušis kiek sutriko išgirdęs klausimą apie M. Puidoko pasiūlymą.

„Mano nuomone, kad galbūt mieste greičio viršijimas ir yra pavojingesnis, bet... Jūs girdite mano balse pauzę. Taip yra tik iš pirmo žvilgsnio. Užmiestyje greitis yra didesnis, tai viršijus greitį jis dar labiau didėja, o pavojus avarijos prasme taip pat dar labiau padidėja. Jei kalbame apie miestą, tai reikia atkreipti dėmesį, kad dažniausiai pasitaikančios avarijos yra techninės – kažkas kažkam nubraukė bamperį, kažkas į šoną įvažiavo. Avarijos techninės, nes greitis nedidelis.

Žinoma, būna skaudžių įvykių su pėsčiaisiais, tačiau jei susiduria automobiliai, tai dažniausiai būna eismo kamščio ir geležies klausimas. Todėl tiesmukai teigti, kad užmiestyje yra mažesni pavojai, aš nesutikčiau – ten greitis yra didesnis, todėl didesnės ir pasekmės“, – DELFI sako D. Jonušis.

Specialistas taip pasigenda konkretaus tikslo, kuo siekiama įstatymo pataisa.

„Idėja yra, tačiau koks jos tikslas? Visose šalyse praktika tokia, kad jei kažką darai, tam turi būti tikslas. Ar tikslas yra apie kažką padiskutuoti, ar tikslas yra kažką padaryti. Šioje vietoje aš tikslą sunkiai įsivaizduoju, nes, mano nuomone, diferencijavus baudas būtų labai daug techninių ginčų. Ar nebus taip, kad prasidės teismai, policija turės daugiau aiškintis, turės daugiau darbo aiškintis, kur buvo miesto riba, o kur ne. Tai teoriniai pasvarstymai, bet kalbant nuoširdžiai, aš nelabai supratau pasiūlymo koncepcijos“, – sako D. Jonušis.

Darius Jonušis
Darius Jonušis
© DELFI / Karolina Pansevič

Iš M. Puidoko pasiūlymo galima daryti išvadą, kad įstatymo pataisa siekiama apsaugoti pėsčiuosius, tačiau ir tai D. Jonušio neįtikina.

„Labai platus klausimas, kaip apsaugoti pėsčiuosius. Tame tarpe ir patys pėstieji turi saugotis – nevaikščioti su ausinukais per pėsčiųjų perėjas ir taip toliau. Mes visi turime saugoti ir saugotis. Bet jei mes kalbėsime apie žmonių sėdinčių automobilyje saugumą, tai užmiestyje pavojus vienareikšmiškai yra didesnis“, – konstatuoja D. Jonušis.

Išmuša iš vėžių

Žinomas saugaus eismo specialistas, vairavimo instruktorius A. Pakėnas nevynioja žodžių į vatą ir žeria kritiką.

„Saugus eismas yra sistema. Dabar kažkas iš kažkur, iš konteksto ištraukė ir sako: na, dabar darome taip! Na, ir kas iš to? Sistemą reikia daryti sistemiškai, turi būti aiškus planas. Yra valstybėje institucijos, kur dirba profesionalai, gali dalyvauti ir Seimo nariai. Nagi sukurkite nors penkerių metų saugaus eismo planą. Tada pagalvokime, kokios priemonės ten turi būti.

Gal ten bus ir nuobaudų sistema. Tai jūs man pasakykite, kada patvirtintas naujas kodeksas? Prieš metus. Tai palaukite, kiek mes jį galime kaitalioti? Ar kas nors šioje valstybėje gali būti stabilaus, ar negali? Čia eilinė pijarinė akcija. Aš manau taip“, – sako A. Pakėnas.

Artūras Pakėnas
Artūras Pakėnas
© A.Brazaičio nuotr.

Specialisto neįtikina ir teiginiai, kad siekiama apsaugoti pėsčiuosius.

„Na, ir kas iš to? Vienas daiktas iš sistemos ištrauktas gali būti geras, gali būti neblogas, na gal. Bet kokia iš to nauda? Jei tu realiai nori darbo, tai nueik ir suaktyvink komisijų darbą, dalyvauk, aktyvuok, ruošk planą. Tada ir bus rezultatas.

Dabar vienas sako: nesivežiokime dokumentų! Ir visi šaukia: valio! Dabar kitas: padidinkime baudas! Valio! Tuoj vėl atsiras kokių nors naujų pasiūlymų. Tai yra visiškas briedas, tai jau užknisa. Kas dar iš kurios nors pusės ką nors pasiūlys? Tai tiesiog išmuša iš vėžių. Tu kaip žmogus, kaip profesionalas, nebežinai ką daryti“, – neslepia A. Pakėnas.

Statistika rodo, kad Lietuvoje vairuotojų žūsta daugiau, nei pėsčiųjų. Pernai Lietuvos keliuose žuvo 77 vairuotojai ir 68 pėstieji. Sužeista 1296 vairuotojai ir 961 pėsčiasis.

Planas bus

Susisiekimo ministerijos atstovai DELFI atsiųstame rašte taip pat pažymi, kad avarijų padariniai užmiestyje kur kas rimtesni.

„Pirminiais duomenimis, 2016–2017 m. apie 70 proc. eismo įvykių kaltininkais buvo pripažinti vairuotojai. Pastebima, kad Lietuvos keliuose vairuotojai dažnai viršija leistiną greitį, nesaugiai lenkia, netinkamai įvertina eismo sąlygas ir susidariusias situacijas keliuose, nesilaiko kelių eismo taisyklių, stokoja eismo kultūros – nepagarbiai elgiasi su kitais eismo dalyviais.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Andrius Ufartas

Nors eismo įvykių ir sužeistųjų skaičius gyvenvietėse yra daugiau kaip dvigubai didesnis nei užmiesčio keliuose, tačiau eismo įvykių metu gyvenvietėse 2016–2017 m. žuvo trečdaliu mažiau eismo dalyvių nei užmiestyje. Tokios eismo įvykių pasekmės atsiranda dėl eismo intensyvumo ir greičio. Gyvenamosiose teritorijose vyrauja didelis eismo intensyvumas ir mažesnis greitis nei užmiestyje, todėl įvyksta daugiau avarijų, bet su švelnesnėmis pasekmėmis. Užmiestyje atvirkščiai – eismo intensyvumas nėra toks didelis kaip miestuose, tačiau vyrauja didelis greitis, kurie lemia sunkias eismo įvykių pasekmes.

2016–2017 m. užmiesčio keliuose įvyko apie 30 proc. visų įskaitinių eismo įvykių, tačiau žuvo 60 proc. visų žuvusiųjų eismo dalyvių“, – rašoma ministerijos atsakyme.

Taip pat ministerija atmeta kaltinimus, kad nėra saugaus eismo plano. Teigiama, kad artimiausiu metu Susisiekimo ministerija pristatys rengiamą naują saugaus eismo programą, kurios tikslas – nulis žuvusių ir sunkiai sužeistų sausumos transporte. Šią programą tikimasi patvirtinti iki metų vidurio ir jau šiais metais pradėti ją įgyvendinti.

Pagrindiniai numatomi darbai: teisinės bazės keitimas, siekiant pakeisti eismo dalyvių elgseną, eismo dalyvių švietimas, priežiūros vykdymas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Papasakojo, kokios kritinės klaidos vairavimo egzamine pakiša koją – jas daro ir patyrę vairuotojai (146)

Dažnas būsimas vairuotojas, keliaudamas laikyti praktinio egzamino į „Regitrą“, viliasi, kad...

Pasikeitus vairuotojų dokumentų tvarkai, pastebimos ir pirmosios neigiamos pasekmės (171)

Sustabdžius pareigūnams šiek tiek ilgiau trunkanti patikra – pagrindinė neigiama naujos...

Paaiškino, kokių klaidų norintiems vairuoti motociklą geriau nedaryti (25)

Šalies transporto priemonių registrą valdanti VĮ „Regitra“ suskaičiavo, kad šiemet...

Vasaros iššūkiai vairuotojams: nuo slidaus asfalto iki paukščių išmatų paliktų dėmių

Neįprastai karšta vasara atnešė pačių įvairiausių iššūkių vairuotojams. Pasirodo, sunkumų...

Po Kaune praūžusios liūties – šūsnys valstybinių numerių (1)

Vakar, rugpjūčio 14 d., Kauną merkė nepaprastai smarkus lietus . Jo padariniai – ne tik...

Top naujienos

Santuokos sakramento auka: už norą tuoktis prestižinėje bažnyčioje pakloja įspūdingas sumas (70)

Vienas iš didžiausių galvos skausmą keliančių klausimų jaunavedžiams – kiek aukoti...

Šuns apkandžiota kaunietė: jo šeimininkė net nemėgino sudrausminti keturkojo – spruko, palikusi vaikus (16)

Į portalo „Kas vyksta Kaune“ redakciją kreipėsi svetimo šuns sužalota ir įbauginta...

Žaibo iškrova - vis dar už pažinimo ribų: gali nutrenkti ir mieste, ir net namuose (67)

Nidos kurorte praėjusį savaitgalį žaibas nutrenkė 1986 metais gimusią moterį. Pasak...

Mįslinga tatuiruote pasipuošusi Meilutytė praleis beveik visą pasaulio taurės sezoną (275)

Glazge (Jungtinė Karalystė) vykusiame Senojo žemyno čempionate Rūta Meilutytė demonstravo ne...

Norint išsvajotų skrydžių – sunkiai įgyvendinama sąlyga dėl gyventojų skaičiaus (36)

Palangos oro uoste naujos krypties į Vokietiją prašantys uostamiesčio verslininkai sulaukė...

Monika Šalčiūtė turi žinutę vieno kambario butus Vilniuje išnuomoti bandantiems žmonėms (139)

Socialinių tinklų žvaigždė Monika Šalčiūtė piktinasi aukštomis būsto nuomos kainomis...

Mirė Nobelio taikos premijos laureatas, buvęs JT vadovas Kofis Annanas papildyta 15.34 (89)

Buvęs Jungtinių Tautų generalinis sekretorius ir Nobelio taikos premijos laureatas Kofi Annanas...

Blažytė: Galkinas pasišaipė labai laiku ir labai taikliai (638)

Labai laiku ir labai taikliai – taip Rusijos komiko Maksimo Galkino pokštus apie Dalią...

Didžiausias automobilių gamintojų galvos skausmas, arba kodėl nauji modeliai bandomi Laplandijoje

„Test World“ Suomijoje yra vienintelė vieta pasaulyje, kurioje automobilių gamintojai...

Verstaminietės ožkos net NATO kariškius sustabdė (6)

Užsukus pas Verstaminų kaime, savo tėviškėje, įsikūrusią Oną Sušinskaitę, iškart akys...