Paklaustas, kaip dažnai susiduria su stovėjimo vietų automobiliams vietų trūkumu, gatvėje kalbintas vilnietis teigė, kad problema ne tik dažna, bet ir labai opi, mat rasti vietą – labai sunku, o kartais trenka net ir ant vejos automobilį palikti, mat kitos išeities nebebūna. Apie tai, kad stovėjimo vietų trūkumas yra problema, kalbėjo ir kitas vairuotojas.
„Čia yra problema – mašinų daug, o kur jas pastatyti, nėra. Senesniuose rajonuose situacija gal dar kiek geresnė, tačiau naujesniuose vienintelė išeitis yra privačios aikštelės“, – sakė vilnietis.
„Tai labai didžiulė problema, ypač kiemuose. Žinoma, yra nemažai stovėjimo aikštelių, daugiaaukščių parkingų, kuriuos būtų galima panaudoti ir gyventojų automobilių trumpalaikiam stovėjimui“, – sakė kita vairuotoja.
Tiesa, už miesto gyvenantis vairuotojas teigė, kad užmiestyje problemų dėl automobilių stovėjimo beveik nėra.
Apie tai, iš kur atsiranda visos automobilių statymo šalia daugiabučių problemos LNK žinių tarnyba kalbėjosi su „Vilnius TECH“ profesoriumi doc. dr. Vidu Žurauliu. Jis teigė, kad šioji problema, didžiąja dalimi, yra susijusi su tuo, jog stovėjimo aikštelės yra pritaikytos tam laikmečiui, kada buvo statomi daugiabučiai, o dauguma jų – palikimas iš sovietmečio.
„Ta problema atsirado tada, kai aikštelės buvo projektuojamos atsižvelgiant į visiškai kitokius žmonių poreikius. Tada skiriama vieta nebuvo skaičiuojama tokiam kiekiui transporto priemonių, kurias nakčiai reikia sustatyti šalia daugiabučių namų. Aišku, tie, kurie yra atnaujinami arba statomi naujai, ten situacija yra geresnė, tačiau didžioji dalis gyventojų yra susidūrusi su situacija, kai vietą automobiliui rasti yra sudėtinga“, – aiškino doc. dr. V. Žuraulis.

Paklaustas, kiek ši problema yra aktuali ne tik sostinėje, tačiau visoje Lietuvoje, o ypač – kituose didžiuosiuose miestuose.
„Ši problema aktuali ir kituose didžiuosiuose miestuose, nes mažieji miesteliai pagal demografinę padėtį nėra didėjantys, o pagrindiniai miestai vis dar yra besiplečiantys, todėl natūralu, kad žios problemos tampa tik dar aktualesnės, o gyventojams vis sudėtingiau“, – įžvalgomis dalijosi profesorius.
Doc. dr. V. Žuraulis taip pat atkreipia dėmesį, kad skirtinguose miestuose skiriasi ir pragyvenimo lygis, o dėl to kinta ir gyventojų poreikiai. Mat, anot jo, mažesnes pajamas gaunantys gyventojai dažniausiai išsiverčia su vienu automobiliu, o uždirbantys daugiau neretai kasdien naudojasi dviem automobiliais ar jų turi netgi daugiau.
„Tai yra gana plati problema. Svarbus ir supratimas apie mobilumą, kuris, žvelgiant iš tvaraus vartojimo, tvaraus judumo pusės irgi turėtų būti permąstomas ir aš ateinančiais penkmečiais ar dešimtmečiais viskas turėtų keistis į gerąją pusę, kada mes mažinsime asmeninių automobilių skaičių ir vis labiau įsitrauksime į dalijimosi paslaugas – naujosios kartos kitaip žiūrės į šią problemą, tačiau dabar mes vis dar turime gyventi su šiomis problemomis.

Žinoma, tam sprendimų taip pat yra. Pavyzdžiui, jei yra renovuojamas senos statybos daugiabutis, reikėtų nepamiršti ir jo prieigų bei infrastruktūros, kad būtų išlėstas parkavimo vietų skaičius, kitaip sakant – optimizuotas tas plotas. Jei buvo galimybė parkuotis tik lygiagrečiai, tai išplėtus plotą keliais metais, kad būtų galima automobilius statyti stačiai ar įstrižai, stovėjimo vietų skaičius iškart padvigubėtų. Didesnės investicijos leidžia įrengti daugiaaukštes stovėjimo aikšteles, o taip pat reikėtų nepamiršti išnaudoti tų aikštelių, kurios yra įrengtos šalia prekybos centrų, nes jos gali būti išnaudojamos efektyviau“, – aiškino V. Žuraulis.
Profesorius teigė, kad norint išnaudoti prie prekybos centrų esančias aikšteles, reikėtų pagalvoti ir apie jų priežiūrą, mat čia verslininkai taip pat turi savų interesų, kadangi būtent naktį yra skiriamas laikas jų priežiūrai, o sustačius gyventojų automobilius nakčiai reikėtų ieškoti kompromisų. Tiesa, jis pastebi, kad norint gerinti situaciją tokiu būdu, reikėtų ir savivaldybių įsikišimo, mat būtent savivaldybė turėtų tarpininkauti tarp verslininkų ir to miesto gyventojų.
Visą LNK žinių tarnybos reportažą galite peržiūrėti žemiau: