aA
Priversti jaunus žmonės, sėdusius prie vairo, padėti į šalį savo išmaniuosius – užduotis ne iš lengvųjų, tačiau neseniai atliktas tyrimas atskleidė, jog tėvams būtų žymiai lengviau tai padaryti, jei savo atžaloms už tokią auką pasiūlytų... pinigų, skelbia autoblog.com.
Siūlo, kaip priversti jaunus vairuotojus padėti telefonus į šalį
© DELFI / Domantas Pipas

Tyrėjai analizavo duomenis, gautus apklausius 152 jaunus žmones, turinčius išmaniuosius ir pripažinusius, kad prie vairo jie dažnai rašo žinutes. Ir netgi prisipažįsta visai norintys šio pavojingo įpročio atsisakyti.

Žadėti ir norėti yra viena, o imtis realių veiksmų – visai, kas kita. Paaiškėjo, kad laikytis duoto žodžio jauniems žmonėms žymiai lengviau, jei už tokias pastangas sulaukia, kad ir nedidelio, bet atlyginimo. Grasinimas, kad tėvai atims automobilio raktelius neveikia, o štai 5 dolerių per savaitę finansinis paskatinimas – kuo puikiausiai.

„Paprasčiausiai pasakyti savo atžalai, kad prie vairo naudotis telefonu nevalia, greičiausiai neduos jokios naudos, ypač kalbant apie tuos, kurie taip elgiasi labai dažnai“, – teigia tyrimui vadovavęs Pensilvanijos universiteto Filadelfijoje Perelmano medicinos mokyklos akademikas M. Kitas Delgado.

Visų apklausoje dalyvavusių paauglių amžius 16-17 metų, visi jie menkai patyrę vairuotojai ir tikri savo išmaniųjų telefonų vergai.

Visi jie visai norėjo atsisakyti įpročio prie vairo rašyti trumpąsias žinutes, tačiau labiau laikėsi įsikibę muzikos klausymosi ir navigacijos programėlių. Paaiškėjo, kad tik 59 proc. atsisakytų „Google Maps“ ir kitų navigacijos programėlių, o be virtualios muzikos važiuoti sutiktų vos 43 proc.

Nors piniginis paskatinimas per metus sudaro vos apie 250 dolerių, tikrai ne visi prizai paaugliams atrodo vienodai patrauklūs.

Patys populiariausi buvo asmeniniai paskatinimai: pavyzdžiui, trys iš keturių paauglių pareiškė sutinkantys prie vairo nerašyti žinučių, jei už tokias pastangas uždirbtų 5 dolerių grynaisiais arba būtų paskatinti dovanų kuponais. Pradedant 250 dolerių sąskaitoje ir minus 5 doleriai už kiekvieną prasižengimą pasirodė patrauklūs tik 63 proc. dalyvių.

Kiek daugiau nei pusė tyrime dalyvavusių paauglių žadėjo esantys pasirengę pabandyti atsikratyti pavojų tiek jiems patiems, tiek kitiems keliančio įpročio, jeigu šiam iššūkiui pasiryžtų daugiau jų bičiulių ir metų pabaigoje jie galėtų pasidalinti tūkstančio dolerių prizą. Praktiškai pusė tos sumos taip pat suveiktų kaip veiksnys, jeigu prie to dar gautų ir 250 dolerių naudą kasmetinėms draudimo įmokoms.

Kiek mažiau nei kas penktas jaunasis tyrimo dalyvis žadėjo liautis rašęs žinutes prie vairo, jei dėl to susirūpinimą išreikštų tėvai, teigiama ataskaitoje, kurią skelbia „Traffic Injury Prevention“.

Jau nekalbant apie menką tyrimo imtį, dar vienas šio tyrimo trūkumas yra tas, kad tai nebuvo griežtai kontroliuojamas eksperimentas, skirtas įrodyti, kaip konkretus finansinis paskatinimas gali motyvuoti paauglius liautis prie vairo rašius žinutes.

„Manau, kad iš esmės dauguma paauglių puikiai supranta, kad vienu metu ir vairuoti, ir rašyti žinutes yra labai pavojinga. Tai viena iš pavojingiausių veiklų prie vairo, nes vairuotojas iš rankų paleidžia vairą, nežiūri į kelią ir apie jį negalvoja“, – paaiškina Alabamos universiteto Birmingame psichologijos ekspertė Despina Stavrinos, kuri pati prie tyrimo neprisidėjo.

Jauni žmonės, kurie sutinka, jog vairuoti ir rašyti žinutes, yra pavojinga, ir toliau lyg niekur nieko rizikuoja, elektroniniame laiške tvirtina D. Stavrinos.

„Manau, kad tėvai turėtų nuo pat mažų dienų savo vaikams rodyti tinkamą pavyzdį, kaip reikėtų elgtis prie vairo. Be to, jų pareiga tiesiai šviesiai įvardyti ribas ir tai, kas laukia, jeigu nebus laikomasi taisyklių“, – teigia ji.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Po šiltos žiemos nauji pasiūlymai: vertins, ar sutrumpinti žieminių padangų naudojimo terminą (46)

Susisiekimo ministerijai išnagrinėjus galiojantį kaimyninių šalių reglamentavimą, susisiekimo...

Ką daryti, kai stabdant ima „mušti vairą“ ar vibruoti stabdžiai? (53)

Pavasariop, ilgėjant dienoms, vis dažniau vairuotojai išsiruošia į tolimesnes keliones. Kaip tik...

Savo teisėmis įsitikinę pėstieji perėjose „krenta“ automobiliams po ratais (225)

Pėstieji žino, jog juos, einančius pėsčiųjų perėja, vairuotojai privalo praleisti. Tačiau ne...

Kaip alkoholis veikia vairuotojus – kas nutinka po vienos taurės gėrimo (61)

Nemažai Europos šalių leidžia vairuoti po nedidelio suvartoto alkoholio kiekio, bet tokiose...

Vairuotojų klaidos: siekdami sutaupyti gaišta laiką prie neužsivedančių automobilių (24)

Nors šiemet žiema kaip niekada šilta, sąlyginai nedidelis šaltukas naktį, kai kuriems...

Top naujienos

Kęsto Komskio verslas žlunga nesumokėjęs našlaičiams (146)

Vilnietė Simona Kibirkštytė viena augina du mažus vaikus. Be tėvo juos paliko tragiška avarija,...

Pirkėjams rūpi ne tik kaina: už skandalus įmonės sumoka kritusiais pardavimo rodikliais (47)

Lietuviai skaito produktų etiketes, o specialūs produktų žymėjimai, tokie kaip „ekologiška“...

Nuramino dėl Vilniuje įtarto koronaviruso atvejo: visi mėginiai neigiami (130)

Dėl koronaviruso tirto iš šiaurės Italijos grįžusio vyro mėginiai buvo neigiami, patvirtino...

Italija ištikta šoko, pirminio koronaviruso šaltinio nustatyti nepavyksta šalį krečia ir politikų rietenos (50)

Europoje kilusios koronaviruso bangos paliestoje Italijoje tolydžio plinta panika. Šalies...

Mirė Sausio 13-osios byloje kaltu pripažintas buvęs sovietų gynybos ministras (99)

Maskvoje mirė buvęs Sovietų Sąjungos gynybos ministras Dmitrijus Jazovas , pranešė Rusijos...

Koronavirusui skverbiantis į Europą, prognozuojamos pasekmės: Lietuvos ekonomikai tai atsilieps (32)

Lietuvos ekonomikai Kinijoje ir Šiaurės Italijoje siaučiančio koronaviruso pasekmės bus...

Ant suolo lemiamu metu paliktas Motiejūnas: Kinijoje gynybos principai kitokie (8)

Donato Motiejūno sugrįžimas į Lietuvos rinktinę nebuvo rožėmis klotas. Pasitelkęs savo...

The Economist

Vėl paverskime Europą nuobodžia! (1)

ES ginčijasi dėl smulkmenų ir džiaugiasi grįžusiu nuobodžiu stabilumu.

Bankai nespėja dalyti paskolų, tačiau NT analitikas ragina pradėti galvoti logiškai (60)

Ekonomistai jau kelerius metus viešojoje erdvėje kalba, kad gyvenimas Lietuvoje gerėja. Vienas iš...

Euras reaguoja į pasaulinio finansavimo isteriją: sunku atremti kitų valiutų patrauklumą (31)

Dar per anksti skelbti apie euro traukimąsi, net po prasčiausios jo metų pradžios nuo 2015 metų....

|Maža didelių žinių kaina