aA
Pastaraisiais metais beveik visi didieji sunkvežimių gamintojai pradėjo siūlyti kelią numatančią pastovaus greičio palaikymo įrangą, kuri, kaip skelbiama, leidžia net keliais procentais sumažinti degalų sąnaudas. Kaip ši įranga veikia ir kokia jos duodama nauda?
© DELFI / Tomas Vinickas

Pastovaus greičio palaikymo sistema savo galimybėmis pamažu artėja prie tikro autopiloto funkcijos. Tai daroma tiek gamintojų, tiek Europos Komisijos iniciatyva. Pavyzdžiui, nuo 2015 metų lapkričio Europos Sąjungoje sunkvežimiuose privalomai montuojama automatinė stabdymo sistema. Ji sustabdo sunkvežimį, jutikliams nustačius susidūrimo su priekyje esančiu objektu grėsmę.

Naudojantis pastovaus greičio palaikymo sistema, šios įrangos pagalba palaikomas ir atstumas iki priekyje važiuojančio automobilio.

Kelias analizuojamas iš anksto

O pastaraisiais metais gamintojai ėmė siūlyti kelią numatančią (angl. „predicting“) greičio palaikymo sistemos funkciją, kuri, atsižvelgdama į navigacijos sistemos teikiamus topografinius duomenis apie kelio reljefą, kontroliuoja variklio ir automatizuotos transmisijos veikimą. Įrenginys parenka sunkvežimio greitį ir pavaras, atsižvelgdamas į priekyje esančias įkalnes, nuokalnes ar posūkius.

Pavyzdžiui, artėdamas prie įkalnės, sunkvežimis įsibėgėja, didindamas inercijos jėgą. Kylant į kalną, vengiama jungti žemesnę pavarą, nes tai žymiai padidintų degalų sąnaudas. Visiškai priartėjus prie įkalnės viršūnės, sumažinamas degalų tiekimas, taip paaukojant nedaug laiko, bet sutaupant nemažai degalų. Riedant nuo kalno, greičio didėjimui išnaudojama riedėjimo inercija ir būtent šioje fazėje sutaupoma daugiausiai degalų.

Svarbiausia yra tai, kad sistema, turėdama duomenis apie įkalnės statumą, tolimesnę kelio konfigūraciją, pavaros perdavimo skaičių, variklio sukimo momentą, gali labai tiksliai suplanuoti kiekvienos įkalnės įveikimą. Kai kurios (pvz., „Daimler“ naudojamos) sistemos, taupydamos degalus, ilgoje nuokalnėje (kai nereikia nei palaikyti greičio, nei stabdyti) įjungia laisvąją pavarą, išvengdama variklio pasipriešinimo.

Lyginant su senesnės kartos pastovaus greičio palaikymo sistemomis, kelio numatymo funkcija nebereikalauja preciziškai tikslaus ir nelengvai išmokomo vairuotojo įsikišimo. Vežėjus tai turėtų džiuginti. Gamintojai skelbia, kad prognozuojančios sistemos leidžia sutaupyti net 3-5 procentus degalų.

Vairuotojas prieš elektroniką

Savaime suprantama, kad automatizuota greičio kontrolės sistema geriausius rezultatus leis pasiekti važiuojant užmiesčio keliu. Kuo jis nelygesnis – tuo didesnis prognozuojančios sistemos privalumas. „Volvo Lietuva“ vairavimo instruktorius Eivitas Žarys sako, kad gamintojo deklaruojama 5 procentų degalų ekonomija yra įmanoma, bet realiai galima tikėtis apie 2-3 proc. sumažėjusių degalų sąnaudų.

Ekspertas pastebi, kad sistema negali atstoti patyrusio vairuotojo jau vien dėl to, kad ji, įsibėgėdama prieš įkalnę, nustatytą pastovų greitį gali keisti vos 8 km/val. amplitudėje, tuo tarpu vairuotojas gali naudotis viskuo, ką leidžia nustatytas maksimalaus greičio ribojimas. Tačiau, pasak E. Žario, kelią numatanti sistema turėtų suteikti neabejotiną pranašumą daugumai tolimųjų reisų vairuotojų. Verta pastebėti, kad kelią numatanti sistema bet kurį vairuotoją pranoksta savo gebėjimu įvertinti tai, ko nemato vairuotojo akys. Ir tuo metu, kai vairuotojas pamato iš už kalvos išnyrantį kelio ruožą, vilkiko kompiuteris jau būna suskaičiavęs optimalų jo įveikimo režimą.

Kiti „Volvo Trucks“ ekspertai tvirtina, kad geriausius rezultatus pasiektų moderniomis sistemomis sumaniai disponuojantis patyręs vairuotojas. Skelbiama, kad būtent toks derinys leistų pasiekti nurodomą 5 procentų ekonomiją. Žinoma, esant tam tikroms, bet nenurodomoms, kelio sąlygoms. Visi gamintojai tvirtina, kad labai svarbu išmokyti vairuotoją tinkamai naudotis pastovaus greičio palaikymo sistema, nes nesugebant to padaryti, galima pamiršti apie degalų sąnaudų mažinimą.

Kaip tiksliai veikia tokia įranga? Ar elektroninio žemėlapio duomenys yra pakankamai tikslūs? Ar ši sistema turi kokį nors pranašumą, važiuojant tokioje lygaus reljefo šalyje, kaip Lietuva? E. Žarys tvirtina, kad žemėlapio topografinių duomenų detalumas yra tikrai geras, o Lietuvoje, net važiuojant iš Vilniaus į Klaipėdą, yra visa eilė įkalnių ir nuokalnių, kuriose kelią numatanti sistema gali puikiai realizuoti savo galimybes. Be to, „Volvo“ naudojama įranga tiksliai įsimena per 3500 įkalnių ir nuokalnių charakteristikas, taip pasiruošdama preciziškai tiksliems, pakartotiniams įkalnių šturmams.

Pripažinimas ir naudingumas

Pasak sunkvežimių pardavėjų, kelią numatančias pastovaus greičio kontrolės sistemos jau yra plačiai pripažintos; jas dažniausiai renkasi Vakarų Europoje dirbantys vežėjai ir didžioji dalis nedidelių sunkvežimių parkų valdytojų. Tokios įrangos kaina gali siekti iki tūkstančio eurų – kiekvieno gamintojo atveju esama skirtumų kainodaroje ir siūlomos įrangos paketuose. Pardavėjai ir vežėjai tikina, kad kelią numatančios įrangos dėka pasiekiama degalų ekonomija leidžia pinigus susigrąžinti, nuvažiavus 120-150 tūkst. kilometrų. Tai – ne taip greitai, kaip žada gamintojai (5 procentų ekonomija leistų pinigus susigrąžinti perpus greičiau), bet vis tiek neblogai.

Yra galimybė tokią įrangą montuoti ir į senesnius vilkikus, tačiau, CargoNews žiniomis, įrengimo kaina būtų maždaug dvigubai didesnė. Tiesa, tikėtina, kad tokia operacija būtų atliekama tik apynaujiems vilkikams su automatizuotomis transmisijomis. Taigi, apie įrangos atsipirkimą būtų galima galvoti po dvejų-trejų metų. Ir, kalbant apie nenaują sunkvežimį, tokia investicija nebūtinai atrodys patraukli.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Įspėjo klaipėdiečius: nuo sausio 1-osios sankryžose įsigalios nauja tvarka (12)

Kelių eismo taisyklių 76 punktas nuo 2020 m. sausio 1 d. neteks galios, o tai reiškia, kad ties...

Priminė, kokia dažniausia skubančiųjų pėsčiųjų daroma klaida (17)

Saugaus eismo ekspertai pastebėjo, kad prasidėjus šventiniam laikotarpiui išsiblaškiusių...

Skubančius vairuotojus stabdė mokiniai: ragino koreguoti stabdymo įpročius

Įpusėjus gruodžiui didžiojoje Lietuvos dalyje buvo vos pora žiemiškų dienų, kai gatves ir...

Kultūra šalies keliuose: vairuotojai mirksi šviesomis ir burnoja, o vėliau tikisi, kad juos praleis (100)

Paskutinis metų mėnuo įprastai pasižymi išaugusiu chaosu šalies keliuose. Visgi ekspertai...

Kai gatvės tampa čiuožykla: trys patarimai, kaip išsilaikyti ant kojų (4)

Žemę sukausčius šaltukui, svarbu prisiminti, kaip kovoti su žiemos sezono keliamais...

Top naujienos

Įvardijo prasčiausias Vilniaus mokyklas: vadovai nesupranta vertinimo ir peikia reitingų sistemą (23)

Nors pirmajame geriausių Lietuvos gimnazijų penketuke – net kelios Vilniaus ugdymo įstaigos,...

JAV netrukus turės nepaskandinamą lėktuvnešį? (132)

Nedidelė maždaug 8,2 kvadratinio kilometro ploto vulkaninės kilmės sala Rytų Kinijos jūros...

Prognozuoja, kokia laukia likusi žiema Lietuvoje: visoje Europoje pastebėjo ryškią anomaliją (39)

Naujausios orų prognozės rodo, kad sezoninė to paties centro prognozavimo sistema rodo, kad visa...

Atidarė Suvalkuose naują prekybos centrą lietuviams: pamiršta tai, kas „svarbiausia“ (216)

Suvalkų miesto šiauriniame pakraštyje, prie išvažiavimo į Lietuvos pusę, atidarytas naujas...

Plungėje pasmaugtos moters vaikai: nepasidaro lengviau, kad žudiką išlaikys iš mūsų pinigų (38)

„Nepasidaro lengviau išgirdus, kad mamos žudikas nuteistas. Mamos tai nesugrąžins“, – sako...

Panarinę galvas žalgiriečiai: esame duobėje – patikėkite, mums sunku (124)

Septyni pralaimėjimai iš eilės nubloškė Kauno „Žalgirį“ į patį Eurolygos dugną, kuriame...

Fotomenininko Algimanto Kunčiaus darbų parodoje – praeityje likęs šalies kultūrinis gyvenimas ir jo veikėjai

Lietuvos nacionaliniame muziejuje praėjusią savaitę duris atvėrė Nacionalinės kultūros ir meno...

Klaipėdietė papasakojo apie žiaurų užpuolimą: apgaule įviliojo į automobilį ir surišo (10)

Klaipėdoje gyvenanti moteris kreipėsi į policiją ir papasakojo, kad buvo žiauriai užpulta...

Sūnų skubiai į ligoninę gabenusi Rima Antonovienė prabilo apie jo sveikatą

Neseniai vyrą Vidą Antonovą palaidojusi daugiavaikė mama Rima Antonovienė buvo labai...

Po skandalingo gaisro mokykloms išplatintame rašte – griežti nurodymai: Cesiulio pritarimo reikės kiekvienam eurui (123)

Nors Alytaus miesto meras Nerijus Cesiulis ne kartą džiaugėsi dėl ugniagesiams ir gaisro...