2007 m. lapkričio 22 d. Seimui priėmus naujos redakcijos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo įstatymą, nuo 2008 m. liepos 1 d. įsigaliojo nuostata, kad pradedantiesiems vairuotojams išduodamas 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Pradedantysis vairuotojas gali pakeisti šį pažymėjimą į nuolat galiojantį vairuotojo pažymėjimą tik užbaigęs papildomus mokymus praktinio mokymo centruose pagal nustatytą tvarką. Įstatymų leidėjo valia atsirado pareiga pradedantiesiems vairuotojams per dvejus metus užbaigti papildomus mokymus.

2010 m. vasario 11 d. Seimo neeilinėje sesijoje buvo pateiktas Vyriausybės parengtas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2, 7, 10, 19 ir 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas, kuriuo buvo siūloma atsisakyti papildomo pradedančiųjų vairuotojų mokymo praktinio mokymo centruose. Tačiau ir šios kadencijos Seimo (skirtingai nei teigiama viešojoje erdvėje) valia, nuostata dėl papildomo pradedančiųjų vairuotojų mokymo tik praktinio mokymo centruose liko ta pati kaip ir 2007 m. lapkričio 22 d. priėmus įstatymą.

2010 m. birželio 10 d. priimtame Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatyme buvo pasiūlyta Vyriausybei iki 2011 m. birželio 30 d. parengti teisės aktus, kuriuose būtų numatyta papildomo vairuotojų mokymo tvarka, įskaitant dvejų ir daugiau metų vairavimo stažą turinčių vairuotojų, nuolat pažeidžiančių Kelių eismo taisykles, papildomą mokymą ir galimybę sukurti balų už Kelių eismo taisyklių pažeidimus sistemą.

Pastebėtina, kad Teisės ir teisėtvarkos komitete 2010 m. svarstant Susisiekimo ministerijos parengtą įstatymo projektą tarp daugelio pastabų buvo ir Specialiųjų tyrimų tarnybos išvada, kurioje buvo konstatuota: „Atsižvelgiant į Projektu siekiamus tikslus lieka neaišku, kodėl reikalavimai dėl papildomų mokymų taikytini tik kelių eismo taisyklių pažeidimus (toliau – KET) padariusiems asmenims, neturintiems 2 metų vairavimo stažo, nors didesnį vairavimo stažą turinčių asmenų KET pažeidimai savo pobūdžiu iš esmės gali sukelti tokias pačias pasekmes. Atsižvelgdami į pateiktas pastabas, manome, kad Projekto nuostatos gali sudaryti sąlygas (Projekto priėmimo atveju) jų taikymo dviprasmiškumams, taip pat yra svarstytinos Projekto aiškinamajame rašte nurodytų Projekto tikslų tinkamo įgyvendinimo aspektais. Neatmetama prielaida, kad Projekto siūlymų priėmimas gali skatinti pradedančiųjų vairuotojų suinteresuotumą neteisėtais būdais (pavyzdžiui, paperkant) išvengti nuobaudų už KET pažeidimus skyrimo.“

Atsižvelgiant į šią pastabą, komitete, o vėliau ir Seime, ministerijos siūlymui atsisakyti visų pradedančiųjų vairuotojų mokymo nebuvo pritarta.

Komiteto teigimu, žiniasklaidoje pasirodžiusi informacija, kad Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas neva vilkina jau seniai Vyriausybės pateiktas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas ir dėl to dvejų metų stažo neturintys vairuotojai nuo kitų metų neturės teisės vairuoti transporto priemonės neatitinka tikrovės. Seimo plenariniame posėdyje naujasis projektas buvo pateiktas 2011 m. rugsėjo 13 d. Šiuo Susisiekimo ministerijos pateiktu projektu siūloma keisti ne tik vairuotojų mokymo tvarką, bet siūloma keisti ir daugybę nuostatų, nesusijusių su viešojoje erdvėje minimais klausimais.

Pažymėtina, kad Vyriausybė, kaip subjektas, turintis įstatymų iniciatyvos teisę, gali prašyti Seimo įstatymų projektą svarstyti skubos tvarka, tačiau šiuo atveju to nebuvo padaryta. Be to, Seimas spalio mėnesį gavo Ministro Pirmininko pasirašytą raštą, kuriame buvo pateiktas Vyriausybės prioritetinių teisės aktų projektų sąrašas. Viešojoje erdvėje minimo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekto šiame sąraše nėra.

Po projekto pateikimo Seime komitete gautų pasiūlymų apimtis šiuo metu siekia 70 puslapių. Komitete vyksta klausymai, kuriuose dalyvauja projekto iniciatoriai ir visi subjektai, pateikę pasiūlymus. Siekiant sutarimo, klausymuose išklausomos visų nuomonės, Susisiekimo ministerijos parengtas projektas tobulinamas iš esmės. Teisės ir teisėtvarkos komitetas apgailestauja, kad Susisiekimo ministerija nei 2010 m., nei 2011 m. neparengė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisų, susijusių tik su vairuotojų papildomu mokymu ir net nebandė įgyvendinti šios kadencijos įstatymo leidėjo valios, o laukė paskutinių savaičių ir tik tuomet pateikė įstatymo pataisas.

Spręs, ką daryti

Susisiekimo ministerija informavo, kad penktadienį, gruodžio 2 d., Valstybinės eismo saugumo komisijos posėdyje bus sprendžiama, kaip elgtis, jei Seimas iki šių metų pabaigos nepriims Vyriausybės pateiktų įstatymų projektų ir nuo kitų metų sausio 1-osios šalyje įsigalios reikalavimas visiems pradedantiesiems vairuotojams, suėjus dvejų metų stažui, lankyti papildomus privalomus kursus.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)